Wat is beter, tank leegrijden of beetjes bijvullen?

Carkiller

Asfaltkampioen
Hallo mede forummers,

Mijn Subaru komt ongeveer 1 keer per week uit de garage voor een ritje (in de winter soms wat minder vaak) en na elke rit tank ik de auto weer vol. Ritten zijn minimaal 45 minuten om de boel goed warm te rijden. Ik tank 98 van een benzine fabrikant die claimt daar geen ethanol in te doen.
Ik weet dat staan met volle tank beter is tegen condensvorming, maar is het wellicht ook een keer goed om de tank leeg te rijden en geheel te vullen met "verse" benzine?

Dus de vraag, blijft de benzine goed met elke week ongeveer 7 liter bijvullen in de 60 liter tank of loop ik dan nog steeds risico op verouderde benzine?

Het is nuttig om de tank eens in de paar maanden bijna helemaal leeg te maken en te vullen met vers water. Maar zelden doet iemand dit.

Het is nuttig om de tank eens in de paar maanden bijna helemaal leeg te maken en te vullen met vers water. Maar zelden doet iemand dit.
Als je condensatie tegen wil gaan, moet je vooral geen water tanken ;)

Maar even serieus, door elke week de tank met 7 liter af te toppen wordt het aandeel oude benzine steeds kleiner tot op een gegeven moment de gemiddelde leeftijd van de benzine redelijk constant blijft (dit kan je heel leuk met een paar berekeningen laten zien).

Bij het "volledig" leegrijden ververs je sneller en verlaag je de gemiddelde leeftijd van de benzine sneller.

Of het in de praktijk veel uitmaakt durf ik niet te zeggen. Zolang je regelmatig rijdt, is het denk ik om het even.

Als je wekelijks ermee rijdt zou ik mij niet te veel zorgen maken om condensvorming. Als je een keer per jaar een grotere rit maakt kan je al gelijk de auto daarmee leegrijden en nieuwe brandstof erin gooien.

Slecht zal het zeker niet zijn wat je doet en zoals je zegt krijg condens weinig kans.

bwah zoveel water verbruiken is niet goed voor het milieu ;) toch maar beter benzine dan.

Ik giet in de winter een bus Aspen4 in de tank van de roadster als die op reserve valt; de verhouding E5 /Aspen zal dan zowat 50/50 zijn; ja dat is duur maar het is benzine die niet “veroudert”. Van november t.e.m. februari rij ik er toch niet / amper mee en compleet ethanolvrije benzine is bij mijn weten niet te krijgen in de ruime buurt.

Als je nog een andere auto hebt ruil je een jerrycan met verse benzine voor één met 'oude benzine'. De veel gebruikte auto zal hier snel doorheen slurpen en zonder onnodig rijden heeft je Subaru weer een verse tank. Er zijn handige pompjes die je op een accuboor kan aansluiten bijvoorbeeld.

Als je nog een andere auto hebt ruil je een jerrycan met verse benzine voor één met 'oude benzine'. De veel gebruikte auto zal hier snel doorheen slurpen en zonder onnodig rijden heeft je Subaru weer een verse tank. Er zijn handige pompjes die je op een accuboor kan aansluiten bijvoorbeeld.
Goede tip, maar beetje duur met 98. Andere auto's rijden prima op 95 benzine.

Komaan dat is penny wise, pound foolish redeneren.
De vaste kosten en het onderhoud van zo een WRX of STI of whatever het is, wegen toch niet op tegen die luttele Euro’s van de suggestie van Vorq?

Komaan dat is penny wise, pound foolish redeneren.
De vaste kosten en het onderhoud van zo een WRX of STI of whatever het is, wegen toch niet op tegen die luttele Euro’s van de suggestie van Vorq?
Ik heb geen idee wat je bedoelt... Noch wat het met vaste kosten/onderhoud te maken heeft, noch waarom ik 98 benzine uit de WRX zou halen en in een andere auto zou pompen. Lijkt me nogal omslachtig en zelfs gevaarlijk.
Ik houd het wel bij bijvullen of leegrijden...

Dan heb ik de post van Vorq fout geïnterpreteerd, my bad.
Een WRX dus. Nice, very nice, als hobby auto wordt het niet veel beter dan dit. Net zoals alle Mitsubishi EVO's, 2.0 liter turbo power. Turbogat van hier tot Japan maar eens ze gaan...
Ik heb eens meegereden met een EVO X met een rallyrijder van Mitsubishi en mijn vriendin zei nadien dat ze me nog nooit zo bleek had gezien :ROFLMAO: . Zal met een WRX niet minder zijn.

Mijn oude Transit stookt momenteel 6 jaar oude Euro 98 die ik afgelopen winter heb afgetapt uit m'n Talbot Horizon (was een volle tank), het V4 blokkie lust dat oude sap nog steeds ondanks dat de houdbaarheidsdatum formeel al ruimschoots verstreken is.
Het scheelt natuurlijk wel dat een laag compressie blokje met carburateur aanmerkelijk vergevingsgezinder is in z'n voeding als dat modernere injectiespul, daar zou ik het dan ook niet in op gaan stoken.
Maar een jaartje oud en regelmatig met vers bijgevulde Euro 98 zou ik me totaal niet druk om gaan maken.

Waarschijnlijk weten jullie als ervaren liefhebbers van oudere auto's dat wel,maar ik reageer even op 'helemaal leeg rijden'. Mij is wel verteld dat je de tank , zeker van en oudere auto, nooit helemaal moet leegrijden. De kans dat bezinksel, roest of wat dan ook zich helemaal onderin de tank heeft opgehoopt en vervolgens filters, injectoren of de rest van het brandstofsysteem verstopt is levensgroot. Nooit tot en met de laatste druppel leegrijden dus

Lijkt me vrij nutteloos om altijd bij te tanken als je tank nog 80-90% gevuld is. Ik zou gewoon altijd rijden tot hij (bijna) leeg is en er dan weer verse 98 in doen. Zo doe ik het ook bij de weekendauto en de oldtimers van mijn vader.

Waarschijnlijk weten jullie als ervaren liefhebbers van oudere auto's dat wel,maar ik reageer even op 'helemaal leeg rijden'. Mij is wel verteld dat je de tank , zeker van en oudere auto, nooit helemaal moet leegrijden. De kans dat bezinksel, roest of wat dan ook zich helemaal onderin de tank heeft opgehoopt en vervolgens filters, injectoren of de rest van het brandstofsysteem verstopt is levensgroot. Nooit tot en met de laatste druppel leegrijden dus
Bezinksel ligt altijd op de bodem van de tank, of hij nu leeg of vol is. Daarom heet het bezinksel. Diesels mag je nooit helemaal.leeg rijden, omdat je dan je hele brandstofsysteem moet ontluchten en omdat vask de brandstofpomp ook gesmeerd word door de diesel.

Terug
Bovenaan