3 kinderen, opties, keuzes, veiligheid en ruimte tussen isofix

Alie 5593861

Startmotor
Hallo allemaal,

Bij deze nog een vraag waar al meerdere topics over zijn:
Hoe ga ik mijn 3 kinderen veilig op de 2e zitrij vervoeren en wat voor auto heb ik daar voor nodig. (4-2-0 in leeftijd)

We hebben een vw passat met je zou zeggen een ruime achterbank. Het enige is dat ik het liefst in ieder geval 2 van mijn 3 kinderen in een isofix stoeltje zou willen hebben. (de middelste dan in de gordel en hopen dat die genoeg beschermd is door de buitenste).
Zouden we dat in de passat doen dan blijft er voor mijn dochter nu 33cm zitruimte over voor een stoeltje (bestaat niet). We zouden beide buitenste isofix stoeltjes kunnen vervangen met een base die flush op de isofix staat, dan heeft ze 44 cm wat precies moet passen. Alleen heb ik nog geen isofixstoeltjes gevonden die zon smalle base heeft.

- Dan is de optie natuurlijk om alle 3 in de gordels te doen, wat prima past, en is mijn vraag aan jullie: Hoe veilig is dat?

Daarnaast hebben we natuurlijk een nieuwe auto overwogen (budget zon 30.000) en heb ik veel gegoogeld naar alle mogelijkheden.
3 volledige stoelen op de achterbank klinkt het meest logisch (met dan 2 of 3 isofix) ieder zijn eigen ruimte.

Dan kom ik op:
Peugot 5008 (vind ik prachtig maar wil mijn vriend niet ivm distributieriem/e10 verhaal) dus streep erdoor.
VW touran (ip een optie denk ik)
Ford s max (ook een optie)
Een aantal lelijke autos (dacia, citroen, renault) die ik om die reden liever niet kies als er andere opties zijn.

Dan zijn er nog de ruime auto's zonder 3 stoelen (Skoda kodiaq, vw tiguan allspace, opel grandland)
Maar daarvan heb ik dan het gevoel dat de passat net zo ruim is en we dus alsnog niet 2 stoeltjes in de isofix kunnen met de 3e in de gordel ertussen en we dan beter deze aan kunnen houden. Maar dat is een aanname, zijn er mensen met ervaring?

Ook is de 7 zitter overwogen maar 3e zitrij is het meest onveilig heb ik gelezen..

Al met al 3 vragen:
- Hoe veilig is gordelbevestiging vs isofix? en zouden jullie dat overwegen t.o.v. een nieuwe auto kopen.
- Weten jullie of er bij de ruimere achterbank auto's verschil zit in de ruimte tussen de middelste 2 isofix punten?
- Hebben jullie tips/op of aanmerkingen over mijn hele verhaal hier boven.

Alvast bedankt!

Ford C-max of de Grand versie, Renault Scenic of Grand versie. Hebben 3 stoelen ipv bank.

Hallo allemaal,

Bij deze nog een vraag waar al meerdere topics over zijn:
Hoe ga ik mijn 3 kinderen veilig op de 2e zitrij vervoeren en wat voor auto heb ik daar voor nodig. (4-2-0 in leeftijd)

We hebben een vw passat met je zou zeggen een ruime achterbank. Het enige is dat ik het liefst in ieder geval 2 van mijn 3 kinderen in een isofix stoeltje zou willen hebben. (de middelste dan in de gordel en hopen dat die genoeg beschermd is door de buitenste).
Zouden we dat in de passat doen dan blijft er voor mijn dochter nu 33cm zitruimte over voor een stoeltje (bestaat niet). We zouden beide buitenste isofix stoeltjes kunnen vervangen met een base die flush op de isofix staat, dan heeft ze 44 cm wat precies moet passen. Alleen heb ik nog geen isofixstoeltjes gevonden die zon smalle base heeft.

- Dan is de optie natuurlijk om alle 3 in de gordels te doen, wat prima past, en is mijn vraag aan jullie: Hoe veilig is dat?

Daarnaast hebben we natuurlijk een nieuwe auto overwogen (budget zon 30.000) en heb ik veel gegoogeld naar alle mogelijkheden.
3 volledige stoelen op de achterbank klinkt het meest logisch (met dan 2 of 3 isofix) ieder zijn eigen ruimte.

Dan kom ik op:
Peugot 5008 (vind ik prachtig maar wil mijn vriend niet ivm distributieriem/e10 verhaal) dus streep erdoor.

De 1.2-motor kun je inderdaad beter laten staan, maar een 5008 1.6 PureTech 180 pk is prima.

Een Citroen C4 Grand Picasso / Spacetourer, een Skoda Superb, een al wat oudere Ford Galaxy als bijkomende suggesties dacht ik aan.

Nog even verder gegoogled en voilà onze eigenste auto lijfblad heeft het al uitgezocht en neergepend (gratis artikel dan nog).

(edit: is puur gebaseerd op ruimte-aanbod niet of deze of gene motor al dan niet goed is in the long run)

Waarom zou een stoeltje dat met de gordel vastzit minder veilig zijn?
Ik denk dat dat een prima oplossing zou zijn voor in de huidige Passat. Daar zou ik geen nieuwe auto voor aanschaffen.

Daar heb je gelijk in, maar als je kind zelf de gordel nog niet kan inklikken / losmaken is dat een geseling voor je rug.

Je hoeft bij een 7 zitter de achterste bank natuurlijk niet perse te gebruiken. De kia carens is wellicht een interessante outsider. https://www.autowereld.nl/kia/caren...se-pdc-trekhaak-stoelve-40776935/details.html de 2 liter met handbak is denk ik helaas niet veel verkocht in nl dus zit je aan import of de 1.6 vast. Volgens mij is bij deze generatie carens de middelste rij in (delen) niet meer verschuifbaar.
Maar waarom zou je in vredesnaam zo'n oude auto koop met een ruim budget?

Er zijn ook regels voor het vervoeren van kinderen. Jullie kind van vier mag ook nog niet zonder stoel in enkel de gordel, maar als ik het goed begrijp doel je ook altijd op het gebruik van een riem in combinatie met een stoel.

De keuze voor een andere auto vind ik niet heel gek, gezien het nog best even kan duren voordat jullie van de autostoeltjes af zijn. Ik weet niet hoe lang de vierjarige is, maar als ik het goed heb is het pas vanaf 135 cm zonder zitverhoger of wat dan ook.
Onze dochter van bijna 7 redt dat bijna, maar zit op lange ritten gewoon nog in een stoel. Better safe than sorry...
Dus jullie kunnen best een aantal jaar met meerdere stoelen zitten en dus lang met zo'n auto doen.

Verder ook vooral passen met de kinderstoelen in de auto bij de proefrit/-zit. Maar dat had je wellicht zelf al bedacht!

S-Max vind ik wel een goede optie, maar ik heb ook wel veel met Ford :)

Laatst bewerkt:
Hoe veilig is gordelbevestiging vs isofix? en zouden jullie dat overwegen t.o.v. een nieuwe auto kopen.
Ik zet ons kinderstoeltje altijd baadt met gordel. Persoonlijk vind ik isofix helemaal niet zo fijn.

Ik snap niet precies wat je idee is voor de middelste. Geen stoeltje? Dat zou ik echt nooit doen. Dan zit het kind straks nog klem tussen de twee stoeltje bij een aanrijding van opzij.

Hoe veilig is gordelbevestiging vs isofix? en zouden jullie dat overwegen t.o.v. een nieuwe auto kopen.
Volgens mij is Isofix veiliger omdat je bijna geen installatiefouten kunt maken. Vast is vast.
Als je (fatsoenlijke, goedgekeurde) kinderstoelen met gordelbevestiging gebruikt is dat ook veilig.
Maar of het je veel ruimte scheelt vraag ik mij af.

Wij hebben beide soorten thuis. En de Isofix lijkt wat minder speling op te zitten, maar beide zullen wel blijven hangen bij een botsing.

Zoals hierboven al staat moeten kinderen tot een behoorlijke lengte in een stoeltje (en als ze wat groter zijn stoelverhoger). Dus het is geen slecht idee om een auto uit te zoeken op deze mogelijkheden, je zit er namelijk nog best een poos aan vast. Dat je ze niet op de derde zitrij wil snap ik heel goed, dat is meestal gewoon kreukelzone..
de middelste dan in de gordel en hopen dat die genoeg beschermd is door de buitenste).
Dit snap ik niet helemaal. Bedoel je een kinderstoeltje die met een gordel vast zit of alleen je kind in een gordel? Het laatste raad ik je af, dat is op die leeftijd/lengte met reden niet toegestaan.

Een jonge tweedehands Renault Espace V is de perfecte keuze hiervoor. Heeft ook isofix op alle 3 de zetels achteraan (anderen vaak enkel op buitenste zitplaatsen). Als je die echt niet mooi vindt (wat ik niet begrijp ;-) is er bij VW natuurlijk ook de Sharan als occasion denkbaar.

Super wat een reacties al!

Ter verduidelijking: mijn idee was inderdaad mn dochter van 4 op en stoeltje zonder isofix en met gordel in het midden. En de 2 kleinsten aan de buitenkant met isofix. (Maar dat past dus niet in de passat)

Als 3 zitjes zonder isofix even veilig zijn als zitjes met isofix dan kunnen we waarschijnlijk gewoon de passat houden en doen we 3 stoelen met gordel. De achterbank is 1470 en we hebben al 3 stoelen gevonden die in ieder geval op papier naast elkaar moeten passen.

Alleen hing ik heel erg op de isofix en de ruimte daartussen was voor de middelste plek te klein. Dus vandaar alle opties over nieuwe autos.

@Niseko Het artikel over 3 stoeltjes had ik natuurlijk al gevonden! Alleen gaf het net niet de info die ik zocht vandaar dit topic nog..

Bedankt nog voor alle aanvullingen op mijn lijst! Die Peugot gaat het in ieder geval niet worden maar misschien gaan we nog kijken naar een touran. Ook met het oog op groter wordende kinderen en het op een gegeven moment dan ook zonder stoeltjes lekker voor ze is als ze ruimte hebben. Al is dat nog wel een x aantal jaar weg en hebben we dan misschien alweer een nieuwe auto haha.

Nouja toch opties genoeg, ben blij dat het qua veiligheid weinig uitmaakt (gordel vs iso) dus dat het sowieso ook goed komt met deze auto

Dank jullie wel! Ik zal laten weten wat de uiteindelijke clue wordt qua auto en soorten zitjes voor de mensen die in hun zoektocht dit topic ook tegen komen.

Even voor mijn beeld; bij een stoeltje met gordelbevestiging heb je nog meerdere opties. Wij hebben een stoel gehad die je met de gordel vastzette en deze had dan zelf nog een vijfpuntsgordel. Dat was een enorm apparaat, maar het voelde wel veilig. Mijn schoonmoeder gebruikt deze nu wanneer onze jongste bij haar in de auto zit.
Je kinderen met enkel een autoriem vastzetten lijkt mij nog niet zo veilig en volgens mij ook geen optie met de jongsten. Of wel? Dus hoe zie je dit?

Even voor mijn beeld; bij een stoeltje met gordelbevestiging heb je nog meerdere opties. Wij hebben een stoel gehad die je met de gordel vastzette en deze had dan zelf nog een vijfpuntsgordel. Dat was een enorm apparaat, maar het voelde wel veilig. Mijn schoonmoeder gebruikt deze nu wanneer onze jongste bij haar in de auto zit.
Je kinderen met enkel een autoriem vastzetten lijkt mij nog niet zo veilig en volgens mij ook geen optie met de jongsten. Of wel? Dus hoe zie je dit?
In mijn hoofd is het idee iets als dit:

0- Baby maxi cosy pebble
Deze zet je dan elke keer opnieuw met de autogordel vast als je de baby vanuit huis meeneemt

2- Peuter maxi cosi nomad plus
Deze zit standaard vast in de auto gordel. Gordel hoeft ook niet los want het stoeltje heeft een eigen 5 punts gordel.

4- Kleuter maxi cosi titan pro
Zit standaard in de auto maar niet in de gordel omdat die elke keer los en vast moet om het kind er in en uit te laten gaan.

Yes dus nog wel met een eigen gordel. Zo'n vijfpuntsgordel vind ik wel een prettig idee. Hebben wij ook altijd gehad, maar zijn nu overgestapt naar de RodiFix. Vind ik ideale stoelen voor ons gebruik nu. Behalve dat onze oudste de hoofdsteun zo hoog heeft dat het nog net past in de Zoe:LOL:

Marktplaats in de gaten houden voor een drie-zitter.
Installeren kun je zelf. Is echt niet moeilijk.

Heb er twee gehad: een tweedehands drie-zitter die ik na drie jaar voor dezelfde prijs weer heb verkocht. De nieuwe vierzitter (die was inderdaad iets van £2500,-) na vier jaar ook verkocht voor €2400,-. Voor twee auto’s kinderstoeltjes, of een andere auto, was duurder geweest.
En het is echt een heel mooi systeem dat in Nederland gewoon is toegestaan als kinderzitje.

In een Opel Astra K kan je 3 kinderstoelen naast elkaar krijgen. Ik heb het deze week zelf gemeten. De gordelbevestiging kan je daar goed naar buiten bewegen zodat er exact een kinderstoel past.

Hi! Wij zitten met precies hetzelfde “probleem” maar overwegen nu een Volkswagen Passat te nemen ivm de komst van een derde.

Vandaag heb ik 2 veilige autostoeltjes gevonden die smal en veilig zijn en dus perfect zouden kunnen passen in de Passat☺️
De Maxi Cosi Nomad voor jouw kindje van 2 en dan de Maxi Cosi Topaz voor de 4 jarige.

Maxi cosi Nomad is 37,5 cm breed en de Topaz is 33 cm breed.

Beter twee nieuwe stoeltjes dan een nieuwe auto ;)

Succes!

Wij hebben in 2016 een eenjarige oude VW touran aangeschaft (opvolger Volvo v50) met het idee dat onze 1 jarige in een grote achterwaartse autostoel zat en zijn 8 en 10 jarige broer en zus ernaast. Wij hebben er met volle tevredenheid mee gereden. Nu zijn de kids 19, 17 en 10 en past het nog prima. Als opa en oma sporadisch meerijden dan ga ik (1.64m) met de jongste achterin zitten en passen er in 7 mensen in. Vooral heel tevreden over de kofferbak. Er passen dus gewoon 5 koffers in en waar vind je dat nu nog?
Gisteren rondje autodealers gedaan maar alle grote auto’s vallen tegen want die middelste stoel achter is dramatisch. Bij 80% prikken de autogordeldingen in je kont. En de kofferruimte valt ook tegen, of je moet gelijk naar een auto die 40-50 cm langer is.
De touran is hier de gezinsauto privé geweest met voor mijn man zakelijk en model 3 erbij. Die model 3 blijft steeds vaker staan want achterin is dat voor lange stukken niet te doen, los van het tegenvallende bereik.
De gedachte was om de model 3 naar privé over te zetten en dan mijn man dus een grotere (hybride) auto aan te laten schaffen. Maar we weten nog niet wat wijsheid is. Want we willen ook niet een al te forse bijtelling.
Kortom ik kan de VW touran aanraden!

Ik moet zeggen dat ik je 100% de Touran kan aanraden. Ik rij nu 2.5 jaar in een Touran en kan 3 kinderstoelen zonder problemen kwijt in de auto. De DSG bak met 1.5 motor rijd erg prettig en het heeft genoeg opbergruimte. Groter dan dit is eigenlijk niet nodig.

Zelf ook 3 kinderen (8-6-2), mijn ervaringen met 3 kinderen
(Busjes) VW Touran + Peugeot Partner: de losse stoelen en veel hoofdruimte zijn enorme pluspunten, net als de enorme kofferbak (wandelwagen en boodschappen passen makkelijk). De partner is een zogenaamde Ludo space en erg basic. Schuifdeuren zijn makkelijk maar spannend met vingertjes.
(Hatchback) Golf GTI; te klein. Doe het niet
(Grote stations) Volvo V70 / Mercedes E klasse: om te rijden heerlijk. Grote kofferbak, heerlijk. Gordels omdoen met 3 kinderstoelen is drama
(Medium stations) Saab 9-3 combi / BMW 3 serie: te klein. Punt.

(Huidig is de e-klasse en 3-serie, oriënterend naar een mensenbus ipv de e-klasse)

Een vw passat kan prima met 3 kinderen en kinderstoelen. Maar maak het jezelf makkelijk en ga voor de komende 5 jaar (tot de jongste zelf de gordel om kan doen) voor een (lelijke) mensenbus/MPV zoals een Touran, grand Picasso of in die geest. Daarna weer leuke auto's.

Zou onderstaand een oplossing kunnen zijn?
Multimac-New-R129_0011-1-scaled.jpg
Wordt in zijn geheel op de achterbank geplaatst.

Hier is meer informatie te vinden.

Terug
Bovenaan