Alfa Romeo Giulia (952)

Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:
Had je een beetje de (recente) geschiedenis geweten dan had je geweten dat je AR beter op daden dan woorden kunt geloven.

Was je op de hoogte geweest van de huidige bedrijfsstructuur dan had je geweten dat je niet AR "hoeft" te geloven maar kunt vertrouwen op Stellantis.
Nou is Stellantis niet te vertrouwen daar gaat het al mis.
Voorlopig is het bij zowel Alfa als Lancia eerst zien en dan geloven. Alfa prijst momenteel te markt uit.

Licht toe waarom Stellantis niet te vertrouwen is, of spreekt hier de onderbuik?
Ze beloven van alles maar maken het niet waar, iets wat jij met je roze Stellantis bril niet wilt zien.

Juist, zoals? Je houdt het nogal algemeen en vaag, dus het komt toch erg over alsof je je eigen vooringenomenheid hier laat spreken.
Leer de feiten kennen en ze je bril af.

Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Frits79 zei:
Stellantis rules zei:
Jan 7666490 zei:
Had je een beetje de (recente) geschiedenis geweten dan had je geweten dat je AR beter op daden dan woorden kunt geloven.

Was je op de hoogte geweest van de huidige bedrijfsstructuur dan had je geweten dat je niet AR "hoeft" te geloven maar kunt vertrouwen op Stellantis.
Nou is Stellantis niet te vertrouwen daar gaat het al mis.
Voorlopig is het bij zowel Alfa als Lancia eerst zien en dan geloven. Alfa prijst momenteel te markt uit.

Licht toe waarom Stellantis niet te vertrouwen is, of spreekt hier de onderbuik?
Ze beloven van alles maar maken het niet waar, iets wat jij met je roze Stellantis bril niet wilt zien.

Juist, zoals? Je houdt het nogal algemeen en vaag, dus het komt toch erg over alsof je je eigen vooringenomenheid hier laat spreken.
Leer de feiten kennen en ze je bril af.

Zodra jij met "de feiten" komt, zet ik de spreekwoordelijke bril af. Maar tot die tijd zwets jij maar wat in de ruimte en doe je alleen maar aan stemmingmakerij.

Feit is dat Carlos Tavares er tot nu toe in geslaagd is de merken in zijn portefeuille winstgevend te maken; Zoals MCW terecht stelt, is het nog te vroeg om een oordeel te vormen over het feit of dat ook met Alfa Romeo zal lukken.
En heeft Alfa Romeo gek geld uitgegeven aan deze One off? Dat blijkt nergens uit. Het lijkt meer een visitekaartje van Zagato te zijn.

Jan 7666490 zei:
Treurig dat een OEM in nood zich nog bezig houdt met dit soort achterhaalde fossielen, en niet gewoon vol met een schone lei op de toekomst/EV’s focust…

De "OEM in nood" heeft weinig met deze auto te maken hoor. Uit het bericht van AW: "Met deze Giulia SWB Zagato viert Zagato zijn al honderd jaar durende relatie met Alfa Romeo."

M.a.w. het is een feestje van Zagato (niet Alfa Romeo) dat een Giulia heeft genomen en er een coupé van gemaakt, zoals ze wel vaker doen met standaard auto's. En dat 'vaker' vieren ze nu. Over een week, maand of jaar krijgen we een Zagato coupé op basis van een Aston Martin, Ferrari of Jaguar, omdat het bedrijf dan viert dat ze daar 25, 50 of 100 jaar wat mee hebben.

"De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is, zoals zijn naam waarschijnlijk al weggeeft, gebaseerd op de Giulia. Deze in opdracht van een Duitse klant gemaakte Giulia SWB Zagato is in feite een ingekorte Giulia Quadrifoglio die Zagato heeft opgepompt tot GTAm-specificaties. De biturbo 2.9 V6 is dus goed voor 540 pk en 600 Nm en die krachten gaan via een handgeschakelde zesbak naar alle vier de wielen. Over de techniek heeft Zagato een opvallende coupékoets gevouwen. De creatie is gelardeerd met verwijzingen naar de in 1990 gepresenteerde SZ. Net als die op de Alfa Romeo 75 gebaseerde SZ heeft de Giulia SWB Zagato een relatief gedrongen uiterlijk, een sterk oplopende schouderlijn en achterlichten die uit één lijn bestaan. Verder heeft de Giulia SWB Zagato relatief laag in de neus geplaatste koplampen. Het lijkt erop dat het bij dit ene exemplaar blijft." https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-giulia-swb-zagato-eerbetoon-aan-sz/

Prijzen Alfa Romeo Giulia
2.0 benzine, 280 pk, AWD, AT8 Sprint €65.000
2.0 benzine, 280 pk, AWD, AT8 Ti €67.500
2.0 benzine, 280 pk, AWD, AT8 Veloce €72.000
2.0 benzine, 280 pk, AWD, AT8 Competizione €76.500
2.2 diesel, 210 pk, AWD, AT8 Ti €66.500
2.2 diesel, 210 pk, AWD, AT8 Veloce €69.000

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-vernieuwde-alfa-romeo-giula-en-stelvio-bekend/

Die zal dan wel de Jaguar XE achterna gaan: van een model dat wat aanrommelt in de marge naar een model dat wat aanrommelt in de marge van de marge.

Je had de Giulia al vanaf € 51.320 voor de 2.0T Sprint. Nu word je verplicht AWD erbij te nemen. Het is al geen verkoopsucces en dan gaan ze hem nog duurder in de markt zetten. Oliedom.

Da's de importeur, volgens mij. In Italië zie ik wel nog gewoon 2.0 RWD-modellen.

Bijv.
https://www.alfaromeo.it/configuratore/giulia/#/version/83620PRP4000/exteriors

Flinke prijsverhoging inderdaad, maar een AWD sedan met 280 pk, wat doen de alternatieven qua prijsstelling in Nederland?

En ja veel duurder dan in Italië, dat zal vast komen door de uitstootbelasting lijkt me?

De concurrentie is duurder, maar heb je wel instappers met minder vermogen. Ik zou aan een 320 genoeg hebben.

Zadelsnuiver zei:
Flinke prijsverhoging inderdaad, maar een AWD sedan met 280 pk, wat doen de alternatieven qua prijsstelling in Nederland?

En ja veel duurder dan in Italië, dat zal vast komen door de uitstootbelasting lijkt me?

Ik zei het op de FP al, als je ziet wat je krijgt (280pk en AWD) is de prijs gewoon marktconform. Het is hooguit jammer voor hen die de 2.0T met RWD wensen, die is er bij ons niet meer.

De Giulia met benzinemotor is nergens meer verkrijgbaar zonder AWD, althans in ieder geval niet in Europa. In bijvoorbeeld Italië is de Giulia nog wel met RWD beschikbaar, maar dan moet je de 160 pk diesel bestellen.

Bron: https://www.media.stellantis.com/it-it/alfa-romeo/press/alfa-romeo-giulia-e-stelvio-la-bellezza-senza-tempo / https://www.media.stellantis.com/it-it/alfa-romeo/press/al-via-gli-ordini-delle-nuove-giulia-e-stelvio

Om begrijpelijke redenen is het dieselaanbod in Nederland beperkt en ligt de focus op de 280 pk benzine. Die is dan misschien marktconform geprijsd, maar het instaptarief van de auto ligt alsnog bijna 14 duizend euro hoger dan voorheen. Daarmee zullen vast een hoop kopers hier afhaken.

Waarom krijgen de Amerikanen wel een Giulia en Stelvio 2.0T benzine met alleen achterwielaandrijving? Erg vreemde keuze dat we die hier nu niet krijgen. In combinatie met de lagere CO2-uitstoot moet dat de nu veel te hoge prijzen een stukje kunnen verlagen. Het aantal registraties van de Giulia kwam hier in de afgelopen drie maanden uit op 3, de Stelvio kwam ook tot drie stuks.

The 2024 Giulia now starts at $44,075 for the base rear-wheel-drive trim with a 280-hp turbocharged 2.0-liter inline-four. The Stelvio starts at $46,370 for the rear-wheel-drive Sprint trim. The two Alfas are also available in Ti, Veloce, and Competizione trim levels. All-wheel drive is a $2000 option on the Giulia and the base Sprint version of the Stelvio, but comes standard on all other versions of the Stelvio.

alfa-romeo-quadrifoglio-super-sport.jpg

alfa-romeo-giulia-quadrifoglio-super-sport.jpg

dan kijk ik even op de configurator voor een quadrifoglio, kun je uit 3 kleuren kiezen, en voor het interieur alleen zwart. Dat is niet echt premium voor 100K +

In Brussel staat er geen Giulia op de stand van Alfa Romeo. Dat is niet bevordelijk om hem aan de man te brengen. Dat is geen goeie zaak. Ik heb altijd geleerd, wat je maakt dat je dat ook het beste kan gaan tonen op de beurzen. Misschien geloven ze zelf niet meer in Giulia.

Zonder want ik vind het toch wel een leuk ding.
Als ze nou aandacht hadden besteed aan het infotainment en gewoon een normaal kleuren pakket hadden aangeboden had ik waarschijnlijk er wel een gekocht. Net wat anders dan een m3. Maar het is het allemaal net niet. En dan heb ik het nog niet eens over de dealers.

Ik kan me het nog herinneren dat het een sensatie was met de introductie van Giulia. Heeft dit model eigenlijk wel waar gemaakt met de koopaantallen?? Volgens mij hebben ze gewoon geld toegelegd op Giulia. Iedereen keek er naar uit, naar de introductie van de Giulia. Ik denk dat het niet zo lang gaat duren dat ze de stekker er uit gaat halen. uit Giulia.

Laatst bewerkt:
Sensatie is leuk, maar het gaat uiteraard om verkoopcijfers. Als niemand er een koopt, is het snel klaar… En als je het zo jammer vindt, koop er zelf een;)

Sensatie is leuk, maar het gaat uiteraard om verkoopcijfers. Als niemand er een koopt, is het snel klaar… En als je het zo jammer vindt, koop er zelf een;)
Dat is boven mijn budget. Wat ik wel jammer vind dat de Nederlandse consument te veel georiënteerd zijn op Duitse 3 ( Mercedes, BMW en Audi ).

Dat is boven mijn budget. Wat ik wel jammer vind dat de Nederlandse consument te veel georiënteerd zijn op Duitse 3 ( Mercedes, BMW en Audi ).
Dat doen ze bij gebrek aan betere alternatieven waarschijnlijk. Die zijn er niet voldoende. Of dan is er weer station beschikbaar, dealernetwerk wat flinterdun is, hoge leasetarieven vanwege slechte restwaarde etc.

ik ging nazomer 2016 voor een nieuwe leaser. Bij Alfa in amersfoort aangeklopt voor een testrit met een benzine met automaat. Was niet beschikbaar dus met de handgeschakelde diesel gereden. Reed goed! 1 november zouden ze een benzine automaat beschikbaar hebben. Niks meer gehoord. Dus zelf gebeld. Was er nog niet. En toen kwam medio november een collega die meldde een BMW 330e besteld te hebben. Toen ff naar BMW en daar kon ik direct proefrijden en heel snel (bijtellingsregels) een grijze 330e met M pakket rijden. Dus een snellere auto, goed uitgerust, tegen een lager leasetarief en bijtelling. Als de Alfa dealer meer moeite had gedaan en doorgepakt had ik in een Giulia gereden destijds. Dat ver na de introductie een basic model als een benzine automaat niet beschikbaar is, loop je vanzelf verkopen mis.

De gemiddelde alfa dealer stelt ook niet veel meer voor toch? Vroeger had je grote fiat/alfa/Lancia dealers, maar nu hebben ze op drie hoog bij opa in de woonkamer een dealership zitten :D

De gemiddelde alfa dealer stelt ook niet veel meer voor toch? Vroeger had je grote fiat/alfa/Lancia dealers, maar nu hebben ze op drie hoog bij opa in de woonkamer een dealership zitten :D
Niet overdrijven, dat hebben wij hier in de buurt nog altijd: Abarth/Fiat/Lancia/Jeep/Lancia.
En vlak daarlangs een vestiging met de andere Stellantis-merken.

voorheen had je in Amersfoort Stern/Vireo zitten.Vrij grote zaak. Voerde Alfa, Lancia, Fiat, Subaru en Jeep. 5 merken in de marge. Dat hou je niet vol. Nu is het een hoekje bij Nefkens. Dat was vroeger weer een hele grote Opel dealer. Dus wel wat verschuiving. Maar beter dat dan niet te koop.

Dat doen ze bij gebrek aan betere alternatieven waarschijnlijk. Die zijn er niet voldoende. Of dan is er weer station beschikbaar, dealernetwerk wat flinterdun is, hoge leasetarieven vanwege slechte restwaarde etc.

Ik heb het al vaker geschreven hier, maar ik heb nooit begrepen waarom Alfa van de Giulia geen SW uitgebracht heeft, net zoals bij de 159 en 156 wel het geval was. In Italië verkoopt BMW nb meer 3 Tourings dan 3 sedans. Ik vond destijds de Giulia echt een gave auto maar wilde vanwege hobby een station. Daarom bij BMW gebleven. De huidige Giulia instapper is geen koopje en de wagen loopt alweer een tijd mee, dat helpt de verkopen in ons land natuurlijk ook niet.

Alfa Romeo Giulia blijft een mooie auto om te zien, ooit heb ik op een beurs even in een Giulia Quadrifoglio gezeten, ook van binnen erg fraai.

• Alfa Romeo’s new CEO confirms the next-gen Giulia will adopt a completely new bodystyle.
  • The sedan will morph into a crossover, sharing its STLA Large platform with the next Stelvio.
  • The Giulia will feature advanced infotainment, AI integration, and a more sophisticated ADAS suite.

• Alfa Romeo’s new CEO confirms the next-gen Giulia will adopt a completely new bodystyle.
  • The sedan will morph into a crossover, sharing its STLA Large platform with the next Stelvio.
  • The Giulia will feature advanced infotainment, AI integration, and a more sophisticated ADAS suite.
Ik moet er wel aan wennen zo hoog op de poten. Liever een hatchbak of sedan gehad, lekker laag. Je krijgt toch ook een nieuwe Stelvio? Waarom 2 Crossovers?

Stelvio is SUV, Giulia dan crossover. Denk ala DS8. Zwarte randen en ietsjes hoger (vanwege) accupakket.

De Giulia als crossover ... Toch een beetje de modelnaam die wat mij betreft de term 'sportsedan' gestalte gaf.

Ik weet niet of dit dan heel veel minder erg is dan wat Ford heeft gedaan met de naam Capri.

Kan niet anders dan een mega succes worden. Die unieke DS N*8 is ook al zo'n hoogvlieger. Gaat echt super, met Stellantis:)

Zolang ze maar mooi wordt.
Nog steeds geen reden om een modelnaam te misbruiken. Die paarse broeken moeten eens af van het idee dat negatieve publiciteit ook altijd de moeite waard is. Zie de Capri en de Mustang Mach-e, je moet eerst door een brei aan gezever over de modelnaam voor je eens wat over de auto te weten komt. En wat je dan leest is hoofdzakelijk meer zever, namelijk dat de verwachting die de modelnaam wekt niet waargemaakt wordt.

Als Alfa de Giulia wil vervangen door een crossover: het zij zo. Maar laat die modelnaam gewoon vredig heengaan met de huidige generatie, die z'n naam wel eer aan deed.

Ds9 ziet er ook best mooi uit, maar dat is niet genoeg. Het moet een perfecte auto zijn om mensen bij andere merken vandaan te trekken, en dan het liefst een stuk goedkoper dan die andere merken.

Stopzetting van de productie van de Giulia en Stelvio

Alfa Romeo staat op het punt de productie van de benzinemotoren Giulia en Stelvio , waaronder de Quadrifoglio, te staken. Het afscheid van deze twee modellen, houdt in dat de motoren die de meeste CO2 uitstoten, worden 'uitgefaseerd': de diesels (2,2 160 en 210 pk) blijven voorlopig nog in het assortiment. De ordersluiting is op 31 maart voor de Quadrifoglio en op 31 mei voor alle andere versies op basis van de 2.0 turbobenzinemotor met 280 pk. Het nieuws over het verdwijnen van deze modellen komt niet uit de lucht vallen: beide zijn al enkele jaren op de markt en wachten op vervanging door multi-energieversies op basis van het Stla Large-platform van de Stellantis-groep. De eerste die het levenslicht zal zien, is de opvolger van de Stelvio, op de Giulia moeten we nog wat langer wachten: er wordt gesproken over een debuut in de loop van volgend jaar.
(bron: quattroruote.it)

2023-alfa-romeo-giulia-stelvio-quadrifoglio-38.JPG

Ze leren het maar niet, een gat laten vallen in de lineup… toen de lease van mijn 159SW afliep in 2013 was er wel al sprake van een opvolger maar die kwam pas in 2016, de Giulia. De 159 was toen al lang uit productie (en vrij verouderd) dus hop naar de BMW dealer bij gebrek aan een Alfa alternatief.

Ze leren het maar niet, een gat laten vallen in de lineup… toen de lease van mijn 159SW afliep in 2013 was er wel al sprake van een opvolger maar die kwam pas in 2016, de Giulia. De 159 was toen al lang uit productie (en vrij verouderd) dus hop naar de BMW dealer bij gebrek aan een Alfa alternatief.
Dat is ook niet goed inderdaad.
Anderzijds zijn de huidige BMW's niet om aan te gluren, dus wellicht toch dit jaar of volgend jaar naar de Alfa dealer! ;)(y)

Dat is ook niet goed inderdaad.
Anderzijds zijn de huidige BMW's niet om aan te gluren, dus wellicht toch dit jaar of volgend jaar naar de Alfa dealer! ;)(y)
Ik had toen de F31 de 3 Touring dat viel nog best mee qua design naar mijn mening.
Geen leasewagen meer de voorbije paar jaar toen EVs verplicht werden in het bedrijf. Niks tegen EVs maar ik woon in een dorp met 2 laadpalen voor… 6000 inwoners en kan noch thuis (rijwoning) noch op het werk (publieke garage, palen zijn zelden of nooit vrij als ik toekom) laden en dan hoeft het voor mij niet. Keuze van de auto’s was ook maar mwah dus mobiliteitsbudget gekozen en zelf een auto gekocht…
Voor de noden/wensen die ik had qua ruimte, motorisatie en uitrusting viel er geen enkele Alfa in mijn budget. Giulia,niet praktisch genoeg, Stelvio vind ik prachtig maar veel te duur voor mij, liever een compacte SUV en een roadster dan 1 grote SUV ;)

Terug
Bovenaan