Storing adblue systeem

Ik heb een Peugeot 3008 van augustus 2020 en 201.000 km op de teller. Vorige week kreeg ik een storingsmelding aan de emissieregeling. Volgens de garage moet de adblue tank, de pomp en de filters worden vervangen. Kosten €3.300,-.
Is dat normaal, binnnen 5 jaar en bij amper amper 200.000 km? En zijn die reparatiekosten niet extreem hoog?
 
Afhankelijk van de woonplaats kun je een Peugeot specialist zoeken.
Wat vriendelijker voor de portemonnee.
 
5j/2ton is wel wat ouder aan het worden en helaas zijn er tientallen zaken op moderne auto's die dat soort bedragen kosten.
Het beste kan je even rondbellen. Een Peugeot specialist of misschien nog liever een Adblue-systeemspecialist. Hopelijk kunnen die nog wat anders proberen, hebben gebruikte onderdelen of weten inmiddels dat het ook met een module of aanpassingen van €300 is opgelost.

Als ik het goed heb is Adblue alleen om bepaalde stikstof/CO terug te brengen en kan je in principe doorrijden (tot de volgende APK?) en afhankelijk van je wens de auto in ruilen of gewoon door te tuffen (als er geen APK limiet wordt overtreden).
 
Als ik het goed heb is Adblue alleen om bepaalde stikstof/CO terug te brengen en kan je in principe doorrijden (tot de volgende APK?) en afhankelijk van je wens de auto in ruilen of gewoon door te tuffen (als er geen APK limiet wordt overtreden).
Ik weet niet of het hier om hetzelfde euvel gaat, (UREA) maar bij onze 2015 508 2.0 HDi 150pk kregen we dan de melding dat we nog een beperkt aantal kilometers konden rijden en dat de motor dan uit zou vallen.
 
Ik denk dat je heel snel bij Stellantis moet aankloppen voor coulance. Niet veel meer rijden, anders kom je misschien boven de max. kilometerstand uit voor aanspraak van de regeling.

(..)
Stellantis breidt in 29 Europese landen de speciale compensatieregeling uit voor bepaalde modellen van Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel/Vauxhall die zijn voorzien van een Euro 6 dieselmotor met SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction). Stellantis kwam deze uitgebreide compensatieregeling overeen met de Europese Commissie en hanteert dezelfde principes als in de eerdere pilot in Italië.


De regeling is een vrijwillige bijdrage en biedt klanten voordelen die de garantievoorwaarden overtreffen. De regeling geldt voor bepaalde dieselmodellen die zijn geproduceerd tussen januari 2014 en augustus 2020. De dekking is afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand van de auto, tot een maximum van 210.000 kilometer. Voor auto’s die nog geen 5 jaar oud zijn en maximaal 150.000 kilometer hebben gereden, vergoedt Stellantis de kosten voor onderdelen volledig. Voor auto’s van 5 tot 8 jaar oud dekt Stellantis 30 tot 90 procent van de kosten voor onderdelen, afhankelijk van de kilometerstand. Verder vergoedt Stellantis de arbeidskosten met 30 euro per geval. Deze voorwaarden gelden tot augustus 2028.


Stellantis wil zeker zijn dat alle klanten op dezelfde manier van deze regeling kunnen gebruikmaken. Daarom komen klanten die hun auto sinds 2021 bij een erkende dealer hebben laten repareren en daarvoor al een vergoeding ontvingen – in sommige gevallen minder dan de huidige – in aanmerking voor aanvullende compensatie. Die komt dus bovenop wat al door de desbetreffende merken is vergoed. De klanten die recht menen te hebben op een aanvullende vergoeding kunnen eenvoudig en snel hun aanvraag indienen via het online compensatieplatform https://stellantis-support.com.


Voor nieuwe gevallen geldt de speciale compensatieregeling automatisch bij reparatie bij erkende dealers van dieselvoertuigen waarin dezelfde technische problemen met de ureumtank optreden.

 
Na 2 ton, kan er wel eens iets kapot gaan, in dit geval misschien de ad-blue pomp. Maar het vervangen van de tank, lijkt me totale onzin. Ik zou eens bij een andere garage, of Peugeot specialist een tweede mening opvragen. In ieder geval niet mee doorrijden, want dan zal de auto - gezien wettelijke bepalingen - dienst gaan weigeren, zoals Niseko hierboven al vermeld.
 
Het is trouwens afgeraden om een groot vat AdB zelf te kopen om telkens bij te vullen thuis. Dat spul gaat “kristalliseren” blijkbaar eens dat open is en er geen beweging in dat vat zit. En dan kan gans de boel het systeem in de auto gaan verstoppen. Dus ondanks het grote prijsverschil per liter, toch maar AdB van de pomp nemen.
Er bestaat wel een cleaner voor van nl Forté Exhaust Crystal Preventer. Zoals dat laatste woord zegt werkt het preventief, niet als het kwaad is geschied.
 
^^ Ja, kristallisatie is een dingetje maar treed vooral op, zoals je zelf al aangeeft, bij langdurige stilstand van het systeem. Daar lijkt mij geen sprak van met 2 ton in krap 5 jaar (ervan uitgaande dat die kilometers er door de TS'er op zijn gezet).

Adblue leidingen zijn wel schoon te maken, althans de MAN dealer is het gelukt bij mijn werkauto. Die had namelijk vorige zomer enkele maanden stil gestaan (slechts af en toe de garage in - en uit gereden) en had begin dit jaar bijna dicht gekristalliseerde adblue leidingen. :oops:
Gelukkig kregen ze het nog schoon en was er weer een normaal sproeibeeld te zien van de injector, zei de monteur. (y)

in dit geval misschien de ad-blue pomp. Maar het vervangen van de tank, lijkt me totale onzin.

Ik meen dat er versies zijn waarin de pomp IN de tank zit.
 
Voor de duidelijkheid, ik had het over "de stilstand van het open vat AdB" Durashift, je vult dat goedje niet elke week week / maand bij zoals brandstof.
 
Na 2 ton, kan er wel eens iets kapot gaan, in dit geval misschien de ad-blue pomp. Maar het vervangen van de tank, lijkt me totale onzin. Ik zou eens bij een andere garage, of Peugeot specialist een tweede mening opvragen. In ieder geval niet mee doorrijden, want dan zal de auto - gezien wettelijke bepalingen - dienst gaan weigeren, zoals Niseko hierboven al vermeld.
Dat is geen onzin, de pomp is 1 geheel met de tank
 
AdBlue is inderdaad gevoelig voor kristallisatie; en dat gebeurt ook in de AdBlue tank in je auto als er lucht bij komt en de auto een paar dagen stilstaat. Zelf met een ander type (Jumper) ook tegenaan gelopen (daar vaak weken stilstand) en gebruik nu additief en probeer de tank niet bijna leeg te rijden (dus vullen nog voor de waarschuwing).
De Peugeot personenauto's lijken nog gevoeliger te zijn en inderdaad is er een coulance regeling gestart.
 
^^ Ja, kristallisatie is een dingetje maar treed vooral op, zoals je zelf al aangeeft, bij langdurige stilstand van het systeem. Daar lijkt mij geen sprak van met 2 ton in krap 5 jaar (ervan uitgaande dat die kilometers er door de TS'er op zijn gezet).

Adblue leidingen zijn wel schoon te maken, althans de MAN dealer is het gelukt bij mijn werkauto. Die had namelijk vorige zomer enkele maanden stil gestaan (slechts af en toe de garage in - en uit gereden) en had begin dit jaar bijna dicht gekristalliseerde adblue leidingen. :oops:
Gelukkig kregen ze het nog schoon en was er weer een normaal sproeibeeld te zien van de injector, zei de monteur. (y)



Ik meen dat er versies zijn waarin de pomp IN de tank zit.
Bij de meeste systemen worden de leidingen leeggepompt na het afzetten van de motor omdat het spul anders in de leidingen kan bevriezen wat schade geeft. Dus de leidingen zijn eigenlijk nooit een probleem. Verbaast me dus dat het bij die MAN wel fout gaat.
 
^^ Ja, klopt. Dat terugpompen hoor ik ook regelmatig na het afzetten van het contact en naar buiten stappen.

Misschien heb ik de monteur niet helemaal begrepen en is er iets anders schoon gemaakt. Er is ook een zgn. werkplaats regeneratie van het roetfilter toen uitgevoerd. De monteur had het dus over een fikse kristallisatie in het systeem dat dus eigenlijk nog nét op tijd gereinigd kon worden voordat de boel geheel vastgekoekt was.

Ik moest toen wel aan jouw case met de Jumper denken en bedacht mij toen: ja ja, die enkele maanden stilstand afgelopen zomer hebben het AdBlue systeem geen goed gedaan.

Ik tank inderdaad bij zo'n drie kwart lege tank opnieuw AdBlue. Destijds al als tip van de rijschool meegekregen.
Het kan maar zo dat ik die AdBlue tank niet goed gevuld had toen die (plotsklaps) naar onze hoofdvestiging moest en dat er dus toch condensvorming is ontstaan.
 
Helaas is dit niet gek met 200.000 km (bij mij zelf toen de tijd moest de tank vervangen bij 185.000)
Mocht je een beetje handig zijn dan is dit ook zelf uit te voeren.

Verschillende tips en (goedkopere bedrijven) kun je vinden op het volgende forum Peugeot Forum
Hier kun je ook vinden wat onder de coulance regeling valt helaas zitten er nog wat haken en ogen aan.

Het is balen alleen wel bekend bij deze auto's.
Je kan nog een toevoeging zoals ADMAX alleen is dit uitstel voor het probleem en zal je gegarandeerd de tank moeten vervangen.
Zoals reeds hierboven al reeds uitgelegd door de kristalliseren van de urea
Vaak ben je al te laat waardoor de pomp aangekoekt en zal op korte termijn doorbranden
 
Terug
Bovenaan