Wie helpt mij met een andere auto? (15k-20k)

Daniel 2287487

Startmotor
Hi Allemaal,

Ik zal jullie mijn levensverhaal besparen maar na een nare periode heb ik besloten de stoute schoenen aan te trekken. Ik ga eindelijk mijn 20 jaar oude Ford weg doen, en zoek naar een auto die m'n hart steelt. En ergens diep in mijn hart ben ik, ondanks de vele vooroordelen, stiekem altijd groot fan geweest van de bekende Duitse automerken, BMW, Audi en Mercedes(-Benz).

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en hoop hier wat advies in te kunnen winnen.

Hoewel ik de nieuwe auto op basis van mijn hart wil kopen, houdt mijn hoofd zich niet helemaal afzijdig, en wil ik mezelf ook geen ellende bezorgen met een nieuwe auto die alleen maar hoge kosten en zorgen oplevert. Hoe onverstandig is deze keuze daadwerkelijk?

Ik kijk onder anderen voornamelijk naar een BMW 3 series(320i Touring), de 5 series (zoals de 520i Touring), de Mercedes Benz C klasse Estate 350e of 180 maar elke andere suggesties (en beargumentatie) zijn van harte welkom!

Gezien mijn budget kom ik al gauw op auto's van 2010-2015, met 100.000-150.000 km op de teller, wat mij voor zulke auto's geen probleem lijkt. Ik lees echter een hoop gedoe over distributiekettingen, lekkende motoronderdelen en een hoop gedoe. Ik heb een sterk vermoeden dat deze issues zo rond de 150.000-200.000km op komen.. iemand hier ervaring mee? Mijn budget is, mits dit het echt waard, flexibel en te verhogen met 5k, maar dit is niet wenselijk.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie mening en suggesties, alvast hartelijk dank!

Beetje achtergrond info/wensen:

- Ik rijd zo'n 15.000km per jaar
- Benzine heeft de voorkeur
- Geen voorkeur voor automaat of handgeschakeld
- Grote kofferbak voor mijn grote hond (hoeft niet per se een Stationwagon te zijn)
- Geen sterke voorkeur voor bouwjaar, maar mogelijkheid om m'n telefoon/spotify te koppelen is wel fijn

Laatst bewerkt:
Ik zie in je rijtje bij BMW wel de 5-serie maar bij Mercedes niet de E-klasse, is daar een reden voor? Met dit budget zou ik zelf niet gauw een Mercedes of BMW aanschaffen, maar dat mag iedereen zelf bepalen natuurlijk. :p

Een leuke BMW 3 serie snap ik wel. Een C350e niet want volgens mij hebben die dingen een kleine kofferbak door het accupakket, maar kan het mis hebben.
BMW 320i
Vind dit wel een mooie, wel import.
Of en een origineel Nederlandse 328i
328i

Bij een midlifecrisis denk ik toch echt aan andere auto's. Dit zijn alsnog familie-auto's. Zie het bericht van @Volt hierboven voor voorbeelden.

Als je jezelf wil verwennen is het dan een optie om een oud bestelautootje (bijv.) te nemen voor als je er met de hond op uit gaat en een echt leuke auto voor jezelf? Een dikke coupé of zoiets.

Als ik dat doorneus lijken het vooral auto's die qua aanschaf relatief voordelig (kunnen) zijn maar waarvan ik bang ben dat de 'running costs' je in een aantal gevallen best wat hoofdbrekens kunnen gaan opleveren. Maar ook enkele best verrassende en leuke voorbeelden inderdaad!

Dit zijn gewoon gezinswagens. Heb je al eens gekeken naar bijvoorbeeld een MX5?

Een late w204 of een vroege w205 lijkt me wel een veilige keuze. Dat je flexibel bent in handbak/ automaat scheelt ook echt enorm. Wat ook altijd handig is ga voor een betrouwbaar adres in de buurt ipv de beste deal aan de andere kant van het land

Ik zie in je rijtje bij BMW wel de 5-serie maar bij Mercedes niet de Easse, is daar een reden voor? Met dit budget zou ik zelf niet gauw een Mercedes of BMW aanschaffen, maar dat mag iedereen zelf bepalen natuurlijk. :p
Daar is zeker geen reden voor! Ik ben slechts in de oriënterende fase en dit is wat ik tot nu ben tegen gekomen. Een E-Klasse zou er zomaar tussen kunnen!

Waarom.zou jij met.dit budget geen Mercedes.of bmw aanschaffen? Wat zou jij wel doen? En met welke budget zou jij een BMW or Mercedes wel overwegen?

Bij een midlifecrisis denk ik toch echt aan andere auto's. Dit zijn alsnog familie-auto's. Zie het bericht van @Volt hierboven voor voorbeelden.

Als je jezelf wil verwennen is het dan een optie om een oud bestelautootje (bijv.) te nemen voor als je er met de hond op uit gaat en een echt leuke auto voor jezelf? Een dikke coupé of zoiets.
Thanks, misschien is midlifecrisis niet helemaal het juiste woord. Het ging mij er meer om dat ik mijn nieuwe auto wil kopen met m'n hart, en minder met m'n hoofd zoals ik altijd al heb gedaan.

95% van de km's die ik rijd zullen met de hond zijn. Ik wil dus echt een auto waarin we samen lekker kunnen touren

Een leuke BMW 3 serie snap ik wel. Een C350e niet want volgens mij hebben die dingen een kleine kofferbak door het accupakket, maar kan het mis hebben.
BMW 320i
Vind dit wel een mooie, wel import.
Of en een origineel Nederlandse 328i
328i
Oh van de kleine kofferbak door de accu wist ik niet! Goeie aanvulling, en thanks voor je suggesties!! Die gaan er zeker bij op m'n lijstje.

Nog tips waar ik op moet letten?

Met jouw budget en wensen zou ik naar een Mercedes Benz C180 Estate kijken van het type S205. Km stand zal dan rond de 115.000 / 150.000 liggen. Neem hem met een 7 g Tronic automaat. Je hebt ook de 9 G tronic automaat maar die zijn duurder en pas later geleverd. Deze C klasse is degelijk en betrouwbaar met niet echt noemenswaardige issues. En de kofferruimte is ideaal voor je hond.

Met jouw budget en wensen zou ik naar een Mercedes Benz C180 Estate kijken van het type S205. Km stand zal dan rond de 115.000 / 150.000 liggen. Neem hem met een 7 g Tronic automaat. Je hebt ook de 9 G tronic automaat maar die zijn duurder en pas later geleverd. Deze C klasse is degelijk en betrouwbaar met niet echt noemenswaardige issues. En de kofferruimte is ideaal voor je hond.
Ja precies! Daar zat ik ook naar te kijken inderdaad! Wat vind jij van deze?

Edit: gaat niet goed met een tweede link..

Laatst bewerkt:
Precies dat model bedoel ik, nette courante uitvoering en kleur. Ik zou zeggen ga eens kijken en proefrijden dan weet je meer en of een Benz bij je past. Enige problemen die ik ken zijn defecte NOX sensoren die voor kunnen komen, carterventilatie. Tevens is de navigatie niet meer van deze tijd. Dat kan je aanpassen om er een Apple Car play/ Google Android module in te plaatsen.

Precies dat model bedoel ik, nette courante uitvoering en kleur. Ik zou zeggen ga eens kijken en proefrijden dan weet je meer en of een Benz bij je past. Enige problemen die ik ken zijn defecte NOX sensoren die voor kunnen komen, carterventilatie. Tevens is de navigatie niet meer van deze tijd. Dat kan je aanpassen om er een Apple Car play/ Google Android module in te plaatsen.
Thanks! Ga ik zeker een ritje inplannen!

Navigatie is geen enkel probleem, ik rijd toch t liefst via google maps op m'n mobiele telefoon.

BMW is een prima keuze hoor. Ik denk dat je je daar prima mee zal verwennen. Maar TS...je weet dat je voor dat budget dat je wilt uitgeven wel op een tweedehandsje uit zal komen he. En tja... Die hebben nog wel eens problemen. Als je een auto op het oog hebt vraag dan vooral hoe lang de distributieriem nog houdbaar is. En maak er altijd een proefrit mee. En let op rare geluiden. En vraag ook even of je onder de motorkap mag kijken. Dat auto kan er van buitenaf nog zo goed uitzien. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat van binnen ook zo is.
Veel succes in ieder geval.

Daar is zeker geen reden voor! Ik ben slechts in de oriënterende fase en dit is wat ik tot nu ben tegen gekomen. Een E-Klasse zou er zomaar tussen kunnen!

Waarom.zou jij met.dit budget geen Mercedes.of bmw aanschaffen? Wat zou jij wel doen? En met welke budget zou jij een BMW or Mercedes wel overwegen?
Hoe mooi ze ook zijn, ik zou vooral op zien tegen de onderhoudskosten. Niet dat ze vaak stuk gaan, maar beurten en reparaties bij de merkdealer kunnen best in de papieren lopen.

Zelf ben ik de laatste jaren wel fan van Škoda. De Superb bijvoorbeeld biedt voor z’n geld best wat ruimte.

BMW zou ik voor een 320i gaan. Als je voor een 5 serie gaat beste voor een G30 of G31 gaan (want die zijn lichter), want in de F10/11 uitvoering is deze ondergemotoriseerd.

Of je gaat voor een E60/61 serie BMW 5 serie. Die zijn ook lichter.

Laatst bewerkt:
BMW is een prima keuze hoor. Ik denk dat je je daar prima mee zal verwennen. Maar TS...je weet dat je voor dat budget dat je wilt uitgeven wel op een tweedehandsje uit zal komen he. En tja... Die hebben nog wel eens problemen. Als je een auto op het oog hebt vraag dan vooral hoe lang de distributieriem nog houdbaar is. En maak er altijd een proefrit mee. En let op rare geluiden. En vraag ook even of je onder de motorkap mag kijken. Dat auto kan er van buitenaf nog zo goed uitzien. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat van binnen ook zo is.
Veel succes in ieder geval.
Ik denk dat je met een BMW 3 serie rond dat budget goed moet uitkijken. Motorisch is er genoeg over te vinden op het net.

Binnen dit budget is veel mogelijk.

Voor een leuke, betrouwbare en moderne stationcar zou ik ook zeker kijken naar de Opel Insignia B, en Renault Talisman. Ook leverbaar met krachtige motoren. Voordeel is dat ze aanzienlijk nieuwer zijn, doen zeker niet voor de dure merken onder, en een modern Multimedia systeem hebben. Bij de Talisman is de aanrader vanaf productie juni 2017 met standaard Android Auto en Apple Carplay.

Of naar de Kia ProCeed En XCeed vanaf 2019, zijn heel modern, goede en betrouwbare techniek, en hebben een lange garantie.

Uit mijn directe omgeving, en uit diverse occasiontesten weet ik dat de BMW 3 serie in de bouwjaren waarin je zoekt veel bekende en potentieel dure mankementen kan hebben. Het is een leuke auto, maar je kunt er flink op leeg lopen.

De Mercedes C uit de genoemde bouwjaren is een stuk beter dan de BMW, de plug in uitvoering zou ik dan niet kiezen.

Bij een Audi met 1.8 of 2.0 liter motor kun je het beste een kopen vanaf productie 2016, toe waren de problemen met hoog olieverbruik opgelost.

Succes.

Binnen dit budget is veel mogelijk.

Voor een leuke, betrouwbare en moderne stationcar zou ik ook zeker kijken naar de Opel Insignia B, en Renault Talisman. Ook leverbaar met krachtige motoren. Voordeel is dat ze aanzienlijk nieuwer zijn, doen zeker niet voor de dure merken onder, en een modern Multimedia systeem hebben. Bij de Talisman is de aanrader vanaf productie juni 2017 met standaard Android Auto en Apple Carplay.

Of naar de Kia ProCeed En XCeed vanaf 2019, zijn heel modern, goede en betrouwbare techniek, en hebben een lange garantie.

Succes.

Hartelijk dank voor je goede en uitgebreide reactie! Super fijn om te lezen.

De Opel Insignia heeft inderdaad ook stiekem al mijn aandacht getrokken in mijn zoektocht, maar omdat ze gestopt zijn met die maken, en omdat hij niet heel goed verkocht schijnt te zijn in NL durfde ik er (nog) niet heel enthousiast van te worden. Ook erg goed om te weten dat Kia vanaf 2019 de moeite waard is om te overwegen. Zijn leuke auto's (iig om te zien).

Ik ga morgen een proefritje maken in een BMW 320i, en een Mercedes C180 Estate om te kijken of het alles is wat ik er van verwacht (of hoop). Wellicht dat ik die jongensdroom dan eindelijk kan loslaten en gerichter kan zoeken naar de beste (of betere) prijs/kwaliteit verhouding.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Denk dat ik de plank totaal missla , maar dit is echt een ruimte wonder en wolf in schaapskleren en nog nooit eerder te koop zien staan met logische nap https://www.viabovag.nl/auto/aanbod...l.nl&utm_medium=cpc&utm_term=Hatchback--13240
Dankjewel voor de suggestie! Je slaat de plank helemaal niet mis. Alle suggesties zijn altijd welkom! Ik moet eerlijk toegeven dat van de buitenkant mijn hartje niet per se sneller gaat kloppen, maar de rest is perfect. Helaas geen foto's van de kofferbak.

Ben net een proefrit wezen maken, en de kofferbak van zowel de Mercedes C180 Estate, als de BMW 320i Touring zijn niet groot genoeg voor de hond. Ze zijn te "ondiep". Die droom heb ik dus los moeten laten, en ben weer verder aan het zoeken.

Dan toch maar bij Ford blijven; voor 15-20k heb je een Focus Wagon van de laatste generatie (>2018) en die zijn vanaf dat model een stuk ruimer. Geen Duitser, maar wel ruim.

En een Mazda 6 stationwagon?

Iets origineler (en mooier wat mij betreft) dan een Focus en voldoet verder ook aan je wensen.
Als rijder van een Mazda 6 station kan ik dat bevestigen.

Je rijdt een klasse hoger (op zich niet vreemd want nieuwprijs is ook een pak meer) dan een Focus. Zowel qua daadwerkelijke bouwkwaliteit, kwaliteitsbeleving, interieur en betrouwbaarheid.

Nadelen tov een Focus: minder zuinig en hoger qua belasting.

Hebben zelf destijds ook een BMW 3 touring overwogen maar qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten toch wat vraagtekens. Daarom is het de Mazda 6 geworden.

Als rijder van een Mazda 6 station kan ik dat bevestigen.

Je rijdt een klasse hoger (op zich niet vreemd want nieuwprijs is ook een pak meer) dan een Focus. Zowel qua daadwerkelijke bouwkwaliteit, kwaliteitsbeleving, interieur en betrouwbaarheid.

Nadelen tov een Focus: minder zuinig en hoger qua belasting.

Hebben zelf destijds ook een BMW 3 touring overwogen maar qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten toch wat vraagtekens. Daarom is het de Mazda 6 geworden.
Thanks! Ik ga proefritjes plannen!

Iemand enige ervaring met Range Rovers? Een Evoque bijvoorbeeld?

Edit: of een Volvo V60 of een XC60?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan