Onderhoudscontract Mercedes (niet doen)

Leo 5473825

Net ingestapt
Toen ik bij de Mercedes dealer kwam voor een onderhoudsbeurt, werd aan mij gevraagd of ik belangstelling had voor een onderhoudscontract, waarbij je een maandelijks bedrag moet overmaken en dan zou Mercedes je gaan helpen bij pech en je zou je auto dan 1x per jaar een onderhoudsbeurt krijgen. Voor ongeveer 50 euro per maand vond ik dat een redelijk voorstel.
Na 3 jaar de Mercedes te hebben gereden heb ik deze ingeruild. Contract opgezegd en toen kwam de aap uit de mouw:
Er werd een opsomming gemaakt van de auto-beurten en wat er was gedaan aan mijn auto tegen de de maandelijkse termijnen.
Of ik dan nog even bijna 1000 euro wilde betalen.
Bij de specificatie stonden voor mij onduidelijke handelingen, zoals "trekhaak", wat ze daar hebben gedaan ik niet duidelijk.
Voor het vervangen van 4 bougies was maar liefst 160 euro in rekening gebracht.
Ik heb geen problemen met mijn MB gehad. Deze verrekening is mij nooit medegedeeld. Ik was er van uit gegaan dat mijn maandelijkse bedrag voldoende was en wanneer dit uit de pas zou lopen ik hier bericht over zou krijgen.
Ik vind dat bij het afsluiten van dit contract de voorwaarden duidelijk moeten worden gemaakt en niet op het moment dat het contract wordt beëindigd. Gelukkig is het contract beëindigd anders was dit bedrag naar mijn mening alleen maar opgelopen.
Advies: sluit geen onderhoudscontract af bij de Mercedes Benz dealer.

Leo

Dat is een vreemde gang van zaken. Ik ben bekend met onderhoudscontracten en die sluiten bepaalde zaken ook uit, maar die dienen dan direct betaald te worden.

Maar waren de voorwaarden niet duidelijk? Dan zou ik direct naar de ACM stappen en naar je rechtsbijstandsverzekeraar.

Is het niet zo dat je contact nog loopt en deze dus moet afkopen, ofwel de resterende termijnen betalen?

Hangt er van af welk contract je had. Service care is een contract alleen voor de onderhoudsbeurten, reparaties vallen er niet onder. Complete care is een volledig contract waar naast onderhoud ook de reparaties onder vallen.
Wat ik wel raar vind dat je dan pas na het einde van het contact een afrekening krijgt, of heb je misschien meer kilometers gereden als in het contract stond, dan kan het inderdaad alleen achteraf.

Bij het aangaan van het onderhoudscontract (blijkt nu de Comfort te zijn) is mij niet verteld dat het (achteraf) ging om een looptijd van 60 maanden. Er schijnt ook een Pitshop en Budget contract te zijn, echter ook daar werd niet over gesproken omdat mij verteld werd dat het om een maandelijks bedrag van € 50 ging. Het duurste onderhoudscontract dus.
Er is mij niet verteld dat na een eventuele verkoop van de MB er een kans bestond dat ik mogelijk een verrekening zou kunnen krijgen. De voorwaarden zijn niet meegegeven of gemaild. Achteraf las ik op het getekende onderhoudscontract dat er 60 maanden stond en 6 onderhoudsbeurten waarvan ik maar 3 onderhoudsbeurten gehad heb. Ook na de onderhoudsbeurten is mij niet vermeld welk onderhoud er gepleegd was en welke kosten daarmee gemoeid waren.

Hoe hoog zou de rekening van de 6 onderhoudsbeurten zijn geweest nadat de 60 maanden verstreken waren?

Van het rijden van meer kilometers (10.000) is hier geen sprake.

Pas nadat mij om de vrijwaring gevraagd werd om het contract te beëindigen, kreeg ik bericht dat ik nog een restant moest betalen omdat dit in verhouding tot mijn maandelijkse bedrag nog openstond.
De specificatie die in ontving met een opsomming van de gedane onderhoudsbeurten zijn afgezet tegen mijn maandelijkse betalingen. Dit verschil van € 1000 werd dus in rekening gebracht.

Het gaat er mij om dat mij als consument een worst van € 50 wordt voorgehouden en de voorwaarden/nadelen niet zijn benoemd waardoor het overkomt als 'wij benoemen het niet en de consument tekent makkelijker'.
Tenzij een consument dit eerder bij de hand heeft gehad en alert is op soortgelijke contracten.

Het wordt secuur doorspitten van de voorwaarden en condities, waarvoor je nu getekend hebt. Staat er bijvoorbeeld in hele kleine lettertjes dat er na-verrekeningen plaats mogen vinden en zo ja, op welk deel van wat er is uitgevoerd? Ik zou de openstaande nota betalen, onder protest, heb je in ieder geval aan je verplichtingen voldaan en sta je bij een procedure sterker in je schoenen.

Ik ken zulke onderhoudscontracten wel, en valt niet alles er onder, maar dan is het bij ophalen wel duidelijk omschreven wat onder het contract valt en wat niet (wat van te voren overlegd word) en dient dan ook gelijk te worden betaald. Zeker voor iets van mercedes zelf verbaast het mij sterk

EDIT: ik zie dus dat dit niet door de mercedes zelf word aangeboden. Maar heel specifiek door deze garage zelf is opgetuigd.

Wel belangrijk om te vermelden , voordat service contracten bij de officiele mercedes dealer (als die er zijn) ten onrechte in een kwaad daglicht worden gezet. Is dus ook niet iets wat mercedes benz als merk zelf aan bied aan haar klanten maar dus iets wat alleen deze garage bied en heeft dus helemaal niets met mercedes als merk te maken.

Bij andere merken (zoals BMW) zijn zulke contracten vaak over het hele dealernetwerk breed gedeeld. kun je naar alle officiele merk kanalen gaan als je dit af sluit (kan hier niet, je kan dus alleen naar wensink), en is het zelf overdraagbaar naar andere eigenaren, dat kan hier dus ook niet.

Ik vermoed bij wensink dat de auto geweest is. Is gewoon een 'universeel' abonnement, die je ook daar kunt afsluiten voor een ford, of KIA en niet specifiek mercedes gebonden

Algemene voorwaarden Wensink Budget & Comfort Serviceplan voor Ford, Mercedes-Benz en smart

Artikel 3) Omvang werkzaamheden
Onderstaande werkzaamheden / kosten zijn inbegrepen:

• Kosten, uitgevoerd door bedrijven van Wensink Automotive B.V., voortvloeiende uit de uitvoering van onderhoudswerkzaamheden in overeenstemming met de fabrieksvoorschriften, met de daarbij benodigde materialen, smeeroliën en vetten. Arbeidsloon en onderdelen inbegrepen;
  • Pechhulp Europa van beurt tot beurt.
  • Uitvoer van APK keuring, uitvoer van viergastest/roetmeting inclusief afmeldkosten.
Onderstaande werkzaamheden / kosten niet inbegrepen:

• Vervangen van de distributieriem of -ketting;
  • Verrichtingen uitgevoerd door derden (uitgezonderd pechservice en noodreparatie);
  • Uitvoer van reparaties;
  • Vervanging van slijtdelen: banden, V-snaar, multiriem, uitlijnen en/of sporing afstellen;
  • Het herstellen van ongeval schade en andere van buiten komende schade;
  • Vervangend vervoer;
  • Bijvullen / tussentijds bijvullen van vloeistoffen (Brandstof, BlueTec & overige vloeistoffen);
  • Werkzaamheden uitgevoerd door derden, zijnde niet-Wensink Automotive bedrijven.
Indien bij bijzondere bepalingen op blad 1 vermeld is Serviceplan ComfortModule, zijn voor de duur van de betaalperiode die aangegeven is tevens de kosten afgedekt van een aantal extra diensten uitgevoerd door bedrijven van Wensink Automotive B.V.

• Jaarlijkse uitvoer van: aircocheck en -reiniging, zomercheck en wintercheck;
  • Tijdens zomer- en wintercheck: corrigeren van de bandenspanning en bijvullen van ruitensproeiervloeistof en motorolie;
  • Tussentijds vervangen van defecte gloeilampen aan de buitenverlichting (uitgezonderd Xenon- en ledverlichting);
  • 12 x per jaar wassen op zaterdag;
  • 10% korting op collection-artikelen;
  • ontvangst van E-mail nieuwsbrief.
Het voertuig door Eigenaar verkocht wordt en geleverd aan een derde. Het vrijwaringbewijs dient hierbij aan Wensink overlegd te worden. Facturatie van de maandtermijnen stopt per vrijwaringsdatum, een eventueel negatief contractsaldo wordt belast aan Eigenaar.

Het staat er toch echt, je zult hiervoor ook vast getekend hebben. Word lastig bewijzen hoe dit is destijds is gedeeld aan de balie. De garage zal dan wel moeten aantonen waar die 1000 euro op gebaseerd is. Als er rondom een setje banden is vervangen of vervangend vervoer bij de beurtjes of wat andere zaken, dan ga je wel snel.

Ik zou dit gewoon eens voorleggen waar die 1000 euro vandaan komt. 160 euro voor bougies zouden gewoon gedekt moeten zijn.

Laatst bewerkt:
EDIT: ik zie dus dat dit niet door de mercedes zelf word aangeboden. Maar heel specifiek door deze garage zelf is opgetuigd.

Mercedes biedt dit dus wel in dezelfde vorm aan, inclusief de maandelijkse betalingen. Ook staat er dat je voor de voorwaarden bij de MB dealer moet zijn. Alleen wel raar dat Wensink soortgelijk of hetzelfde aanbiedt, maar dan onder hun eigen naam.

Mercedes biedt dit dus wel in dezelfde vorm aan, inclusief de maandelijkse betalingen. Ook staat er dat je voor de voorwaarden bij de MB dealer moet zijn. Alleen wel raar dat Wensink soortgelijk of hetzelfde aanbiedt, maar dan onder hun eigen naam.

dat is helemaal bijzonder dan inderdaad.

Hoe dan ook, die 1000 euro mag je op zn minst gespecificeerd hebben wat daar voor gedaan is.

Dat is schandalig! Ik zou zeggen lekker niet betalen en tros radar inschakkelen. Dit is gewoon oplichting.

mensen roepen tegenwoordig met alles oplichting. Hoge prijzen in de supermarkt; oplichting. Hoge benzineprijzen, oplichting.... Als je voor iets hebt betaald en er is niet geleverd snap ik de opmerking, maar de garage zoals het nu lijkt gewoon precies wat er is afgesproken.

De voorwaarden zijn eigenlijk heel duidelijk wat er wel en niet onder valt, en er staan ook geen hele belachelijke regels in. Ze moeten alleen wel kunnen aantonen waar die 1000 euro vandaan komt en waarom ze bougies in rekening brengen als dit onder regulier onderhoud moet vallen.

Gewoon langs gaan. Vaak een (rustig) gesprek met de garage doet al wonderen en zal snel het e.e.a. verklaren waarom, hoe en wat. Het helpt dan zeker niet om ze gelijk uit te maken als oplichters.

Eerlijk gezegd vind ik 1000 euro bijbetalen niet eens zo heel gek. Je sluit een contract af van 50 euro per maand met een looptijd van 60 maanden. Je verkoopt de auto na circa 36 maanden, dus heb je nog 24 maanden lopen, wat overeenkomt met circa 1200 euro.

BMW verkoopt ook dergelijke onderhoudscontracten, het verschil is dat je dan alles in 1x betaalt, in plaats van verspreid over 60 maanden. Bij MB kost het je 50 euro maal 60 maanden in totaal 3000 euro. Kijk ik naar de BMW service inclusive plus voor een 3 serie, dan zit je met een looptijd van 5 jaar op een eenmalig bedrag van 1.779 op basis van 60k km of 3.110 op basis van 80k km. Het is bij BMW ook niet zo dat als je de auto na 3 jaar verkoopt dat je een deel van het bedrag terug krijgt. Neem je de 80km optie, dan komt het dus op hetzelfde neer.

Als het inderdaad, zoals #AsconaGT terecht opmerkt, een Wensink contract is en geen Mercedes contract is het misschien zinvol dat TS de kop van het bericht even aanpast. Op de nu geschreven manier wordt Mercedes dus geheel ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld.

Onderhoudscontract van wie dan ook: Voorwaarden lezen. (wel doen).

Wensink is een prima bedrijf, uiteraard worden daar ook fouten gemaakt, maar doelbewuste oplichting is niet aan de orde, dat durf ik wel aan. Wat @AsconaGT zegt, gewoon even heen gaan en samen oplossen. Komt vast goed.

Eerlijk gezegd vind ik 1000 euro bijbetalen niet eens zo heel gek. Je sluit een contract af van 50 euro per maand met een looptijd van 60 maanden. Je verkoopt de auto na circa 36 maanden, dus heb je nog 24 maanden lopen, wat overeenkomt met circa 1200 euro.

Daar is dus geen sprake van: je hoeft niet de resterende termijnen te voldoen, zoals te lezen in de voorwaarden. Per vrijwaringsdatum wordt het contract ontbonden. Het, eventuele negatieve, saldo dient bijgepast te worden door de contractnemer.

Bij dergelijke contracten zou het wel netjes zijn als het saldo, na gepleegd onderhoud, aan de contractnemer wordt medegedeeld. Kan tegenwoordig in een mooie applicatie op je telefoon, denk. ;)

Voor de zakelijke markt is het wel gebruikelijk, volgens mij, die openheid van onderhoudscontracten.

• Leuk
Waarderingen: vsl
Bij dergelijke contracten zou het wel netjes zijn als het saldo, na gepleegd onderhoud, aan de contractnemer wordt medegedeeld. Kan tegenwoordig in een mooie applicatie op je telefoon, denk. ;)

ik zou in de consumentenmarkt dit ook gewoon gelijk na ophalen van de auto willen vereffenen. Zowel voor de consument fijn dat ze niet na jaren voor flinke verassingen nadien komen te staan. Maar ook voor de garage die nu niet discussies heeft of achter het geld aan moet vangen.

Met alles wat ik er nu over weet, was ik dat contract niet aangegaan.
De voorwaarden staan allemaal netjes op papier, maar is mij niet als zodanig uitgelegd.
Pechhulp en servicebeurt 1 x per jaar leek mij redelijk voor 600 euro. Je kunt het naïef noemen!

Alsjeblieft niet zeg, nog een app voor onzin erbij?

Met alles wat ik er nu over weet, was ik dat contract niet aangegaan.
De voorwaarden staan allemaal netjes op papier, maar is mij niet als zodanig uitgelegd.
Pechhulp en servicebeurt 1 x per jaar leek mij redelijk voor 600 euro. Je kunt het naïef noemen!

Je ging er dus van uit dat je voor 50 euro per maand (dus 600 euro per jaar) voor een servicebeurt kreeg? Dat is dus ook precies wat je hebt gekregen. Bedrag is ook helemaal niet gek als we pech onderweg bij in zit en nog wat andere voordelen. Niks met naief te maken. wat je dacht te krijgen heb je ook gekregen.

Maar zaken als banden, leenauto of andere slijtage dingen zijn wel zaken die bovenop regulier onderhoud komt.

Ik vermoed (maar corrigeer gerust) dat met het woord onderhoud je het idee dat had daarbij ook reparaties en andere zaken daar onder vielen. Iets wat normaal altijd bovenop het onderhoud komt. Voor de balie medewerker heel duidelijk maar voor u misschien niet. En de voorwaarden ook niet goed zijn gelezen.

Je hebt nog steeds geen hele slechte deal gehad, maar begrijp als je zo ineens een rekening van 1000 euro krijgt dat dat niet goed voelt.

Maar zou wel kijken of die 1000 euro inderdaad wel datgene omvat wat niet binnen het contract zou vallen. En vind het nog steeds niet heel netjes dat ze dat niet tijdens het ophalen van de auto na een beurt in die jaren hebben vermeld wat er aan extra is bij gekomen wat niet onder het serviceplan valt. (nog beter; van te voren even bellen voor toestemming) Dat mag je ze gerust mee geven als feedback

Ik zou wel de titel even aanpassen. want dit heeft niks te maken met de servicecontacten die Mercedes zelf aan bied en nu en onrechte in een kwaad daglicht worden gezet

Laatst bewerkt:
Als de algemene voorwaarden niet correct aan je overhandigd zijn (half of mondeling), kun je er onderuit. Zal je rechtsbijstandverzekering ook zeggen lijkt me.

Als de algemene voorwaarden niet correct aan je overhandigd zijn (half of mondeling), kun je er onderuit. Zal je rechtsbijstandverzekering ook zeggen lijkt me.

Word zo vaak gezegd, maar helaas kom je daar nooit mee weg. Je kunt bijna niet bewijzen hoe dat destijds is gemeld aan de balie. Daarnaast geloof ik echt wel dat een fatsoenlijk bedrijf als wensink dat de algemene voorwaarden destijds zijn mee gegeven en voor is getekend en staan ze bovendien heel duidelijk op de website. Je hebt bedenk tijd. is allemaal niks geks.

Bovendien, topicstarter zegt zelf dat ze gezegd hebben dat je onderhoud en pechhulp kreeg voor 50 euro per maand. Dat is ook precies wat hij heeft gekregen. Zijn geen gekke bedrage, geen gekke onredelijke boete clausules zoals je bij die energiemaatschappijen wel eens ziet. Hier gaat een rechtsbijstand niet aan beginnen.

En al zou je onder het contract uit komen via de rechtsweg. dan zul je waarschijnlijk nog steeds de gemaakte kosten moeten betalen die zijn verricht. Mensen gaan voor zulke zaken naar de rechter om contracten te ontbinden of boeteclausules aan te vechten. Maar dat is wat het hier lijkt niet aan de order.

Laatst bewerkt:
Het voertuig door Eigenaar verkocht wordt en geleverd aan een derde. Het vrijwaringbewijs dient hierbij aan Wensink overlegd te worden. Facturatie van de maandtermijnen stopt per vrijwaringsdatum, een eventueel negatief contractsaldo wordt belast aan Eigenaar.

Elke contractopsteller die dit soort bagger optikt moet gewoon ontslag nemen; dit is taal die voor de gemiddelde mens volstrekt onduidelijk is, en overbodig wollig.

Artikel 4) Tussentijdse beëindiging van de overeenkomst
De overeenkomst zal door Wensink ontbonden kunnen worden, indien:

[......]
  • Het voertuig door Eigenaar verkocht wordt en geleverd aan een derde. Het vrijwaringbewijs dient hierbij aan Wensink overlegd te worden. Facturatie van de maandtermijnen stopt per vrijwaringsdatum, een eventueel negatief contractsaldo wordt belast aan Eigenaar.

ik vind het anders vrij duidelijk.

Elke contractopsteller die dit soort bagger optikt moet gewoon ontslag nemen; dit is taal die voor de gemiddelde mens volstrekt onduidelijk is, en overbodig wollig.
Als die tekst al te moeilijk is, denk ik dat het een heel slecht idee is om überhaupt contracten te ondertekenen.

idd, maar even laten vertalen :

Als de auto wordt verkocht aan iemand anders, stopt de afspraak met Wensink. De eigenaar moet een bewijs laten zien dat de auto echt verkocht is. Vanaf die dag hoeven er geen maandelijkse kosten meer betaald te worden. Maar als er nog geld openstaat, moet de eigenaar dat wel betalen.

idd, maar even laten vertalen :

Maar wat houdt precies "een negatief contractsaldo" in? Dat kan in ieder geval niet de achterstand van de maandelijkse betalingen zijn. Anders sluit je een contract af op het moment dat je onderhoud moet laten doen en laat je de auto de volgende dag overschrijven op de naam van je partner. Heb je lekker voor 50 euro een volledige onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

Goed punt Wesley. Negatief contractsaldo zal het verlies van de dealer zijn, omdat die de maandelijkse termijnen, waar die op had gerekend met een 60-maanden contract, misloopt. Net zoiets als de boeterente die je moet betalen als je je hypotheeklening voortijdig oversluit tegen een lagere rente

Maar wat houdt precies "een negatief contractsaldo" in? Dat kan in ieder geval niet de achterstand van de maandelijkse betalingen zijn. Anders sluit je een contract af op het moment dat je onderhoud moet laten doen en laat je de auto de volgende dag overschrijven op de naam van je partner. Heb je lekker voor 50 euro een volledige onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Die vraag had je een paar jaar geleden, bij het afsluiten moeten vragen...

^^ Wesley21 is niet de topicstarter die het contract afgesloten heeft.

Inhoudelijk antwoord, volgend op dat van Phaeton W12: negatief contractsaldo (er kan ook een positief saldo zijn, dát is dan de winst voor Wensink, bijvoorbeeld als er een jaar lang wél 50 euro per maand is ingelegd maar er nog geen onderhoudsbeurt is uitgevoerd én de auto verkocht wordt (of total loss is door een schadegeval).

Goed, die 50 euro per maand is gewoon een voorziening in een spaarpotje. Daar staan kosten tegenover die bij het onderhoudsinterval aan de auto worden gemaakt. Zijn de kosten hoger dan de inleg, is het saldo daarvan dus negatief. Je zou dit ook jaarlijks kunnen verrekenen (zoals bijvoorbeeld in sommige arbeidssectoren een zgn. Tijd voor Tijd regeling ook op jaarbasis uitgekeerd wordt (in €'s of in tijd (vrije dagen) maar Wensink heeft ervoor gekozen dit bij einde van de looptijd / opzegging te doen. Vandaar ook mijn idee om het saldo inzichtelijk te maken in de merk applicatie. Lijkt mij, in de huidige tijd, vrij eenvoudig digitaal te kunnen fixen.

Alsjeblieft niet zeg, nog een app voor onzin erbij?

Nee, integreren in de applicatie van het merk, zoals de My Renault omgeving (of welke fabrikant dan ook).

Laatst bewerkt:
@Phaeton W12 & @Durashift, dit zal inderdaad een logisch aanname zijn (wat ook mijn aanname is), maar het blijft natuurlijk een aanname.

Om het nog wat ingewikkelder te maken. Wensink biedt dit soort onderhoudscontracten aan met hun eigen naam, maar andere partijen zoals Van Mossel biedt een soortgelijke onderhoudscontract aan zoals je het terug kunt vinden op de website van Mercedes. Stel je had dit contract bij Van Mossel afgesloten, belangrijke vraag is of het een landelijke dekking heeft en je met dit contract ook onderhoud kan laten uitvoeren door Wensink of Louwman etc. Wie ontvangt dan die 50 euro per maand, is dat Van Mossel of Mercedes en hoe ga je dit dan verrekenen bij beeindiging? Nog een aanname van mij is dat dit contract vergelijkbare/zelfde voorwaarden kent als die van Wensink, dus ook het verrekenen van negatieve saldo. Helaas zijn de voorwaarden van het Mercedes onderhoudscontract niet te vinden (althans, ik kan het niet vinden), alleen die van Wensink.

Terug
Bovenaan