Occasion met lage km stand

gast 5453132

Net ingestapt
Goedemiddag

Ik zie een tweedehands auto staan bij de dealer met een lage km stand ( 25000 km) en deze auto is 8 jaren oud.
Aantoonbaar maar 1 eigenaar gehad ,gekocht en weer ingeleverd bij de dealer.Onderhoudshistorie bekend en NAP correct.
Is het verstandig om deze auto te kopen met deze leeftijd en km stand? zijn er argumenten om het dit niet te doen

Dank

Ruud

Een automotor slijt harder als er veel koude starts mee worden gedaan. Reed de eerste eigenaar 8 jaar lang wekelijks een stuk van 60 km of dagelijks 2x een paar kilometer om kinderen naar school te brengen? Als jaarlijks de olie is ververst is er wat minder aan de hand. De kans is wat groter dat er wat rubbers zijn uitgedroogd (schokbrekers, draagarmen) en de banden zijn mogelijk aan vervanging toe ondanks dat er misschien nog veel profieldiepte op zit (Ook die drogen wat uit en verliezen wat grip). Maar als de prijs goed is....

Korte ritjes zie je ook goed aan slijtage. Krasjes (buiten/binnen), vieze kofferbak, vloermatten, vlekken, soms zie je ook dat de isofix duidelijk is gebruikt voor kinderstoelen.

Ik zou het wel aandurven. Typisch een auto die tijdens Covid stil is gaan staan en nooit veel meer heeft hoeven rijden. (Of andere varianten zoals een pensionado, fiets- of treinliefhebber.)

Als je zelf ook heel weinig rijdt dan zou ik overigens liever iets jongers kopen. Iets met 150.000 loopt niet binnen 5 jaar in de soep als je maar 10.000/jaar doet en dan heb je een jongere frissere auto met meer comfort en gadgets.

Elke dag een rit van 2,3kmnis niet zo goed. Maar idd genoeg mensen die de hele week met de fiets naar hun werk gaan, en dan een auto voor de weekenden gebruiken om 100km verderop familie te bezoeken, in dat geval kan een auto in perfecte staat zijn

Ik heb een half jaar geleden ook iets dergelijks gekocht. Auto was 5 jaar oud en had slecht 6200 km gereden. Was van een 80-jarige die hem ook ingeleverd had, had zelfs altijd in garage gestaan. Ook lang getwijfeld, toch gedaan en tot nu toe geen spijt van gehad.

Zou zeker niet mijn voorkeur hebben, zeker omdat veel garages er flink meer voor vragen ook. stilstand is achteruitgang. ja het kan ook prima goed gaan, zeker als deze binnen in een garage heeft gestaan. Maar je kunt ook zo een hele bak aan onderhoud nodig hebben. Hoe zit het met de beurtjes? Wel elk jaar gehad? Remvloeistof? Hoe zit het met de remmen? Etc. dus zou wel even goed kijken hoe de technische staat is. Die kan zomaar slechter zijn dan eentje met 100.000 km. Even goed controleren dus.

Mooi voorbeeld zijn de banden, die zijn met 25.000 km echt nog niet op qua profiel. Maar na 8 / 9 jaar is het rubber wel aardig 'op' vaak al wel te zien aan droogtescheurtjes. Dat geld voor alles. Kan prima dus, mits de auto technisch goed is en de garage niet de hoofdprijs vraagt omdat hij zo weinig heeft gelopen.

Wij hebben een Picanto uit 2018, destijds zelf nieuwe gekocht. Na 3 jaar aan onze zoon verkocht. Staat op 23.000km. Wordt op dit moment 2 maal per week mee gereden: van ons huis naar studentenkamer v.v. Kan dus prima.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de accu van een hybride,bij niet gebruiken ,snel achteruitgaat……denk ik

Om wat voor auto gaat het eigenlijk? Als hij netjes onderhouden is en je krijgt garantie, zou er niet zoveel mis kunnen gaan.

Zelfs een auto die korte stukjes heeft gereden is bij 25k nog lang niet versleten, of er moet extreem lomp mee om zijn gegaan.

zie hem staan, ziet er uit als een nette auto inderdaad. lijkt mij qua auto prima koop, prijs is wel fors.

Maar voor heel iets meer geld koop je ook een Rav-4 van een compleet nieuwe generatie uit 2019 of 2020. Nieuwer, moderner, zuiniger, beter, veiliger. Ja je zit dan aan kilometerstanden van 60.000 tot 90.000 km. daar zou eerder mijn voorkeur naar uit gaan.

Zelf ooit een Japanner van 20 jaar oud met 62.000 op de teller gekocht.
De auto was 18 jaar van de eerste eigenaar geweest en had in die 18 jaar maar 32.000 km gereden.
In de zeven jaar dat ik erin gereden heeft weinig tot niets het begeven en heeft mij ook nooit laten staan.
Enigste minpunt was dat ie boven de 100 km per uur niet gewend was,was je haastig en deed je het wel en ging je aardig sneller moest ik olie en koelvloeistof bijvullen,anders weinig tot niets

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit in 2010 een Fiat Panda gekocht van 5 jaar oud met ook 25.000 kilometer aantoonbaar op de klok. (gebruikt als boodschappen autootje.) Gelijk alle banden vervangen i.v.m. droogtescheurtjes en ook de distributieriem laten vervangen. Daarna was het nog niet klaar want de uitlaat was van voor tot achter compleet doorgeroest (door water dat erin is blijven staan) en de remmen waren door het vele stadsverkeer ook niet meer in de beste conditie, dus nieuwe schijven en blokken laten monteren.
Na 2 jaar (en 45.000 kilometer verder) kwam ook de koppeling eraan en toen heb ik hem weggedaan omdat ie al genoeg geld had gekost.
Een lage kilometerstand zegt dus zeker niet dat je jaren probleemloos kan blijven rijden.
Daarbij komt ook nog eens dat auto's met lage kilometerstanden heel gewild zijn door kopers die zich daar blind op staren en je betaald dus ook nog eens een hoop extra centjes.
Een lage kilometerstand is niet per se een slechte keuze, maar mijn persoonlijk advies zou zijn om een exemplaar te kopen met meer kilometer ervaring aangezien deze meestal ook een stukje goedkoper zijn.

Een dergelijk aanbod kreeg ik ook eens. Een Honda Logo van 14 jaar oud met 13.000 km op de klok. Ik kon 'm kopen voor 2.250 euro en heb het direct gedaan (in 2013). Of het aantrekkelijk is, hangt van de prijs af en de onderhoudshistorie.

Ik heb in mei 2024 een Chevrolet Trax aangeschaft.
Deze had toen 5250 km op de teller en was 10 jaar en 3 maanden oud.
elk jaar een beurt bij Broekhuis gehad en de stempel in boekje.
Ook ik twijfelde vanwege het feit dat rubber er niet beter op wordt.
Maar goed alles is oke en nu staat de teller op 34K en motor is losgereden.
Niets kraakt of piept. Scheelt ook dat de auto altijd binnen heeft gestaan.
Hopelijk ga ik hier weinig onkosten aan hebben komende 5 jaar

Terug
Bovenaan