Wel of geen automaat.

Frits79

Asfaltkampioen
Ik ben van plan om dit jaar een andere auto te gaan kopen, alleen nu twijfel ik heel erg of ik weer een handgeschakelde moet kopen of toch een automaat.
Het wordt een Mini Clubman dat staat al vast, alleen is het aanbod beperkt met mijn budget, ik wil namelijk sowieso de sportstoelen en niet de standaard stoelen, dit zijn ruk.
Maar nu kwam ik deze handgeschakelde versie tegen:
Mini Clubman.

Erg mooie uitvoering, maar ga ik geen spijt krijgen door weer handgeschakeld te gaan.?

Heel persoonlijk. Mij staat een schakel wel aan terwijl ik gewend ben aan een automaat. Ik zou misschien na verloop van tijd toch weer verlangen naar een automaat. Hou rekening mee met latere inruil. Dan zal een schakel minder opleveren denk ik.

Als ik file moet rijden ben ik heel blij met mijn automaat. Als ik binnendoor rij ben ik blij als ik mijn schakelauto bij heb. Tja, wat is wijsheid.

Wat Jan schrijft, is persoonlijk. Veel start / stop, stadsverkeer, eindeloze files en noem het maar voor mij zonder twijfel een automaat. Anders een handbak.
Mooie auto (kleur :love:) maar ik mis Adaptieve CC en stuurverwarming mits je daar belang aan hecht.

Wij hebben in 2021 een nieuwe Mini Cooper gekocht. Fijne auto, we zouden 'm zo weer kopen maar dan wel... met een automaat. Dat is echt veel comfortabeler, zeker met de fijne automaten van Mini/ BMW. Dus my two cents, ik zou altijd voor een automaat gaan.

Heb altijd schakelbakken gereden en zou er zelf geen problemen mee hebben als een volgende auto weer een schakelbak zou zijn. Wat ik in mijn Ibiza nu wel merk dat dat handmatig schakelen i.c.m. adaptieve CC suboptimaal is. Want je auto remt wel vanzelf af en trekt wel vanzelf weer op, maar je moet wel zelf mee op- of terugschakelen. Dat is niet ideaal als je het mij vraagt.

Sinds ik een automaat heb, wil ik niet meer terug. Voornamelijk omwille van het filerijden. In combinatie met een adaptieve cruisecontrol zorgt die ervoor dat ik frisser op het werk verschijn.
Zelf schakelen? Daar zijn schakelpeddels voor ;)

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik heb 47 jaar in een schakelauto gereden en daarna vanwege mijn vrouw een automaat gekocht waar ik inmiddels 12 jaar in rijdt. Het hoefde voor mij ook niet zo nodig, maar naast natuurlijk het gemak vind ik het ook veel meer ontspannende rijden Het gaat allemaal meer vanzelf.

Mijn vorige auto was een Mazda 3 met automaat en dat beviel prima, mijn huidige Mini Cooper is weer schakel.
File heb ik zelden last van, maar als je dan vast staat, zoals vorig jaar in België dan krijg je na 30 minuten wel spierpijn van het koppelen en ontkoppelen.
Maar dat ik nu weer schakel heb gekozen had meer met het aanbod van betaalbare en leuk uitgevoerde Mini's te maken. Ik vind het lastig, meer luxe of een automaat, het liefst beide maar dat is een zeldzaamheid.

Ik heb zelf altijd schakel gereden. Dus ik zou zelf gewoon weer voor een schakel gaan aangezien je aangeeft dat je gewend was om in een schakelauto te rijden.

Er zit een groot nadeel, aan een automaat; je wilt nooit meer terug naar een schakelauto.
Ik vind dat echt onzin. Ik heb beide en het heeft allebei zijn + en -. Kan zo maar zijn dat ik na mijn pensioen, en daarmee geen filerijden meer, alles verkop en terug een schakelauto koop.

Elk zijn ding, maar ik heb flippers aan het stuur en heb die de voorbije 6 maanden letterlijk 1x gebruikt.
Gewoon eens om te proberen en dat was het dan. We spreken hier over een instap mini, niet over een GT3 RS.

Elk zijn ding, maar ik heb flippers aan het stuur en heb die de voorbije 6 maanden letterlijk 1x gebruikt.
Gewoon eens om te proberen en dat was het dan. We spreken hier over een instap mini, niet over een GT3 RS.

Ik heb ook zo'n automaat met flippers. Ik denk 1, misschien 2 keer gebruikt om te testen of te demonstreren. Dat hoeft dan weer niet.

In de bergen is een automaat behoorlijk saai.

Maar moet je dagelijks in de file staan of door een grote drukke stad? Dan kan het verrekt handig zijn.
Al erger ik mij bij sommige automaten dat je heel de tijd op je rem moet duwen en de auto de neiging heeft om vooruit te kruipen. Ooit eens in een reclamestoet aan het stuur van zo een auto gezeten en na een tijd begon ik mij er ook tamelijk aan te ergeren om letterlijk continu te moeten remmen om traag te kunnen rijden.

Momenteel had ik een automaat wel handig gevonden aangezien ik niet zo mobiel ben na een operatie aan mijn linkerbeen/voet. Lange tijd niet kunnen rijden, en nu kost het mij relatief veel moeite. Met een automaat had ik bij manier van spreken zelf van het ziekenhuis naar huis kunnen rijden. Anderzijds, had het mijn ander been geweest had ik ook niet met een automaat kunnen rijden...

Als je er netjes mee omgaat kan aan een handbak minder stuk, ga je er niet netjes mee om, dan gaat een handbak gegarandeerd stuk - maar het is wel goedkoper om te repareren.

Ik rijd sinds een jaar mijn eerste automaat en wil echt niet meer terug naar handgeschakeld.

Toen ik een tijdje terug met handgeschakelde leenauto in de file stond met bijbehorende ongemakken kon ik me al niet meer voorstellen dat ik dat al 20 jaar zo gedaan had.

Zeker als de auto adaptieve cruise control heeft zou ik geen handgeschakelde nemen. Dat werkt echt niet fijn.

Heb laatst een sportstuur met flippers ingebouwd. Eerste dagen telkens mee gespeeld, maar nu amper nog in gebruik. Alleen om sneller in te halen wel fijn want dan reageert de DSG soms gewoon te traag.

Maar het ligt ook wel aan het verkeer waarin je rijdt. Toen ik de auto kocht stond ik nog veel in files.
Nu ik dichter bij huis werk en alleen nog provinciale wegen rijd zou ik wel minder moeite hebben met een handgeschakelde.

Mijn advies is op een Mini met automaat te kiezen.
Een automaat is bijzonder fijn.

In de Mini vanaf ongeveer 2018 zit de zelfde automaat met dubbele koppeling die ook in mijn Renault zit.
Schakelt razend snel en soepel, ik wil zeker geen handbak meer.

Met de huidige automaten is er eigenlijk geen reden meer om met de hand te schakelen. Als je gas geeft geef je ook meteen gas. Het reageert sneller dan als je met de hand moet schakelen.

Ik heb na ruim 40 jaar poken ook voor het eerst een auto met automaat en flippers, niet doelbewust maar de auto was zo uitgerust, af en toe flipper ik maar alleen om het toerental naar beneden te krijgen!
Vooral in de eco stand is het gasrespond trager dan die van een handbak ook het adaptische control systeem vind ik een drama, die reageerd veel te vroeg zodat de afstand op de voorgangen te groot is ook na afstelling en kan die helaas niet uitzetten, ook het verbruik is hoger dan die met een handbak, het rijd wel een stuk rustiger en luier dan voorheen.
Mijn linker been is daarbij werkloos.

Mijn advies is op een Mini met automaat te kiezen.
Een automaat is bijzonder fijn.

In de Mini vanaf ongeveer 2018 zit de zelfde automaat met dubbele koppeling die ook in mijn Renault zit.
Schakelt razend snel en soepel, ik wil zeker geen handbak meer.
Dat is een Japanse Aisin automaat toch?

Mijn vorige auto was een Mazda 3 met automaat en dat beviel prima, mijn huidige Mini Cooper is weer schakel.
File heb ik zelden last van, maar als je dan vast staat, zoals vorig jaar in België dan krijg je na 30 minuten wel spierpijn van het koppelen en ontkoppelen.
Maar dat ik nu weer schakel heb gekozen had meer met het aanbod van betaalbare en leuk uitgevoerde Mini's te maken. Ik vind het lastig, meer luxe of een automaat, het liefst beide maar dat is een zeldzaamheid.

Als je na 30 minuten file rijden spierpijn krijgt in je been, dan moet je je niet afvragen of je een automaat wilt, maar of je niet wat aan je beenspieren moet gaan doen ;)
Verder loont het om met een schakelauto op de rechterbaan te filerijden en je als een vrachtwagen te gedragen. Dus gewoon stationair met constante snelheid te tokkelen in de 1e of 2e versnelling en niet constant het gat dicht rijden en weer stil staan. Ik doe dat zelf nu zo'n 10 jaar en dat geeft zoveel meer rust. Uiteindelijk kost het misschien 2 minuten op een uur reizen extra, maar je bespaart jezelf een hoop ergernis en het is nog zuiniger ook.

(...)
Mini Clubman.

Erg mooie uitvoering, maar ga ik geen spijt krijgen door weer handgeschakeld te gaan.?
Wow, mooie uitvoering hoor!

Tsja, ik heb ooit een Civic Hybrid gehad met de CVT. Dat vond ik erg prettig zolang het duurde. Daarvoor handbak en sindsdien altijd handbak. Tot aan Corona reed ik altijd zo'n 45.000 km/jaar, ook filegevoelige trajecten (Den Haag - Amsterdam en vice versa, A15 tussen al het vrachtverkeer, etc). Mij maakt het geen drol uit om file te rijden met een handgeschakelde auto, het is net zoiets als fietsen of lopen. Het zit gewoon in je motorisch (hihi) geheugen, instinctief trap je die koppeling in en ram je die pook in een andere versnelling. Tuurlijk, je zult wel ff moeten wennen, maar wat je mijns inziens voor terugkrijgt is meer interactie met je auto, iets wat in de huidige tijd uitsterft. Zeker een Mini lijkt mij een auto voor een handbak, dat is een auto die je immers in de eerste plaats kiest om mee te rijden, in de 2e plaats vanwege de looks, en pas in de 3e of 4e plaats voor het praktisch gebruiksgemak of comfort.

Lang verhaal kort: gewoon doen.

edit: Ik lees dat je het verleden spierpijn kreeg in van het koppelen in de file. Sorry, maar volgens mij is dat een kwestie van je zitpositie goed afstellen (Dat lijkt een no brainer maar heel veel mensen doen dat fout. Er is een aantal simpele richtlijnen voor en die werken echt!). Anders koppeling na laten kijken, of anders naar de fysio oid.

Als je na 30 minuten file rijden spierpijn krijgt in je been, dan moet je je niet afvragen of je een automaat wilt, maar of je niet wat aan je beenspieren moet gaan doen ;)
Verder loont het om met een schakelauto op de rechterbaan te filerijden en je als een vrachtwagen te gedragen. Dus gewoon stationair met constante snelheid te tokkelen in de 1e of 2e versnelling en niet constant het gat dicht rijden en weer stil staan. Ik doe dat zelf nu zo'n 10 jaar en dat geeft zoveel meer rust. Uiteindelijk kost het misschien 2 minuten op een uur reizen extra, maar je bespaart jezelf een hoop ergernis en het is nog zuiniger ook.
Mijn beenspieren zijn prima, train 2x per week in de sportschool en loop dagelijks rond de 10.000 op mijn werk.
Bij stilstaan verkeer is het toch vrij lastig om te tokkelen.

Zeker als de auto adaptieve cruise control heeft zou ik geen handgeschakelde nemen. Dat werkt echt niet fijn.
Sorry, totaal oneens.

Wanneer gebruik je ACC nou echt, heeft het werkelijk voordeel? Toch vooral op de buitenwegen? Oftewel waar je de bak rustig in 5 of 6 kunt laten staan en je exact op dezelfde manier met het verkeer meezwemt als je met een automaat zou doen. Af en toe misschien (terug)schakelen maar is dat nou zo spannend?

Ook fileverkeer zou ik met mijn octavia op de ACC kunnen doen, het blijft actief, ook in de 1e versnelling. Alleen vind ik het totaal niet prettig, omdat een ACC immers enkel reageert en niet anticipeert. Ook daarin is een automaat eigenlijk niet anders. M.a.w. ook in fileverkeer icm een automaat zou ik de ACC helemaal niet gebruiken waarschijnlijk.

• Leuk
Waarderingen: 944
Als je van plan bent om dit jaar een nieuwe auto te kopen heb je nog 11 maanden te gaan. Behalve als dit je droomspecificatie is en automaat of handbak echt niet uitmaakt, kan je prima nog even wachten.

Ik zeg ook niet dat ik hem morgen al ga kopen, maar de twijfel is dus automaat of schakel.
Mijn droomspecificatie is de auto van JFR, maar dan als Clubman. British Racing Green met een bruin lederen interieur.

Elk zijn mening uiteraard maar oneens met DeeTwee - ook voor mij werkte / wende de combo handbak / ACC totaal niet, reden van verkoop van de auto...
Ik gebruik dat ding een groot deel van de tijd (en steeds meer merk ik) en dan is niet hoeven schakelen echt een verademing.

Test het uit & vergelijk Frits79, je komt er zeker snel achter wat het beste past bij je gebruik.

Even rond de prijs van je auto een selectie gemaakt van Clubmans, 31 automaat, 21 handgeschakeld (op moment van het maken van de link). Vier groen, vijf in het mooie blauw. Persoonlijk vind ik automaat veel comfortabeler, zeker als je vaak in stadsverkeer of file rijdt (een snelweg is zeker in de spits immers regelmatig niet bepaald snel). De Clubman vind ik trouwens wel een van de leukere Mini's. Succes met jouw zoektocht en houd ons op de hoogte!

Ik zou eerst een proefrit maken in een model met automaat voordat je beslist, er zit nogal veel verschil tussen verschillende merken m.b.t. hoe een automaat voelt. Ik vind persoonlijk de DSG in een Polo fijn (vooral omdat je met 1 tik naar de sportstand kan als je vlot wil inhalen), maar het gedrocht dat ze in een 208 stoppen totaal niet en Toyota zit er weer tussenin. Nu verwacht ik dat het met een Mini we snor zit qua gevoel, maar better safe than sorry.

Elk zijn mening uiteraard maar oneens met DeeTwee - ook voor mij werkte / wende de combo handbak / ACC totaal niet, reden van verkoop van de auto...
Tsja, wat doe ik dan zo goed, vraag ik me af ;)

Ik gebruik dat ding een groot deel van de tijd (en steeds meer merk ik) en dan is niet hoeven schakelen echt een verademing.
Ik denk dat het antwoord hier misschien een beetje in verscholen ligt. Ik vind het normaal om tijdens het rijden de ACC regelmatig te deactiveren (ACC blijft gewoon actief tijdens schakelen uiteraard). Zoals gezegd, een ACC reageert enkel en kan niet anticiperen. En regelmatig wil ik juist dat laatste doen. En ach, ik ben nu eenmaal toch voortdurend vanalles aan het bedienen. Dat gaat, zeg maar, automatisch en in een moeite ;)

Als automaatrijder stap je wellicht met een andere mindset achter het stuur?

Even rond de prijs van je auto een selectie gemaakt van Clubmans, 31 automaat, 21 handgeschakeld (op moment van het maken van de link). Vier groen, vijf in het mooie blauw. Persoonlijk vind ik automaat veel comfortabeler, zeker als je vaak in stadsverkeer of file rijdt (een snelweg is zeker in de spits immers regelmatig niet bepaald snel). De Clubman vind ik trouwens wel een van de leukere Mini's. Succes met jouw zoektocht en houd ons op de hoogte!
Ik laat het zeker weten wat het is geworden en er komt ook een Mijn auto.

Als automaatrijder stap je wellicht met een andere mindset achter het stuur?
Nah, heb nog een handbak en "voetbak" (zalige V4 moto) in de garage staan, dus zeg het maar qua mindset?
Om gewoon naar het werk te tuffen, liefst de automaat voor mij. Op een zonnige zondag rol ik wel 1 van de andere naar buiten.

Enige schakelbak die ik nog zou kopen is een old school funbakkie. Maar zelfs voor een Mazda MX-5 RF zoek ik op automaat. Schakelen doe ik alleen nog op mijn motoren.

Als ik de keuze had, zou ik altijd een handbak nemen. Voelt voor mij veel fijner. Een handbak schakelt wanneer ik wil, een moderne automaat met 8 of 9 versnellingen schakelt voor mij veel te veel. Een handbak voelt veel comfortabeler en geeft veel meer controle over schakelacties, zeker ook erg fijn in de stad en in de file.

Sinds 2011 rij ik automaat en wil niet meer terug naar handgeschakelde auto.

Mini heeft vanaf in 2018/19 een nieuwe type automaat gemonteerd.
mini-clubman-1-5-cooper-1-5-cooper.jpg

mini-clubman-cooper-s-hammersmith-harman-kardon-comfort-acces-panorama-dak.jpg

Deze leren stoelen zitten fijn.

Het rijdt heel relax en sportief.

@Frits79 Dus ik raad aan om naar een automaat te gaan ook omdat je last heb van je been.

Succes bij het zoeken.

Dat is een Japanse Aisin automaat toch?
Renault gebruikt in mijn Clio 130 TCe de 7 traps automaat , met natte dubbele koppeling van Magna Getrag, de 7DCT300.

De automaat wordt door heel veel merken gebruikt.
Ook o.a. Mini vanaf ongeveer 2018, BMW (voorwielaandrijving), Mercedes, Nissan, Dacia, Mitsubish, Ford etc. gebruiken deze automaat in veel modellen.

De DCT7 in de Mini ( 7DCT300) automaat met dubbele koppeling komt van Magna Getrag.
Mini gebruikt ook de traditionele 8 traps automaat van het Japanse Aisin. Autofabrikanten kopen bij diverse bedrijven in.
Beide automaten kun je tegen komen in een Mini. Afhankelijk van model, en motor.

Succes met de Zoektocht, en proefritten.

Ik heb altijd een handbak gereden, maar rij sinds kort een auto met een ZF8HP automaat. Prima automaatje, maar ik heb toch liever een handbak. Ligt vooral ook aan de extreme eco instellingen van de fabrikant. Met 80km/h rijden met net 1000rpm is niet mijn ding en te horen aan de motor ook voor de auto niet echt zijn favoriete afstelling.
Dus rij ik vaak alsnog met de handmatige instelling van de automaat. :)
In de file is het dan wel weer erg prettig.

Ooit een keer na een automaat bewust gekozen voor nog een laatste keer schakel(mazda 6). De opvolger werdt hetzelfde model maar dan met automaat. De opvolger daarvan is ook een automaat maar onlangs een woon/werkverkeer gebakje gekocht met handbak. Ik rij gelukkig weinig in de file.

Is het zomer dan hou ik van de winter en vice versa.

Automaat bevalt mij prima, 20 jaar in handgeschakelde auto's gereden maar ik heb de handbak nog geen seconde gemist, laatst een proefrit in een auto met handbak gemaakt, was geen straf om weer eens zelf te schakelen, maar mijn voorkeur gaat nu eigenlijks toch wel uit naar een automaat.

Ik weet niet of MINI het heeft maar onze Peugeot heeft een automaat met flippers en M(anual)-knop. Zo kun je zelf bepalen wanneer je zelf wilt schakelen, zeker in het buitenland soms handig, of wanneer je automaat wilt rijden. Onze volgende Peugeot die er aan zit te komen heeft ook weer dezelfde automaat.

Terug
Bovenaan