Advies Gevraagd: Mazda 3, Kia Ceed of Hyundai i30?

Galanthus

Wegverkenner
Ik heb de afgelopen dagen wat onderzoek gedaan naar betrouwbare auto's binnen mijn budget van 11 tot 13 duizend euro. Na lang zoeken naar een C-segment auto die zowel goed rijdt, sportief is, stabiliteit biedt en er goed uitziet, kwam ik uit op drie modellen:
  1. Mazda 3 (link): Deze heeft veel opties en een aparte kleur, maar is wellicht iets te duur. Akkoord gekregen voor 13K. De kilometerstand is vrij hoog, maar als de auto goed onderhouden is, zou hij volgens sommigen minimaal nog 150K moeten kunnen rijden.
  2. Kia Ceed (link): Akkoord gekregen voor 11,5K. Ik vind de auto zelf het leukst, stuur een beetje druk.
  3. Hyundai i30 (link): Akkoord gekregen voor 12,5K. De stuur is echt mooi, en ziet er leuk uit.
Van de drie is de Mazda het leukste, hoewel de prijs in verhouding met de kilometerstand een minpuntje is.

Ik begrijp dat de Mazda 3 het meest premium aanvoelt van de drie keuzes, vanwege de opties, leer, en de comfortabele geluidsdichtheid. Uit mijn onderzoek blijkt ook dat deze lekker sportief rijdt en fijn in het gebruik is, wat bijdraagt aan het rijplezier.

Ben benieuwd naar jullie mening, wat jullie ervan vinden, ervaringen, keuzes, etc. Ik verwacht ongeveer 12.000 tot 15.000 kilometer per jaar te rijden, voor een periode van 4 jaar. Ik heb ook een vrouw en een dochter en had wat extra ruimte nodig, daarom was ik op zoek naar een C-segment. Verder wil ik één keer per jaar naar het buitenland rijden en af en toe naar Duitsland.

Laatst bewerkt:
Als je op hyundai en kia Googled dan kom je toch wel wat tegen betreft hun directe ingespoten motoren en of rammelende distributie kettingen. De 1.6 turbo van nissan is ook een blok om in de gaten te houden, in nissan pulsar jasje wordt het allemaal een uitdaging om er 1 te vinden , maar in een renault megane moet lukken. Qua betrouwbaarheid heb ik dat hoger zitten dan de direct ingespoten motoren van hyundai/kia.

Geen twijfel voor mij: Mazda.

Premium beleving in interieur, jaar jonger, gave kleur, mooiste auto om te zien, fijnste rijdersauto.

De 60.000km dat is op zich geen probleem wat mij betreft, gezien jouw kilometrage per jaar en je gebruiksduur.

En bij inruil ga je voor een Mazda ook gewoon weer meer terugkrijgen dan voor een Kia of Hyundai. Ook al is dan over 4 jaar de kilometerstand nog steeds 60.000km hoger dan bij beide Koreanen. Nieuwwaarde van de Mazda lag destijds ook 2,5 (Hyundai) tot 5,0k (Mazda) hoger dan die van de andere 2. Dat zie je nu ook stukje terug in een hogere vraagprijs.

Ik heb de ads niet in detail bekeken, maar zijn de garantie voorwaarden vergelijkbaar? Merkdealer of een “multimerkenboer” zoals we dat hier oneerbiedig noemen? Speelt nabijheid van het verkooppunt een rol voor jou voor garantie en onderhoud? Welke motoren hebben een distributieketting en welke een riem? Staat, leeftijd, maat in inch en merk van banden en zijn er op korte termijn kosten te verwachten aan de remmerij?

Kijken, proefrijden en zien wat je best bevalt en bij welke verkopende partij je het beste gevoel hebt! Succes met je keuze alleszins.

De 3 is de beste auto en de best rijdende. Dit is sowieso de (milde) facelift dus ook uitgerijpt. Wat een lekker kleurtje trouwens. "Premiumbeleving" vind ik bij deze generatie meevallen, gewoon keurig interieur. Hoewel afwerking van middentunnel (met zacht 'leer' aan de zijkanten) wel iets wat maar weinig andere merken doen in die klasse.

Kijk, eindelijk heb ik mijn huiswerk een beetje beter gedaan, haha! Eerst kwam ik met een B, C en SUV aan om te kijken wat 'beter' is. Verschillende werelden.

De Mazda 3 vind ik ook ZO mooi! Fijn dat deze ook heel betrouwbaar is, en persoonlijk vind ik het echt een MOOIE auto om te zien.

Bedankt allemaal! Ik ga maar eens kijken of ik nog wat van de prijs af kan krijgen.

Bedankt! Trouwens, geen B-segment, maar wel een SUV. Een MX-3 vind ik ook SUPER leuk, hoewel deze wel iets DUURDER is in aanschaf. Raden jullie deze ook aan? Ik zie ze vaak rond de 150/160K te koop.
Mx3 lijkt mij stug, die zijn oud. Een MX30 us een EV.
Verwacht niet dat je veel van de prijs gaat krijgen, onderhandel voor een beurt of nieuwe banden bijv.

Ik heb de ads niet in detail bekeken, maar zijn de garantie voorwaarden vergelijkbaar? Merkdealer of een “multimerkenboer” zoals we dat hier oneerbiedig noemen? Speelt nabijheid van het verkooppunt een rol voor jou voor garantie en onderhoud? Welke motoren hebben een distributieketting en welke een riem? Staat, leeftijd, maat in inch en merk van banden en zijn er op korte termijn kosten te verwachten aan de remmerij?

Kijken, proefrijden en zien wat je best bevalt en bij welke verkopende partij je het beste gevoel hebt! Succes met je keuze alleszins.

Goede argumenten. Zodra het zover is, zal ik ook vragen naar de onderhoudsboekjes om te kijken wat er vervangen is. Op hun website staat: Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) en Garantie: 6 maanden. Een proefrit zal helpen.

CX-3 is B-segment, lijkt me wel wat 'springeriger' en harder geveerd dan de 3. Ook is de CX-3 echt geen ruime auto.

Ik zou de Mazda 3, Kia Ceed en Hyundai I30 gewoon gaan bekijken.
En als het wat lijkt een proefrit maken.

De Kia Ceed kost het minste, en zou op het eerste gezicht mijn keus zijn, ook al kan ik de Mazda ook zeer waarderen, leuke kleur ook.

De 2.0 van de Mazda is probleemloos en de handbak is wereldtop. Dan zie ik ook nog eens dat alleen de Mazda leren bekleding heeft? Dan moet je gewoon voor die Mazda 3 gaan, zeker in deze kleur!

NB: hier spreekt een voormalig Mazda CX-5 en nu Mazda 6 rijder dus wel lichtelijk bevooroordeeld.

CX-3 is B-segment, lijkt me wel wat 'springeriger' en harder geveerd dan de 3. Ook is de CX-3 echt geen ruime auto.
Mazda 2 is B-segment, CX-3 is echt een stuk groter (schoonzus heeft er eentje) en zit gewoon tussen B/C segment in maar da’s een discussie zonder eind. Nu ja, voor wat mijn mening waard is, heb maar 2,5 jaar met een CX-3 gereden :).

Is inderdaad wat springerig, door de achteras vooral (goed omschreven dat woord (y) ) en de stoelen zijn nogal rudimentair, zelfs de topversie had geen lendesteun als je dat nodig hebt voor een gevoelige rug. Ruime auto nee, voldoende voor 4, heel zeker zolang het geen 190+ ers zijn.

Met 5 wordt het effectief te krap maar zelfs bij een BMW 3 Touring die een lel langer is, is dat een dingetje…

(Ik rij / reed naast lease auto’s de voorbije 10 jaar privé Mazda - een beetje als disclaimer.
De 3 laatste heb ik ongezien gekocht omwille van de toprelatie met de garage qua service, voor mij een enorm belangrijk argument voor dit irrationeel gedrag, denken in oplossingen met/voor de klant ipv in problemen en “uurtje factuurtje”).

Laatst bewerkt:
Een SUV/Crossover op basis van een B-segment is bijna altijd groter dan de hatchback waar het is op gebaseerd. Wielbasis van de 2 en CX-3 is gelijk en beduidend korter dan van de 3. CX-3 is gewoon B-segment. ". Ook is de CX-3 echt geen ruime auto." klopt dus ook met wat jij zei "Ruime auto nee".

Grappig, zag net een review op insta(?) over de Mazda 3. Mn dat deze generatie weinig toevoegde aan de eerdere versie behalve wat vervelende features en gelikt design (en te grote C stijl) Enfin, voor de rest niks mis mee. OT garantie checken.

Grappig, lees net meerdere reviews hier op autoweek over de Mazda 3. Zowat allemaal lovend. Niemand over weinig toegevoegde waarde, vervelende features of te grote C stijl. Maar ja, die staan hier op autoweek en niet op insta (?).
OT: vooral zelf een auto ervaren, dus in gaan zitten, mee rijden, en als je er dan toch bent: onderhoudshistorie en garantie checken.

De reviews:

Echt super jammer dit. Ik had duidelijk aangegeven dat ik de Mazda zou nemen, maar ze wilden geen aanbetaling accepteren. Wie het eerst kwam, kreeg de auto. Echt balen dit… :cry: wou hem vandaag halen.

2de keuze was de Kia maar gelijk door meningen geen interesse meer in. Jammer dit!

Dan vond ik de Ceed die je eerder deelde leuker als ik eerlijk ben

Wel jammer dat de Mazda aan je neus voorbij is gegaan. Juist in die kleur. Daarvan vind je niet zomaar een 2e.
Wat ik gewoon super jammer vind, is dat ik 100 keer heb gezegd dat ik de auto 100% zou nemen. Ik had alleen laten weten dat ik deze week zou aangeven wanneer ik langs zou komen. Wil ik vandaag een afspraak maken, zegt hij: “Ja, er was al dagen iemand anders aan het kijken.†Beetje jammer, zeg…

Zoek je trouwens perse een 5-deurs? Of is een 3-deurs eventueel ook nog een optie?

Bedankt Rudyke voor het meedenken! Het liefst wel een 4-deurs, dat is handig voor mijn partner en kind. Wel een plaatje hoor! Als ik alleen was had ik het wel geweten!

En een stationwagen? Die vind ik van de Ceed er ook nog wel leuk uitzien (mits in juiste kleur).

Zoiets dan bijvoorbeeld?

Een stationwagon is wel superpraktisch met een kind. Maar misschien niet nodig. Die afweging moet jij maken.
Je deelt een prachtige auto met 3 deuren, maar 9 van de 10 keer scroll ik door als ik geen NAP zie. Is dat terecht?

Echt super jammer dit. Ik had duidelijk aangegeven dat ik de Mazda zou nemen, maar ze wilden geen aanbetaling accepteren. Wie het eerst kwam, kreeg de auto. Echt balen dit… :cry: wou hem vandaag halen.

2de keuze was de Kia maar gelijk door meningen geen interesse meer in. Jammer dit!
Huh? De Kia is kwalitatief een prima auto. Lage kmstand en de 1.6 l motor met distributieketting is een betrouwbare motor. Ook nog eens de goedkoopste van de drie.
.
NAP moet je hebben tenzij de auto is geïmporteerd uit Duitsland. Dan moet je alle onderhoud hebben in het boekje.
Onderhoudshistorie heel belangrijk. alle beurten gehad? Garantie?
Schadeverleden kan je opvragen bij een Nederlandse auto.

Enne laat je niet gek maken door meningen. Kia Ceed betrouwbaar? https://www.anwb.nl/experts/auto/4/185/betrouwbaarheid-kia-ceed

Huh? De Kia is kwalitatief een prima auto. Lage kmstand en de 1.6 l motor met distributieketting is een betrouwbare motor. Ook nog eens de goedkoopste van de drie.
Die Mazda was liefde op het eerste gezicht. De garage kon letterlijk niet 1 dag wachten, terwijl ik zei dat ik vandaag zou bellen voor een afspraak om deze op te komen halen. Beetje jammer, hij gaf zelf aan 'laat maar weten'. Helaas, pindakaas, deze is nu weg.

De Kia Ceed was mijn eerste optie en voor 11,5K, dealeronderhouden, was het een leaseauto, had 1 eigenaar, en alle onderhoudsgeschiedenis was aanwezig. Alleen geen CarPlay zie ik.

Ik denk dat ik voor de Kia ga, voordat deze ook verkocht wordt.

Uit je OP begrijp ik dat het niet super dringend is dus neem gewoon je tijd. Zoek een auto / merk / type / kleur / uitrusting... + vertrouwen tav de verkopende partij waarbij je zelf een goed gevoel hebt. Ga kijken, proefrijden & laat je niet verleiden.

Ik zou zelf voor een Toyota of Mazda gaan maar ik ben bevooroordeeld. Daar zitten vast en zeker ook slechte of slecht onderhouden exemplaren tussen of gare roestbakken... En Kia / Hyundai scoren niks voor niks zo hoog qua nieuwverkopen en ik lees er eigenlijk geen gekke dingen over.

Uit je OP begrijp ik dat het niet super dringend is dus neem gewoon je tijd. Zoek een auto / merk / type / kleur / uitrusting... + vertrouwen tav de verkopende partij waarbij je zelf een goed gevoel hebt. Ga kijken, proefrijden & laat je niet verleiden.

Ik zou zelf voor een Toyota of Mazda gaan maar ik ben bevooroordeeld. Daar zitten vast en zeker ook slechte of slecht onderhouden exemplaren tussen of gare roestbakken... En Kia / Hyundai scoren niks voor niks zo hoog qua nieuwverkopen en ik lees er eigenlijk geen gekke dingen over.
Na de Mazda 3 full option in die kleur uit 2018 is de kans klein dat ik z een exemplaar nog eens zal vinden voor 13K.

Zelfs al is mijn favoriete auto een Toyota C-HR, die is helaas te duur.

Mazda CX-3 vind ik ook wel gaaf.

Niet fijn van de verkoper maar volgens mij heb je geen haast. Je hebt je zinnen gezet op een Mazda 3 dus hou het aanbod in de gaten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je achteraf gezien spijt gaat krijgen van nu voor je tweede keuze gaan.

De kans dat je een exact die kleur gaat vinden van je advertentie is wel klein, daar ben ik eerlijk over.

Ik snap de garage wel, verkocht is verkocht. Hou hem in de gaten, hij staat op gereserveerd.
3
Kwam deze rode tegen, iets duurder, minder kilometers.

Ik klikte nog even op de link van de Mazda 3 uit de OP uit interesse om de kleur te zien (idd fraai!), de auto is niet verkocht maar "gereserveerd" :

Beschikbaarheid
Gereserveerd: Dit voertuig is gereserveerd voor een klant (verkocht onder voorbehoud).

Ik vind de Mazda ook het mooist. Volgens mij zijn het alle drie wel degelijke auto's. Maak een uitgebreide proefrit en neem eventueel iemand met wat technische kennis mee.

En een stationwagen? Die vind ik van de Ceed er ook nog wel leuk uitzien (mits in juiste kleur).

Zoiets dan bijvoorbeeld?

Een stationwagon is wel superpraktisch met een kind. Maar misschien niet nodig. Die afweging moet jij maken.

Bij deze staat bij de km-stand het NAP logotje. Volgens mij betekent dat dat de auto qua NAP klopt. Ook al hebben ze geen foto gemaakt van de uitdraai. Als jij die uitdraai graag wil zien, dan neem ik aan dat ze je die kunnen en willen sturen als je belt over de auto en aangeeft eventueel interesse te hebben.

Laatst bewerkt:
Deze vind ook super leuk. Alleen geen NAP.
Dit is een import, dus daar zal nooit (of zelden) een nederlandse NAP op worden afgegeven. Omdat de kilometers in het land van herkomst altijd ongewis zullen zijn. Dan moet je vertrouwen op de verkoper, onderhoudsboekjes, evt. kopiefacturen etc. om een goed gevoel te krijgen.

Ik snap de garage wel, verkocht is verkocht. Hou hem in de gaten, hij staat op gereserveerd.
3
Kwam deze rode tegen, iets duurder, minder kilometers.
Gereserveerd wil nog niet zeggen verkocht. Hou het dus nog even in de gaten. Misschien komt de koper die nu de garage heeft gezegd dat ie de auto wil kopen, toch alsnog niet opdagen. En komt ie terug te koop. Ik weet het, de kans is klein, maar je weet het nooit.

Zoek je trouwens perse een 5-deurs? Of is een 3-deurs eventueel ook nog een optie?

Ook dit is een import, dus geen NAP logotje bij de kilomterstand. En dus ook nu geen uitdraai van de NAP, omdat de auto 'vers' is geimporteerd.

Niet fijn van de verkoper maar volgens mij heb je geen haast. Je hebt je zinnen gezet op een Mazda 3 dus hou het aanbod in de gaten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je achteraf gezien spijt gaat krijgen van nu voor je tweede keuze gaan.

Hier ben ik het op zich wel mee eens. Als je geen haast hebt, laat je nu niet opjagen. Blijf rondkijken. En rij nog even door met je auto die je nu hebt. Als je wel heel graag snel een andere auto wil kopen, dan is een Kia Ceed zeker ook een goede en meestal betrouwbare optie. Idem voor Hyundai. Alleen is de Mazda imo de meest volwassen van de 3. Maar daarmee zijn de andere 2 zeker niet slecht. En de Mazda vond ik vooral ook gaaf vanwege de bijzondere kleur.

Die Kia station in blauw die ik met je deelde vind ik persoonlijk ook gewoon heel goed eruit zien. Kleur doet veel.

Zoiets dan bijvoorbeeld?

Dit is/lijkt een ex-lease die terug is gekomen uit de lease. Let dan even extra goed op banden en de laatste onderhoudsbeurt enzo. Daar wordt vaak (niet altijd) op beknibbeld richting einde leaseperiode.

Dus de kans is aanwezig dat dit exemplaar een beurt nodig heeft en op 4 niet al te beste banden staat. Dat zouden dan onderhandelingspuntjes zijn met de verkoper, dat die dat voor je in orde maakt.

EDIT: op een van de foto's is een foto gemaakt van het onderhoudsboekje e.d. Op dit foto staat dat de auto bij 142.000 voor zijn volgende beurt werd verwacht. De auto staat op (ruim) 144.000km. Dus die beurt is sowieso nodig. Banden kan ik vanuit de foto's niet goed over oordelen.

Bedankt voor de reacties. Ik heb nooit, echt totaal nooit, stations leuk of aantrekkelijk gevonden. Zelfs als het een peperdure Mercedes was, zou ik het niet mooi vinden.

Hier ben ik het op zich wel mee eens. Als je geen haast hebt, laat je nu niet opjagen. Blijf rondkijken. En rij nog even door met je auto die je nu hebt
Ik heb momenteel geen auto in bezit. Mijn eerste auto was een Peugeot 207 uit, ik denk, 2003. Voor mij voelt elke auto nu als premium en een upgrade. Vandaar dat ik zo enthousiast was over de Mazda 3.

Verder vind ik de CX-3 ook erg gaaf, maar mijn favoriet is toch een SUV. Het liefst een die ik echt top vind, zoals de Toyota C-HR. Wel veel duurder.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan