Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
hoezo scheelt het in bedrading?2 knopjes, bedrading, ontwerp, montage, after-sales, service en dat x enkele miljoenen. Best een hoop geld.
Ja sory hoor, maar hoezo kom je dan met "een deel van een dashboard anders maken, andere mal voor productie", etc? Dat is hier toch helemaal niet aan de orde? Alle EX90's hebben gewoon 4 elektrische ramen, dat knoppencluster in het linkervoorportier is dus altijd hetzelfde.Raamslingers? Goed jochie, jij je gelijk, ik mn rust.
2 bewegende deeltjes minder. Daarvoor in de plaats wel extra een touch-sensitive knop om te kunnen schakelen tussen voor- en achterportier. Dus er komt ook wat bij. Tel daarbij op alle extra kosten om te ontwerpen, ontwikkelen en in productie te nemen. Hoe bespaart dat geld ten opzichte van een onderdeel dat je gewoon in de rekken hebt liggen?Het gaat erom dat het cluster met 2 ipv 4 knoppen is uitgerust. Dat bespaart de fabrikant.
Zoals gezegd zie ik dus geen kostenbesparing, en ik denk dus ook niet dat dat het doel is. Ik denk dat het vooral uit designoverwegingen is, het is een trend om het aantal fysieke knoppen in het interieur terug te brengen. En ja minder bewegende delen betekent minder slijtage, in het algemeen. Maar ik vraag mij af in hoeverre de knopjes-voor-de-achterste portierramen-in-het-linkervoorportier nou zo onderhevig zijn aan slijtage. Laat staan dat Volvo (of VW) zich daar zoveel zorgen over maakt.Wat zou behalve kostenbesparing dan de reden kunnen zijn? Zaken versimpelen zodat het budget aan andere dingen besteed kan worden. Overigens ben ik geen fan van die huidige volledig Chinese volvo's hoor.
2 bewegende deeltjes minder. Daarvoor in de plaats wel extra een touch-sensitive knop om te kunnen schakelen tussen voor- en achterportier. Dus er komt ook wat bij. Tel daarbij op alle extra kosten om te ontwerpen, ontwikkelen en in productie te nemen. Hoe bespaart dat geld ten opzichte van een onderdeel dat je gewoon in de rekken hebt liggen?
Lol, en waarom denk je dat ze het aantal knoppen terugbrengen? En dat dan verkopen als , ja lekker modern en hip?. Ik denk dat het vooral uit designoverwegingen is, het is een trend om het aantal fysieke knoppen in het interieur terug te brengen.
Maar een Tesla Model 3 heeft nog steeds 4 knoppen voor raambediening linksvoor...Tesla heeft vrijwel helemaal geen knop meer, alles via eentouchscreen. Allemaal om die auto zo goedkoop mogelijk te maken.
Alleen ziet die Kia er eerder als een vrachtwagen uit dan als een personenwagen.![]()
![]()
1. Kia EV9
2. Volvo EX90
"We hopen voor Volvo dat het publiek zijn marketingafdeling volgt en inderdaad de EV9 niet als een directe concurrent ziet van de EX90. Want als die beoogde klant tóch in de Kia-showroom verzeilt raakt, dan lijkt het ons weinig waarschijnlijk dat hij nadien nog terugkeert naar die van de Zweden. Begrijp ons niet verkeerd, de EX90 is steengoed. Alleen is de EV9 nog beter op zo goed als elk onderdeel dat ertoe doet. De Kia rijdt dynamischer en boet daarvoor amper in aan rijcomfort. Hij is iets zuiniger, waardoor hij ook nagenoeg even ver raakt ondanks een iets kleinere batterijcapaciteit. Je neemt makkelijker plaats op zijn derde rij, zijn koffer is even praktisch en hoewel hij qua gebruikte materialen net het Volvo-niveau niet haalt, blijft de EV9 toch chic en luxueus genoeg om ook daar zijn premiumcertificaat te verdienen. Helemaal als we ook de bedieningsergonomie in de weegschaal gooien. Op dat vlak staat de EX90 – ondanks zijn sneller werkende hardware en Android Automotive-besturingssysteem – zelfs niet op de foto. Een vollediger aanbod dus, waarvoor Kia je bovendien nog eens een pak minder factureert. Kortom, de logica dicteert winst voor de EV9. Al blijft het altijd afwachten of dat zich ook vertaald ziet in een hoger aantal bestelbonnen…"
![]()
Vergelijkende test Kia EV9 vs. Volvo EX90 - welke kiezen? | AutoGids
AutoGids zet de Kia EV9 AWD tegenover de nieuwe Volvo EX90. Welke elektrische SUV wint dit zevenzitterduel.www.autogids.be