Volvo EX90

Volgens mij hebben ze voor de EX90 een te klein budget gereserveerd, want hij wordt binnenkort geleverd met minimaal 10 functies die niet werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MenC
2 knopjes, bedrading, ontwerp, montage, after-sales, service en dat x enkele miljoenen. Best een hoop geld.
hoezo scheelt het in bedrading?
wat is je winst qua ontwerp als je iets wat al bestaat opnieuw moet ontwerpen?
wat scheelt het qua montage?
in after-sales?
in service?

Wat een kletspraat. Leg dan ook eens uit, waarom VW in haar eigen modellen die zogenaamd kostenbesparende knoppenclusters wel monteert, maar budget-concerngenoot Skoda het met de oude clusters moet doen?
 
Ik denk dat er wel iemand die er echt verstand van heeft, zich meldt hier. Ik neem aan dat het schrappen van 2 knopjes in een volumemodel, veel kosten bespaart. Zeker als 4 knoppen vrijwel niks meer brengt dan 2 knoppen. Dan schrap je dat als volumefabrikant. Je ziet het ook soms bij dashboard. Loze knoppen, afdekplaatjes. HEel kostbaar om deel van het dashboard anders te maken. Design, andere mal voor de productie maken etc.
 
Oh ja, nu hoeven ze geen aparte knoppenclusters te maken voor de EX90's die met raamslingers achterin verkocht worden... :ROFLMAO:
 
Raamslingers? Goed jochie, jij je gelijk, ik mn rust.
Ja sory hoor, maar hoezo kom je dan met "een deel van een dashboard anders maken, andere mal voor productie", etc? Dat is hier toch helemaal niet aan de orde? Alle EX90's hebben gewoon 4 elektrische ramen, dat knoppencluster in het linkervoorportier is dus altijd hetzelfde.
 
Het gaat erom dat het cluster met 2 ipv 4 knoppen is uitgerust. Dat bespaart de fabrikant.
2 bewegende deeltjes minder. Daarvoor in de plaats wel extra een touch-sensitive knop om te kunnen schakelen tussen voor- en achterportier. Dus er komt ook wat bij. Tel daarbij op alle extra kosten om te ontwerpen, ontwikkelen en in productie te nemen. Hoe bespaart dat geld ten opzichte van een onderdeel dat je gewoon in de rekken hebt liggen?
 
Wat zou behalve kostenbesparing dan de reden kunnen zijn? Zaken versimpelen zodat het budget aan andere dingen besteed kan worden. Overigens ben ik geen fan van die huidige volledig Chinese volvo's hoor.
 
Wat zou behalve kostenbesparing dan de reden kunnen zijn? Zaken versimpelen zodat het budget aan andere dingen besteed kan worden. Overigens ben ik geen fan van die huidige volledig Chinese volvo's hoor.
Zoals gezegd zie ik dus geen kostenbesparing, en ik denk dus ook niet dat dat het doel is. Ik denk dat het vooral uit designoverwegingen is, het is een trend om het aantal fysieke knoppen in het interieur terug te brengen. En ja minder bewegende delen betekent minder slijtage, in het algemeen. Maar ik vraag mij af in hoeverre de knopjes-voor-de-achterste portierramen-in-het-linkervoorportier nou zo onderhevig zijn aan slijtage. Laat staan dat Volvo (of VW) zich daar zoveel zorgen over maakt.
 
2 bewegende deeltjes minder. Daarvoor in de plaats wel extra een touch-sensitive knop om te kunnen schakelen tussen voor- en achterportier. Dus er komt ook wat bij. Tel daarbij op alle extra kosten om te ontwerpen, ontwikkelen en in productie te nemen. Hoe bespaart dat geld ten opzichte van een onderdeel dat je gewoon in de rekken hebt liggen?

Ja, want die dingen heb je niet in een rek liggen. Drie knoppen ipv vier.

Ik kan je verzekeren dat het uit kostenoverweging is.
 
Zoals gezegd, minder knoppen, minder materiaal, etc. Vrij straightforward.
 
. Ik denk dat het vooral uit designoverwegingen is, het is een trend om het aantal fysieke knoppen in het interieur terug te brengen.
Lol, en waarom denk je dat ze het aantal knoppen terugbrengen? En dat dan verkopen als , ja lekker modern en hip?

Tesla heeft vrijwel helemaal geen knop meer, alles via eentouchscreen. Allemaal om die auto zo goedkoop mogelijk te maken.
 
Dat ligt iets gecompliceerder. Minder knoppen betekent meer flexibiliteit in UX/UI ontwerp, nadat het interieurdesign zelf ‘bevroren’ is. Wat dus betekent dat er tot later in het proces aan uitwerking van designelementen gewerkt kan worden, en dus uiteindelijk kortere ontwikkelingstijden (en tijd = geld, uiteraard)
 
Uiteraard, maar voor basis functies als verwarming, ramen etc is het gewoon een kostenpost die nu weggeschrapt is.
 
Ramen zeker, inderdaad. Verwarming niet per se, daar scheelt het ook gewoon ruimte en levert het ene opgeruimder interieur op. Zo krijg je geen ‘VW met lege knopjes’ als je geen stuurverwarming of stoelverwarming bestelt bijvoorbeeld.
 
Vandaag lag in de brievenbus reclame van Volvo resp. zijn dealer. Het ging o.a. over winterbanden inkl. velgen voor div. Volvomodellen. Dus ook voor de EX90, 22" 5-spaaks Aero = CHF 5'264.00, helaas wordt niet vermeld welk merk banden er gemonteerd worden.
 
kia-ev9-awd-vs-volvo-ex90-twin-motor-01.jpg


kia-ev9-awd-vs-volvo-ex90-twin-motor-32.jpg


1. Kia EV9
2. Volvo EX90

"We hopen voor Volvo dat het publiek zijn marketingafdeling volgt en inderdaad de EV9 niet als een directe concurrent ziet van de EX90. Want als die beoogde klant tóch in de Kia-showroom verzeilt raakt, dan lijkt het ons weinig waarschijnlijk dat hij nadien nog terugkeert naar die van de Zweden. Begrijp ons niet verkeerd, de EX90 is steengoed. Alleen is de EV9 nog beter op zo goed als elk onderdeel dat ertoe doet. De Kia rijdt dynamischer en boet daarvoor amper in aan rijcomfort. Hij is iets zuiniger, waardoor hij ook nagenoeg even ver raakt ondanks een iets kleinere batterijcapaciteit. Je neemt makkelijker plaats op zijn derde rij, zijn koffer is even praktisch en hoewel hij qua gebruikte materialen net het Volvo-niveau niet haalt, blijft de EV9 toch chic en luxueus genoeg om ook daar zijn premiumcertificaat te verdienen. Helemaal als we ook de bedieningsergonomie in de weegschaal gooien. Op dat vlak staat de EX90 – ondanks zijn sneller werkende hardware en Android Automotive-besturingssysteem – zelfs niet op de foto. Een vollediger aanbod dus, waarvoor Kia je bovendien nog eens een pak minder factureert. Kortom, de logica dicteert winst voor de EV9. Al blijft het altijd afwachten of dat zich ook vertaald ziet in een hoger aantal bestelbonnen…"

 
Vergeet niet dat je bij de EX90 gratis chinese spionage software krijgt. Met camera's en microfoons die alles registreren wat je in en om de auto doet. Dit alles onder het mom van Lidar veiligheidssysteem.
 
kia-ev9-awd-vs-volvo-ex90-twin-motor-01.jpg


kia-ev9-awd-vs-volvo-ex90-twin-motor-32.jpg


1. Kia EV9
2. Volvo EX90

"We hopen voor Volvo dat het publiek zijn marketingafdeling volgt en inderdaad de EV9 niet als een directe concurrent ziet van de EX90. Want als die beoogde klant tóch in de Kia-showroom verzeilt raakt, dan lijkt het ons weinig waarschijnlijk dat hij nadien nog terugkeert naar die van de Zweden. Begrijp ons niet verkeerd, de EX90 is steengoed. Alleen is de EV9 nog beter op zo goed als elk onderdeel dat ertoe doet. De Kia rijdt dynamischer en boet daarvoor amper in aan rijcomfort. Hij is iets zuiniger, waardoor hij ook nagenoeg even ver raakt ondanks een iets kleinere batterijcapaciteit. Je neemt makkelijker plaats op zijn derde rij, zijn koffer is even praktisch en hoewel hij qua gebruikte materialen net het Volvo-niveau niet haalt, blijft de EV9 toch chic en luxueus genoeg om ook daar zijn premiumcertificaat te verdienen. Helemaal als we ook de bedieningsergonomie in de weegschaal gooien. Op dat vlak staat de EX90 – ondanks zijn sneller werkende hardware en Android Automotive-besturingssysteem – zelfs niet op de foto. Een vollediger aanbod dus, waarvoor Kia je bovendien nog eens een pak minder factureert. Kortom, de logica dicteert winst voor de EV9. Al blijft het altijd afwachten of dat zich ook vertaald ziet in een hoger aantal bestelbonnen…"

Alleen ziet die Kia er eerder als een vrachtwagen uit dan als een personenwagen.
 
Terug
Bovenaan