levensduur accu van hybride

Ja, hybride aandrijving zal kunnen rijden, louter op de brandstofmotor (is veelal ook een rij-modus die te selecteren is).
Je zal misschien wel met een foutmelding te maken te hebben, want op te wekken stroom kan misschien de batterij niet in als daar het probleem zit.

Als je het gebruikte type batterij weet (welke samenstellig, bijvoorbeeld LFP of NCM ) dan kan er iets meer over de levensduur of ervaringen gezegd worden. In principe is een batterij van een hybride min of meer gelijk aan een pakket voor een volledig elektrische auto maar dan een stuk kleiner in omvang.
 
In de regel gaat een accu van een hybride auto net zolang mee als de auto zelf. De PCU houd de SOC van de battetij in de gaten, en grijpt in als de SOC ontoelaatbare waardes bereikt.

Echter, als de hybride accu defect is, en geen stroom meer levert, dan kan de auto niet rijden. De hybride accu wordt nl ook gebruikt om de motor te starten, via de start-generator, die stroom van de hybride batterij moet krijgen.
 
De hybride accu wordt nl ook gebruikt om de motor te starten, via de start-generator, die stroom van de hybride batterij moet krijgen.

zal wel per auto verschillen, mijn oude PHEV startte gewoon op de 12V startmotor.

Wat is de langetermijn verwachting van de accu van een hybride auto ?

ligt geheel aan het type accu en hoe er mee is om gegaan (hoe vaak laden) Ik heb zelf een mercedes PHEV gehad. Op een forum van soortgenoten waren mensen die 6 jaar lang elke dag laden. Daar was de accu aardig op, dik onder de 60%. Daar kon je amper nog elektrisch op rijden. De auto functioneert dan gewoon nog prima. Echter is het wel zonde dat je een grote zwarte accu mee sleept, de wegenbelasting betaald, maar geen enkel voordeel er bij hebt behalve dat het vermogen wel lekker is natuurlijk. Want met gas los laad de accu wat op en met veel gas geven ontlaat de accu nog wel. Het functioneert dan dus gewoon als een hybride.

En kan een hybride rijden als de accu defect is ?

nee, als de accu echt defect is dan werkt de auto niet meer fatsoenlijk. De auto zal aanspraak maken op de accu met gas geven en met gas los wil hij de energie op slaan. Is de accu echt defect dan zal de auto niet, of niet fatsoenlijk meer functioneren en foutcodes gaan genereren. Dit zal per type auto verschillen. Hij zal vast nog wel rijdbaar zijn, al dan niet in een soort van noodloop. Bij de Mercedessen kwamen echt defecte accu's niet vaak voor.
 
heeft de vraag betrekking op een ‘ouderwetse’ hybride zoals van Toyota of Honda? Of een plug-in hybride zoals deze nu worden aangeboden door diverse merken?

Over de hybride accu van een Toyota of Honda hoef je je geen zorgen te maken, die gaan nooit stuk. Ik weet het niet zeker, maar ik het aannemelijk en logisch vinden dat deze niet meer rijden als de accu echt kapot zou zijn.

Ik heb als 12 jaar een hybride met nu ruim 300.000km. Is ooit zowel als gezinsauto ingezet met 30.000km per jaar en inmiddels al jaren voor erbij met zo’n 8000km per jaar. Auto geeft geen krimp.
 
Accu’s van Toyota gaan ook gewoon stuk. Niet voor niets zijn er bedrijven in Toyota accu’s vervangen gespecialiseerd. Maar inderdaad, die zijn doorgaans wel goed. Met phev voertuigen word er veel meer op de accu geleund en kun je ev rijden. Die accu’s kun je wel eerder problemen verwachten, ongeacht het merk. Maar zelfs daar lijkt het tot op heden redelijk oké. Zou mij eerder zorgen maken om alle randzaken wat een phev voertuig technisch complex maakt en de auto 8-10 jaar oud begint te worden
 
Ik denk zeker dat de accu's van toyota heel goed zijn en een autoleven meegaan. De hele combi van techniek is duurzaam. Verbrandingmotoren meestal turboloos en met atkinson cycle (laagbelast), direct en indirecte injectie. Dus van carbon build up geen sprake. Niet voor niets zijn de hybrids van Toyota wereldwijd populair als taxi. Maar idd, alles kan stuk en als het stuk gaat is het duur.
 
Ik denk zeker dat de accu's van toyota heel goed zijn en een autoleven meegaan. De hele combi van techniek is duurzaam. Verbrandingmotoren meestal turboloos en met atkinson cycle (laagbelast), direct en indirecte injectie. Dus van carbon build up geen sprake. Niet voor niets zijn de hybrids van Toyota wereldwijd populair als taxi. Maar idd, alles kan stuk en als het stuk gaat is het duur.
Duur valt nog mee. 200 a 400 Euro en je hybride batterij is gerepareerd. Wel even zoeken naar een bedrijf die het kan en wil doen - maar die zijn er wel. forummer Michiel heeft dat bij zijn Prius I gedaan.

Wat wel een ding is voor hybride; de accu loopt langzaam leeg. Nu hebben van 12V tot phev en ev accu's dat ook maar die van de hybride is wat kleiner en een leeggelopen accu vervang je dan wel even voor aan paar tientjes bij een 12V maar toch wat duurder voor zo'n hybride accu. Een halfjaar stil laten staan is dus geen goed idee. Ook dus even opletten bij auto's die al heel lang in de handelsvoorraad staan.
 
Ik heb met mijn RX450H binnen half jaar 2x de 12V accu moeten laten vervangen vanwege lege 12V accu. Onverklaarbaar. En zonder 12V accu kan je niks met een hybrid. Auto is paar jaar oud en heeft niet heel veel gelopen. Dealer adviseert bij wat langere stilstand de auto aan een druppellader te hangen..... Fijn advies :)
 
Ik heb 2 kennissen die met hun outlander phev na 6 jaar de accu's moesten laten vervangen omdat de range al geen 20 km meer was. Dat noem ik geen 'autoleven mee gaan'. Ook bij een Prius hoir je dat vaak. En laten we niet beginnen over een echte EV als een Nissan Leaf, dat is gewoon rommel.

Uiteraard zijn er ook EV's en hybrides die stukken beter zijn. Net als je bij benzine auto's slechte en goede motoren hebt.
 
Ik heb met mijn RX450H binnen half jaar 2x de 12V accu moeten laten vervangen vanwege lege 12V accu. Onverklaarbaar. En zonder 12V accu kan je niks met een hybrid. Auto is paar jaar oud en heeft niet heel veel gelopen. Dealer adviseert bij wat langere stilstand de auto aan een druppellader te hangen..... Fijn advies :)

Mijn schoonmoeder heeft een Toyota yaris hybrid, en ze strand ook met regelmaat, meestal bij huis omdat de 12V accu is overleden. Auto is nog niet oud maar de 3e zit er al weer in. Ze is er zo klaar mee dat ze de auto niet meer vertrouwd en gaat verkocht worden. Dealer zegt dat dit veel voor komt bij Toyota hybrides en dat ze langere stukken moet gaan rijden. Maar de auto gaat gewoon weg.
Blijkbaar een Toyota kwaal. Maar dit gaat dus om de 12v accu, niet de HV accu
 
Mijn schoonmoeder heeft een Toyota yaris hybrid, en ze strand ook met regelmaat, meestal bij huis omdat de 12V accu is overleden. Auto is nog niet oud maar de 3e zit er al weer in. Ze is er zo klaar mee dat ze de auto niet meer vertrouwd en gaat verkocht worden. Dealer zegt dat dit veel voor komt bij Toyota hybrides en dat ze langere stukken moet gaan rijden. Maar de auto gaat gewoon weg.
Blijkbaar een Toyota kwaal. Maar dit gaat dus om de 12v accu, niet de HV accu
Als ik dit zo lees dan denk ik dat je schoonmoeder qua batterij eigenlijk beter af zou zijn met een EV maar als je op leeftijd is is dat misschien eng of heeft ze geen oprit dan zou ik het ook toch niet doen.

Maar als ze wel een oprit heeft en nog fit is dan kan ik een EV van harte aanraden. Mijn vrouw rijdt een i3 uit 2020 en dat is een ontzettend handzame, overzichtelijke en praktische auto in en om de stad. Ze laad hem gewoon aan stopcontact. Ik heb die auto eigenlijk nog niet op gebreken kunnen betrappen.
 
Mijn schoonmoeder heeft een Toyota yaris hybrid, en ze strand ook met regelmaat, meestal bij huis omdat de 12V accu is overleden. Auto is nog niet oud maar de 3e zit er al weer in. Ze is er zo klaar mee dat ze de auto niet meer vertrouwd en gaat verkocht worden. Dealer zegt dat dit veel voor komt bij Toyota hybrides en dat ze langere stukken moet gaan rijden. Maar de auto gaat gewoon weg.
Blijkbaar een Toyota kwaal. Maar dit gaat dus om de 12v accu, niet de HV accu
En van Kia en van Hyundai en van vele andere merken met hybrides.

Auto's die te weinig gebruikt worden / alleen maar korte stukjes rijden geven dit soort problematiek, bij hybrides met vaak hele kleine 12V accu's merk je dat het snelst.
 
Meerder collega’s waren afgelopen 2 jaar aan de beurt met hun Golf GTE, voor ik meen €2000-€2500 weer gefixt/vervangen (niet bij de dealer). Ook de Outlander hoor je regelematig dat de HV accu vervangen moet worden. Veel Toyota’s en Lexi vreten dus 12V accu’s lees ik hierboven.

Klaarblijkelijk was de inmiddels zwaar old skool Honda Hybrid zo gek nog niet, een fraaie Jazz Hybrid 2011-2015 is dan ook nog peperduur als occassion!

Eerste serie Civic Hybrid hadden kort wat issues rond de HV accu maar dat is allemaal opgelost door Honda destijds. Onze Jazz Hybrid met nu ruim 300.000 km heeft in 2020, dus na 8 jaar, een nieuwe 12V accu gehad. That’s it. Jaarlijks een beurt met SOH controle van de HV accu (op mijn verzoek, ik weet niet of dat anders gecheckt wordt). Plan is om deze auto op te rijden, maar daar lijkt deze nog ver vandaan. Het zou me niks verbazen als we deze Honda nog hebben als de BMW alweer vertrokken is
 
Ik heb een Prius 2 gereden en die had een gereviseerde accu, waarschijnlijk heeft de originele accu de geest gegeven a een veel te lange stilstand. Na twee jaar was de gereviseerde accu weer kapot. Dat blijkt ongeveer de maximale levensduur van een gereviseerde accu te zijn. Weer een gereviseerde kostte toch 500 euro. Advies is dan ook als je langer wilt rijden om er een nieuwe in te laten zetten voor ongeveer 1500 euro.
 
Voortbordurend op ts. Ik wil over enkele maanden weer aan de hybride en zit te twijfelen. Of een gewone (Prius4, Ionic, Niro) of toch een plug in. Kwam een prachtige Ionic Phev tegen uit 2020 met 112000 km maar vaag me dus af hoelang de accu het nog vol gaat houden. Wil er toch een jaar of vijf mee rijden.
Ik begrijp dat de Ionic Phev ook zonder laden nog steeds zuinig is dus als de elektrische actieradius een stuk minder wordt zou dat niet heel erg zijn.
Betaal dan alleen wat meer mrb.
Wat is wijsheid
 
Tnx voor de interessante reacties.
Het is duidelijk dat kleine accu's voor redelijke bedragen gerepareerd kunnen worden, echter dat problemen snel terug komen.
Grote accu's kosten bij navraag wel €5000,- tot €15.000,-
Mijn hoop is dat er binnen korte termijn betere systemen en accu's komen met lange garantie bv 10jr.
 
Zo’n lange garantie op een phev accu is onwaarschijnlijk. En dan nog, dan zal het alleen op echte defecten zijn en niet op degradatie.
 
Wij hebben een Auris hybride uit 2011, 275.000 kilometer gelopen en HV accu nog in prima staat. Ook nooit last van de 12V accu, maar ding rijdt dan ook 100 km per dag.
 
Wellicht wat mosterd na de maaltijd maar mijn Lexus CT200h heeft tijdens de covidperiode veel (en ook best lang, tot een paar maanden) stilgestaan - op een gegeven moment af en toe 'for the sake of it' gebruikt, vooral om oudere benzine (E10) te voorkomen. Maar nooit enig probleem gehad. Niet van de (start- en hybride) accu en niet van de motor.
 
Terug
Bovenaan