Advies gevraagd aankoop betrouwbare 2e hands auto <10K

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe auto, maar we hebben er zelf niet veel verstand van. Momenteel rijden we in een Peugeot 206 die ik ooit als student heb gekocht, maar die begint nu echt aan het einde van zijn levensduur te komen en we zijn toe aan een upgrade. We rijden wekelijks niet veel, maar willen de auto wel gebruiken voor vakanties naar Zuid-Europa, weekendjes weg, familiebezoek, etc. We hebben een paar wensen:

• Budget: maximaal €10.000
  • Airco (dat hebben we nu niet, maar we willen het graag)
  • Betrouwbaar
  • Vijfdeurs
  • Niet te groot, maar wel voldoende bagageruimte
  • Comfortabel voor iemand van 1.90 m
  • Genoeg power om ook in het buitenland te rijden met heuvels/berg landschap

We hopen dat jullie ons wat advies kunnen geven. Op basis van ons eigen onderzoek denken we aan auto’s zoals de Peugeot 208, Hyundai i20 en Toyota Auris. We zouden jullie input erg waarderen!

De 208 en i20 zijn b-segmenters en de auris c-segmenter. De 208 is qua betrouwbaarheid geen hoogvlieger.
De laatste generatie nissan note en dan de 98 pk uitvoering is denk wel iets wat bij jullie goed past.

Laatst bewerkt:
In het B- en C-segment is voor dit budget best wel wat leuks te koop. Japanse opties worden hier vaak aangeraden (Yaris, Auris, Mazda 2, Mazda 3, etc.). Maar ook uit Europa zijn er genoeg geschikte opties (Skoda Fabia of Octavia, Renault Clio of Megane, Opel Corsa of Astra). Wil je een wat grotere auto met een laag wagengewicht (en dus lagere MRB ) dan wordt hier de Suzuki S-Cross of Baleno nog wel eens genoemd. Wat dat betreft is de keuze enorm.

De meeste B-segmenters zijn tegenwoordig prima voor iemand van 1.90m om daarmee te rijden. Heb je vaak iemand achter je achterin zitten, dan zal die persoon wellicht blijer worden van een C-segmenter i.v.m. de beschikbare beenruimte achter jou als bestuurder.

De 208 en i20 zijn b-segmenters en de auris c-segmenter. De 208 is qua betrouwbaarheid geen hoogvlieger.
De laatste generatie nissan note en dan de 98 pk uitvoering is denk wel iets wat bij jullie goed past.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb wel gehoord dat er met Nissan veel problemen waren met de CVT. Is dat voor dit type ook het geval? Ik meende altijd dat de overige Japanse merken een betere reputatie hebben dan de Nissan. Maar ik kan er naast zitten.

Elke B- of C-segmenter zou wel kunnen. Persoonlijk zou ik Citroën en Peugeot links laten liggen vanwege de 1.2 Puretech.
Ik zou gaan voor een Seat Ibiza of een Skoda Fabia bijvoorbeeld. De Fabia oogt iets suffer maar is wel vrij ruim.
Modellen als de Hyundai I20 en Kia Rio worden vaak vergeten en zijn daarom ook wel interessant.

In het B segment is veel keus. Eigenlijk zijn er veel goede auto's in dit segment te koop.

De Nissan Note was een goede auto, net als de Nissan Micra.

De Nissan Micra vanaf 2017 werdt gebouwd bij Renault, en gebruikt veel de zelfde techniek. De Clio 4 en Nissan Micra van de laatste generatie staan bekend als hele betrouwbare en degelijke auto's.

De CVT problemen waren meer bij grote en krachtige modellen, die vooral in Amerika en Canada verkocht zijn.

Neem een 0,9 , 1.0 of 1.5 DCI. Bij de Clio 4 kwam de facelift in 2016, exemplaren van na de facelift zijn mooier afgewerkt, en kennen minder windgeruis.

(Bij een iets hoger budget is de Renault Clio 5 ook een optie, is een aanrader vind ik. ( heb er zelf een) )

Bij Peugeot (208) en Citroën (C3) zou ik liever kijken vanaf ongeveer 2019 of nieuwer, maar dan is het budget aan de lage kant. Ik zou ze nu dus over slaan, ook al zijn ze wel heel prettig om te rijden, en bieden veel waar en comfort voor het geld.

Bij de 1.2 Puretech is goed en regelmatig onderhoud erg belangrijk in verband met de natte distributieriem, en kende behoorlijk wat kinderziektes.

Naar de al genoemde Kia Rio en Hyundai I20 zou ik ook zeker kijken.

Kies ook gewoon een auto waar je lekker in zit, en blij van wordt.

Suzuki is erg betrouwbaar

Bedankt voor je antwoord. Ik heb wel gehoord dat er met Nissan veel problemen waren met de CVT. Is dat voor dit type ook het geval? Ik meende altijd dat de overige Japanse merken een betere reputatie hebben dan de Nissan. Maar ik kan er naast zitten.
Ik was niet op de hoogte dat het een automaat moest zijn. Klopt nissan zit qua betrouwbaarheid niet in de top 10 zoals alle andere Japanse merken. Bij de rio en i20 turbo motoren komen ramelende distributiekettingen voor, met name bij koude start. Kan opzich geen kwaad, maar heel vrolijk wordt je er nou ook niet van. De laatste note en de afgeleide micra hadden wel directe inspuiting de laatste micra heeft indirect en is minder gevoelig. De toyota verso s heeft jaren op nummer 1 gestaan in het betrouwbaar lijstje van de consument, en is er ook als subaru trezia. De trezia heeft door zijn logo een lagere restwaarde, dus wellicht kun je die goedkoper op de kop tikken. Liever iets hipper dan is de toyota urbaincruiser een leuke optie. Deze is heel overzichtelijk alleen een 1.3 en altijd een handbak

Ik was niet op de hoogte dat het een automaat moest zijn. Klopt nissan zit qua betrouwbaarheid niet in de top 10 zoals alle andere Japanse merken. Bij de rio en i20 turbo motoren komen ramelende distributiekettingen voor, met name bij koude start. Kan opzich geen kwaad, maar heel vrolijk wordt je er nou ook niet van. De laatste note en de afgeleide micra hadden wel directe inspuiting de laatste micra heeft indirect en is minder gevoelig. De toyota verso s heeft jaren op nummer 1 gestaan in het betrouwbaar lijstje van de consument, en is er ook als subaru trezia. De trezia heeft door zijn logo een lagere restwaarde, dus wellicht kun je die goedkoper op de kop tikken. Liever iets hipper dan is de toyota urbaincruiser een leuke optie. Deze is heel overzichtelijk alleen een 1.3 en altijd een handbak
Zo weinig kennis hebben wij er dus van, nee zoeken geen automaat dus is dit ook geen probleem :) bedankt voor je uitgebreide antwoord

Ik vond de Ford Fiesta een hele leuke en fijne auto in het B-segment. Ook nog zeer betrouwbaar, zeker met de oudere viercilindermotoren.

Nu heb ik een Verso-S. Ook een fijne auto, veel ruimer, hoewel nog steeds compact. Maar als je extra ruimte niet nodig hebt, rijdt een Fiesta beter.

Al gedacht aan een Honda Civic 1.8 van pakweg 2012 ? Voldoet aan alle eisen, maar 'onbekend maakt onbemind'
Zeker een topper maar...heb hem zelf gehad en vond hem destijds al vrij duur in onderhoud (vooral de onderdelen). Is dat met vermoedelijk nu een mindere onderdelen voorziening niet nog een klap duurder of denk ik teveel door?

Zowel de Renault als Mazda's erna zijn goedkoper in onderhoud gebleken voor ons.

Toyota Auris, altijd betrouwbaar en heb je ook nog in de stationwagen uitvoering.
Betrouwbaarheid top maar in mijn ogen wel oersaai. Een Astra K is ook betrouwbaar, zou dan liever voor dat gaan. Of leg duizend euro bij en probeer voor een Megane met de 1.3 te gaan, ook betrouwbaar.

Of kies in het B-segment bijvoorbeeld voor een leuke Clio (is er ook als estate) of een vlotte Fiesta. Niks mis met een Auris of Yaris en als jij daar gelukkig van wordt, vooral kopen. Maar er is zoveel meer te koop wat er vlotter uitziet.

In het C-segment zijn er ook vlottere opties mogelijk. Astra K vindt niet iedereen even geslaagd om te zien, maar ziet er naar mijn mening een stuk vlotter uit dan een Auris. En biedt veel 'value for money'. Ook in Japanse hoek zijn er zeker vlottere verschijningen mogelijk dan een Auris (Mazda 3 bijvoorbeeld). Maar zolang je nog niet echt voorkeur hebt voor bepaalde merken of of segment, kunnen we heel veel opties blijven adviseren.

Het gaat er ook om wat je in een auto zoekt. Een vlotte auto is leuk, een praktische auto is handig. Het is aan ts wat de doorslag geeft. Kijken, rijden en beleven.

Een Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet, die je indien gewenst kan voorzien van een setje stuggere coilovers als je iets meer dynamiek wenst.

Een Honda Jazz 1.5 Vtec (non-hybrid), maar daarvoor moet je het budget wellicht wat oprekken.

Hij is al een paar keer genoemd, maar het nieuwe type Kia Rio is voor dit budget al binnen bereik. Ik denk dat die auto met 1,0-liter T-GDI aan al je eisen voldoet.

Extra fijn: als -ie dealeronderhouden is heb je nu zelfs 10 jaar (of 150.000 km) fabrieksgarantie. Koop dus een aantoonbaar goed onderhouden exemplaar met een zo laag mogelijke kilometerstand, en je rijdt zo zeker als je met een occasion kan.

Rio, kijkt mij wel wat

Saying goodbye to friends
Saying goodbye to lonelyness.
I am on my way to Rio
the place where I wanna be.

You know that I soon will leave
so don`t try to make me stay.
I`m on my way to Rio
I`m coming back some day.

Hij is al een paar keer genoemd, maar het nieuwe type Kia Rio is voor dit budget al binnen bereik. Ik denk dat die auto met 1,0-liter T-GDI aan al je eisen voldoet.

Extra fijn: als -ie dealeronderhouden is heb je nu zelfs 10 jaar (of 150.000 km) fabrieksgarantie. Koop dus een aantoonbaar goed onderhouden exemplaar met een zo laag mogelijke kilometerstand, en je rijdt zo zeker als je met een occasion kan.
Bij een rio/i20 rekening houden bij de 1.0 dat interne vervuiling onder slijtage valt en grote vraag of dat wel of niet onder garantie valt. De 0.9 /1.0 van renault , nissan , dacia hebben indirecte inspuiting en zijn minder gevoelig voor interne vervuiling.

Een Toyota Yaris is altijd een goede keuze net als een Auris. De Suzuki Swift is vaak aan de prijs maar ook een verstandige keuze. Er zijn ook een aantal buitenbeentjes die de moeite waard kunnen zijn. De Suzuki S-Cross, Mitsubishi ASX en Nissan Pulsar zijn fijne en betrouwbare auto's, alleen niet zo populair. Maar dat kan een voordeel zijn.

Dacia logan mcv TCE 90, alles er op en dr aan en je kunt nog wel een jong gebruikte met weinig km voor rond de 10K vinden.
Véél ruimte en niet te zwaar (wegenbelasting). En daarbij ook nog eens zeer zuinig. Rij zelf de oude logan ,nu 18 jaar oud (zelf onderhoud) en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Bedankt allemaal voor jullie input! Ik weet niet of jullie dit bericht nog zien, maar we hebben inmiddels een paar keer achter het net gevist bij auto's zoals de Opel Astra en Renault Clio. De tweedehands automarkt lijkt nog gekker dan de huizenmarkt!

Ons oog is nu gevallen op een auto die hier nog niet is genoemd: de Dacia Sandero Stepway 0.9 uit 2017 (rond de 9.000 euro). Het lijkt een fijne auto waarin je wat hoger zit en die ook redelijk ruim is. Heeft iemand hier ervaring mee? Dacia staat volgens mij bekend als een budgetmerk, maar deze uitvoering ziet er goed uit en heeft allerlei handige functies zoals airco, cruise control en parkeersensoren – dingen die we nu echt missen.

Dacia begint minder en minder een budget auto te worden. Zo'n Sander met de 0.9 TCE lijkt me een zeer fijne auto die ook compleet is, maar nutteloze opties als een elektrische achterklep mist. Gewoon een nuchtere auto dus.

Prima auto's hoor, zo'n Dacia, en zal een stap vooruit zijn ten opzichte van de 206 die je nu hebt. Voor een maatje groter kan je ook nog naar de Dacia Duster kijken.

Bedenk je wel dat de 0.9 niet de sterkste is, gezien je het ook hebt over rijden in het buitenland. Mijn vader had deze in een Captur, dat was afzien vanaf Zuid-Duitsland.
Voor Nederland volstaat deze prima, maar met 4 volwassen en een gevulde kofferbak konden we niet fatsoenlijk in de bergen rijden. En de heb ik het niet over hard doorrijden o.i.d., maar dat je gewoon met het verkeer mee kwam. Dat lukte niet.
Wat merk betreft zou ik Dacia wel aandurven.

Bedankt allemaal voor jullie input! Ik weet niet of jullie dit bericht nog zien, maar we hebben inmiddels een paar keer achter het net gevist bij auto's zoals de Opel Astra en Renault Clio. De tweedehands automarkt lijkt nog gekker dan de huizenmarkt!

Ons oog is nu gevallen op een auto die hier nog niet is genoemd: de Dacia Sandero Stepway 0.9 uit 2017 (rond de 9.000 euro). Het lijkt een fijne auto waarin je wat hoger zit en die ook redelijk ruim is. Heeft iemand hier ervaring mee? Dacia staat volgens mij bekend als een budgetmerk, maar deze uitvoering ziet er goed uit en heeft allerlei handige functies zoals airco, cruise control en parkeersensoren – dingen die we nu echt missen.
Bij renault, dacia nissan kan het interessant zijn om voor de 1.0 tce te gaan ipv 0.9. Rijdt net even wat fijner qua Koppel.

De Dacia Sandero is een goede auto, lijkt mij een goede keus.
De Sandero is niet zwaar, net als bij de Renault Clio zal de 0,9 TCe denk ik goed voldoen.

Terug
Bovenaan