Zuinige gezinsauto 7-12k

Kobus 3580443

Net ingestapt
We hebben momenteel geen auto, maar dat wordt steeds lastiger met kinderen van 12 en 8. Vandaar nu aan het kijken voor een auto. In principe rijden we erg weinig (5000 per jaar, waarvan vakantie een deel is). Dus liefst een redelijk goedkope auto die bruikbaar is voor een gezin.

Omdat we proberen redelijk duurzaam te leven, liefst ook een auto die behoorlijk zuinig is, weinig onderhoud nodig heeft, een behoorlijke kofferbak (400+ liter) en apple carplay heeft. Verder is een automaat wel fijn, maar niet essentieel. Ik had zelf al de Hyundai Cioniq gezien, maar ook de Hyundai i30 en de Niro zijn redelijk zuinig (niro wel vrij zwaar).Of een suzuki S-Cross (mee gereden en vond ik zelf wat licht voelen). Of een opel Astra (tourer).

Maar er zijn vast ook andere auto's die aan deze eisen voldoen!

Honda jazz hybride, denk verder dat niet al je opties binnen handbereik liggen voor je budget. Honda insight is er ook nog. Bij een astra is voor al de j generatie zwaar

Bij duurzaam autorijden zou je ook kunnen denken aan een Europese. Die heeft geen vervuilende boottocht gemaakt. De Astra 1.0 is best een verstandige keuze en lekker ruim. Iets kleiner een clio estate 0.9 tce zou ook kunnen afhankelijk van de lengte van de inzittenden.

Bij duurzaam autorijden zou je ook kunnen denken aan een Europese. Die heeft geen vervuilende boottocht gemaakt. De Astra 1.0 is best een verstandige keuze en lekker ruim. Iets kleiner een clio estate 0.9 tce zou ook kunnen afhankelijk van de lengte van de inzittenden.
Ja of een Aziaat die in Europa wordt gemaakt. Weet niet of die uit Engeland met de boot of door de tunnel gaan.

Dank allen, reistijd via boot valt wel mee (boten vervoeren zo belachelijk veel dat het enorm energie-efficient is, dus impact daarvan valt mee).Honda Jazz Hybride zou mooi zijn (hebben we eerder gehad), maar nu wat klein. Insight heeft volgens mij geen carplay. De clio estate is een leuk idee. Heb ook even bij Meganes gekeken en die passen misschien ook bij budget. Is die Megance (bouwjaar 2016-2019 ongeveer) een beetje probleemloos, of is dat juist een lastig model. En hybride is inderdaad wat duurder, maar valt me niet eens enorm tegen.

Laatst bewerkt:
die generatie magane kreeg vanaf 2018 de 1.3 tce aanboord filteren op 115 pk of vanaf 140 pk ipv 100 pk en 130 pk. En om het nog ingewikkelder te maken de 1.3 was er ook nog met 100 pk,dus die is ook interessant. Volg je me nog?

die generatie magane kreeg vanaf 2018 de 1.3 tce aanboord filteren op 115 pk of vanaf 140 pk ipv 100 pk en 130 pk. En om het nog ingewikkelder te maken de 1.3 was er ook nog met 100 pk,dus die is ook interessant. Volg je me nog?
Met andere woorden de 1.2 is een beetje een risico... met de juiste motor goede auto.

Apple CarPlay koop je voor €100-200 op ali voor elk type auto. Dat zou geen eis hoeven zijn in dit budget. Met 2 kinderen en deze kilometers zou ik in het B-segment station kijken (gezien vakantie vermoedelijk de helft van de kilometers betreft). Denk aan een Skoda Fabia station. (Zuinig, goedkoop in onderhoud en bekende techniek)
Betrouwbaarheid is met zo weinig kilometers per jaar erg relatief. Een auto moet immers afstanden rijden om er niet slechter van te worden! (Korte afstanden is slecht voor de motor, niet rijden is slecht voor alles van rubber zoals de ophanging).

Een Hyundai Ioniq is best een goed idee. Of kijk iets kleiner zoals een Renault Clio, die is ook geleverd als praktische Estate.

Beetje dezelfde zoektocht als ons. Ik zou eens kijken naar een Leon, Golf, Octavia met een 1.4 of andere een Toyota Auris.
De Auris Hybrid is echt vrijwel foolproof en via AliExpress koop je daar inderdaad vast en zeker voor een paar euro een Android/CarPlay adapter voor.

De Megane staat inmiddels ook een beetje op ons verlanglijstje. Die schijnt echt heel betrouwbaar te zijn, maar zorg wel dat je de 1.3 TCE zoekt en absoluut niet de 1.2! Vriend van me werkt bij Renault en die raad de 1.2 enorm af.

We hebben zelf laatst als leenauto een B klasse 180 meegekregen, welke dezelfde 1.3 motor en versnellingsbak als de Renault hebben en dat rijdt echt fantastisch en soepel. Misschien nog zelfs beter dan de C180 (2014) met de 1.6 turbo welke wij hebben.

Ik heb zelf een Renault Clio met de bekende 1.3 TCe en 7 traps automaat met dubbele natte koppeling (130 TCe), die ook in de Renault Megane zit, en o.a. in de Mercedes A, B, CLA en GLA.

Is gewoon een bijzonder fijne, krachtige, stille en zeer zuinige aandrijflijn. Nu ruim 4,5 jaar in bezit en geen enkele storing of reparatie gehad, zelfs geen lampje.

De kofferbak is in de praktijk heel bruikbaar, maar haalt natuurlijk niet de 400 liter. Maar hoe vaak heb je meer nodig dan deze 319 liter .
Een aanrader als je voordelig en comfortabel wil auto rijden.

Succes met de zoektocht.

Terug
Bovenaan