Matt 5069850
Asfaltkampioen

DS N°8: nieuw elektrisch vlaggenschip met tot 750 km
DS presenteert zijn gloednieuwe vlaggenschip: de DS N°8. Hij...

Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat is dus larie, want in het Nederlands gebruiken we "nr." en niet "N°". We kunnen het dus beter maar op z'n Frans uitspreken (klinkt ook veel fraaier): Numéro Huit.Volgens het persbericht overschrijdt N° de taalgrenzen. We gaan er daarom vanuit dat we dit gewoon op z’n Nederlands moeten uitspreken.
Moderator
Ik heb ook zo mijn twijfels maar die onderste spaken doen er niet toe: daar horen geen handen thuis.Dat stuur, hoe moet je dat comfortabel vasthouden?
Bovenste spaken zitten te hoog en onderste te laag.
Echt weer vormgeving boven ergonomie.
Enkele jaren geleden presenteerde Citroën nog de Numéro Neuf en ook bij het parfum van Chanel spreek je van numéro cinq. Dus ik hou het bij de Franse uitspraak, dat klinkt toch wat lekkerder dan nummertje acht.Dat is dus larie, want in het Nederlands gebruiken we "nr." en niet "N°". We kunnen het dus beter maar op z'n Frans uitspreken (klinkt ook veel fraaier): Numéro Huit.
Hoe raar houd jij je stuur vast?Dat stuur, hoe moet je dat comfortabel vasthouden?
Bovenste spaken zitten te hoog en onderste te laag.
Echt weer vormgeving boven ergonomie.
De meeste auto's hebben een 2 spaaks stuur waarbij de spaken al dan niet licht naar beneden lopen zodat de duimen bij het vasthoud daarop konden leunen en je op op kwart voor drie vasthoudt.Hoe raar houd jij je stuur vast?
Je kan duidelijk zien dat het stuurwiel correct kan vastgehouden worden: je houdt je handen onder de bovenste spaken. Vroeger was de voorkeurshouding ‘tien voor twee’, nu ‘kwart voor drie’ zodat de airbag je armen niet verwondt. Perfect mogelijk met deze wagen.De meeste auto's hebben een 2 spaaks stuur waarbij de spaken al dan niet licht naar beneden lopen zodat de duimen bij het vasthoud daarop konden leunen en je op op kwart voor drie vasthoudt.
Quote: Hoewel het nog te vroeg is om over prijzen te praten, heeft DS al aangekondigd dat de N°8 Grande Autonomie (245 pk en 97,2 kWh accu) een prijs zal krijgen van minder dan € 65.000. (Daaronder komt nog een versie met kleinere accu)best een fraai ding, maar stellantis zal er wel de hoofdprijs voor vragen?
Gelukkig ben ik geen weldenkend mens en rijd (érg gelukkig) in mijn schitterend afgewerkte DS voor ee prijs die een pak ager ligt dan die van de Duitse concurrentie (in mijn geval was een gelijk uitgeruste 308 zelfs duurder).Qua design niet heel verkeerd, maar verder totaal nutteloze auto. Het merk DS is gigantisch gefaald en er zal geen weldenkend mens zijn die dit verkiest boven een auto van de Duitse 3 (of eigenlijk 2 tegenwoordig, zonder Audi)
Schitterend afgewerkt in vergelijking met volumemerken misschien, maar een DS 4 heeft een totaal onsamenhangend interieur met raar mini-touchscreen waaruit duidelijk blijkt dat designafdelingen van PSA/DS niet met elkaar samenwerken. Niets meer dan 'leuk geprobeerd' maar gefaald in de uitwerking. Niet anders dan deze DS nr.8 dus.Gelukkig ben ik geen weldenkend mens en rijd (érg gelukkig) in mijn schitterend afgewerkte DS voor ee prijs die een pak ager ligt dan die van de Duitse concurrentie
Wat kost meer: een volledige achterbumper vervangen of een halve (minder zelfs) van een achterlicht?Is natuurlijk wel een verdien model, lage lampen gaan sneller kapot op bijv parkeerplaas. En die kunnen dan voor 3.000 euro per stuk nieuw worden verkocht.
Wat is de relevantie van je opmerking dat de designafdelingen van PSA/DS niet samenwerken? (geen enkele m.i.)Schitterend afgewerkt in vergelijking met volumemerken misschien, maar een DS 4 heeft een totaal onsamenhangend interieur met raar mini-touchscreen waaruit duidelijk blijkt dat designafdelingen van PSA/DS niet met elkaar samenwerken. Niets meer dan 'leuk geprobeerd' maar gefaald in de uitwerking. Niet anders dan deze DS nr.8 dus.
Met de Audi A3 kan je het niet vergelijken. Dat is echt een ruime klasse lager. Dan moet je echt de duurdere een hogere klasse Audi nemen.Wat is de relevantie van je opmerking dat de designafdelingen van PSA/DS niet samenwerken? (geen enkele m.i.)
Trouwens dat 'mlni-touchscreen' is een schitterend instrumentje. Ik gebruik het vaak om snel te schakelen tussen muziek en navigatie, werkt perfect zonder van de weg af te kijken, veel intuïtiever dan het centrale scherm te moeten gebruiken.
En het ziet er ook nog eens schitterend uit: klein juweeltje.
Daarnaast: ik heb zowel in de Audi A3 als in de A-klasse van MB gezeten en kan je bevestigen dat de DS4 minstens even goed afgewerkt is als die wagens en qua materiaalgebruik hoogwaardiger is dan de A3: daarin zitten meer harde plastics op plaatsen waarmee je rechtstreeks in contact komt.
Ach welnee, die zijn uitstekend vergelijkbaar. Zelfde segment, zeer vergelijkbare afmetingen en prijzen, beide moeten ze mensen verleiden om meer uit te geven aan iets wat een paar deuren verder in een andere verpakking voor minder geld ook te krijgen is. Audi lukt dat tot dusver een stuk beter dan DS.Met de Audi A3 kan je het niet vergelijken. Dat is echt een ruime klasse lager. Dan moet je echt de duurdere een hogere klasse Audi nemen.
De vergelijking ging helemaal niet over de A3 en DS N°8 maar wel de DS4.Ach welnee, die zijn uitstekend vergelijkbaar. Zelfde segment, zeer vergelijkbare afmetingen en prijzen, beide moeten ze mensen verleiden om meer uit te geven aan iets wat een paar deuren verder in een andere verpakking voor minder geld ook te krijgen is. Audi lukt dat tot dusver een stuk beter dan DS.
De DS zal wellicht mooiere materialen bieden, maar het probleem met DS is dat die mooiere afwerking en materialen vooral moeten verbergen dat dezelfde systemen, knopjes, stengels, etc ook in Citroens en Opels verwerkt zijn, zonder dat ze beter functioneren. Dat heeft Audi ook een beetje, zij het dat ze bijvoorbeeld qua infotainment meer afstand nemen tot VW of Skoda. En laat bij uitstek dat aspect bij Stellantis nou nogal veel te wensen overlaten.
Geen ervaring mee zelf maar ik betwist het niet.uit ervaring kan ik zeggen dat de DS4 op vlak van materiaalgebruik het beter voor elkaar heeft dan de Audi.
Weet je zeker dat Peugeot diezelfde spiegels en kralen niet gewoon onder andere benaming aanbiedt?En D2: de systemen gaan wel wat verder dan een gedeeld infotainment systeem. DS biedt een pak technologie aan die niet in de andere Stellantismerken wordt aangeboden en die ook de concurrentie in die klasse niet altijd in huis heeft:
Head updisplay, gestuurde demping, Night Vision om er maar enkele te noemen