DS N°8

Matt 5069850

Asfaltkampioen
Model_slider_HP_DS_N8-XXL_16_9.jpg

vg6myawpv51kr9_1200.jpg

jppdg5xrdb2vly_1200.jpg

31i5cscmqvvtoi_1200.jpg

kqhddiurqcaito_1200.jpg

ttzjwym9iw1ol4_1200.jpg

owbc652olss0hv_1200.jpg

gzt9d0jqs0ypyj_1200.jpg

DS-No-8-interior.jpg

iv0vwqr1l1x8c0_1200.jpg

g0hq6j2xbuqsd3_1200.jpg

od7m0n3h5t2xmq_1200.jpg

hc7hvbol4875xm_1200.jpg

si36aiqwpp1r11_1200.jpg

lnymbqjpoemv1z_1200.jpg

x1o1xzu3fglin4_1200.jpg

ds-ndeg8-2025.jpg

presentation-officielle-ds-numero-8-2024-fb-003.jpg

presentation-officielle-ds-numero-8-2024-fb-001.jpg

ds-ndeg8-2025.jpg

ds-ndeg8-2025.jpg

ds-ndeg8-2025.jpg

ds-ndeg8-2025.jpg

ds-ndeg8-2025.jpg

Laatst bewerkt:
Volgens het persbericht overschrijdt N° de taalgrenzen. We gaan er daarom vanuit dat we dit gewoon op z’n Nederlands moeten uitspreken.
Dat is dus larie, want in het Nederlands gebruiken we "nr." en niet "N°". We kunnen het dus beter maar op z'n Frans uitspreken (klinkt ook veel fraaier): Numéro Huit.

Na de # nu het °, het wordt steeds gekker, en de teksten achterop steeds groter. Dan heeft de fabrikant toch weinig vertrouwen in de identiteit en herkenbaarheid van haar product... Maar goed, plaatjes zien er prima uit. Wie weet wordt het nog wat en gaat het merk niet als een N8-kaars uit [/flauw].

Dat stuur, hoe moet je dat comfortabel vasthouden?
Bovenste spaken zitten te hoog en onderste te laag.
Echt weer vormgeving boven ergonomie.

Dat stuur, hoe moet je dat comfortabel vasthouden?
Bovenste spaken zitten te hoog en onderste te laag.
Echt weer vormgeving boven ergonomie.
Ik heb ook zo mijn twijfels maar die onderste spaken doen er niet toe: daar horen geen handen thuis.
Tegelijkertijd wordt als ideale houding nu eerder ‘kwart voor drie’ dan tien voor twee’ aangeraden omdat dan bij het afgaan van de airbag de kans veel kleiner is dat je je handen in je gezicht krijgt.
Over enkele maanden eens proefzitten/rijden. Dat zal veel verduidelijken.

Dat is dus larie, want in het Nederlands gebruiken we "nr." en niet "N°". We kunnen het dus beter maar op z'n Frans uitspreken (klinkt ook veel fraaier): Numéro Huit.
Enkele jaren geleden presenteerde Citroën nog de Numéro Neuf en ook bij het parfum van Chanel spreek je van numéro cinq. Dus ik hou het bij de Franse uitspraak, dat klinkt toch wat lekkerder dan nummertje acht.

De rand van het stuur is zo te zien zo dik dat je van die spaken helemaal geen last gaat hebben. Zeker niet als je je duimen aan de buitenkant van het stuur houdt zoals je dat bij elke rijvaardigheidstraining wordt aangeleerd.

Vind dit wel een geslaagd ontwerp. Ik ben heel benieuwd naar de Lancia Gamma die op deze basis wordt ontwikkeld. Kan de opvolger van mijn Lancia Delta MomoDesign worden.

Laatst bewerkt:
Vind hem best geslaagd. Zou wel eens een volledig zijaanzicht willen zien, vooraleer me definitief uit te spreken.

De meeste auto's hebben een 2 spaaks stuur waarbij de spaken al dan niet licht naar beneden lopen zodat de duimen bij het vasthoud daarop konden leunen en je op op kwart voor drie vasthoudt.
Je kan duidelijk zien dat het stuurwiel correct kan vastgehouden worden: je houdt je handen onder de bovenste spaken. Vroeger was de voorkeurshouding ‘tien voor twee’, nu ‘kwart voor drie’ zodat de airbag je armen niet verwondt. Perfect mogelijk met deze wagen.

En leuke vaststelling dat er weer met kleur gespeeld wordt in het interieur, vooral die blauwe stoffen bekleding (alcantara?) vind ik erg mooi.
Grappig:
Mijn eerste CX had een beige binnenbekleding met bruin dashboard, mijn 2e een volledig blauw interieur.
Die kleuren komen nu terug in het interieur van deze wagen.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Best knap met 1 slag om de arm : ik vrees dat het allemaal nogal kleurgevoelig wordt.

De dual tone wit/zwart vind ikzelf meh, in dat chique donkerblauw oogt de DS naar mijn smaak veel beter.
Echt benieuwd wat het finaal zal worden qua kleurkeuzes, motorisaties en... prijzen.

• Leuk
Met of zonder Italiaanse vlaggetjes? (Grapje, de DS zal in Italië geproduceerd worden)
.
Knap ding. Hopelijk gaan we hem regelmatig te zien krijgen.
.
Productie zou trouwens pas in de zomer van 2025 beginnen.

• Leuk
Ik merk ook op google images dat de naam ongelukkig is gekozen. Als je zoekt op DS N°8 krijg je relatief weinig foto's te zien terwijl de ingepakte versie al eerder onthuld was en overal op internet heeft gestaan.

De hele perskit vind je hier (pdf formaat)

Daarin vind je alle technische details etc...

DS-1.png

DS-2.png

Wat deze DS te bieden heeft:
- Active scan suspension
- DS Drive Assist 2.0 (semi-autonomous driving)
- next-generation multimedia system (DS IRIS system)
- Augmented reality head-up display
- DS night vision
- Digital rear vision
- DS pixel vision
- Smart Battery Management
- V2L (Vehicle to Load)
- Standaard warmtepomp
- Battery pre-conditioning
- Regenerative braking en one pedal mode (ook als batterij opgeladen is)

Laatst bewerkt:

best een fraai ding, maar stellantis zal er wel de hoofdprijs voor vragen?
Quote: Hoewel het nog te vroeg is om over prijzen te praten, heeft DS al aangekondigd dat de N°8 Grande Autonomie (245 pk en 97,2 kWh accu) een prijs zal krijgen van minder dan € 65.000. (Daaronder komt nog een versie met kleinere accu)

Het artikel in largus.fr over de Nr8 bevat heel wat extra info over het model (oa ook de aankondiging van ICE-versies die voorzien zijn voor 2026)

Nou dat valt nog mee, dat is de prijs van een voller kar boodschappen tegenwoordig.

Maar goede kans dat de nieuwe ceo DS geheel de nek omdraait

Qua design niet heel verkeerd, maar verder totaal nutteloze auto. Het merk DS is gigantisch gefaald en er zal geen weldenkend mens zijn die dit verkiest boven een auto van de Duitse 3 (of eigenlijk 2 tegenwoordig, zonder Audi)

Qua design niet heel verkeerd, maar verder totaal nutteloze auto. Het merk DS is gigantisch gefaald en er zal geen weldenkend mens zijn die dit verkiest boven een auto van de Duitse 3 (of eigenlijk 2 tegenwoordig, zonder Audi)
Gelukkig ben ik geen weldenkend mens en rijd (érg gelukkig) in mijn schitterend afgewerkte DS voor ee prijs die een pak ager ligt dan die van de Duitse concurrentie (in mijn geval was een gelijk uitgeruste 308 zelfs duurder).
En in vegelijking met de concurrenten waar ik ingezetn heb, moet de DS zeker niet onderdoen wat de afwerkingskwaliteit betreft.

De DS4 is natuurlijk onovertroffen wat vormgeving betreft (zelfs deze N°8 haalt het er niet van wat mijn betreft). Maar wat is deze wagen een pàk mooier dan die Duitse concurrenten!
Er was een tijd dat er voldoende niet-weldenkende mensen waren die voor een CX, XM gingen en niet voor 'Duitse kwaliteit'.
Nu deze wagen opnieuw 'made in Europe' is, zie ik hem wel kans maken om een (bescheiden) deel van de markt in te palmen.

• Leuk
Op zich een fraaie wagen en qua vorm een beetje BX-achtig. Maar ik vind het wel heel afhankelijk van de kleur. Wit vind ik niet zo mooi, blauw of dat koper wel. De uitstulpingen bij de achterlichten vind ik daarentegen afschuwelijk en heel Chinees ogen.
Interieur heel fraai.

Ondertussen toch enkele tekortkomingen ontdekt aan deze wagen:
Het leuke touchscreen van de DS4 opde middenconsole ontbreekt. Ik gebruik dat constant om te wisselen tussen applicaties. Nu moet je daarvoor telkens naar het scherm buigen: foute besparing.
De armleuning van de achterbank: daar had de DS9 een juweeltje. Waarom niet gewoon overgenomen in plaats van nu dat standaard PSA-plastic inzetstuk.
En dan het grafisme (achterklep) : het uitgerokken logo ziet er maar platjes uit en ook het nieuwe lettertype haalt het niet van wat op de huidige wagens gebruikt wordt.
Bovendien een panoramisch, niet te openen dak zonder velum om de warmste zon in de zomer buiten te houden?
Toch wel wat designmissers of foute besparingen. (Waar blijft die elektrische DS4!?)

Laatst bewerkt:
Ik vind het één van de meest geslaagde auto's van de laatste tijd. Juist dat 'wit' (crystal pearl!) vind ik geslaagd, zonder two-tone dan wel. En dat voor een crossover :eek:

Gelukkig ben ik geen weldenkend mens en rijd (érg gelukkig) in mijn schitterend afgewerkte DS voor ee prijs die een pak ager ligt dan die van de Duitse concurrentie
Schitterend afgewerkt in vergelijking met volumemerken misschien, maar een DS 4 heeft een totaal onsamenhangend interieur met raar mini-touchscreen waaruit duidelijk blijkt dat designafdelingen van PSA/DS niet met elkaar samenwerken. Niets meer dan 'leuk geprobeerd' maar gefaald in de uitwerking. Niet anders dan deze DS nr.8 dus.

Prachtige wagen maar door kortere licht units te gebruiken hadden ze naar mijn mening de wagen minder hoog kunnen laten lijken.

BvxvmcZ.jpg

BIpklye.jpg

Is natuurlijk wel een verdien model, lage lampen gaan sneller kapot op bijv parkeerplaas. En die kunnen dan voor 3.000 euro per stuk nieuw worden verkocht.

Ik vind die verlichting ook de grootste uiterlijke tekortkoming. Beter hadden ze die verticale elementen helemaal achterwege gelaten. Verder wel een redelijk gelukte auto, maar hij moet het wel hebben van z'n kleur en afwerking.

Is natuurlijk wel een verdien model, lage lampen gaan sneller kapot op bijv parkeerplaas. En die kunnen dan voor 3.000 euro per stuk nieuw worden verkocht.
Wat kost meer: een volledige achterbumper vervangen of een halve (minder zelfs) van een achterlicht?
Zelfs met sensoren en camera's rondom zie je op parkeerplaatsen niks anders dan auto's met beschadigde hoeken natuurlijk.

Schitterend afgewerkt in vergelijking met volumemerken misschien, maar een DS 4 heeft een totaal onsamenhangend interieur met raar mini-touchscreen waaruit duidelijk blijkt dat designafdelingen van PSA/DS niet met elkaar samenwerken. Niets meer dan 'leuk geprobeerd' maar gefaald in de uitwerking. Niet anders dan deze DS nr.8 dus.
Wat is de relevantie van je opmerking dat de designafdelingen van PSA/DS niet samenwerken? (geen enkele m.i.)
Trouwens dat 'mlni-touchscreen' is een schitterend instrumentje. Ik gebruik het vaak om snel te schakelen tussen muziek en navigatie, werkt perfect zonder van de weg af te kijken, veel intuïtiever dan het centrale scherm te moeten gebruiken.
En het ziet er ook nog eens schitterend uit: klein juweeltje.

Daarnaast: ik heb zowel in de Audi A3 als in de A-klasse van MB gezeten en kan je bevestigen dat de DS4 minstens even goed afgewerkt is als die wagens en qua materiaalgebruik hoogwaardiger is dan de A3: daarin zitten meer harde plastics op plaatsen waarmee je rechtstreeks in contact komt.

Wat is de relevantie van je opmerking dat de designafdelingen van PSA/DS niet samenwerken? (geen enkele m.i.)
Trouwens dat 'mlni-touchscreen' is een schitterend instrumentje. Ik gebruik het vaak om snel te schakelen tussen muziek en navigatie, werkt perfect zonder van de weg af te kijken, veel intuïtiever dan het centrale scherm te moeten gebruiken.
En het ziet er ook nog eens schitterend uit: klein juweeltje.

Daarnaast: ik heb zowel in de Audi A3 als in de A-klasse van MB gezeten en kan je bevestigen dat de DS4 minstens even goed afgewerkt is als die wagens en qua materiaalgebruik hoogwaardiger is dan de A3: daarin zitten meer harde plastics op plaatsen waarmee je rechtstreeks in contact komt.
Met de Audi A3 kan je het niet vergelijken. Dat is echt een ruime klasse lager. Dan moet je echt de duurdere een hogere klasse Audi nemen.

De DS 8 is goed geslaagd van buiten behalve op de slagtanden voor en achter na. Had van mij niet gehoeven. Interieur maakt op mij een mindere indruk. Niet mijn smaak ben ik bang voor. Tegenover de DS SM is de DS nummer 8 een verademing.

De DS n8 zal trouwens als wereldpremière te zien zijn op het autosalon van Brussel (januari 2025).

Quote: Op de stand van DS Automobiles in Hal 5, binnen de Premium-ruimte van de Stellantis Group, kunnen bezoekers de DS N°8 in detail verkennen via een gigantisch scherm. Verschillende kleuren en interieurafwerkingen zijn te bewonderen en de auto zelf is te configureren met de DS DESIGN STUDIO, een digitaal platform.

Het tentoongestelde model, in de uitvoering ETOILE, heeft een Crystal Pearl-carrosseriekleur met een duo-tone zwart dak en motorkap, gecombineerd met een interieur van Alezan Brown Nappa-leer.

Met de Audi A3 kan je het niet vergelijken. Dat is echt een ruime klasse lager. Dan moet je echt de duurdere een hogere klasse Audi nemen.
Ach welnee, die zijn uitstekend vergelijkbaar. Zelfde segment, zeer vergelijkbare afmetingen en prijzen, beide moeten ze mensen verleiden om meer uit te geven aan iets wat een paar deuren verder in een andere verpakking voor minder geld ook te krijgen is. Audi lukt dat tot dusver een stuk beter dan DS.

De DS zal wellicht mooiere materialen bieden, maar het probleem met DS is dat die mooiere afwerking en materialen vooral moeten verbergen dat dezelfde systemen, knopjes, stengels, etc ook in Citroens en Opels verwerkt zijn, zonder dat ze beter functioneren. Dat heeft Audi ook een beetje, zij het dat ze bijvoorbeeld qua infotainment meer afstand nemen tot VW of Skoda. En laat bij uitstek dat aspect bij Stellantis nou nogal veel te wensen overlaten.

Laatst bewerkt:
Di
Ach welnee, die zijn uitstekend vergelijkbaar. Zelfde segment, zeer vergelijkbare afmetingen en prijzen, beide moeten ze mensen verleiden om meer uit te geven aan iets wat een paar deuren verder in een andere verpakking voor minder geld ook te krijgen is. Audi lukt dat tot dusver een stuk beter dan DS.

De DS zal wellicht mooiere materialen bieden, maar het probleem met DS is dat die mooiere afwerking en materialen vooral moeten verbergen dat dezelfde systemen, knopjes, stengels, etc ook in Citroens en Opels verwerkt zijn, zonder dat ze beter functioneren. Dat heeft Audi ook een beetje, zij het dat ze bijvoorbeeld qua infotainment meer afstand nemen tot VW of Skoda. En laat bij uitstek dat aspect bij Stellantis nou nogal veel te wensen overlaten.
De vergelijking ging helemaal niet over de A3 en DS N°8 maar wel de DS4.
En Audi slaagt er inderdaad beter in haar wagens te vermarkten maar uit ervaring kan ik zeggen dat de DS4 op vlak van materiaalgebruik het beter voor elkaar heeft dan de Audi.

En D2: de systemen gaan wel wat verder dan een gedeeld infotainment systeem. DS biedt een pak technologie aan die niet in de andere Stellantismerken wordt aangeboden en die ook de concurrentie in die klasse niet altijd in huis heeft:
Head updisplay, gestuurde demping, Night Vision om er maar enkele te noemen.

@iDS Iemand beweert dat de Audi A3 en de DS4 niet vergeleken kunnen worden. Daar reageer ik op.

uit ervaring kan ik zeggen dat de DS4 op vlak van materiaalgebruik het beter voor elkaar heeft dan de Audi.
Geen ervaring mee zelf maar ik betwist het niet.
En D2: de systemen gaan wel wat verder dan een gedeeld infotainment systeem. DS biedt een pak technologie aan die niet in de andere Stellantismerken wordt aangeboden en die ook de concurrentie in die klasse niet altijd in huis heeft:
Head updisplay, gestuurde demping, Night Vision om er maar enkele te noemen
Weet je zeker dat Peugeot diezelfde spiegels en kralen niet gewoon onder andere benaming aanbiedt?
Hoe dan ook, de basis is en blijft toch datzelfde gammele infotainment wat je ook in een Peugeot of Citroen of Opel aantreft. Dat is wat we toe doet, niet de eventuele aanvullende gekkigheid die je noemt.

Head Up Display, of gelijkwaardige en feitelijk superieure technieken om essentiële informatie daar te tonen waar je er als bestuurder wat aan hebt, bieden concerngenoten Peugeot en Citroën al in hun B-segmenters aan door een ergonomischer veel doordachtere indeling van het dashboard. Maakt een lapmiddel als HUD via een plastieken schermpje overbodig.
Night vision is ook niet uniek, en alleen 'actieve' demping is maar een slap aftreksel van de actieve vering die anderen aanbieden of aanboden.
Knopjes die 45° zijn gedraaid tov de concerngenoten en wat meer weekmakers in de plastics maken een auto niet premium - wat sowieso een holle marketingkreet is, louter om prijzen volgens het principe "wat de gek ervoor geeft" recht te praten.

Dat je DeeTwee alleen nog op de man kunt aanvallen geeft al aan dat je inhoudelijk geen serieuze argumenten meer kunt aandragen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan