Aankoopadvies auto i.v.m. caravan (gewicht)

Kevin 7950103

Net ingestapt
Goedemorgen,

Recentelijk hebben we een caravan gekocht met een gewicht van 1300kg, maximaal gewicht chassis 1500kg.

Onze huidige auto (Tiguan, bj 2013) heeft slechts 125pk/200nm en daarmee niet voldoende kracht om de Alpen te trotseren. Rijden in NL gaat prima.

Nummer zijn we op zoek naar een ander trekkend voertuig met meer pk, echter wel met een restrictie.
Onze huidige auto heeft "Technische max. massa voertuig 2080 kg". Hiermee komt het totaal dus nét boven de 3500kg.

Om nou te voorkomen dat mijn vrouw en ik allebei een aanhanger rijbewijs moeten halen zijn we dus op zoek naar een voertuig met maximaal technische massa van 2000kg.

Iemand een idee welk voertuig meer pk heeft, maar alsnog onder de 2000kg blijft? (Benzine).

Vriendelijk bedankt alvast voor de input.

Laatst bewerkt:
als de auto bevalt en het gaat om dat beetje meer vermogen dan is het eerder genoemde chippen een prima oplossing

Je kunt anders ook gewoon BE rijbewijs halen, kost de wereld niet, kan binnen 1 dag en heb je ook het 'gedoe' niet en eventueel een wat zwaardere auto voor de combinatie zetten. 200kg baggage in een caravan zit je overigens ook heel snel aan, is het een terug gekeurde caravan naar 1500kg ?

Alternatieven zijn er genoeg; maar ideaal is het allemaal niet.

Renault Kadjar 1.3 TCE , 165PK , max massa 1934kg, onderhuids veel japanse techniek. 1800kg trekgewicht

Zit er geen gevaar in het chippen dat de auto daardoor last krijgt van slippende koppeling of een kapotte versnellingsbak? (Ik heb geen verstand van auto's).

Kenteken: pz-056-b

Zit er geen gevaar in het chippen dat de auto daardoor last krijgt van slippende koppeling of een kapotte versnellingsbak? (Ik heb geen verstand van auto's).

Kenteken: pz-056-b

Deze model generatie TSI van deze jaren staan sowieso niet heel erg goed te boek. Lichte chip kuur geeft doorgaans geen problemen maar geen idee hoe deze motoren daar op reageren waarvan de techniek al vrij fragiel is.

maar doorgaans geeft het geen enkel probleem, wel naar een fatsoenlijk adres gaan die weet wat ze doen.

Digicar geeft een vermogen van 122 PK naar 145PK en koppel van 200 naar 250Nm. Als ze dit opgeven dan kan dat prima.

Link

En als je nou een nieuwere Tiguan koopt? De 1.4TSI met 150pk mag 1800 kilo trekken en het model erna mag met 1.5 dsg ook 1800 kilo trekken

Laatst bewerkt:
De bak en koppeling kunnen best wel iets extra koppel hebben. Ik heb mijn 1.4 TSI ook iets laten chippen, uiteraard bij JD.
Dat E rijbewijs halen is sowieso nooit weggegooid geld, zeker niet mee de steeds zwaarder wordende auto’s.

En als je nou een nieuwere Tiguan koopt? De 1.4TSI met 150pk mag 1800 kilo trekken en het model erna mag met 1.5 dsg ook 1800 kilo trekken
Zat ik al naar te kijken, probleem is dat de nieuwe modellen allemaal boven de 2000kg technische massa zitten en dan is de combinatie op papier zwaarder dan 3500kg.

Heb je al geprobeerd hoe goed je huidige auto in de bergen presteert? Een beetje toeren maken en dan valt het misschien allemaal wel mee.

Je kunt eventueel ook maximum gewicht auto of die van caravan omlaag zetten bij RDW. Caravan kan in dit geval eigenlijk niet, 200 kg bagage is echt niet veel.

Zou niet overdrijven, maar sommige auto's hebben laadgewicht 400kg ander 600kg. Als je in de "nieuwe" auto altijd net onder 2000kg dan blijft, is het prima geregeld, je komt dan op zo'n 75% aanhanger/auto verhouding.

Pas juist op met lichte auto die zeg maar tot 1950 mag, en die je maar laadt tot 1800kg. Je verhouding valt dan slechter uit.

Voorbeeld:

Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business​

2019-2023 | 5-deurs, hatchback | automaat​

massa leeg1.470 kg
max. laadvermogen573 kg
max. toelaatbare massa2.043 kg

Skoda Superb 1.5 TSI mHEV Business Edition​

2024-heden | 5-deurs, hatchback | automaat​

massa leeg1.613 kg
max. laadvermogen487 kg
max. toelaatbare massa2.100 kg

Als je dus een 2020 Superb op 2000kg zet bij RDW houdt je 530kg laadgewicht over. Dat is dan nog steeds 43 kilo meer dan in een 2024 Superb. Zou je de 2024 Superb op 2000 zet (denk niet dat RDW dan accoord gaat) houdt je nog maar 387 laadgewicht over.

Met volgende Tiguan zit je ook nog op 2000 kg.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150pk R-Line​

2020-2023 | 5-deurs, suv | automaat​

massa leeg1.441 kg
max. laadvermogen559 kg
max. toelaatbare massa2.000 kg

En sommigen zullen dit zien als een misleiding, maar Autoweek geeft vaak aan dat je een Superb goed achter jezelf kan zitten als je zelfs 1.90m bent. Stop 4 man van 1.90m met bagage en notebooks etc + benzine etc in een zo'n 2024 Superb en je gaat al gauw de fout in. Met een 2020 Superb met een RDW-aangepast gewicht van 2000kg dan heb je dus nog 43kilo extra speling tov die 2024 Superb.

Let trouwens ook op kogeldruk

Asdruk = gewicht caravan​

Caravantrekker.nl Voor het maximaal trekgewicht van de auto wordt in de Nederlandse gebruikseisen het gewicht van de beladen caravan gedefinieerd als het gewicht op de as van de caravan. De kogeldruk telt hierbij niet mee, en is alleen het gewicht van de twee wielen van belang. Let op: Dit geldt niet voor het maximaal toegestaan gewicht van de caravan zelf.

Kogeldruk wordt dus eigenlijk ook meegeteld bij de auto, laadgewicht neemt dus af. Een caravan van 1500kg heeft 75kg-100kg kogeldruk. Sommige Franse wagens willen eens lager zitten met maximale kogeldruk., maar ook kleinere auto's.

Treingewicht
Check ook nog treingewicht, soms is treingewicht lager dan MTM auto + max trekgewicht.

Voorbeeld VW Tiguan (K-338-ZS kwam ik tegen op gaspedaal)
RDW gegevens:
Massa rijklaar 1501 kg
Massa ledig voertuig 1401 kg
Technische max. massa voertuig 2080 kg
Toegestane max. massa voertuig 2080 kg
Maximum massa samenstel 3715 kg (treingewicht)
Aanhangwagen geremd 1600 kg
Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Laatst bewerkt:
Ben nu in bezit van een Mazda cx5 maar had hiervoor een Mitsubishi eclips cross first edition. 168 pk en een koppel ruim voldoende vanwege de CvT. Onze caravan is 1400kg en Alpen heeft hij gereden . Top auto, betrouwbaar en door de CvT is het koppel volledig beschikbaar over de hele bandbreedte direct vanuit stationair. Onze auto staat nu te koop aangeboden in Maastricht (wit) zeker de moeite om te overwegen! Overigens rijd ik inmiddels 25 jaar met caravan en heb voor aankoop altijd naar caravan trekker gekeken (site) geeft een goed beeld voor dat er tot aanschaf wordt overgegaan. Succes met de zoektocht

Allereerste excuses voor het uitblijven van een reactie. Ik kreeg geen melding dat er nieuwe berichten waren geplaatst.

Bedankt voor de input, vanuit verschillende oogpunten. De makkelijkste optie lijkt tuning om daarmee uit te proberen of dit wel het gewenste resultaat brengt met als grote kanttekening dat er ten alle tijden voldoende gewicht in de Tiguan moet zitten om de overhand te houden.

Mocht dit uiteindelijk toch niet het gewenste resultaat opleveren zal er toch een andere auto moeten komen met eventueel 2x rijbewijs BE als gevolg.

Wat betreft het gewicht van de caravan, ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar deze heeft laten terug keuren naar 1500kg (omdat de meesten van hetzelfe type en bouwjaareen maximaal gewicht van 1800kg mogen hebben).

200kg laadvermogen caravan is echt werkelijk niks gauw deze weer verhogen naar de originele status
Hierdoor moet je veels te veel in de auto pakken en als je dan ook nog een lichte auto hebt krijg je echt een bagger combinatie

Hoe zwaarder de auto hoe stabieler de combinatie en dan vooral in de bergen.
Dat dit 2x een BE moet kosten moet je maar lief nemen anders moet je geen caravan kopen mijn inziens en je leert er ook nog veel van.

Koppel is natuurlijk veel belangrijker dus focus vooral daarop
Zelf een Kodiaq 1.5 TSI met een caravan van 1400 kilo op kenteken en dat is appeltje eitje en echt compleet geen terugval in de bergen.
Cruise op 95 en lekker doorkachelen want je ziet af en toe combinaties rondrijden :oops:
Maar ook in Frankrijk genoeg die je met 120 voorbij knallen echt niet te geloven

Wat betreft het gewicht van de caravan, ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar deze heeft laten terug keuren naar 1500kg (omdat de meesten van hetzelfe type en bouwjaareen maximaal gewicht van 1800kg mogen hebben).
Gewoon naar RDW.nl gaan, kenteken invoeren, en dan kijken onder kopje gewichten. Bij F1 staat technische gewicht en bij F2 staat toegestane gewicht. Normaal zijn deze gelijk tenzij iemand dus gewicht afgeschreven heeft, dan heb je een aangepast F2.

Als je graag een andere auto wilt moet je dat lekker doen, maar nodig lijkt het mij niet.

Ik rij nu 10 jaar met een caravan. Het meeste vermogen/koppel gebruik je op de snelweg, niet op een bergpas.
Op een bergpas kun je in een lichte versnelling echt veel hebben hoor.
Op de snelweg als het flink omhoog gaat had mijn auto (136PK/320nm) het wel eens zwaar. Maar dan probeerde ik een tempo van 100GPS aan te houden bij Luik bijvoorbeeld. Als je dan terugschakelt naar zijn 4 en 80kmh aanhoudt dan rij je met 100PK fluitend omhoog hoor. Flink toeren maken in ieder geval, maak die paardjes maar wakker. En toeren maken is ook beter voor de koeling van je motor.
Ook de snelweg A43 (en verder) vanaf Lyon naar het oosten moet je misschien iets in tempo terug als je omhoog gaat.
Hoe erg is dat en hoeveel tijd verlies je er daadwerkelijk mee?
Mijn caravan had een max gewicht van 1500kg, maar de luchtweerstand speelt denk ik een minstens zo grote rol als het gewicht.

De oplossing voor het BE rijbewijs is het laadvermogen van de auto iets terug laten zetten. Dat kan digitaal via de RDW en kost een paar 10tjes.
Wij hebben (uiteindelijk) wel ons BE gehaald, maar ik kan echt niet zeggen dat dat veel toegevoegde waarde heeft behalve dat je het volledige laad- en trekgewicht van je auto kan benutten.

Ik zou zeggen, ga het eerst eens ervaren of laat je auto tunen en ga het daarmee ervaren. En bedenk dat het maar voor 2 tot 4 ritten per jaar is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan