Gek genoeg lijken er maar weinig automakers op het idee te zijn gekomen om volwaardige 5-zitters te leveren. Voor drie stoelen op de tweede rij ben je meestal aangewezen op een 7-zitter.
Wij rijden nu een Peugeot 5008 van 2018, dat is nog één van de weinige auto's met drie losse stoelen op de tweede rij. Het is een 7-zitter, maar zijn iets kortere broertje met 5 zitplaatsen, de 3008 heeft dan weer een gewone achterbank, dom van Peugeot. De 5008 is een ontzettend fijne auto met een enorme kofferbak. Zorg wel dat de motor perfect dealeronderhouden is met de juiste intervallen, want ELKE motor in de 5008 (en andere Peugeots van de laatste jaren) is extreem vatbaar voor problemen en dat kan heel duur worden. Ik spreek helaas uit ervaring, kostte bij ons (1.5HDI) ruim 4K. Mijn buurman (1.2 PureTech) was 5,5 kwijt, die heeft maar een nieuwe motor laten monteren ipv herstel.
Hiervoor reden we een Touran van 2014, die had ook 3 losse stoelen maar qua beenruimte voor de tweede rij wat krap. De 5008 is op dat gebied echt een verademing. Zeker met die stoelen waarin de kinderen hoger zitten wordt het een stuk krapper voor de benen, maar de 5008 biedt meer dan genoeg ruimte.
De Touran is overigens zwaar en is in de bochten een dweil. Ook vonden wij de DSG automaat niet fijn. Reageerde o.a. enorm traag bij wegrijden, soms gewoon gevaarlijk. Ik zou 'm niet aanbevelen. De 5008 is ruimer, weegt minder, heeft een hele goede (koppelomvormer) automaat en stuurt superstrak. Een wonderlijke prestatie van Peugeot.
Touran vanaf 2015 heeft ook drie losse stoelen en rijdt wat beter dan de generatie daarvoor. Voor de Touran reden we een 2012 Renault Grand Scenic. Dat zijn enorm fijne auto's met dus ook 3 losse stoelen en meer beenruimte dan de Touran. De Scenic is korter en heeft 5 zitplaatsen én 3 losse stoelen, dat is ook een goede optie. Bijna onvindbaar met automaat. Of je moet de 1.5DCI willen met dubbele koppeling automaat, de 2.0 benzine met CVT of de 2.0 diesel met 6-traps koppelomvormer, zeer zeldzaam en niemand wil toch meer diesel (behalve wij).
De Scenic en Grand Scenic daarvoor hebben ook 3 losse stoelen en als je daarvan een facelift model neemt (2007~2009) heb je een hele fijne auto met megaveel opties en houd je heel veel geld over. Ik snap dat dat voor sommigen te oud is. Maar het zijn voor een gezin echt perfecte auto's, erg comfortabel en ruim. En dan hoef je ook niet te stressen als er een krasje op komt. Automaten zijn makkelijk te vinden en zijn traditionele, soepele en betrouwbare koppelomvormer automaten.