Auto met 3 kinderzitjes achterbank

Barbara 5977123

Net ingestapt
Wij zijn op zoek naar een auto met budget van 18-20k waar 3 kinderzitjes op de achterbank passen (leeftijd kinderen: 4, 2,0). Idealiter 2 van deze met Isofix, het kind van 4 wel op een zitverhoger met rugleuning dus niet alleen met de gordel.
 
Met 3 kinderzitjes is een MPV vaak de beste optie.

Zoals de Renault Grand Scenic, Dacia Lodgy, Renault Espace, Citroën C4 Space Tourer. De Dacia Jogger is er als 7 persoons uitvoering is denk ik ook een goede optie.

Het is ook een kwestie van proberen, kinderzitjes nemen vaak veel plaats in.
 
In 2022 kon er nog niet gereageerd worden op artikelen? Dat maakt uitbreiding dan wel lastig
Dit was een adviesartikel waar nooit op gereageerd kon worden (dat kan alleen bij nieuws, tests, en gebruikersreviews). Het is destijds wel op FB gedeeld en de reacties daarop heb ik toen erbij gezet.
 
De Volkswagen Touran 5T generatie heeft 3x isofix achterin en ik dacht de laatste MPV Renault Scenic ook.
De meeste auto's hebben sowiso isofix op de buitenste stoelen, het is vooral de vraag hoeveel ruimte er tussen de buitenste stoelen overblijft achterin. Bij een MPV met 3 losse stoelen heb je vaak de meeste ruimte daarvoor.
 
Zoals eerder gezegd zou ik vooral gaan passen en meten. 3 stoelen lijkt mij de beste optie. Mijn ervaring is dat je bij een bank niet meer tussen de twee stoeltjes (isofix) wil/kan zitten. Onze meiden zitten nu beiden nog een in isofix zitverhoger met rugleuning. Dus niet meer een "lompe" stoel. Daar kan bij onze Focus een kind op een zitverhoger tussenin, maar dat is niet wenselijk voor lange ritten. Wij doen het als er een vriendin van één van beiden hier komt spelen uit een ander dorp bijvoorbeeld.
In jullie situatie heb je meer ruimte nodig lijkt mij, zeker met de stoel voor een baby. En het is dan ook niet zo dat die daar binnenkort al uit is.
 
Sterker nog: als je de eis hebt dat er twee stoeltjes met isofix moeten kunnen worden bevestigd, moet je wel naar drie stoelen, hetzij op een rij, hetzij verdeeld over twee zitrijen.
Je krijgt alleen drie stoeltjes op rij op een achterbank, als dat stoeltjes zijn die met de gordel worden vastgemaakt, zodat je ze wat "off-center" op een zitting kan plaatsen.
 
Ik heb ook drie kinderen. 8, 4 en 1. We hadden een Lynk&Co, de oudste zat op een zitverhoger in het midden en zat echt niet lekker. Extreem krap naast die van 4 en 1 die in een stoel zitten (Isofix).

Heb nu een V70 uit 2008. Buiten het feit dat het een heerlijke auto is, is de achterbank vele malen breder. Zoonlief zit comfortabel in het midden nu. Met of zonder zitverhoger. Overwegen van het testen waard wellicht, al weet ik niet wat de zitverhoging met leuning doet qua breedte en comfort.
 
Gek genoeg lijken er maar weinig automakers op het idee te zijn gekomen om volwaardige 5-zitters te leveren. Voor drie stoelen op de tweede rij ben je meestal aangewezen op een 7-zitter.

Wij rijden nu een Peugeot 5008 van 2018, dat is nog één van de weinige auto's met drie losse stoelen op de tweede rij. Het is een 7-zitter, maar zijn iets kortere broertje met 5 zitplaatsen, de 3008 heeft dan weer een gewone achterbank, dom van Peugeot. De 5008 is een ontzettend fijne auto met een enorme kofferbak. Zorg wel dat de motor perfect dealeronderhouden is met de juiste intervallen, want ELKE motor in de 5008 (en andere Peugeots van de laatste jaren) is extreem vatbaar voor problemen en dat kan heel duur worden. Ik spreek helaas uit ervaring, kostte bij ons (1.5HDI) ruim 4K. Mijn buurman (1.2 PureTech) was 5,5 kwijt, die heeft maar een nieuwe motor laten monteren ipv herstel.

Hiervoor reden we een Touran van 2014, die had ook 3 losse stoelen maar qua beenruimte voor de tweede rij wat krap. De 5008 is op dat gebied echt een verademing. Zeker met die stoelen waarin de kinderen hoger zitten wordt het een stuk krapper voor de benen, maar de 5008 biedt meer dan genoeg ruimte.
De Touran is overigens zwaar en is in de bochten een dweil. Ook vonden wij de DSG automaat niet fijn. Reageerde o.a. enorm traag bij wegrijden, soms gewoon gevaarlijk. Ik zou 'm niet aanbevelen. De 5008 is ruimer, weegt minder, heeft een hele goede (koppelomvormer) automaat en stuurt superstrak. Een wonderlijke prestatie van Peugeot.

Touran vanaf 2015 heeft ook drie losse stoelen en rijdt wat beter dan de generatie daarvoor. Voor de Touran reden we een 2012 Renault Grand Scenic. Dat zijn enorm fijne auto's met dus ook 3 losse stoelen en meer beenruimte dan de Touran. De Scenic is korter en heeft 5 zitplaatsen én 3 losse stoelen, dat is ook een goede optie. Bijna onvindbaar met automaat. Of je moet de 1.5DCI willen met dubbele koppeling automaat, de 2.0 benzine met CVT of de 2.0 diesel met 6-traps koppelomvormer, zeer zeldzaam en niemand wil toch meer diesel (behalve wij).

De Scenic en Grand Scenic daarvoor hebben ook 3 losse stoelen en als je daarvan een facelift model neemt (2007~2009) heb je een hele fijne auto met megaveel opties en houd je heel veel geld over. Ik snap dat dat voor sommigen te oud is. Maar het zijn voor een gezin echt perfecte auto's, erg comfortabel en ruim. En dan hoef je ook niet te stressen als er een krasje op komt. Automaten zijn makkelijk te vinden en zijn traditionele, soepele en betrouwbare koppelomvormer automaten.
 
In plaats van een grote auto kun je ook kijken naar Multimac. Die maakt 3 of 4 op een rij autostoeltjes die vaak passen in auto's waar 3 op een rij normaal niet past.
Nieuw zijn ze behoorlijk prijzig, maar vergeleken met de maandlasten van een grotere auto valt het misschien mee.
Ze worden ook op marktplaats aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
Met 4 op een zitverhoger is vrij vroeg.
Een Multimac kan een heel goed idee zijn (ik heb er twee gehad). Enige nadeel is (of was. Is al weer een tijd geleden voor mij) dat de bijbehorende baby-zitjes vrij ondiep zijn. Was ik geen fan van. Dus voor die van 0 is dat weer een nadeel.
 
Terug
Bovenaan