Gebruikte elektrische auto's zijn straks niet meer in te ruilen.

@JL86. Heb je gezien dat de weg 15 uur was afgesloten en dat er 190 m3 water voor nodig was. Hoezo een lage Carbon Foodprint. Volgens mij op dit moment het meest vervuilende object op de weg.
 
En Hansie...hoeveel electrische auto's vliegen er gedurig in de fik? En als een ICE auto gaat branden, denk je dan dat er alleen madeliefjes de lucht in gaan? Dan gaat de weg ook gewoon dicht.

Hou toch op, jouw gedrag is een aanslag op het verstand. Wat jij doet is een bericht eruit pakken waar het uit de klauwen liep en vervolgens ga je roepen dat het allemaal bagger is. Vliegtuigen storten ook neer, gelijk alle vliegtuigen verbieden?
 
En Hansie...hoeveel electrische auto's vliegen er gedurig in de fik? En als een ICE auto gaat branden, denk je dan dat er alleen madeliefjes de lucht in gaan? Dan gaat de weg ook gewoon dicht.

Hou toch op, jouw gedrag is een aanslag op het verstand. Wat jij doet is een bericht eruit pakken waar het uit de klauwen liep en vervolgens ga je roepen dat het allemaal bagger is. Vliegtuigen storten ook neer, gelijk alle vliegtuigen verbieden?
Feit is wel dat een EV die in brand schiet heel moeilijk te blussen is, maar waterstof is nog erger.
 
Er is gelukkig onderzoek gedaan naar de brandveiligheid van verschillende aandrijflijnen.

Volgens AutoinsuranceEV is een hybride het meest brandgevaarlijk dat is ook wel logisch omdat alles dubbel is.

Per 100.000 voertuigen branden er spontaan 3475 hybrides uit, 1530 benzineauto ,en slechts 25 elektrische auto's .
Dat is de realiteit. De kans op brand bij elektrische voertuigen is in de praktijk dus bijzonder klein. De brandweer hoeft dus maar heel weinig uit te rukken voor branden van elektrische auto's.
 
Feit is wel dat een EV die in brand schiet heel moeilijk te blussen is, maar waterstof is nog erger.
Dat snap ik, het gaat meer om de pedante toon en het gebruiken van een incident om alles af te knallen. Dat vind ik gewoon hersenloos.
 
Dat snap ik, het gaat meer om de pedante toon en het gebruiken van een incident om alles af te knallen. Dat vind ik gewoon hersenloos.
Daar heb je ook een punt, met de huidige statistieken is het brandgevaar niet echt een reden om geen EV te kopen.

Wel een reden om 6x uit te kijken bij het aankopen van een occasie EV en de batterij goed te checken.

Zelf ben ik de afgelopen 10 jaar al enkele keren uit mijn bed gebeld toen ik wachtdienst had om schade aan de omgeving op te meten na een autobrand, en het aantal gevallen met een pure ICE auto is in de minderheid. Het aantal hybride/100% elektrisch kan ik niet zeggen, dat heb ik niet bijgehouden, feit is wel dat deze voertuigen veel meer schade aan de nabijgelegen infrastructuur bezorgen als de brandweer niet snel daar is met een container water.

Wat ons weeral bij het voordeel van een BEV-vrachtwagen brengt; daar hebt de batterij aan de zijkant, en is in geval van brand relatief makkelijk los te koppelen van het voertuig en onder te dompelen.

Overigens ook nog een enkele elektrische vrachtwagen of zelfs bestelwagen weten branden, dieselexemplaren wel.

Maar dit zijn gewoon dingen die ik zelf gezien heb, geen officiële cijfers of statistieken dus.
 
Ben je net te vroeg. Heb je waarschijnlijk zo'n 5.000-7.000 euro teveel betaald.

Ook hier lees je garagehouders die stellen, dat ze geen elektrische auto's meer inruilen.
Gelukkig zijn nieuwe ev's niet zo goed te krijgen, rijden leaseouders langer door en zijn ze dus verder afgeschreven als gepland. Want dit gaat de lease maatschappijen veel geld kosten.
Dus toch maar weer een diesel. 1 Minuut er 1.200 km actieradius bij tanken.
 
Dan kon je het geld missen, heb je de afgelopen jaren heel goedkoop gereden en kun je de komende jaren nog steeds heel goedkoop doorrijden. Ik zie geen probleem.
Ja klopt wel, vooral voor degenen wiens geld op de spaarrekening hadden staan (lage rente negatief rendement).
 
Dan kon je het geld missen, heb je de afgelopen jaren heel goedkoop gereden en kun je de komende jaren nog steeds heel goedkoop doorrijden. Ik zie geen probleem.

Bedoel de mensen die nu iets anders willen kopen. Die hebben slechte inruilprijs voor hun auto die pas 3 jaar oud is.
 
In die drie jaar zullen ondertussen ook wel weer gewoon geld hebben verdiend, en kunnen dus gewoon weer een nieuwe auto aanschaffen :)
 
Inruilprijs is pas een issue als je er volgens je eigen beleving teveel bij moet passen voor een andere. En het verschil wordt bepaald door een hele hoop factoren. De staat van je eigen auto, maar ook hoeveel er gedumpt zijn vanuit de leasemarkt in vergelijkbare staat. Nu EV's zonder uitzondering allemaal goedkoper zijn geworden zakt de handelswaarde natuurlijk ook. Maar het verschil met "een nieuwe" blijft even groot.
 
Het grote punt is dat bij een 2e hands ev er (nog) geen standaard garantie op de bijgeleverde accu wordt gegeven. Bij een eventuele accu wissel in de toekomst krijgt de eigenaar van de oude accu ook niks terug voor zijn oude accu. Aangezien dat toch wel serieuze kostten en risico's zijn ten op zichtte van benzine / diesel auto's kiezen veel potentiële kopers toch voor een benzine / diesel auto. Pas als de fabrikanten en verkopers dit op orde hebben maken de 2e hands ev een kans.
 
Ben ik helemaal met je eens. De eerste EV's hebben vaak een relatief primitief accupakket. Maar daar is de prijs dan ook naar. Een Zoë koop je voor weinig.... het enige risico is dan je accu, of heel vaak laden. Bij een auto die weinig gebruikt wordt en alleen op korte stukjes dus een goedkope oplossing. Maar ik weet niet of een bijvoorbeeld VW Polo 1.2 van 15 jaar oud en 200.000 km op de teller een kleiner risico is.
 
Bedoel de mensen die nu iets anders willen kopen. Die hebben slechte inruilprijs voor hun auto die pas 3 jaar oud is.
Ik vraag mij toch wel af hoe veel mensen er zijn die nog steeds op die manier auto's kopen. Elke 3 jaar particulier een hagelnieuwe auto aanschaffen in een hoger segment (ca. €40-50k.) klinkt als een hele snelle wijze om al je inkomsten te verkwisten, daar hoeft de desbetreffende auto niet eens elektrisch voor te zijn. Dan is een lease of jong-gebruikt een stuk interessanter voor de consument.
 
Precies, als het enkel om de inruilwaarde te doen is, is het voor die persoon waarschijnlijk sowieso geen goed plan een nieuwe auto te kopen. Zoiets doe je omdat je het wilt, of leuk vindt, niet als je elk dubbeltje om moet draaien en er eigenlijk geen geld voor hebt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: 944
Ik heb die van mij 2 jaar geleden voor de volle mep particulier gekocht. Zou niet weten tegen wat ik hem vandaag de dag moet inruilen, want in mijn optiek nog steeds de benchmark.

Snap dat gezever niet zo goed, aaah EV slecht, aaah inruilwaarde, aaah garages willen ze niet meer…
 
Het punt is dat hoge inruilwaarde een 2 jaar geleden nog als reden om een EV te kopen werd aangehaald.
En nu blijkt dat er afschrijving van zo een ding gigantisch is.

Blijf je met je auto gewoon doorrijden? Dan is er inderdaad geen probleem.
 
En als je er een ongeval mee hebt zal ie daardoor dan ook sneller economisch loss zijn wegens de hoge afschrijving… maar dat is natuurlijk een scenario waarvan je hoopt dat het zich nooit voordoet.
 
Geen idee, werd dat gezegd ja? Ik koop in ieder geval m’n auto’s niet met het idee of ie een hoge inruilwaarde zal hebben of niet. M’n laatste glazen bol is gebroken dus kan helaas niet meer in de toekomst kijken ;)
 
Geen idee, werd dat gezegd ja? Ik koop in ieder geval m’n auto’s niet met het idee of ie een hoge inruilwaarde zal hebben of niet. M’n laatste glazen bol is gebroken dus kan helaas niet meer in de toekomst kijken ;)
nou ik denk dat veel particulieren dat dus wel doen. Die kopen graag bijv een vw omdat die altijd redelijk goed te verkopen waren.
 
Dat kan natuurlijk, of dat onderbuik gevoelens zijn van particulieren of dat het daadwerkelijk zo is vraag ik mij af. Afschrijvingen van veel merken (ongeacht het merk) is vaak gigantisch in de eerste paar jaren. Eigenlijk kun je als particulier beter gewoon een gebruikte kopen waar de eerste afschrijving er al vanaf is.
 
nou ik denk dat veel particulieren dat dus wel doen. Die kopen graag bijv een vw omdat die altijd redelijk goed te verkopen waren.
"My favorite holding period is forever"

Als ik een auto koop dan wil ik er meestal voor altijd in rijden. Althans dat denk ik vaak bij aanschaf. Meestal is het doel om hem helemaal op te rijden maar vaak veranderen mijn behoeften na verloop van tijd. In een enkel geval rijdt mijn vrouw hem total loss. Ik zou nooit een autoaanschaf baseren op een verwachting van afwaardering ik denk dat dat niet werkt.
 
Geen idee, werd dat gezegd ja? Ik koop in ieder geval m’n auto’s niet met het idee of ie een hoge inruilwaarde zal hebben of niet. M’n laatste glazen bol is gebroken dus kan helaas niet meer in de toekomst kijken ;)
Werd hier meerdere keren op deze site geschreven.

Zelf zal de restwaarde van een auto mij worst wezen bij aankoop, ik koop een auto omdat ik dat betreffende ding wil en kan betalen.

Anderzijds is het voor de kopers van een Clio 4 uit 2019 nu nog zowat dezelfde prijs krijgt als dat ze hem toen nieuw betaald hebben.

Mijn eigen Clio 3 GT zelfde verhaal. In 2013 2dehands gekocht voor 8000€, in 2016 aan de Renault verdeler overgelaten voor 7500€. Ik had een grotere auto nodig dus dan was een afschrijving van maar 500€ op 3 jaar wel erg leuk.

Zelf baalde ik in 2008 (of was het nu 2009??) ervan dat ik mijn Astra G benzine niet aan de straatstenen kwijt geraakte. Na meer dan een half jaar te koop te staan uiteindelijk voor iets meer dan de prijs van schroot weggedaan. Maar ik had hem zelf dan ook voor weinig gekocht.
 
Ik denk wel dat de overheden de grootste schuldige is bij de afkeer van ev. Iedereen moest meteen een ice inruilen. Snel snel snel. Als ik mn kinderen zeg dat ze zich nu moeten omkleden want.... Dan zeggen ze ook, nah nog even niet. In Spanje ,ie ik die haast niet. Laat men het meer natuurlijk gebeuren, en is de haat volgens mij al een stuk minder.
 
Ik denk wel dat de overheden de grootste schuldige is bij de afkeer van ev. Iedereen moest meteen een ice inruilen. Snel snel snel. Als ik mn kinderen zeg dat ze zich nu moeten omkleden want.... Dan zeggen ze ook, nah nog even niet. In Spanje ,ie ik die haast niet. Laat men het meer natuurlijk gebeuren, en is de haat volgens mij al een stuk minder.
Helemaal juist. Als de overheid iets wil opdringen ben ik ook vaak terughoudend.

Als iets echt goed is zal het zichzelf wel verkopen. Het heeft enkel tijd nodig. Je hebt altijd early adopters die het risico nemen dat iets slecht is, maar je hebt ook mensen die graag de kat uit de boom kijken. Ik hoor bij die laatste, zo zal ik ook niet snel het laatste nieuwe model van een ice auto kopen i.v.m kinderziektes maar liever beproefde technologie die bijna uit het gamma gaat.

Zelfde verhaal met een EV, de Leaf heb ik een kans gegeven, maar dat viel stevig tegen, dus ik wacht de evolutie van deze auto's nog wel even af. Vandaag de dag staat er vanalles interessant in de showroom, maar vaak nog duur staan de auto's nog in hun kinderschoenen. Ik kijk liever even aan hoe dat deze auto's het op termijn doen voordat ik zelf een EV koop.
 
Helemaal juist. Als de overheid iets wil opdringen ben ik ook vaak terughoudend.

Mee eens. Als iemand in een EV wil rijden is dat helemaal prima, ook prima als iemand daar tevreden mee is en ik kan me gezien de huidige tijd ook voorstellen dat een EV gestimuleerd wordt, maar dring mij niet zo'n auto op. Als ik vind dat een EV voor mij bruikbaar en betaalbaar genoeg is, koop ik er vanzelf wel één.
 
Tweede hands EV's zijn niet te verkopen en goede diesels uit Duitsland zijn niet aan te slepen. Je ziet dat de tweede hands markt wordt bepaald door nuchter en praktisch denkende mensen. En dat de nieuw markt verstoord wordt door de rare aanbiedingen van de overheid en een leasemarkt die dat misbruikt.
400.000 auto's nieuw in Nederland verkocht en 240.000 auto's geïmporteerd. Wij zitten helemaal niet op de die elektrische rommel te wachten. Ben benieuwd hoe het aandeel EV's onder tweedehands zich ontwikkeld?
 
Zo lekker, gisteravond geladen bij de supercharger in Horst... Stroomprijs per Kwh lager dan wat ik thuis betaal. Voor 5 cent de kilometer van Noord naar Zuid en terug gereden. Wij, mevrouw Zoveel en ik, zaten wél op de elektrische rommel te wachten. Tweedehands prijzen zijn prima. Daarnaast ook nog snel, stil, soepel, prima audio, prima stoelen... Heerlijk!
 
Hier ook een tweedehands EV. Duurder dan een tweedehands benzine in aanschaf, zeker. Maar vervolgens rijden we tot de saldering wordt afgeschaft nog op onze eigen stroom, want we hebben veel overcapaciteit.
Ik verwacht dat we per jaar zo'n 12.000 kilometer rijden met de EV. Tegenover een benzine ben je dan op jaarbasis al €1200 minder kwijt aan brandstof. Gerekend met 1 op 20 en €2/liter. Dat gaat dus vrij snel. Na saldering is het nog steeds goedkoper/interessant qua brandstof. De auto had bij aanschaf pas 30k gereden dus die zal naar verwachting nog lang mee kunnen.

Dit is een vrij simpele berekening waar nog zeker wat factoren in missen. Maar na aanschaf is het goedkoper en onderaan de streep verwacht ik dat we goedkoper uit zijn. Tijd zal het leren.
Ik sluit mij aan bij familie Zoveel.
 
Tweede hands EV's zijn niet te verkopen en goede diesels uit Duitsland zijn niet aan te slepen. Je ziet dat de tweede hands markt wordt bepaald door nuchter en praktisch denkende mensen. En dat de nieuw markt verstoord wordt door de rare aanbiedingen van de overheid en een leasemarkt die dat misbruikt.
400.000 auto's nieuw in Nederland verkocht en 240.000 auto's geïmporteerd. Wij zitten helemaal niet op de die elektrische rommel te wachten. Ben benieuwd hoe het aandeel EV's onder tweedehands zich ontwikkeld?
Nou Hansie sla je slag, er staan nog maar een half miljoen tweedehandse diesels te koop in Duitsland! Op=Op!
 
Zo lekker, gisteravond geladen bij de supercharger in Horst... Stroomprijs per Kwh lager dan wat ik thuis betaal. Voor 5 cent de kilometer van Noord naar Zuid en terug gereden. Wij, mevrouw Zoveel en ik, zaten wél op de elektrische rommel te wachten. Tweedehands prijzen zijn prima. Daarnaast ook nog snel, stil, soepel, prima audio, prima stoelen... Heerlijk!

Dat is inderdaad goedkoop rijden, al doet mijn intussen 9 jaar oud dieseltje dat ook. Dat ding rijdt aan 5-6 cent per km, en koste 9 jaar geleden slechts 16.000€ (in België). Uiteraard is er in die tijd een stevige inflatie geweest, maar feit is wel dat die auto in 9 jaar tijd nog geen 38.000€ gekost heeft (en dan reken ik zelfs het batterijtje voor de sleutelkaart mee in mijn totaaloverzicht, alleen ruitensproeivloeistof is er niet in opgenomen).

ok ik heb wel een tragere auto, en de audio is niet geweldig. Stil, soepel is hij wel en de stoelen voldoen prima om een roadtrip van +6000km mee te maken op 11 dagen tijd.

Zou ik vandaag de dag een 2dehands dieseltje kopen? Niet met zoveel overtuiging als dat ik 9 jaar geleden een nieuwe diesel kocht. Alleen ben ik nog altijd blij met mijn keuze van toen.

Moest ik vandaag in de markt zijn voor een auto zou ik wel uitgebreid naar een 2dehands elektrische kijken.
 
Mee eens. Als iemand in een EV wil rijden is dat helemaal prima, ook prima als iemand daar tevreden mee is en ik kan me gezien de huidige tijd ook voorstellen dat een EV gestimuleerd wordt, maar dring mij niet zo'n auto op. Als ik vind dat een EV voor mij bruikbaar en betaalbaar genoeg is, koop ik er vanzelf wel één.
Volledig mee eens, ik heb an sich geen hekel aan elektrische auto's, maar wel de manier waarop ze het je proberen op te dringen, een EV staat bij mij niet op de planning, een Hybride zou ik eventueel wel willen overwegen.
 
Er is zelf geen verzekeraar in het gat gesprongen om een soort garantieproduct voor de accu aan te bieden. Want zoiets lijkt mij wel de beste optie, maar blijkbaar zien verzekeraars er geen markt in.
Fabrikanten geven al 7 jaar tot levenslange garantie op de accu.
 
Dat gebeurt op elk gebied waarin de overheid de normale marktwerking stevig verstoort met het geven van voordeeltjes en subsidies: als die tijdelijke voordeeltjes weer weg vallen dan neemt de normale marktwerking het roer gelijk weer over, daar hoef je echt geen helderziende voor te zijn.
En die voorgespiegelde "lage afschrijving" van EV's is altijd al een wishful thinking geweest gebaseerd op een grote gok naar een toekomstige markt met behoud van alle subsidievoordeeltjes, maar dat een kabinetsperiode hooguit 4 jaar stand houdt en het beleid telkens weer stevig gewijzigd wordt is ook wel een redelijk voorspelbaar gegeven geweest in de afgelopen decennia... daar hoef je ook geen helderziende voor te zijn.

Het gemis van die lage afschrijving zou op zich ook totaal niet uit moeten maken, want dat gemiste inruilvoordeeltje is vooraf al ruimschoots gecompenseerd door de vele aankoopvoordeeltjes, lage bijtellingen en mrb vrijstellingen.
Ik kan daarom ook niet bepaald het idee krijgen dat men nu opeens ernstig gedupeerd wordt door de huidige marktwerking van EV's, geheel gratis auto kunnen rijden is namelijk ook een vorm van wishful thinking.
 
Ben je net te vroeg. Heb je waarschijnlijk zo'n 5.000-7.000 euro teveel betaald.

Ook hier lees je garagehouders die stellen, dat ze geen elektrische auto's meer inruilen.
Gelukkig zijn nieuwe ev's niet zo goed te krijgen, rijden leaseouders langer door en zijn ze dus verder afgeschreven als gepland. Want dit gaat de lease maatschappijen veel geld kosten.
Dus toch maar weer een diesel. 1 Minuut er 1.200 km actieradius bij tanken.
De reden dat wij liever geen electrisch inruilen heeft gek genoeg niets te maken met de kwaliteit of betrouwbaarheid van die auto's maar alles met risico. Neem nou gewoon Tesla. Als ik een Tesla zou inruilen kijk ik naar de auto, de km stand , de nieuwprijs en de markt. Daar baseer ik dan een inruilprijs op. Mooi. En dan lees ik een dag later dat Tesla zijn nieuwprijzen met 5000 euro verlaagt. Hatsee, weg marge - en meer dan dat, veel meer. Niet mijn schuld, nee, schuld van Tesla maar ik zit er wel mee. Wel mijn risico. Dan de accu. Die zijn gewoon goed, maar een koper wil dan graag een accutest. Terechte vraag, en ik zal dat dan ook doen. Als die slecht uitvalt, hatsee, weg marge - en meer dan dat, veel meer. Niet mijn schuld maar wel weer mijn risico. En dat risico kan ik niet van af komen. Want wat moet ik dan? Moet ik dan aan degene die hem inruilt ook vragen om een accutest op zijn kosten? Kan ik doen, maar de kans is levensgroot dat hij dat niet wil. Ruil ik dan toch in, mijn risico. En zelfs als een koper niet om een test vraagt zit ik op eieren, want natuurlijk heeft hij wel garantie. Als hij na een jaar degradatie bespeurt, voor wie is dan het risico? Juist. En dit laatste hebben wij nu één keer meegemaakt. Word je niet blij van, maar de klant laten zitten is geen optie, hij kan er ook niks aan doen. Dat alles bij elkaar is gewoon een beetje te veel. Het is voor ons gewoon een te grote gok om een EV in te ruilen voor een fatsoenlijke prijs. Dus helaas, bieden we minder en dan naar de export of liever zelfs helemaal niet. En zo, dames en heren, komt het dat wij op 50 occasions (zo groot zijn we nu ook weer niet) momenteel maar één electrische (Mini) hebben staan. Maar die had dan ook weinig km's.
Op deze manier komt een goede tweedehands markt nooit van de grond in NL. En zonder die markt wordt de EV nooit het succes dat hij zou kunnen zijn.
 
Wat die leasemaatschappijen aangaat, die zitten er ook mee. Sommige hebben een vloot Tesla's binnengehaald en daar een afschrijvingsberekening op losgelaten. Maar door de prijscapriolen van Tesla en de lagere prijzen van gebruikt klopt er niks meer van die berekening. Dat begint geld te kosten en goed ook. Enkelen keren zich af van Tesla, anderen beginnen de boel opnieuw te berekenen wat leaseduur en prijs aangaat. En daarom moeten we niet opkijken dat , hoewel Tesla de prijzen verlaagt, de leaseprijzen alleen maar meer stijgen. Ook weer dat risico.....
 
De enorme prijsdalingen van alle merken EV's is voor voor (tussen)handel wel funest. De auto die ik in oktober 2024 gekocht heb had na 5 jaar en 100k km 62.5% afschrijving op historische aanschafwaarde en 55% op basis van de huidige nieuwprijs. VWB de leasemaatschappijen: Die lenen soms met negatieve rente en berekenen wat anders door. Investeren niet de catalogusprijs, maar laten de lessee wel de volle mep betalen van rente én volledig te ivesteren waarde obv die catalogusprijs. Niet echt veel medelijden met hun financiele status.
 
De enorme prijsdalingen van alle merken EV's is voor voor (tussen)handel wel funest. De auto die ik in oktober 2024 gekocht heb had na 5 jaar en 100k km 62.5% afschrijving op historische aanschafwaarde en 55% op basis van de huidige nieuwprijs. VWB de leasemaatschappijen: Die lenen soms met negatieve rente en berekenen wat anders door. Investeren niet de catalogusprijs, maar laten de lessee wel de volle mep betalen van rente én volledig te ivesteren waarde obv die catalogusprijs. Niet echt veel medelijden met hun financiele status.
Dat laatste hoeft ook niet, maar ze willen wel gewoon hun marges halen. En raad eens wie dat gaat betalen?
 
De consument is uiteindelijk de dupe natuurlijk en als privé koper vind ik dat ook jammer.

Geen subsidies en voordeeltjes hier maar wel een giga afschrijving door het zwalkende overheidsbeleid en tevens de prijs aanpassingen van het merk.

Maar ik zie nog geen reden om mijn auto te verkopen dus het blijft een afschrijving op papier, daar kan ik dan niet van wakker liggen.
 
Inderdaad.
Net als een wasmachine, koelkast, boormachine of tv, die dingen schrijf je ook volledig af in de garantieperiode en daarna zie je vanzelf wel hoe lang het vervolgens nog mee gaat... gewoon opgebruiken tot het versleten is en dan weer de volgende bestellen in de webwinkel, als je het vroegtijdig afdankt in een werkende staat is het nog een knakenhandeltje voor marktplaats of een kringloopbedrijf.
 
Terug
Bovenaan