Het meeslepende AppieGrens Tagora-sentimententopic

Poekoek zei:
Kan ook bijna niet anders, uit zijn Citroën stukjes proefde je altijd al zijn Citrofilie/Francofilie.

Volgens mij is hij daar zelfs nog eens een keer flink voor berispt.

WOF
d015.gif

Dat vind ik ook niet meer dan terecht, de stukjes over Citroën leken op een gegeven moment wel bijna propaganda.

Nou valt er op zulke fantastische auto's natuurlijk ook niet veel aan te merken...

HÉ Grens,mij valt op dat er rechtsvoor SIMCA op de motorkap staat hoe zou dit komen, zou dit een préproductiemodel geweest zijn of heeft het ermee te maken dat het een SX is??

Bij ons staat er nl Talbot

Moet een actie van de eigenaar zijn. Toen de Tagora op de markt kwam, was de naam Talbot al een tijdje ingevoerd. Hoe zou een Tagora geheten hebben als hij hetzelfde lot als de Arizona had ondergaan? Peugeot 509 of Peugeot 609?

Geen idee, als ze er iets meer werk (ontwikkeltijd) aan hadden besteed had PSA de Tagora best uit kunnen brengen als 605. De 604 was immers in 1981 ook redelijk wat jaren op de markt!

Overigens heeft Heuliez in 1982 een Peugeot studie bedacht op basis van de Tagora:

Talbotc0

Ziet er best stijlvol uit, eigenlijk!

Zeker niet lelijk, alleen zit de derde zijruit er wat onharmonieus in.

Vind ik ook, evenals de A-stijl en de regengoten boven de portieren. Lijkt net een vinyldak, dat is voor de jaren '80 toch echt wel passe. Maar al met al had het een waardige 604-opvolger kunnen zijn!

Vind dat wel meevallen, maar ja ik heb voor Mazda nu eenmaal een historisch (genetisch?) zwak...

Sterker, het lijkt wel hetzelfde ontwerp!

514-1.jpg

Talbotc0

Die Mazda 929 Mk III coupé is erg mooi, die sedan is ronduit -BONK- ...

Sorry, ik viel even in slaap.

ZEN zei:
Sterker, het lijkt wel hetzelfde ontwerp!

Mwoah, de neus van de Peugeot studie is veel geprononceerder, de voorruit staat schuiner en de kofferklep loopt schuiner af waardoor de Peug studie meer dynamiek uitstraalt.

WOF
0112.gif

Zo'n oude 929 lijkt er wel sterk op, maar als je heel objectief gaat kijken kan een Volvo 740/760 er ook wel mee vergeleken worden. Begin jaren '80 was zo'n hoekig model met 3e zijruitje blijkbaar helemaal modern :D

y03x7sxy.jpg

WOF en VW1200: zelfs de stand van de koplampen is bij de Mazda gelijk aan de Peustudie. Bij de ik-rol staan ze exact rechtop. De 929 en de studie hebben geheel oranje knipeprs, de Volvo heeft daar ook nog de parkeerlichtjes in zitten.

Wel hebben ze alledrie (allevier als we the real thing meetellen) behoorlijk vierkantige wielkasten.
Allemaal ontwerpen uit hetzelfde tijdperk he, zie je dus terug.
Eens bedenken waar we dit nog meer hebben gezien...

Grens, het is een meeslepend AppieGrens Tagora-sentimententopic toch?
Je weet dat ik me laat meeslepen...

Leuk voorwoord in de K&T trouwens! (y)

Dat is een mooi Tagora-modelletje, grensrijder. Van jezelf? Wil ik ook wel hebben!

Nee, het schijnt binnenkort uit te komen, hoewel de fotodatum in 2005 valt. Er stond ook een witte SX in 1:43 op eBay, eveneens een nieuwe. Helaas liep de veiling af toen ik een vergadering had.

Oei dat was spijtig dan. Ik ga het even in de gaten houden, want zolang er hier geen plek is voor een echte Tag dan maar een kleintje :D

Op eBay zie je ook nog wel oudere schaalmodellen van Cougar. Ik heb er pas eentje gekocht.

Mooi topic dit. Leuk dat ze nog bestaan, die Tagora's.
Je kunt prima crossen met een Tagora 2.2 GLS (Lelystad, 22 september 2002)
dcp02797.jpg

dcp02794.jpg

dcp02804.jpg

De onderdelen van die Tagora zijn later in een Murena verdwenen... Overigens, een Murena 2.2 kun je prima op LPG laten rijden, dat moet met een Tagora 2.2 ook lukken. Veel plezier ermee!

Ze zouden Murena's moeten slopen om Tagora's te redden! LPG vinden wij geen optie. We willen de auto origineel houden en zijn ook niet van plan er jaarlijks veel kilometers mee te maken.

Inderdaad zeg, Tagora's zijn vele malen zeldzamer. Misschien als toekomstige klassiekers nog wel waardevoller ook, kan zo maar 'ns een investering zijn.

Die rode die jij post, brinkie, is toch de HN-24-PJ? Die is inmiddels ook 'overleden', motorblok zal wel gedoneerd zijn en de rest omgesmolten :(

Een schandaal. Laat ze met oude Opels gaan crossen. Welke barbaar slacht er nu zo een Tagora af?

Dacht het wel :)

Wat is trouwens het verhaal 'achter' jullie Tagora? Van oude mensen geweest? 10 jaar gestald gestaan? Hoe komt het dat ie nog zo mooi is??

Sinds 1987 in bezit van dezelfde familie; later van vader op zoon overgegaan. Altijd binnen gestaan, heus waar.

Dat is toevallig AZU, daar spotte ik 'm ook:

DSCN8225.JPG

DSCN8222.JPG

Ongelofelijk, wat een auto. Het zitten, het (mee)rijden, de looks. Het was absoluut niet onterecht dat deze auto zonder 'm ooit gezien te hebben al zo hoog bij me stond!

Het is onbegrijpeloos dat in 1981 er maar zo weinig mensen van gecharmeerd raakten. :cry:

@grensijder: dan hebben ze goed op de wagen gepast (y)

Erg jammer inderdaad. Toen de Tagora eind 1980 werd voorgesteld was het toch een supermodern ogende wagen! De Volvo 740/760 en Mazda 929 (die ZEN al aanhaalde) kwamen volgens mij pas in 1982.

Het lag volgens mij vooral aan de verkopende organisatie. Heb wel eens horen zeggen dat de Peugeotverkopers geen zin hadden om veel energie in de Tagora te steken en liever de populaire 505 of (met waarschijnlijk wat meer moeite) en 604 verkochten. Ook was de aanschafprijs van een Tagora niet erg voordelig in die tijd.

Heeft als voordeel dat het nu natuurlijk een heerlijke curiositeit is :D

Klopt, maar het lag ook wel aan bepaalde details van het concept. Zoals de te smalle achteras, de lullige buitenspiegels, het el-cheapo dashboard.

Dat zijn inderdaad wel de bloopers in het ontwerp ja... Verkeerde zuinigheid he.

Hij ziet er echt goed uit deze Tagora!

Re: Het is onbegrijpeloos dat in 1981 er maar zo weinig mensen van gecharmeerd raakten.

Ik kan wel begrijpen dat ie niet aansloeg. Hoewel de vormgeving bijzonder was, miste hij een chique uitstraling voor zo'n grote auto.

Je zou de ijzeren rand onderaan de auto onder de bestuurder eens moeten rechtduwen want daar heeft ooit iemand een krik verkeerd geplaatst.

Dat heb je goed gezien! Werd ik recentelijk ook al door iemand anders op gewezen.

Inderdaad mist zo'n Tagora een stukje uitstraling, hoewel de SX met z'n chique wielen en meer chroom al meer 'classy' oogt.

wel een hoop geld voor een wagen met zóveel kilometers !!! Ook al is het dan een 3traps automaat.

Nee dan liever handgeschakeld voor wéénig, lees ik nu goed dat de wagen op LPG rijdt??:eek:

Heeft inderdaad wel veel km's gereden, maar ook niet al te veel gezien zn leeftijd he. Ziet er wel netjes uit verder. Hij rijdt inderdaad op LPG! En met automaat, das wel erg lekker natuurlijk in een Tagora (alhoewel, 3 traps...).

Ja, in Frankrijk zijn er wel meer Tagora's op LPG. Gaat prima, maar wij houden de onze mooi origineel!

Dat zou ik zeker doen Aart! Ik ben nu nog aan het nagenieten van mn ritje in jullie "mooie grijze"!

Twee dingen vielen me wel op. Met mijn maat 45 zat ik met de neus van mn schoen tegen de onderkant van het dashboard aan, boven de pedalen. Even wennen, heb ik nog nooit gehad bij een auto (of mn grote teen operatief laten verwijderen als ik er ook ooit een mag bezitten :LOL:)

Ook viel mij op dat de Tagora sterk reageerde op de spoorvorming op dat stukje A2 daar. Kwartiertje ervoor hetzelfde stuk gereden met de Talbot-Simca 1100 van Maurice en die gaf geen krimp! Zal wel net de wagen/spoorbreedte zijn die dit veroorzaakt.

devtagora_14.jpg

This C9 was a glass fibre mock-up, and it was this photograph (along with one on the projects and prototypes page) that was used in Chrysler Europe's presentation in Detroit in order to secure top management approval for the program.

Bron; Chrysler.....................

Toen was de "smalle" achteras nog niet aan de orde..............................

Dat laatste kan ik ook beamen na hetzelfde stuk gereden te hebben gisteren. Wellicht kwam het ook ietwat door de wind, de auto schijnt daar ook gevoelig voor te zijn. Het blijft overigens een heerlijke machine (y)

Nou, dan moet je eens met een Dacia Logan op TOYO Proxes T1-R-banden door dat spoor rijden...

Je stuur heel goed vasthouden en kijken of medeweggebruikers je de ruimte geven. :D

Haha ik zie het al helemaal voor me. Opvallen doe je in ieder geval dat scheelt. Misschien dat het probleem bij de Tagora zit in het verschil tussen de spoorbreedtes, dit zal door de aparte achteras ongetwijfeld wat groter zijn dan bij een auto die dit probleem niet heeft.

Terug
Bovenaan