55K per jaar prive, overstappen naar tweedehands EV?

VW polo 1 4 tdi

Startmotor
Al jarenlang een meelezend lid van Autoweek maar nu even wat advies van de forum leden gewenst.
Momenteel staat mijn trouwe Renault 1,5dci op 320K. Mogelijk tijd dus voor iets anders.
Ik heb een eigen oprit, zonnepanelen en zo'n 2700KW overcapaciteit per jaar. Bekabeling en meterkast is al aangepast.
Qua budget en wensen (kleine aanhanger voor vakantie is nodig, 3 kids op achterbank) zit ik naar een Tesla M3 te kijken van rond de 20K.
Wie durft een advies te geven over om het slim is (goedkoper) om over te stappen naar EV?
Mijn gewenste range is minstens 300km in de winter, wat de Tesla moet kunnen halen, ook tweedehands wel.
Het alternatief is iets in de zin van Octavia/Talisman station diesel (ca 15K aanschaf), deze zijn tot 3/4 ton wel redelijk voorspelbaar.
Adviezen/opties over dichterbij (of ander) werk wonen etc, zijn helaas niet mogelijk.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Met de mogelijkheid tot zelf laden, overcapaciteit en vrede met veel laden (want 55K per jaar) zou ik kiezen voor de EV. Weet dan wel dat je op vakantie langer onderweg bent, zeker met een aanhanger. Laden kost meer tijd dan tanken.
Het blijft koffiedik kijken, maar beide hebben waarschijnlijk weinig tot geen restwaarde dus lekker oprijden. Nadeel van diesel is dat je op steeds meer plekken wordt geweerd. Voordeel is dat je een lekker eind rijdt op één tank. Of die 300 km range realistisch is, geen idee...

Met een lage en niet al te zware aanhangwagen achter je EV valt het extra verbruik ook wel mee. Daarnaast rij je dan ook niet veel harder dan 90 a 100 wat weer gunstig is voor het verbruik. Een Model 3 is dan heel geen gek idee. Let wel goed op of er trekgewicht op het kenteken staat, want dat is alleen het geval bij een trekhaak af-fabriek.

Welke renault heb je nu? Model Y nog een optie? Heb je wellicht geen aanhanger nodig. Wel duurder en minder bereik bij dezelfde specs begrijp ik, misschien daardoor weer niet wenselijk.

Met de mogelijkheid tot zelf laden, overcapaciteit en vrede met veel laden (want 55K per jaar) zou ik kiezen voor de EV. Weet dan wel dat je op vakantie langer onderweg bent, zeker met een aanhanger. Laden kost meer tijd dan tanken.
Het blijft koffiedik kijken, maar beide hebben waarschijnlijk weinig tot geen restwaarde dus lekker oprijden. Nadeel van diesel is dat je op steeds meer plekken wordt geweerd. Voordeel is dat je een lekker eind rijdt op één tank. Of die 300 km range realistisch is, geen idee...
Voor die paar vakantieritten het hele jaar in iets duurders rijden is ook niet logisch. Van het prijsverschil, zeker als je zonnepanelen kunt laden, kan je makkelijk op andere manier met vakantie. Of gewoon lekker relaxt met een EV. Op een heel vakantie valt de extra tijd reuze mee.

Dat kan ik niet voor een ander invullen. Ik heb inmiddels ook al meerdere ervaringen gehoord van geen prettige ervaringen met een EV. Overigens ook positief hoor, het is ook echt persoonlijk natuurlijk.
Ik zei ook dat ik in zijn geval een EV zou kiezen ;)

Qua budget zit een Y er niet in helaas. De M is nu in overvloed verkrijgbaar en dus bijna de helft van een model Y.
De vakanties kan ik me in schikken. De 1500kg caravan die ik nu heb moet dan weg. Vandaar de tent in een aanhanger. De Grande Scenic 7 zitter die ik nu heb is op zich ideaal voor mijzelf en mijn 4 kinderen. Overgaan naar EV zou ik voornamelijk voor de totale kosten doen. In mijn business case zou het me op 48 maanden bijna 9000euro besparen. Zelfs als ik uitga van 150 per maand onderhoud aan de Tesla en 200pm voor een diesel. Stroomverbruik zal rond 14kwh/100km zijn versus 1l op 20km bij diesel.
Ik ben alleen huiverig voor een EV die dan die 300k/350k moet volhouden. De diesel zal dat wel aan kunnen.

En heb je al gekeken of de drie kinderen goed kunnen zitten achterin de Tesla?
Verder qua range zijn er genoeg ervaringen, kijk ook even bij reviews bijvoorbeeld. Ik verwacht dat je daarmee genoeg informatie krijgt.

Kinderen zijn: 15, die zit dus voorin, achterin 12,7en 5 jaar. Dus voor de komende 4 jaar redden we dat nog wel met 3 op de achterbank waarvan 2 op zittingverhoger. . Natuurlijk is mijn huidige 7 zitter ruimer maar ook duurder. Vergelijkbare diesel 7 zitter zijn er nauwelijks of veel zwaarder en duurder in aanschaf. Of die 150 per maand teveel is, is natuurlijk de vraag, ik vind weinig informatie over hogere kilometerstanden dan 200/250k met een tesla uit de garantie die niet van de baas is. Vandaar mijn hulpvraag hier. Maar misschien de gok maar wagen. Want met die 9000 besparing kun je ook een flinke tegenvaller nog hebben.

De vraag is hoelang zo'n Model 3 nog meekan en tegen welke kosten. Als alternatief is een Kia e-Niro misschien nog een optie!

De verzekering voor de Tesla heb je ook bekeken? Die kan nogal pittig zijn en ik hoorde dat premies de komende jaren 40% omhoog gaan voor alle auto's (BNR Autoshow).

Laden met zonnepanelen lijkt me lastig als je zo ver van je werk woont en blijkbaar elke dag naar kantoor gaat.

Woon werk is 200km per dag, fulltime. En voor de bezoekregeling is een retourtje 280km wat ik 2x per weekend doe, ophalen en weer wegbrengen. Daarom wil ik een behoorlijke range zodat hij thuis aan de stekker kan. Ik heb verzekering begroot op 100 per maand. Ik zit nu all risk op 53pmnd. Tja, alles zal wel duurder worden.

Kijk wel effe bij de proefrit of je mede inzittenden niet snel wagenziek worden in een EV, snap niet hoe het komt maar hier is het geen pretje als we met EV op weg zijn. en met de benzineslurper geen enkel punt

Terug
Bovenaan