Wereldbespaardag: wat is je beste besparing voor je auto(kosten)?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Het is op 31 oktober Wereldbespaardag. Ook die dag hebben ze al uitgevonden ;-) En wat kun je met je auto besparen? Daarvoor vind je hier verspreid op het forum al de nodige tips en ervaringen. En op de website van AutoWeek staan ook al veel adviezen. Waar ik benieuwd naar ben is de beste of meest verrassende kosten-'hack' die je uit eigen ervaring zelf wil delen. Daaronder vallen niet: de auto niet gebruiken of de auto de deur uitdoen. En heb je een ervaring opgedaan waarvan je dacht dat het (veel) zou besparen maar het draaide anders uit, dan kan dat ook... immers: dat kan iemand anders helpen.
Mijn meest verrassende besparing kreeg ik door van verzekering te veranderen naar de ANWB. Dat deed ik vooral bij het inruilen van een auto. Echter, doordat ik idioot lang lid ben van de ANWB kwam ik erachter dat ik bovenop de no-claimkorting ook nog eens een extra korting kreeg vanwege het lidmaatschap. Daardoor kon ik een erg lage all-riskpremie krijgen, dat me per jaar een paar honderd euro scheelde.
 
Corona was voor mij de beste bespaaractie: van 60000 km per jaar en een nieuwe auto elke drie jaar naar 20000 km per jaar en een nieuwe auto elke 5 jaar (+ hogere inruilwaarde)
Is dat structureel? Of merk je dat je de auto nu toch geleidelijk aan steeds meer gaat gebruiken? (ik vermoed dat er wel structureel een aantal dagen woonwerkverkeer af valt?) Dat merk ik bij mijn eigen gebruik wel - het loopt toch weer wat verder op in de tijd.
 
Is dat structureel? Of merk je dat je de auto nu toch geleidelijk aan steeds meer gaat gebruiken? (ik vermoed dat er wel structureel een aantal dagen woonwerkverkeer af valt?) Dat merk ik bij mijn eigen gebruik wel - het loopt toch weer wat verder op in de tijd.
Dat is structureel. Ik mag van mijn werkgever 3 dagen thuis werken terwijl ik vroeger eigenlijk bijna elke dag op kantoor moest zijn.
 
Overgestapt met 2 weinig rijdende benzine slurpers naar een electriek apparaat. Brandstofkosten per kilometer van +/- 17 cent naar 5 a 6 cent. Ook na 2029 minder wegenbelasting en verzekering dan die 2 slurpers gezamenlijk en de verwachting is minder onderhoud. Nadeel: Enkele keer agenda's matchen en bepalen wie de auto meeneemt.
 
De boordcomputer, en tegenwoordig ook de GPS.

Op de boordcomputer heb ik (vrijwel) permanent het momentverbruik voorstaan. Heel leerzaam én confronterend hoeveel dat omhoog gaat bij wat meer gas geven. Een dikke twintig jaar geleden mee begonnen, en hoewel natuurlijk inmiddels het (onaangename) verrassingseffect en de leerzaamheid wel een beetje eraf is, werkt het nog steeds. Je krijgt toch een aardig beeld van wat normaal verbruik is bij beheerst (maar absoluut niet truttig) rijden, en als je eens een hoger verbruik ziet krab je je nog eens achter het oor waar dat aan kan liggen.
Overigens ook heel leerzaam om als anderen jouw tempo bepalen (tweebaans weg zonder inhaalmogelijkheid) te zien dat wat anderen waarschijnlijk voor zuinig rijden aanzien, absoluut niet werkt. Langzaam optrekken zorgt voor langdurig meerverbruik. HNR werkt wél en zichtbaar veel beter: vlot optrekken en opschakelen kost maar kortstondig iets meer, maar je profiteert langer van 't voordeel van met constante snelheid kunnen rijden.

De GPS gebruik ik tegenwoordig ook op bekende trajecten, met de verwachte aankomsttijd prominent in beeld. Bijna net zo confronterend om als je toch eens 'doortrapt' in harde cijfers terug te zien hoe verdomd weinig tijd je daarmee wint...

Tenslotte in de rubriek onverwacht: auto laten tunen. Door de winst in trekkracht onderin de toeren rijd ik sindsdien zuiniger. Niet schokkend veel, maar toch wel duidelijk merkbaar. :)

O ja, nabrander en een beetje een open deur: cruise control. Je gaat niet meer ongemerkt steeds een beetje sneller rijden, en je blijft niet ongemerkt na inhalen wat sneller rijden. Bovendien tegenwoordig bij sommige/veel auto's zo nauw geïntegreerd in motormanagement en eventuele automaat-software dat die zich instellen op met constante snelheid rijden.

Nabrander 2: de ANWB onderweg app gebruiken als er binnen afzienbare tijd getankt moet worden. Door bijtijds te checken kun je nagenoeg zonder omrijden de voordeligste uitkiezen. Zonde om meer te betalen voor dezelfde benzine, of juist kilometers (om) te rijden voor de laagste prijs.
En zeker niet er vanuit gaan dat die ene voordelige pomp altijd wel de voordeligste zal zijn & blijven.
 
Laatst bewerkt:
Ik reis per trein vanuit het schitterende België vandaag.

Verder bespaar ik niet echt op auto kosten, het is ook een hobby die mij plezier oplevert. Wellicht dan het zelf met de hand wassen van de auto
 
Ik ga tegenwoordig 'wheeler dealer' met onderhoud. Bijvoorbeeld een aparte specialist voor luchtvering en een aparte voor banden. Het hoeft niet de goedkoopste te zijn, maar wel gewoon goed, snel, je kan meekijken, snel een afspraak. De dealer was leuk, met zo'n voordelige haal/brengauto, maar ik geloof het wel, de rest was allemaal pittig aan de prijs, een specialist was nóg duurder (wou vanalles vervangen).

Wassen doe ik ook minder, voorheen reed ik meer en dus ook zeker wel elke twee weken even 4-6 eurootjes bij de spuitcabine. Dat is nu nog maar een derde schat ik.

(Alles heeft wel te maken met thuiswerken/post-covid, minder rijden, meer tijd, maar dat mag ik niet noemen ;) )
 
Ik heb nu ongeveer drie jaar een Alfa Giulia en dat is geen auto die je koopt om zo goedkoop mogelijk te rijden. Natuurlijk geef ik het geld niet "zomaar" uit, maar ik laat gewoon het onderhoud voeren wat nodig is, A merk banden (hoewel E 460 voor twee achterbanden toch wel even slikken was), etc, maar ga niet op allerlei kleine dingen letten om een paar euro's te besparen. Klinkt wellicht wat arrogant, maar als autoliefhebber calculeer ik gewoon in dat het rijden in een mooie auto wat kost. Moet er ook wel bij zeggen dat ik niet zoveel kilometers maak, dus dat houdt een dergelijke auto nog wel een beetje betaalbaar.

Zou ik 30000km per jaar ofzo rijden, dan is het wel een kostbare auto en zou ik wel overwegen iets te rijden dat wat goedkoper is. Ook zou ik nooit geld lenen voor een auto of vergelijkbare constructies. Ik doe alleen wat voor mij financieel haalbaar is.

Daarnaast staat er nog een oldtimer hier in de garage en kostentechnisch gezien slaat dat natuurlijk helemaal nergens op. Het blijft allemaal ook een beetje hobby ;)
 
Ik doe al het onderhoud zelf. Bespaart de wereld op garage kosten.
Dat is wel iets voor de chosen few op autohobby gebied. Een beetje schuur en gereedschap is dan wel fijn en gewoon op de oprit/straat kan bij ons niet: Voorbij wandelende tennisdames spreken er schande van en hockeymeisjes gooien je bouten in de gracht.

Verder vind ik alles meer dan een wiel wisselen niet zo fijn, ik moest een keer die hele binnenkuip loshalen voor een lampje, ook wiel eraf.. Ik vind dat maar niks, als er iets afbreekt of niet past dan wordt het een hele toestand met een onbruikbare auto.
 
Veel onderhoud doe ik zelf. Mijn vader (die is zijn levenlang automonteur geweest) heeft me veel bijgebracht wat dat betreft. Dit scheelt echt bakken met geld. Ik heb mn auto ook uitgezocht op de mogelijkheid om er zelf aan te kunnen sleutelen. (een ruim bemeten atmosferische benzinemotor zonder directe injectie, een degelijke distributieketting die ook echt een autoleven lang mee gaat, zo min mogelijk electronica en vreemde snufjes die ik toch nooit gebruik, degelijke reputatie, 'gewone' halogeenverlichting ipv xenon of leds, etc)

Verder bespaar ik flink op afschrijving doordat ik mijn auto als occasion heb gekocht.

En zoals iemand eerder ook al aan gaf, laat ik mn boordcomputer het momentane verbruik tonen, dat triggert me nog steeds om geen gekke fratsen uit te halen.

Daarnaast houd ik alle gemaakte kosten inclusief tankbeurten van mijn auto gedetaileerd bij in een excel sheet die ook compenseert voor niet ingevoerde tankbeurten. Door een restwaarde in te voeren die ik bepaal aan de hand van het huidige occasion aanbod, heb ik een ontzettend goed beeld van wat mijn auto kost en waar er wat te halen valt.

Die sheet werkt overigens zo goed dat ik vorig jaar via die sheet kon zien dat er wat mis was omdat het verbruik structureel omhoog was gegaan van 1:13.4 naar 1:13.2. Wat bleek, 1 vd achterremklauwen was toe aan revisie. Daar was ik anders pas veel later achter gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Ik heb een aantal dingen die mij geld besparen:

1. Verzekering. Bij de aankoop van de X3 heb ik premies vergeleken en terecht gekomen bij een goede verzekeraar met prima voorwaarden. Mijn oude verzekeraar wilde graag een dubbel zo hoge premie als die ik nu bij de nieuwe verzekeraar heb, dit scheelt 852 euro per jaar.

2. Voor onderhoud naar een goede merkspecialist. Dit scheelt in vergelijking met de dealer veel geld. Het uurloon alleen al scheelt (denk ik) minimaal 20-25%. De merkspecialist is ook beter in het stellen van diagnoses en vervangt alleen wat nodig is, zonder giswerk. Ik heb niet berekend wat de kostenbesparing is, ik denk minimaal 300 euro per jaar. Het feit dat mijn auto bij de merkspecialist in de beste handen is, geeft in ieder geval veel gemoedsrust.

3. Goed onderzoek doen naar de beste adressen als er iets aan de auto stuk is dat de merkspecialist ook zou moeten uitbesteden. Voorbeeld: mijn leren bekleding was stuk gegaan. Offerte van de BMW-dealer voor herstel: 1.000 euro. Offerte bij een gespecialiseerd autobekledingsbedrijf: 235 euro.

In het kader van preventief onderhoud en het voorkomen van toekomstige kosten, gebruik ik regelmatig (minimaal 1x per jaar) een goede injectiereiniger (die ik bij de benzine doe). Verder probeer ik lage toerentallen zo veel mogelijk te vermijden. Dit bespaart mij naar mijn gevoel kosten in de toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Grootste besparing: met mijn Mégane gewoon blijven doorrijden. Voorheen veranderde ik vaak van auto omdat ik gewoon weer eens wat anders wou. Ouder, nieuwer, groter, kleiner,…
Die wilde haren ben ik wat kwijt en mijn huidige auto bevalt mij goed en kost enorm weinig per km. Onderhoud doe ik ook zelf.

Wil ik dan eens niet wat nieuws? Ja soms wel, maar dan ben ik voor mijn verbouwing een ton zandcement gaan halen en bedenk ik mij weer: dit wil ik niet doen met een nieuwe auto en mijn huidige kan het prima.

Edit: overigens had ik een kleine financierien op mij auto genomen, 2 jaar lang 250€ per maand. Toen die financiering afgelopen was ben ik die 250€ gewoon maandelijks op een spaarrekening blijven zetten. Zo staat er al,een mooie som klaar voor een opvolger.
 
Laatst bewerkt:
mijn kantooruren zijn redelijk flexibel; door of heel vroeg op pad te gaan of pas rond half 10, sta ik nog maar zelden in de file. Daarmee bespaar ik fors op m’n brandstofkosten, maar het bespaart me vooral veel ergernis.

Wat niet telt voor dit topic, maar voor mij deste meer: ik ben blijvend 3 dagen per week vanuit huis gaan werken en heb voor woon-werk verkeer - 20km enkele reis - een e-bike aangeschaft. Heus pak ik ook nog wel eens de auto, maar op de fiets is het prettigst eigenlijk, ik fiets door bos en weiland naar m’n werk. Pure luxe!

Last but not least: ik koop een auto tussen de 3 en 5 jaar oud, en rij daar dan 7-10 jaar mee. Dat is tot nu toe de beste balans tussen afschrijving en (stijgend) onderhoud geweest. Tot een paar jaar terug reed ik (bijna) nieuwe auto’s = afschrijving! En daarvoor juist oude barrels = onderhoud!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Oh ja nog iets bedacht. Ik vervang mijn banden zodra het profiel op is. Dan hebben ze hun nut netjes gehad. Vervangen net voor de koord laag zichtbaar is zeg maar.
 
Verder bespaar ik flink op afschrijving doordat ik mijn auto als occasion heb gekocht.
Dat is denk ik vaak een beste besparing. Die gaat overigens hand in hand met lang doorrijden. Als je elk jaar een occasion koop, kost het uuteindelijk ook veel.


Een auto verliest elke drie jaar grofweg de helft van de waarde. Een nieuwe, dure auto schrijft dus een groot bedrag af.
 
... Dat is tot nu toe de beste balans tussen afschrijving en (stijgend) onderhoud geweest. Tot een paar jaar terug reed ik (bijna) nieuwe auto’s = afschrijving! En daarvoor juist oude barrels = onderhoud!!
Ja en dan heb je het over de normale kilometers. Een wagentje van 15 jaar oud dat nog geen ton erop heeft (zeldzaam, maar het kan) zal wat beter uitvallen met lang doorrijden dan een 7 jaar jonge blinkende bolide met 4 ton erop.
 
Niks te zeuren lijke me..

Ik kocht in 2017 een nieuwe Toyota hybride.. verbruik ging van 1:14 naar 1:20.
In 2023 verhuisde mijn werkgever.. nagenoeg zelfde afstand van 25km maar rij nu geen snelweg meer maar (binnendoor) lokale wegen.. verbruik nu 1:23.

Mijn vrouw reed een RAV4 2.0 AWD van 2005 die 1:10 liep. Sinds 2019 een Corolla 2.0 hybrid die 1:20 loopt.

Moeders (RIP) trots, een VW Golf 1.6 van 1989 die (sinds 2011) nog 12 jaar erbij gehad als extra en boodschappen auto, verbruik ongeveer 1:13. In 2023 verkocht en nu een Toyota IQ als vervanger. Verbruik 1:18.

Klassieke Toyota Corolla KE70 Coupé van 1982.. nog geen 200km per jaar.
Verbruik is een tank BP98 per 3 jaar ofzo..

Frans Timmermans en Jesse Klaver zullen trots op me zijn.. :D
 
Dat is denk ik vaak een beste besparing. Die gaat overigens hand in hand met lang doorrijden. Als je elk jaar een occasion koop, kost het uuteindelijk ook veel.


Een auto verliest elke drie jaar grofweg de helft van de waarde. Een nieuwe, dure auto schrijft dus een groot bedrag af.

Ik heb de kosten uitgezet om te zien waar mijn kosten echt in zitten:

Per kilometer totaal: 23.3cent = 100%
Brandstof: 12.7cent = 54.4%
Afschrijving: 4.6cent = 19.6%
Wegenbelasting: 2.7cent = 11.5%
Onderhoud: 1.8cent = 7.7%
Verzekeringen: 1.6cent = 6.9%

Gebaseerd op de afgelopen 61,5 maanden, 136.334km, 10290,4 liter benzine en een restwaarde vd auto gebaseerd op vergelijkbaar aanbod op gaspedaal.nl

Mijn auto (origineel nederlands geleverd en altijd onderhouden door een merk specialist) kocht ik in 2019 toen hij 10 of 11 jaar oud was, hij had toch pas zo'n 65k gelopen. Dus de sweet spot heb ik daarmee wel gevonden denk ik. Afschrijving valt dan in het niet, terwijl onderhoud ontzettend mee valt.
 
Laatst bewerkt:
Voor je restwaardebepaling, heb je van de waardes op gaspedaal een bedrag voor garantie en winst af gehaald?
Ik vul altijd zo'n 10% lager in dan vergelijkbare wagens op internet kosten. Maar heel veel maakt dat niet uit voor de berekening. We hebben het hier over een 15 jaar oude auto die nu zo'n 210k gelopen heeft. Restwaarde is nog maar een paar duizend euro.
In de schaduwberekening die ik maak voor de 300.000km (mijn beoogde doel met deze auto en daarna zien we wel verder) zet ik de restwaarde op 500 euro. De kostenverdeling over de verschillende posten blijft daarbij min of meer gelijk.
 
Ik pak de auto zo weinig mogelijk voor korte afstanden , brandstof app, parkeer zoveel mogelijk gratis. Openbaar vervoer loont volgens mij niet als je een auto bezit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kosten uitgezet om te zien waar mijn kosten echt in zitten:

Per kilometer totaal: 23.3cent = 100%
Brandstof: 12.7cent = 54.4%
Afschrijving: 4.6cent = 19.6%
Wegenbelasting: 2.7cent = 11.5%
Onderhoud: 1.8cent = 7.7%
Verzekeringen: 1.6cent = 6.9%

Gebaseerd op de afgelopen 61,5 maanden, 136.334km, 10290,4 liter benzine en een restwaarde vd auto gebaseerd op vergelijkbaar aanbod op gaspedaal.nl

Mijn auto (origineel nederlands geleverd en altijd onderhouden door een merk specialist) kocht ik in 2019 toen hij 10 of 11 jaar oud was, hij had toch pas zo'n 65k gelopen. Dus de sweet spot heb ik daarmee wel gevonden denk ik. Afschrijving valt dan in het niet, terwijl onderhoud ontzettend mee valt.
In 2019 een auto van 10 jaar kopen dan geloof ik wel dat je een sweet spot hebt gevonden in kosten.
Afschrijving en brandstofkosten zijn vaak de hoofdmoot en dus de zaken waar je met name op moet letten.
Ook is de afschrijving een grote post als je zoals ik altijd alleen W.A. verzekerd bent en je vrouw je auto total loss rijdt.
Dan ben je blij dat het geen nieuwe was:rolleyes:
 
In een dorp in de regio is een tankstation waar het miniaal 10 cent goedkoper is dan elders. Verder bespaar ik eigenlijk niet echt ergens op. Kan helaas thuis niet echt gaan sleutelen en laat het liever een erkend bedrijf doen. Wat wel helpt natuurlijk is dat ik veel vaker fiets dan auto rij.
 
Ik pak de auto zo weinig mogelijk voor korte afstanden , brandstof app, parkeer zoveel mogelijk gratis. Openbaar vervoer loont volgens mij niet als je een auto bezit.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je gaat doen en waar je woont.
Woon-werkverkeer is voor waar ik woon voor wen hoop sneller met het ov dan met de auto.
Parkeren in grote steden is ook niet leuk meer wat parkeerkosten betreft.
 
Wat voor mij heel veel scheelt is tanken in het buitenland (Mijn ouders wonen zowat op de grens, waardoor ik bijna tweewekelijks wel een keer in Belgie kom).
In de afgelopen 5 jaar heb ik daarmee zo'n 10% kunnen besparen op mijn brandstofkosten.
 
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je gaat doen en waar je woont.
Woon-werkverkeer is voor waar ik woon voor wen hoop sneller met het ov dan met de auto.
Parkeren in grote steden is ook niet leuk meer wat parkeerkosten betreft.
Klopt mijn partner woont in een betaald parkeren gebied die heeft nu 16 uur per week bezoekerspas, en in het nieuwe jaar 150 uur op jaar basis. Ik heb geen rechtstreekse openbaar vervoer verbinding met haar, dus dat wordt in het nieuwe jaar een uitdaging. Openbaar vs eigen auto heb jij een punt, en wil ik toevoegen dat verbruik van de auto natuurlijk ook meetelt.
 
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je gaat doen en waar je woont.
Woon-werkverkeer is voor waar ik woon voor wen hoop sneller met het ov dan met de auto.
Parkeren in grote steden is ook niet leuk meer wat parkeerkosten betreft.
Hier in België is OV heel duur, tenzij je de bus neemt, maar daar geraak je nergens mee en moet je tegenwoordig op voorhand reserveren.

De trein is sowieso een stuk duurder dan de auto - als je die tenminste hebt - zelfs al moet je parkeerkosten meerekenen. Zodra je met 2 of meer moet reizen is de trein helemaal te duur. En dat voor sardinnenvervoer om het zo maar te zeggen.
 
Toen ik na tig jaren leasen zelf een auto kocht moest er ook een autoverzekering komen. Bij verzekeringen ga ik vaak online opzoek en zoek de beste prijs/kwaliteit verhouding. Daarmee waren de verzekeringen wel een wir war.

Online was het maar lastig, sommige sites was online afsluiten niet eens mogelijk. Dus Unive gebeld en gezegd dat ik mijn auto wilde verzekeren, maar dat ik ook wilde dat ze een aanbod deden voor alle verzekeringen die we hadden.
Op gesprek geweest. Keurig geholpen. Nog gewezen op collectiviteitskorting, vervolgens een prima aanbod gehad en het werk mbt overstappen ook uit handen genomen.

Uiteindelijk ging ik opgeteld per maand iets minder betalen voor alle verzekering én had ik mijn nieuwe auto ook nog eens allrisk verzekerd.

Verder is de grootste besparing die je kunt doen, de auto laten staan. Nu is dat in ons geval vaak lastig. Ik probeer nog wel eens een boodschap uit te stellen en te combineren met een moment dat ik in de buurt ben of er langs kom.
Mijn vriendin pakt echt voor elk wissewasje de auto en rijd met gemak 2x op een dag naar dezelfde plek omdat ze iets vergeten is....
 
Mijn vriendin pakt echt voor elk wissewasje de auto en rijd met gemak 2x op een dag naar dezelfde plek omdat ze iets vergeten is....
Dat komt erg veel voor ik zie het veel om mij heen.
Het is echt veel beter om voor elk wissewasje de fiets te pakken. Niet alleen goedkoper maar ook veel beter voor je bloedsomloop en tegen gaan van verouderingsprocessen van het lichaam. Daarnaast verbruikt een brandstofmotor veel meer op die korte ritjes tot wel vijf keer meer dan normaal. Het is ook niet echt goed voor de motor en de in en uitlaatsystemen.
Als je ver (lees meer dan 5 km) van de supermarkt of winkelcentrum woont is een electrische fiets misschien een oplossing.
Dat is nog altijd veel beter dan telkens de auto pakken.

Als je jong bent merk je het verschil niet maar later wel.
 
Dat komt erg veel voor ik zie het veel om mij heen.
Het is echt veel beter om voor elk wissewasje de fiets te pakken. Niet alleen goedkoper maar ook veel beter voor je bloedsomloop en tegen gaan van verouderingsprocessen van het lichaam. Daarnaast verbruikt een brandstofmotor veel meer op die korte ritjes tot wel vijf keer meer dan normaal. Het is ook niet echt goed voor de motor en de in en uitlaatsystemen.
Als je ver (lees meer dan 5 km) van de supermarkt of winkelcentrum woont is een electrische fiets misschien een oplossing.
Dat is nog altijd veel beter dan telkens de auto pakken.

Als je jong bent merk je het verschil niet maar later wel.

Terechte punten, maar in ons geval lang niet altijd een optie.
We wonen in een dorp, waar gewoon een supermarkt/bakker/slager/bloemist/drogist etc zit. Dus dat is het probleem niet en doen we gewoon lopend.

Moet je echter iets hebben buiten het dorp dan is het al snel minimaal 15+ km. Zo ook voor (schoon)ouders. Dat is inderdaad te fietsen, maar niet handig. Zeker niet met kleine kinderen.
OV hebben we hier ook gewoon, maar de bus komt 1x per uur. Ook niet altijd even handig/efficiënt en ook niet gratis.

Dan is het gemak en de luxe van twee auto's hebben toch wel prettig.
 
Terechte punten, maar in ons geval lang niet altijd een optie.
We wonen in een dorp, waar gewoon een supermarkt/bakker/slager/bloemist/drogist etc zit. Dus dat is het probleem niet en doen we gewoon lopend.

Moet je echter iets hebben buiten het dorp dan is het al snel minimaal 15+ km. Zo ook voor (schoon)ouders. Dat is inderdaad te fietsen, maar niet handig. Zeker niet met kleine kinderen.
OV hebben we hier ook gewoon, maar de bus komt 1x per uur. Ook niet altijd even handig/efficiënt en ook niet gratis.

Dan is het gemak en de luxe van twee auto's hebben toch wel prettig.
Ja bekend probleem ik zit in dezelfde situatie
 
Nee tuurlijk niet. Een korte rit is veel goedkoper dan een lange. As je wilt besparen op autokosten moet je vooral korte ritten rijden.
Een korte rit/afstand goedkoper dan een lange? Bij een korte rit/afstand gebruik je relatief meer brandstof. Daarnaast zijn enkel korte ritten/afstanden ook niet prettig voor een auto, die dan niet op temperatuur komt.
Post is ook al aangepast zie ik.

Wij hebben sinds kort een elektrische auto voor de korte ritten. Zwemles, boodschappen, et cetera. Waar mogelijk pakken we de fiets, maar de winkel zit 5 km verderop en dan haal ik liever 1x heel veel, dan elke keer een beetje omdat ik niet meer kan meezeulen op een fiets.
We laden enkel thuis, we hebben overcapaciteit van de panelen. Is echt goedkoper dan benzine. Moesten wel de auto aanschaffen en natuurlijk is dat altijd een investering, maar de kilometers die we nu maken zijn goedkoper. Op die manier hoop ik de benzineauto langer te kunnen behouden.
 
Twix zei:
Nee tuurlijk niet. Een korte rit is veel goedkoper dan een lange. As je wilt besparen op autokosten moet je vooral korte ritten rijden.

Magnifieke malloot zei:
Een korte rit/afstand goedkoper dan een lange? Bij een korte rit/afstand gebruik je relatief meer brandstof. Daarnaast zijn enkel korte ritten/afstanden ook niet prettig voor een auto, die dan niet op temperatuur komt.

Twix heeft gelijk. Een korte rit is veel goedkoper dan een lange. Twix snapt natuurlijk dat je bij een korte rit/afstand relatief meer brandstof gebruikt, en dat daarnaast enkel korte ritten/afstanden ook niet prettig voor een auto zijn. De post van Twix was een kwinkslag, om maar aan te geven dat je met korte ritten in ieder geval veel benzine bespaart.
 
Twix heeft gelijk. Een korte rit is veel goedkoper dan een lange. Twix snapt natuurlijk dat je bij een korte rit/afstand relatief meer brandstof gebruikt, en dat daarnaast enkel korte ritten/afstanden ook niet prettig voor een auto zijn. De post van Twix was een kwinkslag, om maar aan te geven dat je met korte ritten in ieder geval veel benzine bespaart.

Dat dus. Bedoeld als kwinkslag, maar met een serieuze ondertoon. Sommige lange ritten zijn misschien niet nodig. Dat heb ik echter niet uitgesproken want besparingen door de auto niet te gebruiken waren niet de hacks waar dit topic voor bedoeld was.
 
Dat dus. Bedoeld als kwinkslag, maar met een serieuze ondertoon. Sommige lange ritten zijn misschien niet nodig. Dat heb ik echter niet uitgesproken want besparingen door de auto niet te gebruiken waren niet de hacks waar dit topic voor bedoeld was.
Tja dat vind ik dan wat vergezocht. Sommige lange ritten zijn niet nodig. Korte ritten dan ook niet, juist vaker dan de lange ritten lijkt mij. Want korte ritten kan je makkelijker met een fiets doen, of combineren zoals eerder gezegd. Ieder z'n mening...
 
Dat komt erg veel voor ik zie het veel om mij heen.
Het is echt veel beter om voor elk wissewasje de fiets te pakken. Niet alleen goedkoper maar ook veel beter voor je bloedsomloop en tegen gaan van verouderingsprocessen van het lichaam.

Inderdaad. mensen staan te weinig stil wat hun huidig gedrag uiteindelijk doet voor de toekomst. COPD, diabeet, hartproblemen etc. En ja er zijn echt teveel mensen die overal de auto voor pakken. Ook die in een fatsoenlijk dorp of stadje wonen waar alles te krijgen is.

Zelf koop ik zelden "in één keer veel". Kleine moeite om om de paar dagen na het werk even langs een supermarkt te fietsen voor wat boodschappen.
 
Tja dat vind ik dan wat vergezocht. Sommige lange ritten zijn niet nodig. Korte ritten dan ook niet, juist vaker dan de lange ritten lijkt mij. Want korte ritten kan je makkelijker met een fiets doen, of combineren zoals eerder gezegd. Ieder z'n mening...
Op lange ritten zijn er misschien alternatieven zoals de trein. Maar zoek er niet teveel achter, het was uiteindelijk meer een kwinkslag die niet goed begrepen werd.
 
Besparen op mijn autokosten doe ik voornamelijk door vooral geen nieuwe auto's te kopen, op grijs kenteken (ondernemerstarief) te rijden, WA te verzekeren en al het onderhoud in eigen beheer te doen.
Maar goed, wat ik daarmee bespaar op mijn beide daily drivers gaat wel weer ruimschoots op in het perfectioneren van mijn oldtimers. (maar die stijgen hierdoor jaarlijks ook aardig in waarde, dus dat noem ik maar investering i.p.v. kosten)
 
Terug
Bovenaan