Tesla model Y of wachten op nieuwe model Y?

gast 5365685

Startmotor
Na een lange zoektocht ben ik eruit: een Tesla model Y past perfect bij mijn wensen en geeft mijn mijn ogen de beste bang-for-the-buck voor wat ik zoek.

Nu heb ik gisteren de huidige model Y getest en die vergeleken met de vernieuwde model 3. En eerlijk is eerlijk: de model 3 is qua rij-eigenschappen echt de veel betere auto. In mijn ogen perfect afgeveerd qua comfort. Ook zitten er wat fijne nieuwigheden op, zoals de stoelverkoeling en led-verlichting binnen. Echter is een sedan voor ons als gezin niet handig, dus spreekt de model Y mij meer aan qua vorm.

De model Y kost nu 39k incl subsidies / referrals, op zich een ontzettend goede deal dus. De nieuwe Y komt waarschijnlijk niet voor SEPP-subsidie in aanmerking (als 'ie al voor 27 december komt,) en zal waarschijnlijk ook wat duurder zijn dan de huidige Y, zeg minstens 47.000eu.

Nu is het dilemma: wachten op de nieuwe Y voor 8k meer (of zou het nog meer worden), of nu de huidige Y bestellen. Denken jullie dat het verschil deels al teniet wordt gedaan door de hogere afschrijving op een verouderd model? En zijn er nog meer mensen met hetzelfde dilemma?

Volgens de laatste berichten (speculaties) komt de Model Y 'Juniper' in het eerste kwartaal van volgend jaar. Flinke stap vooruit maar wel zonder de hendels achter het stuur!

De hendels achter het stuur heb ik inmiddels kunnen ervaren in de M3 en vind ik geen ramp, went snel.

Ik vraag me wel af of de RWD MY gelijk komt, of dat ze eerst alleen een performance versie uitbrengen.

Zelfde dilemma hier. Ik wacht nog tot eind dit jaar in ieder geval. Wellicht komt juniper, of zo niet wellicht nog een goede aanbieding om het oude model te slijten.
Over de afbouw van de SEPP maak ik me niet zo’n zorgen, in Duitsland kost een Y 40K. En precies dat zegt mij dat 43K nog niet de laagste prijs is die je voor het huidige model kan krijgen.

Ik herken het dilemma + ik heb de Kia EV6 ook op de lijst staan: de model Y heeft lekker veel ruimte en een 'geengeklooi met laadpassen' SUC netwerk. De EV6 is de betere auto, mooiere auto, 7 jaar garantie, maar nóg duurder en minder praktisch.

De huidige Model Y vind ik niet mooi en rijdt minder dan de Model 3.
De nieuwe kost je dus 20% meer, ik verwacht procentueel dezelfde afschrijving.
Ik wacht af op de Juniper, want als ik een bak geld uitgeeft, dan wil ik ook iets hebben waar ik blij van wordt en niet in een verouderde 'net niet, oh had ik maar...' auto rijden.
Of toch de EV6 facelift

Ik herken het dilemma + ik heb de Kia EV6 ook op de lijst staan: de model Y heeft lekker veel ruimte en een 'geengeklooi met laadpassen' SUC netwerk. De EV6 is de betere auto, mooiere auto, 7 jaar garantie, maar nóg duurder en minder praktisch.

De huidige Model Y vind ik niet mooi en rijdt minder dan de Model 3.
De nieuwe kost je dus 20% meer, ik verwacht procentueel dezelfde afschrijving.
Ik wacht af op de Juniper, want als ik een bak geld uitgeeft, dan wil ik ook iets hebben waar ik blij van wordt en niet in een verouderde 'net niet, oh had ik maar...' auto rijden.
Of toch de EV6 facelift
Precies wat ik herken!

Ik vind de Kia EV6 ook de mooiere auto, maar Tesla biedt meer voor minder (althans dat vind ik). Ik heb de EV6 nog niet gereden maar hoor dat het een leuke auto is om mee te rijden.

Toch maar wachten op die nieuwe Y dan hmm...

Lastig dilemma. Als ik een nieuwe auto kon of mocht uitkiezen zou ik ook twijfelen. De Model Y is niet mooi, maar wel fijn geprijsd. De stoelen vind ik wat tegenvallen, dat zou mij doen wachten op de facelift.
Of inderdaad gaan voor iets anders als een EV6, Enyaq, EV3 of Elroq. Maar de Model Y biedt het meeste waar voor zijn geld. Ben wel bang dat de facelift iets duurder gaat worden en dat je die stomme richtingaanwijzers op het stuur krijgt, dat doet mij wel twijfelen bij die keuze. Ik denk overigens niet dat de 'standard range' later komt, ik denk dat die meteen komt.

Of inderdaad gaan voor iets anders als een EV6, Enyaq, EV3 of Elroq. Maar de Model Y biedt het meeste waar voor zijn geld.
Xpeng G6 lijkt mij ook een mooie concurrent, laadsnelheid is top en krijgt prima reviews.

Lastige keus. Ik zou zeker niet iets kopen waar ik nu al over twijfel. En wachten op de vernieuwde model Y.

En maak gewoon wat proefritten.

De Xpeng G6 is ook een hele mooie auto, staat vlak bij mij in de buurt.

De nieuwe Renault Scenic de auto en zakenauto van het jaar vind ik ook een hele mooie auto. Het interieur vind ik veel mooier en luxer dan van Tesla.

Ik vond de oude model 3 helemaal niks. Reed prima maar zeker het interieur is een grote afknapper voor mij. De highland heb ik nog niet in gezeten maar als ik hoor wat ze hebben aangepakt is het precies daar waar de model 3 echt matig in was.
Bji de model Y is dat idem. Los van dat ik het een vreselijke auto vind om te zien (begrijp de keuze overigens wel, 'veel-voor-'weinig') denk ik dat ze bij een facelift die zelfde zaken gaan aanpakken dat je een zoveel betere en fijnere auto krijgt. De vraag is alleen; wat gaat het kosten. Met een CEO als musk weet je het immers nooit

Ik rij momenteel de huidige Y en vind dit (met name op lange ritten) een erg fijne auto. Toch zou ik best wat geld over hebben voor stoelventilatie, extra comfort (onderstel) en een mooier uiterlijk. De kinderen zouden daarnaast heel veel van mijn geld over hebben voor een scherm achterin. Ik zou dan ook altijd wachten op de nieuwe.

Precies wat ik herken!

Ik vind de Kia EV6 ook de mooiere auto, maar Tesla biedt meer voor minder (althans dat vind ik). Ik heb de EV6 nog niet gereden maar hoor dat het een leuke auto is om mee te rijden.

Toch maar wachten op die nieuwe Y dan hmm...
Boek een proefrit bij de KIA dealer.
In Q1 2025 komt ook de KIA EV5. Krijgt geen 800V techniek (10 minuten langer aan de snellader), maar wel praktischer dan een EV6 en een iets grotere range.

Deze modellen bieden ook veel waar voor hun geld en komen in aanmerking voor SEPP subsidie!

Renault verdubbelt tijdelijk de EV-subsidie voor de volledig elektrische Scenic E-Tech nu vanaf € 36.570!

De Renault Scenic is niet voor niets auto van het jaar geworden, die is echt goed.
En ziet er ( vind ik ) best mooi uit !

149607.3b5b66f4.jpg

Maar dat was je vraag niet natuurlijk.
Ik zou nog even wachten totdat de nieuwe Y geïntroduceerd is, dan kun je altijd nog beslissen om voor het oude, danwel nieuwe model te gaan.

De scenic ziet er idd behoorlijk aardig uit!
Maar qua opties is de standaard variant (de enige die in aanmerking komt voor SEPP) wel een stuk meer uitgekleed dan de MY toch? Geen stoel / stuurverwarming, audiosysteem stuk minder standaard, geen google navigatie standaard. Al met al kom je op een stuk hogere prijs uit.

Interessante vergelijkende test, wellicht komt de MY niet zo goed uit de voeten op de slechte Engelse hobbel wegen. Strak afgeveerd, waar je in NL eigenlijk geen last van hebt (vind ik persoonlijk) en hier in CH ook niet. Je kunt denk ik ook beter voor de Longe Range gaan, scheelt een hoop actieradius en hij laad nog eens sneller. Ik weet niet of er nog verschil in “opties” tussen de versies zit. De EV6 vind ik persoonlijk dan weer ontzettend lelijk, maar goed ik zal ook zeker niet beweren dat de Tesla mooi is. Voor een familie gewoon een hele degelijke pak ezel, veilig en betrouwbaar (ja ik durf het te zeggen ;))

Model Y, nieuwe of oude model, zullen allebei prima auto’s zijn. Tesla is alleen van Elon Musk en die wordt met de dag gevaarlijker. Allemaal stoppen mer Tesla’s kopen zou een stap in de goede richting zijn!
Dit dus! Proleet Trump en Musk zijn 4 handen op 1 buik.

Prijzen 2e hands Tesla model 3 staat onder druk en gaan vanwege vrijkomende auto's uit de lease gaan dalen. Dieptepunt heb ik begrepen waarschijnlijk 2e kwartaal volgend jaar. Ik zou dus in elk geval aanschaf uitstellen tot december dit jaar omdat de prijzen waarschijnlijk naar je toe komen.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Volgens mij is de kwaliteit van Chinese auto’s in het algemeen goed. Maar inderdaad, ik zou ook afraden om die te kopen!
Geld naar China is 1 richtingsverkeer: het komt nooit meer terug naar Europa.
En China is een eng land, je betaalde centen worden gebruikt door een op macht en expansiedrift gerichte dictatuur: een wereldorde gedomineerd door China.
Iedereen mag van mij een door de staat gesubsidieerde Chinese auto kopen, maar dan svp niet gaan piepen als je baan hetzelfde lot ondergaat als bij de medewerkers van Volkswagen.

Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Met sepp en huidige korting kan het verschil best groot worden. Met name de stoel koeling zou een reden zijn om te wachten, dat nepleer zou behoorlijk kunnen gaan transpireren of valt dat in de praktijk mee?
Ik wacht nog even af tot ca eind november.

Hier in Vlaanderen is de keuze nog moeilijker. De goedkoopste versie Model Y kost 39.900 euro zodat er nog 5.000 euro subsidie afgaat (<40k). Die subsidie wordt door de nieuwe Vlaamse regering echter eind 2024 alweer afgeschaft. Dus wachten op de nieuwe versie (die waarschijnlijk duurder zal zijn?) betekent een aanzienlijk prijsverschil. Maar prive een oude versie kopen lijkt mij ook niks.

Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Met sepp en huidige korting kan het verschil best groot worden. Met name de stoel koeling zou een reden zijn om te wachten, dat nepleer zou behoorlijk kunnen gaan transpireren of valt dat in de praktijk mee?
Ik wacht nog even af tot ca eind november.

meeste auto's hebben nep leer, al jaren. Tegenwoordig helemaal nu alles 'vegan' moet zijn.
Ik had een mercedes C-klasse uit 2015 en daar zat ook vol lederen bekleding in af fabriek. artico leer zoals mercedes dat noemt. Maar dat betekend eigenlijk gewoon nep leer. Transpireren valt echt reuze mee overigens maar kan per persoon verschillen. Maar dat nep leer is niet iets van nu en ook zeker niet iets specifieks voor Tesla

Mijn Opel heeft overigens gewoon echt leer op de zit vlakken, daar in zit wel stoelventilatie. Ja met lange ritten van enkele uren achter elkaar sturen (de opel leent zich daar heel goed voor) zet ik hem wel eens aan. Lekker, zeker op dit lange stukken, maar zou op basis daarvan zeker niet mijn keuze laten afhangen.

Terug
Bovenaan