Tips voor aanschaf Rover 75 2.5 V6 2005

Jaap 8586133

Net ingestapt
Na een BMW E36 320i en een BMW E39 535i gehad te hebben (nog steeds prachtige auto's ;)) ben ik op zoek naar een andere parel. Ben toevallig op een prachtige Rover 75 gestuit. Dat ik als BMW-liefhebber hier op uit kom is dan weer niet zo onlogisch gezien de historie ervan.. maar ik ben totaal niet bekend met deze auto's.

Dus de laatste dagen het hele internet aan het afspeuren naar de betrouwbaarheid van een Rover 75 en waar ik op moet letten bij aanschaf. Zijn er Rover-rijders die mij hier vanuit ervaring verder bij kunnen helpen?

Het gaat dus om een 2.5 V6 uit 2005. Huidige stand is 150k aan kilometers, en ik weet dat hij bij 137k km in november 2021 een nieuwe distributie gekregen heeft (ik neem aan toen alle drie de riemen vervangen zijn, maar dat check ik nog even).

Ben zelf geen handige Harry namelijk die zomaar e.e.a. oplost en vervangt, maar wel een liefhebber. Dus ben best bereid om te investeren, maar dan moet ik wel weten wat en hoe...

Dank alvast!
 
Staat hij in Ochten te koop? Die ziet er mooi uit, maar ik zou wel een aankoopkeuring laten uitvoeren. Er zijn al aardig wat punten voorbij gekomen tijdens de laatste keuringen.
 
Hoi Jaap, dat is een late. Een 75 is een fijne em betrouwbare auto. Helaas was Rover toen al zo besmet qua naam dat het gros van de mensen het idee heeft dat het slecht.

Ik heb zelf een Rover Streetwise, en mijn vader rijdt al jaren 45. Waar woon je? In Noord-Holland zit Rovee. dat is een Rover-specialist. Niet alleen kennen ze Rover door en door, maar ze zijn eerlijk EN goed geprijst.

Kijk even op het MG-R forum, daar zit heel veel (specifieke) Rover kennis!
 
Dank Pjötr! Ik had het forum gevonden ja, als 't hem wordt dan meld ik me daar zeker even aan haha.
Maar daar zie ik zó veel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie... Vandaar deze post maar even ;)

Ik woon in de regio Utrecht, dus dat is wel een eindje rijden dan. Maar thanks voor de tip!
 
Leuk dat je een 75 overweegt! Ik ben thuis met het merk Rover opgegroeid, mijn vader rijdt al sinds begin jaren 90 Rover waarvan de laatste 20 jaar een 75 (diesel). Zelf heb ik sinds een aantal jaren ook een 75 2.5 V6.

Zijn over het algemeen goede auto's, maar er zijn zeker wat specifieke zaken om in de gaten te houden.

- Distributieriemen noemde je al. Flinke klus bij de V6 en daarom duur als je het uitbesteedt, dus fijn als het recent gedaan is (door iemand met kennis van zaken).
- Thermostaathuis is een zwakke plek. Hij zit in de V en wil nogal eens gaan lekken. Specialisten vervangen hem vaak preventief mee tijdens de distributiewissel.
- Aircomotor welke ook de motor koelt is bekende kwaal en dat kan, zeker in de zomer of met file, riskant zijn. Kortom check of deze werkt of dat er iets in de historie over te vinden is.
- De V6 heeft ingenieus kunststof kleppensysteem (Variable Intake System - VIS). Als deze kapot is/gaat hoor je geratel. Nieuw (als je er een vindt) een duur onderdeel, wel worden er vaak tweedehands exemplaren aangeboden. Het helpt de levensduur om de VIS motoren die de unit aansturen regelmatig te checken en zo nodig te vervangen. Ook een typisch dingetje dat Rover specialisten altijd controleren. Hier wat meer info hierover: link
- De V6 motoren zijn vrij gevoelig voor sludgevorming door verstopte carterventilatie. Zo nu en dan preventief flushen en altijd op tijd olie verversen (jaarlijks, ook als je nog ruim onder de kilometers zit) is belangrijk. Ook vermijd ik korte ritjes.

Onderstel:
- Draagarmen (fusees) voor kunnen speling vertonen. Met de kilometerstanden die de meeste auto's hebben zal hier vaak al wel wat aan gesleuteld zijn.
- Draagarmen achter is ook aandachtspunt nu de auto's flink op leeftijd zijn; deze roesten vaak in de veerschotel doordat daar water en vuil blijft staan.

Roest:
Bij een netjes behandelde auto geen groot thema, behalve de dorpels achter. Dit begint op een gegeven moment bij de meeste exemplaren. In Engeland kan je relatief goedkoop vervangdorpel stukken vinden welke erin gelast kunnen worden, maar heb het bij mijne op maat maken bij een schadebedrijf.

Interieurs zijn over het algemeen goed slijtvast, wel is een typische ouderdomskwaal die je laatste jaren veel ziet hangende hemel- en deurbekleding. Let verder ook op lekkage in de kofferbak (gare achterlamp pakkingen) en voetenruimte voor (als de afwateringskanaaltjes vervuild zijn en/of in geval er een schuifdak is).

Ander ding dat misschien nog interessant is om te weten is het zogenaamde "Project Drive" (link). De laatste jaren ging het Rover natuurlijk niet voor de wind en zijn er tal van bezuinigingen doorgevoerd (volgens mij doen andere merken dit ook trouwens..). Het zijn hier en daar logootjes, maar ook grotere zaken als isolatie, echt vs. nep houten dashboard, andere toeleveranciers etc (de lijst in de link geeft een idee). De eerste 75's werden in Cowley gebouwd waarna in zomer 2000 de productie werd verplaatst naar Longbridge en Rover niet meer in handen was van BMW. De kwaliteitsbeleving tussen de Cowley en vroege Longbridge auto's (1999 tot medio 2001) t.o.v. de latere is duidelijk merkbaar. Qua technische betrouwbaarheid maakt het uiteraard niet uit.

Lijkt een hele lijst, maar als een 75 gewoon netjes wordt bijgehouden heb je er heel lang plezier van :cool: Er zijn er niet voor niets nog relatief veel, ondanks ze inmiddels behoorlijk oud zijn.

Peter noemde Rovee in Assendelft al, daar kom ik ook en is absoluut aan te raden altijd naar een specialist te gaan die weten wat ze doen. Zonder alle overige garages te willen diskwalificeren kan het soms teleurstellend zijn wat je aantreft als het onderhoud niet correct is gedaan.

Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar via de ex-dealers die bij Xpart aangesloten zijn en ook super adres in Engeland is DMGRS. Enthousiaste gasten die ook hun best doen bepaalde onderdelen te verbeteren. Ook hebben we in Nederland Damen en Kroes welke de grootste voorraad MG-Rover onderdelen ter wereld heeft.
Kortom het is goed te doen! Ben benieuwd wat het wordt, veel succes!:)
 
Ik begreep van een kennis in de 'Engelse sferen' dat de qua interieur schitterende Rover 75 als minpunten zou hebben: verbruik (maar hoef je niet per se op te letten als liefhebber), op termijn laat de interieurbekleding/ 'hemel' van het plafond relatief vaak los (wel vaak makkelijk te repareren/lijmen) en de automaat schijnt soms nukkig op te schakelen, bij hogere km-stand vaker aircopomp-/koppakkingissues (prijzig).
Voordelen: apart ontwerp/meer klassieke uitstraling (voor veel leken worden ze in verkeer vluchtig verward met Jaguar), (kunst)lederen versie heeft stevige stoelen, door vorm vrij gestroomlijnd en stil interieur.
 
Terug
Bovenaan