Besparen brandstofkosten

Mr Bart

Startmotor
Naast de flauwe opmerking -die op dit forum waarschijnlijk niet past- 'laat je auto staan' om geld te besparen, vraag ik mij het volgende af.
In veel artikelen wordt om te besparen op brandstof aangeraden:
- het tankstation: niet langs de autoweg, tanken in daluren/eind van de week, kortingsacties, onbemande stations;
- bandenspanning: a. goede banden, b. regelmatig checken;
- vloeistoffen bijvullen: niet bezuinigen op juiste kwaliteitsolie bijvullen en periodieke oliewissels bij onderhoudsbeurten;
- rijstijl: niet vlak na starten flink doorrijden, regelmatige snelheid, afstand houden voorligger om te anticiperen (laten uitrollen), matig remmen;
- airco uit als je hem niet nodig hebt;
- ramen dichthouden.

Tank zoveel mogelijk leegrijden
Maar mijn vraag gaat vooral over het volgende.
Brandstof is natuurlijk gewicht en als je rijdt wordt dat automatisch overal naartoe meegezeuld. Sommigen zeggen dat het weinig uitmaakt, maar zou het schelen als je net zo lang rijdt tot de brandstoftank van de auto redelijk leeg is?
Ik kan mij voorstellen dat het qua één tankbeurt weinig scheelt, maar opgeteld per jaar wel veel en hier zit juist het 'probleem'.
Ik heb zelf de gewoonte wanneer het pijltje van mijn brandstofniveau halverwege staat om bij te tanken, terwijl hier op 10 minuten rijden een tankstation is waar ik meestal ga. Ik denk dat het is met in mijn achterhoofd 'voor de zekerheid altijd genoeg brandstof hebben'.
Zou het renderen om de tank voortaan flink leeg te rijden, voordat je weer gaat tanken?!

Je tank maar voor de helft vullen scheelt gauw 20 kg... en dat bij veel stadsverkeer (optrekken) maakt uit. Verder alles uit de auto gooien wat je niet nodig hebt.

Nou ik denk dat je je eigen antwoord al helemaal hebt uitgetiept:

10 minuten rijden vind ik best ver (10km?) en als je zo 'dwangmatig' de tank half vol wilt houden, maak je dat ritje of zelfs omweg vaker dan iemand die van vol naar 5% rijdt.

Buiten de omweg of ritje naar tankstation denk ik dat het voor het gewicht een miniem verschil is. Dat is zo'n 30kg, ik denk niet dat je daar 0,25l/100km zuiniger van gaat rijden.

Niet alleen bij stadsverkeer, ook voor de afrolweerstand van de banden scheelt het op de doorgaande wegen. Al denk ik dat je rechter spiegel inklappen en de naden aftapen meer effect heeft. Dat doe ik altijd, via het raampje erin :ROFLMAO:

Overigens vind ik het wel een goeie 'prepper' aanpak om altijd genoeg benzine te hebben. Bij de volgende cyberstoring kan jij dan gewoon nog naar het feestje/weekendje weg, of natuurlijk vluchten als de meteoor inslaat. Ik ben er te lui voor.

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat het wel scheelt om de tank bijna leeg te rijden, maar is dat het waard?
Als mijn moeder belt dat ze naar het ziekenhuis moet of zo, en ik moet dan eerst gaan tanken zou voor mij al genoeg reden zijn om de tank minstens een kwart vol te houden. En in extreme gevallen kunnen er door rampen of aanslagen lange rijen voor benzinepompen ontstaan, hamstergedrag. Dan heb ik ook graag voldoende benzine in de tank.

En vergeten, de kennis die zei dat hij 's ochtends nadenkt over de gunstig mogelijke route.
Hier in de buurt hebben ze in sommige dorpen om de paar meter een flinke drempel, een soort 'veiligheidsproject' van de afgelopen vijf jaar (eerst niet). Ik ken meerdere kennissen die daar nauwelijks meer 'rijden' wegens die drempelobstakels en wegversmallingen in het geheel 30km-gebied. Scheen dat zelfs bewoners er last van hadden.

Ja interessante reactie.

Wegversmallingen verhogen het brandstofverbruik inderdaad. Dat doet mij denken iets anders. Stoplichtsensoren die het licht op rood laten springen als er een gat ontstaat tussen twee aankomende auto's. Misschien kan het niet anders maar het zet wel aan tot gassen om het gat te dichten.

Op de Eco stand rijden, bij mijn V60 maakte dat niet zozeer een groot verschil bij het rijden langs de snelweg (Antwerpen - Breda, minder dan 1km rijbereik “gewonnen”), maar dan kon die auto zo ongelofelijk ver uitrollen.
Afhankelijk van het verkeer uiteraard, maar ruim 1km voor de afrit op weg naar huis kon ik makkelijk uitrollen tot bovenaan die afrit en moest ik nog remmen vanaf 60-70 km/h.

Op de Eco stand rijden, bij mijn V60 maakte dat niet zozeer een groot verschil bij het rijden langs de snelweg (Antwerpen - Breda, minder dan 1km rijbereik “gewonnen”), maar dan kon die auto zo ongelofelijk ver uitrollen.
Afhankelijk van het verkeer uiteraard, maar ruim 1km voor de afrit op weg naar huis kon ik makkelijk uitrollen tot bovenaan die afrit en moest ik nog remmen vanaf 60-70 km/h.
Ik heb vorige week een dag in een recente Clio gereden: een rit - met tussenstops - van 125km, waarvan 11km 'zonder consumptie' (uitrollen). Ik vond dat nog best veel, eigenlijk. (Sowieso gaf de BC een nette 4L/100km op.).

Ja, dat is altijd wel de grootste onzin, betalen voor stikstof in je banden.
Tenzij er veel water in de compressor zit is standaard lucht prima.

Van de ANWB: "Bij de ANWB is geen wetenschappelijk onderzoek bekend naar de (door garages en ketens gecommuniceerde) voordelen van met stikstof gevulde banden. Banden gevuld met stikstof zouden hun spanning langer behouden. Stikstof is een prima middel om banden mee te vullen, maar dat banden gevuld met stikstof langer hun spanning behouden dan banden gevuld met lucht hebben wij nog niet zien aangetoond."

Ja, dat is altijd wel de grootste onzin, betalen voor stikstof in je banden.
Tenzij er veel water in de compressor zit is standaard lucht prima.

Van de ANWB: "Bij de ANWB is geen wetenschappelijk onderzoek bekend naar de (door garages en ketens gecommuniceerde) voordelen van met stikstof gevulde banden. Banden gevuld met stikstof zouden hun spanning langer behouden. Stikstof is een prima middel om banden mee te vullen, maar dat banden gevuld met stikstof langer hun spanning behouden dan banden gevuld met lucht hebben wij nog niet zien aangetoond."
Het verschil met 78% of 99% stikstof is dat zuurstof volgens de theorie sneller de band verlaat dan stikstof.
Daardoor zou de band sneller leeg lopen met normale lucht.
Echter...
Als je die theorie doortrekt, wordt dat zuurstofgehalte steeds kleiner elke keer als je je banden bijvult.
Dus je komt dan alsnog uiteindelijk op vrijwel 100% stikstof uit na een paar keer banden bijvullen..

Het effect is dus gewoon nihil, als het al klopt...

Ik rijd altijd tot de laatste drup, met een gemiddelde van 1 op 9 niet echt het idee dat het helpt :ROFLMAO: .

Van de week 67 liter ingegooid, gaat 70 in :p

Denk dat het echt verwaarloosbaar is tov veel file en korte ritjes.

Ja die zeil functie is wel geestig, vlak voor m’n werk is een 70 weg van ~2 km waar je vanaf de snelweg komt, ik zet m vaak ook op eco vanaf daar en kan die hele 70 weg doorkachelen zonder gas te geven.

Of het helpt geen idee :p , vind het vooral een sport om te doen

Vergeet de uitlijning vd auto niet. Daar kun je meer mee winnen dan met een half lege tank rijden.

Het is echt wel allemaal gerommel in de marges hoor.

sommigen doen de airco uit, achter een vrachtwagen rijden of zelf de ruitenwissers / regen sensor minder gevoelig afstellen zodat het minder stroom kost.

Zo geef ik altijd extra gas bij als het stoplicht op oranje schiet om er nog wel door de schieten voordat hij op rood schiet.. Als de massa van 1600kg weer op gang moet worden geholpen kost ook weer extra. :p

Laatst bewerkt:
Het is echt wel allemaal gerommel in de marges hoor.
Zo is het maar net. Je kunt het best de auto gewoon gebruiken zonder te zijn gefocust op besparen. Elk voordeel heeft een nadeel. Ver je tank leegrijden kan als gevolg hebben dat vervuiling uit de tank in de brandstofpomp / motor komt waardoor die weer stuk kan gaan (weg besparing!). Rijden met laag toerental om geld te besparen kan ertoe leiden dat de motor van binnen meer vervuilt en storingen gaat krijgen (weg besparing!). Teveel de auto laten uitrollen bij stoplichten zodanig dat je je remmen heel weinig gebruikt kan leiden tot een verslechterde conditie van je remmen (weg besparing), etc.

Heb zelf die fout 1 keer gemaakt en heb er van geleerd. Als student reed ik motor zonder veel te verdienen en ik dacht de remblokken te sparen (en zo kosten te besparen) door niet al te hard te remmen. Na niet te lange tijd bleken de remmen niet goed meer te werken (remblokken verglaasd) en moest ik wat onderdelen vervangen. Diagnose bij motorgarage: je remt waarschijnlijk te weinig of niet hard genoeg. Weg besparing o_O

Dag allemaal,

Ik had een vraagje weet alleen niet of dat hier op de juiste plaat is maar oke.
Ik ben laatst naar België geweest en ja ook om te tanken. Via de app van de ANWB vond ik diverse tankstations in het gebied waar ik mij bevond. De meeste prijzen waren (euro ongelood 95) variërend tussen de € 1,63 en € 1,67. Tot ik er eentje zag van het merk Q8 die voor 1 liter benzine € 1,50 vroeg.
Ik heb het maar gedaan en de auto af getankt. Er zat nog 15 liter benzine 95 uit Nederland in de tank.
Ik vind de 1,50 wel heel goedkoop en vraag me dan ook af of dit wel goed is voor mijn auto. Ik heb een Ford Benzine uit 2004. Volgens het internet zou dit geen kwaad kunnen. Maar het was de enige pomp die zo laag in prijs per liter was. Goedkoop duurkoop? :rolleyes:

Tank zoveel mogelijk leegrijden
Beslist af te raden. De huidige auto's verlangen een gevulde tank. Beter voor je motor, brandstofsysteem en je brandstoftank.
Gewicht wat je uitspaart is echt minimaal (als je het nog kan meten,,). Op YouTube hebben ze een test gedaan, door steeds meer gewicht van de auto af te halen om het totaal gewicht te verminderen. en daarna het verbruik gemeten. Resultaat: NIHIL.

Beslist af te raden. De huidige auto's verlangen een gevulde tank. Beter voor je motor, brandstofsysteem en je brandstoftank.
Ben je toevallig iemand die nog steeds geloofd dat er troep onderin de tank ligt wat dan aangezogen zou worden?

Om je uit die droom te helpen:
Bij de meeste moderne auto's hangt er een soort sok die als hoofdfilter dient op de bodem van de tank. je zuigt dus altijd benzine vanaf hetzelfde punt onderin de tank en met dezelfde filtering.
Als er troep op de bodem ligt, wordt dat dus direct aangezogen, niet pas als de tank bijna leeg is.
Dit is al vanaf midden jaren 90 (bij diverse auto's zelfs eerder) eigenlijk de standaard geworden. Roest in de tank is door het gebruik van kunststof brandstoftanks ook geen probleem meer.

Sindsdien maakt de hoeveelheid brandstof in je tank weinig meer uit. Niet voor de motor, niet voor het brandstofsysteem en niet voor de tank. Het enige wat enigszins meer werk moet doen is het evap systeem.
Het wordt pas een probleem als je echt je tank helemaal leeg rijdt. Niet vanwege de troep, maar omdat je motor te weinig brandstof krijgt en gaat hikken en stotteren.

Wat wel een probleem kan zijn is bij bijvoorbeeld dieseltanks, waar algen in kunnen groeien (voornamelijk als het biodiesel component groter is is dat risico groter). Als je dan de tank ver leeg rijdt, zal dit voor problemen zorgen, maar algengroei is sowieso al een problematisch als je het hebt.
Als je elke keer je tank leeg rijdt en niet maanden tussen je tankbeurten hebt zitten zal dit ook niet gebeuren.

Ik ben absoluut niet iemand die nog steeds geloofd dat er troep onderin de tank ligt wat dan aangezogen zou worden.
Want dat is inderdaad allang niet meer. Maar autofabrikanten raden het wel absoluut af. (Wat de ANWB ook al noemde).
Dus waarom zou ik dat advies in de wind slaan ?

De reden waarom autofabrikanten en anwb het afraden is simpelweg omdat je bij een volledig lege tank lucht in het systeem krijgt.
Dat kan bij bepaalde systemen voor problemen kan zorgen omdat er voldoende druk op het systeem moet staan om te kunnen functioneren.
Bij een diesel wil je het sowieso niet hebben, die kun je dan weer ontluchten.
Maar het is niet problematisch als je regelmatig je tank ver leeg rijdt.

Ik ben het wel met je eens dat de winst die je eruit haalt niet opweegt tegen de eventuele problemen die erdoor kunnen ontstaan.

Mijn auto is wel heel spastisch met waarschuwen dus leeg leeg is die nooit, meeste wat ik erin heb gekregen is 66 liter (zat er dus nog 4 liter in) :p

Mijn auto is wel heel spastisch met waarschuwen dus leeg leeg is die nooit, meeste wat ik erin heb gekregen is 66 liter (zat er dus nog 4 liter in) :p
4 liter op een tankbodem, dat is denk ik groter dan een boodschappenkrat, is best een dun laagje :p

Ik rijd altijd tot aan het reservelampje en kijk dan waar ik moet tanken.
Het lampje gaat al redelijk vroeg branden, als ik meteen ga tanken dan kan er nog 10 liter in zitten.
Met een verbruik van 1 op 16 is dat dus nog 160 km voordat ie echt helemaal leeg is.
Het argument dat de auto voor noodgevallen beter altijd een kwart of half vol moet zijn vind ik maar onzin.
In het meest ongunstige geval zou ik dus nog half Nederland door kunnen en ik heb geen familie of vrienden die zo ver weg wonen. Bovendien, als de nood zo hoog is bel je eerst 112.
Tot slot om echt op je vraag terug te komen hangt het ook erg af of je een tank hebt van 30 liter of van 80 liter en of er 5 liter reserve aangehouden wordt of 15 liter.
Ik zou me er niet zo druk over maken, er zijn legio mogelijkheden om zuiniger te gaan rijden. Youtube staat er vol mee, van simpele tot extreme maatregelen.

Ben je toevallig iemand die nog steeds geloofd dat er troep onderin de tank ligt wat dan aangezogen zou worden?

Om je uit die droom te helpen:
Bij de meeste moderne auto's hangt er een soort sok die als hoofdfilter dient op de bodem van de tank. je zuigt dus altijd benzine vanaf hetzelfde punt onderin de tank en met dezelfde filtering.
Als er troep op de bodem ligt, wordt dat dus direct aangezogen, niet pas als de tank bijna leeg is.
Dit is al vanaf midden jaren 90 (bij diverse auto's zelfs eerder) eigenlijk de standaard geworden. Roest in de tank is door het gebruik van kunststof brandstoftanks ook geen probleem meer.

Sindsdien maakt de hoeveelheid brandstof in je tank weinig meer uit. Niet voor de motor, niet voor het brandstofsysteem en niet voor de tank. Het enige wat enigszins meer werk moet doen is het evap systeem.
Het wordt pas een probleem als je echt je tank helemaal leeg rijdt. Niet vanwege de troep, maar omdat je motor te weinig brandstof krijgt en gaat hikken en stotteren.

Wat wel een probleem kan zijn is bij bijvoorbeeld dieseltanks, waar algen in kunnen groeien (voornamelijk als het biodiesel component groter is is dat risico groter). Als je dan de tank ver leeg rijdt, zal dit voor problemen zorgen, maar algengroei is sowieso al een problematisch als je het hebt.
Als je elke keer je tank leeg rijdt en niet maanden tussen je tankbeurten hebt zitten zal dit ook niet gebeuren.
De brandstofpomp word gekoeld door de brandstof, als je tank bijna leeg is, is er ook praktisch geen koeling meer. Dat vind de pomp echt niet leuk, en dan gaan ze wel eens kapot. Dat is het "echte" of grootste probleem van (bijna) helemaal leeg rijden.

De brandstofpomp word gekoeld door de brandstof, als je tank bijna leeg is, is er ook praktisch geen koeling meer. Dat vind de pomp echt niet leuk, en dan gaan ze wel eens kapot. Dat is het "echte" of grootste probleem van (bijna) helemaal leeg rijden.
Daar heb je geheel gelijk in. Maar leeg rijden tot reserve of net wat meer, is echt geen probleem.

...
Het argument dat de auto voor noodgevallen beter altijd een kwart of half vol moet zijn vind ik maar onzin.
In het meest ongunstige geval zou ik dus nog half Nederland door kunnen en ik heb geen familie of vrienden die zo ver weg wonen. Bovendien, als de nood zo hoog is bel je eerst 112.
...
Een noodgeval is niet per definitie iets waarvoor je 112 kan bellen. Je kan je voorstellen dat met extreem wintersweer of een landelijke storing je een bepaald gebied of file niet uitkomt. Dan kan je beter aan de veilige kant zitten dan één van de eerste zijn waarvoor anderen dan weer te hulp moeten schieten.

Ik rij ook gewoon tot het lampje hoor, maar ik vind het geen 'onzin' om er rekening mee te houden genoeg brandstof te hebben.

Nou, ik merk toch wel dat bij bijna lege tank ik iets langer door moet starten. Maar kan ook zijn dat tegen die tijd de benzine oud begint te worden.

Mijn auto start net zo met 4 liter als met 34 liter.
lampje komt 1 x per twee weken op, soms wat eerder en na een week al.
De laatste keer dat we ingesneeuwd waren was in 1979, toen was ik 3 en heb ik er geen actieve herinneringen meer aan.
Kortom, voldoende brandstof bij je hebben kan geen kwaad natuurlijk, maar ik acht de kans zo klein dat ik het niet nodig vind.

Als ik zover ben om te tanken dan kijk ik op de app waar op de route de goedkoopste zit, in mijn directe eigen omgeving zitten alleen bemande stations , dus die zijn stevig aan de prijs. Ik kijk ook vaak even voor de lol op de app of voor iemand anders, om het wat in kaart te krijgen. Als ik ergens moet zijn kijk ik ook even van te voren op de app wat de brandstof prijzen daar zijn. Verder rij ik zoveel mogelijk lange afstanden en combineer ik boodschappen doen zoveel mogelijk op de terugreis van mijn werk. Ohja cruise controle gebruik ik ook veel.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Terug
Bovenaan