Mazda chiptuning, maar waar?

Ik wil mijn Mazda CX-3 laten chiptunen. Standaard heeft deze 120 pk uit een ongeblazen 2-liter viercilinder. Normaal gesproken is een ongeblazen motor niet te tunen, maar deze motor is een softwarematig afgeknepen versie, in andere Mazda's levert hetzelfde blok namelijk 165 pk. Het schijnt daarom redelijk eenvoudig en veilig te tunen tot 170 pk.

Mijn vraag is wat nou een betrouwbare chiptuner is? Er zijn zoveel bedrijven die dit aanbieden. Ik betaal liever wat meer voor een betrouwbare tuner, maar een bijvoorbeeld Hartog of JD zijn vag specialisten. Heeft iemand enig idee waar ik met een Mazda terecht kan?
 
Dat is een goed punt. De remmen worden inderdaad stap 2. Maar dat is een wat eenvoudigere modificatie. Eerst maar eens kijken of ik een betrouwbare tuner kan vinden.
 
De 120 pk versie kwam nou eenmaal op mijn pad en deze staat voor de deur. Ik rij al 18 jaar in auto's met 170+ pk en ik ben inmiddels zeker geen snelle rijder meer, maar alsnog is 120 pk net niet genoeg. Ik wil even kijken wat ik hiervan kan maken.
 
Wouter, die versie bestaat niet… het is dezelfde 2.0 motor als de CX-5 met 165 PK maar in de CX-3 levert ie of 120 of 150 PK, louter een software ding.
Praktijk leverde ie (allez bij mij toch) rond de 135 PK en ik heb er de software van de CX-5 op laten zetten. Kostprijs 550€ 2 jaar geleden en nu dus 165 PK. Remmen doet ie meer dan prima en wat het doet met de topsnelheid durf ik niet zeggen, niet geprobeerd en geen behoefte aan. Wel pakken vlotter als het moet en meer schakellui te rijden als je dat wil.

@TS: men houdt hier terecht niet van name dropping maar Google “CX-3 tuning Willebroek”, daar is mijn CX-3 gedaan. Vast tig andere partijen die ook hetzelfde doen. Succes en veel plezier met je CX-3!!
 
Dank je wel!! Het klinkt mij ergens ook bekend in de oren. Begrijpelijk van de name dropping, sorry voor de vraag in dat geval. De vraag was vooral omdat ik steeds uitkom bij VAG en BMW specialisten, die zijn er genoeg.

Ik zou de tuning ook precies gebruiken voor wat je beschrijft, iets meer schakellui rijden en als nodig iets vlotter oppakken, bijvoorbeeld tijdens een inhaalactie. Of in de Duitse heuvels, waar je anders niet vooruit komt. Maar goed, daar kom ik ook weer niet zo vaak. Ik heb een atmosferische Mazda 6 2.5 gehad met 170 pk en die reed ook schakellui en had power genoeg voor mij, het zal vergelijkbaar zijn.
 
Je remmen stoppen je vanaf een bepaalde snelheid; of ie dan 120 / 150 of whatever PK levert maakt toch niet uit? Hier mag je toch niet harder dan 120 en bij jullie 130.
Ja de CX-3 met zijn 4 schijfremmen heeft niet het minste probleem met de upgrade bij normaal / verstandig rijden. Het is geen circuitauto en heeft 0 sportieve aspiraties.
Ik moet zeggen dat na 2+ jaar ik het ABS nog geeneens in werking heb voelen treden
 
Stoppen de remmen je pas vanaf een bepaalde snelheid?

Ja daarom heeft een Lamborghini dezelfde remmen als een Ford Fiesta.

Een auto met meer vermogen heeft betere remmen, lijkt me vrij logisch.
 
Stoppen de remmen je pas vanaf een bepaalde snelheid?

Ja daarom heeft een Lamborghini dezelfde remmen als een Ford Fiesta.

Een auto met meer vermogen heeft betere remmen, lijkt me vrij logisch.
In principe heb je wel gelijk. Maar kan ook zijn dat alle versies dezelfde remmerij hebben, dus dat de 120 pk dezelfde remmen heeft als de 150 pk versie. Wat Witje87 al aangeeft.
 
Ja, dat zou goed kunnen, dan is er natuurlijk geen probleem.

Wat de meeste mensen zich niet beseffen, originele remmen zijn altijd krachtiger als de motor. Mocht het gaspedaal blijven hangen, je auto op een andere manier op hol slaan, kunnen de remmen dat overwinnen.
Als je je motor kietelt zonder daar over na te denken kan het zijn dat je over die grens heen gaat, en dat is in sommige gevallen natuurlijk levensgevaarlijk.
En dat heeft niets met agressief rijden of wat dan ook te maken.

@Niseko Je hebt ABS nog nooit geactiveerd, dat er ook maar af halen dan? Dat is ook compleet zinloos schijnbaar.

En wat er in het verkeer gebeurd heb je natuurlijk ook niet altijd in de hand. Sommige dingen gebeuren, hoe voorzichtig je ook bent. Soms moet je misschien ineens een noodstop maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon op TS zijn vraag geantwoord op basis van mijn eigen ervaring met dit voertuig. Wie er wat doet met zijn auto is eigen verantwoordelijkheid.

Ik rij 30+ jaar moto, mijn Honda VFR800 heeft geen ABS wel Dual Combined Braking System - ABS kan me dan ook compleet gestolen worden. Zeer anticiperend rijden en veel ervaring is een grotere hulp in het verkeer dan ABS en tutti quanti.
 
Moet je wel naar de RDW voor herkeuring, is meer dan 20% vermogenstoename.
Verzekering zal er alles aan doen om onder een claim uit te komen, kan je zelf schade gaan betalen als ze je auto onderzoeken na een ongeval.
 
De CX-3 werd geleverd in een 120 pk en een 150 pk versie. Beiden hadden dezelfde remmen voor zover ik weet. Wat dat betreft zou chippen naar 165-170 pk dus moeten kunnen voor de remmerij.
Dezelfde motor levert standaard 165 pk in de Mazda 6.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je de auto gebruikt na het chiptunen. Als je een stuk sportiever gaat gaat rijden, veel sneller optrekken, harder remmen, later remmen, vaker topsnelheid rijden dan zijn betere remmen zeker aan te bevelen. Dan gaat de Lamborghini vergelijking op. Zeker als je er veel pk's bij krijgt, zoals bij een VAG stage 2 tuning bijvoorbeeld het geval is. Mijn jonge jaren liggen achter mij, dus ik rijd eigenlijk vrij rustig. En dan is inderdaad afremmen van 130 km/h naar 80 km/h hetzelfde met 120 of 170 pk. Hooguit moet je na flink optrekken een keer hard remmen, maar als je normaal rijdt en anticipeert op het overige verkeer gebeurt dat niet. Je hebt inderdaad niet alles in de hand in het verkeer, maar die 120 km/h rij ik toch wel.
 
Moet je wel naar de RDW voor herkeuring, is meer dan 20% vermogenstoename.
Verzekering zal er alles aan doen om onder een claim uit te komen, kan je zelf schade gaan betalen als ze je auto onderzoeken na een ongeval.
Dat is wel een goede om mee te nemen! Had ik niet aan gedacht. Ondanks dat Mazda precies dezelfde auto, dezelfde remmen en dezelfde motor levert in de CX-3 met 150 pk.
 
Dat herkeuren doet echt niemand. En ik moet de eerste nog tegenkomen waarbij de verzekeraar niet heeft uitgekeerd vanwege tuning.
Wil je lijstje? Valt me eigenlijk een beetje tegen van je dat je dit schrijft, zeker als moderator.
 
Laatst bewerkt:
En als je dan alle kosten in beschouwing neemt, had je ook meteen de sterkere versie kunnen kopen.
Ik heb de auto uit een erfenis gekregen. Vandaar dat het allemaal een beetje omslachtig is. Ik kan het verkopen en iets anders kopen, maar dan lever ik best wat geld in en eigenlijk vind ik het een leuke auto en het is ook nog eens vrij nieuw. Enige nadeel is dus de 120 pk :)
 
En als je dan alle kosten in beschouwing neemt, had je ook meteen de sterkere versie kunnen kopen.
Ik kan mis zijn, maar de 150PK versie kwam voor zover ik weet alleen met AWD.
In Duitsland vind je die nog wel eens en wellicht ook in berglanden.

Bon, het is wat het is, ik deel louter mijn positieve ervaring en ben momenteel aan het zien voor een ietwat ruimere 186 PK e Skyactiv CX-30. Die kan naar 206 PK eens de garantie verlopen is
 
Wil je lijstje? Valt me eigenlijk een beetje tegen van je dat je dit schrijft, zeker als moderator.
Wat maakt het nou weer uit dat ik moderator ben? Natuurlijk moet je volgens de regeltjes herkeuren maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat heeft gedaan. En dus ook nog nooit dat iemand er problemen met de verzekeraar mee heeft gehad. Mijn auto was gechipt en ging Total loss maar ze maakten er geen punt van.
 
Ik kan mis zijn, maar de 150PK versie kwam voor zover ik weet alleen met AWD.
In Duitsland vind je die nog wel eens en wellicht ook in berglanden.

Bon, het is wat het is, ik deel louter mijn positieve ervaring en ben momenteel aan het zien voor een ietwat ruimere 186 PK e Skyactiv CX-30. Die kan naar 206 PK eens de garantie verlopen is
Inderdaad was de 150 pk alleen als AWD. Verder een leuke auto, dus helemaal goed. CX-30 is weer iets groter, en mooier!
 
Wat maakt het nou weer uit dat ik moderator ben? Natuurlijk moet je volgens de regeltjes herkeuren maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat heeft gedaan. En dus ook nog nooit dat iemand er problemen met de verzekeraar mee heeft gehad. Mijn auto was gechipt en ging Total loss maar ze maakten er geen punt van.
Heb je geluk gehad, en dat gun ik je ook zeker. Ik ken vele gevallen van herkeuring, spreek een keer Ghisbert van van Beek tuning als je de gelegenheid hebt. Ik ken ook een aantal gevallen van verzekeringen die moeilijk deden, vooral bij Subaru's die in de regel allemaal opgevoerd zijn.

En mijn mening: Als moderator van Autoweek verwacht ik geen ontmoediging van het volgen van de wet bij chiptuning met als argument dat jij het om je heen niet ziet. Dat is ongetwijfeld waar maar is het dan de regel? Mijn ervaring is sowieso al anders. Forum regel 7 houdt je aan de wet. Niet herkeuren na vermogenswinst van meer dan 20% is een illegale activiteit. Ik zeg niet dat jij die aanmoedigt, bij elke standaard forum bezoeker zou ik niks geschreven hebben. Bij een moderator heb ik andere verwachtingen.


 
Bij die Subaru’s gaat het dan ook om ruim 50% vermogenstoename ofzo? Dan wordt het idd gewoon een compleet andere auto.
 
@Barri heeft het volgens mij puur over chiptuning. Dat is natuurlijk ook niet simpel te achterhalen.

Maar als je een duidelijk getunede auto hebt, word de verzekering zeker weten wel eens geweigerd.
 
Niet vergeten dat een CX-3 een doorsnee en braaf “huis tuin en keuken autootje” is en de gemiddelde Subaru WRX / STI een gereputeerd rallywapen.
Dit gezegd zijnde, rijden ze voor het overgrote deel zeer correct met hun krachtige bolides.
Maar met een CX-3 rijdt werkelijk iedereen correct en / of in de weg
 
@Barri heeft het volgens mij puur over chiptuning. Dat is natuurlijk ook niet simpel te achterhalen.

Maar als je een duidelijk getunede auto hebt, word de verzekering zeker weten wel eens geweigerd.
Soms kan je de ECU uitlezen, zie je de chiptuning. Of ze daar wat mee doen zal afhangen van de situatie, uiteraard weten ze dan nog niks qua vermogen. Maar als verzekering onder betalen uit kan komen, zeker bij een ongeval met letselschade wat in de papieren loopt zal er onderzoek gedaan worden. Dan wordt het hopen dat de auto te stuk is voor een rollenbanktest...
 
Een rollenbanktest zegt niks over al dan niet tuning.
Je ziet toch geregeld bij Ghisbert dat auto’s gewoon meer vermogen geven dan af fabriek opgegeven?
Mijn 100% standaard CX-3 gaf 135 PK ipv 120 PK na 80K km. Al begrijp ik je OPM over het aspect verzekeringen uiteraard.
 
Een rollenbanktest zegt niks over al dan niet tuning.
Je ziet toch geregeld bij Ghisbert dat auto’s gewoon meer vermogen geven dan af fabriek opgegeven?
Mijn 100% standaard CX-3 gaf 135 PK ipv 120 PK na 80K km. Al begrijp ik je OPM over het aspect verzekeringen uiteraard.
Ja, eens. Wel binnen de 20% meer vermogen maar gebeurt regelmatig. volgens mij hadden ze een Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet getest en die had geen 112 maar ruim 130 pk. Zonder tuning. Bonus vermogen af fabriek.
 
Ook met 165 Pk zal je met het Duitse heuvelland veel moeten schakelen. Er is geen koppel onder in het toeren bereik.

En geloof mij maar, rij inmiddels 300k km met een CX-5 uit 2019….
 
Ook met 165 Pk zal je met het Duitse heuvelland veel moeten schakelen. Er is geen koppel onder in het toeren bereik.

En geloof mij maar, rij inmiddels 300k km met een CX-5 uit 2019….
Ja, natuurlijk, schakelen zal moeten, maar in mijn 170 pk Mazda6 ging dat prima. Ik weet nog van heel vroeger dat ik met een 90 pk auto door Duitsland reed en dan was heuvel op geen pretje. Niet vooruit te branden! In dat opzicht vrees ik de 120 pk wel. Maar zoals gezegd rij ik toch niet veel in Duitsland.
 
Ook met 165 Pk zal je met het Duitse heuvelland veel moeten schakelen. Er is geen koppel onder in het toeren bereik.

En geloof mij maar, rij inmiddels 300k km met een CX-5 uit 2019….
Niet echt een straf dat schakelen en een CX-3 is wel wat lichter. 165 PK tune maakt em gewoon veel vlotter (invoegen / inhalen) als het eens echt vooruit moet gaan naar mijn mening. Ik denk dat ie op dat vlak niet zo veel trager is dan mijn ND MX-5, al zeg ik dat niet graag .
Ik volg je review met veel interesse A3 - en die van de andere auto’s, ook jullie Corvette
 
Op een testbank wordt het koppel bij diverse toerentallen bepaald met een volledig geopende gasklep. Je krijgt dan de koppelkromme, waarbij je per toerental ziet hoeveel koppel er maximaal aanwezig is. Dan ga je rekenen en bereken je het bijbehorende vermogen. Dit vermogen is dus een afgeleide (niet losstaand) van het koppel. Afhankelijk wat je allemaal doet aan een motor kan door tuning het koppel wel stijgen of bij een ander toerental komen te liggen. In je voorbeeld van de UP is het maximale vermogen groter is bij een veel hoger toerental en bij de Seat zijn zowel voor het koppel als het topvermogen een bij hoger toerental aanwezig. Bij de UP lijkt het echt een kwestie van een 75 pk motor "knijpen" dat'ie niet zo ver in de toeren kan, bij de Seat lijkt het meer op andere nokkenassen of zoiets
 
Op een testbank wordt het koppel bij diverse toerentallen bepaald met een volledig geopende gasklep. Je krijgt dan de koppelkromme, waarbij je per toerental ziet hoeveel koppel er maximaal aanwezig is. Dan ga je rekenen en bereken je het bijbehorende vermogen. Dit vermogen is dus een afgeleide (niet losstaand) van het koppel. Afhankelijk wat je allemaal doet aan een motor kan door tuning het koppel wel stijgen of bij een ander toerental komen te liggen. In je voorbeeld van de UP is het maximale vermogen groter is bij een veel hoger toerental en bij de Seat zijn zowel voor het koppel als het topvermogen een bij hoger toerental aanwezig. Bij de UP lijkt het echt een kwestie van een 75 pk motor "knijpen" dat'ie niet zo ver in de toeren kan, bij de Seat lijkt het meer op andere nokkenassen of zoiets
De standaard skyactiv g 165 pk variant heeft t zelfde koppel als de 122 pk variant ..

Zoals ik hierboven al zei de standaard 122pk +3nm t.o.v. de 165 pk variant. En de 122pk variant levert al meer vermogen,dan wat op papier staat. Zoals iemand anders ook al vermelde.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik hierboven al zei de standaard 122pk +3nm t.o.v. de 165 pk variant. En de 122pk variant levert al meer vermogen,dan wat op papier staat. Zoals iemand anders ook al vermelde.
Zie de enorme verschillende toerentallen waarbij het maximale koppel aanwezig is...... (wat nog steeds niet aangeeft hoe de individuele koppelkrommes van de motoren er uit zien.... )
 
Zie de enorme verschillende toerentallen waarbij het maximale koppel aanwezig is...... (wat nog steeds niet aangeeft hoe de individuele koppelkrommes van de motoren er uit zien.... )
Bij de standaard varianten beide bij 4000 toeren, hoeveel dit is na "tunen" en of dit heel veel verschil geeft in het daadwerkelijk rijgedrag (wel het verschil in toerental/koppel kromme)... Denk het niet.

Waarschijnlijk ietsje meer koppel bij lager toerental, maar ofdat dit zoveel verschil geeft..
 
Ik zou voor software gaan van D-Luft. Kan je zelf redelijk eenvoudig er op zetten met een laptop (je krijgt een obd stekker toegestuurd) kan je altijd weer terug naar standaard software mocht je dat om wat voor reden dan ook willen.

D-Luft is gespecialiseerd in uitsluitend skyactiv motoren van Mazda.

Ik heb een mazda 3 skyactiv g 2.0 150pk en die heeft nu 175pk / 225nm. Verschil is goed te merken vooral boven de 4k toeren, het blok voelt niet meer geknepen aan.

Ze bieden ook verbeterde throttle respons aan en dat werkt heel goed (ik heb een automaat)

Communicatie is ook erg goed van ze en ze reageren vrij snel. Echt een aanrader. Kost ongeveer 500 euro.

*KNIP* We gaan hier niet op de man spelen.
Moderatie


Remmen hoef je niks aan te doen en je kan altijd je blokken upgraden wanneer ze toe zijn aan vervanging (tenzij je van plan bent ineens langdurig het circuit op te gaan.. Dan wordt het een ander verhaal)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,ik wil mijn mazda 3 g blok laten chippen,paar extra pk's zou ook fijn zijn,maar vooral directere pedaalresponse,ik heb 2 linker handen op autogebruik,iemand een idee waar dat professioneel aangeboden wordt?bedankt
 
Terug
Bovenaan