Nieuwe station door ruimtegebrek door kinderzitjes?

Hans1972

Wegverkenner
Beste allen,

Hier eerder weleens gepost over ruimtegebrek ivm kinderzitjes. Dit keer het volgende plan.

Hebben sinds 2021 een Seat Ibiza ST uit 2012. Rijdt nog steeds prima/hetzelfde. Weinig klachten. Onderhoud elke 15k km en dat is dan 400,800,1100 euro (laatste keer o.a. nieuwe banden) geweest over de jaren. Rijdt redelijk zuinig 1 op 17-18. We rijden 20k het jaar. Van 89k naar 160k nu totaal.

Alleen er zijn 2 dingen die me met name storen. 1 is nog steeds het gebrek aan ruimte op de achterbank icm kinderzitjes en 2 is het geluid op de snelweg met name >110km/u.

Met name 1 is actueel want tot nu toe zat er alleen een kleine achter de bijrijder maar nu komt er ook 1 achter de bestuurder. Ik zal dus flink naar voren moeten en dat maakt dat ik erg krap kom te zitten.

Daarom; wat kan ik hier het beste aan doen. Ik heb al gezocht naar ondiepe kinderzitjes maar dat zet allemaal weinig zoden aan de dijk.

Toen bedacht ik om eens naar een niet al te dure inruil te kijken.

Vrienden van me zijn erg lovend over de Auris TS 1.8 station. Die kan je voor een 11k wel oppikken maar dan wel uit 2015 en met 150-200k op de teller. Is dat interessant? Die schijnt wel iets meer achterbankruimte te hebben en Toyota is betrouwbaar en dit ding is zuinig.

Daarnaast zag ik een paar Octavia stations uit 2019, ex-lease, business edition dus met carplay en alle fratsen, wel ook 200k op de teller, prijs 10k. Wel echt duidelijk flink meer ruimte achterin. Maja, wel VAG en geen Japanner.

Anyway, als ik de Ibiza inruil krijg ik 4-5k dus heb ik voor 5-6k een veel ruimere en met een Octavia stillere auto.

Wat vinden jullie van dit dilemma? En help ik mezelf met zo’n aankoop? Of haal ik mezelf van alles op de hals met een occasion met 200k op de teller?

Van de overstap naar de Octavia word je erg blij. Ken iemand die precies dezelfde overstap maakte. 2 ton op de klok is wel veel en met 20ste per jaar gaat het ook wel door dus ik zou eigenlijk doorsparen voor eentje met minder kilometers.

Van de overstap naar de Octavia word je erg blij. Ken iemand die precies dezelfde overstap maakte. 2 ton op de klok is wel veel en met 20ste per jaar gaat het ook wel door dus ik zou eigenlijk doorsparen voor eentje met minder kilometers.
Ok. Wat zou je aanraden aan max KM en evt bouwjaar en uitvoering?

Ik had gelezen dat een Octavia makkelijk 400k kilometers haalt dus vandaar mijn voorzet voor een occasion met 200k.

De genoemde Toyota is een mindere optie denk je?

Heb ze allebei gereden; voorheen de Octavia 1.0 en nu de Auris TS. Octavia zeker duidelijk ruimer en wat stiller. De Auris stuurt wat fijner en is nog n stukje zuiniger (en standaard een automaat mocht je dat fijn vinden)

Voor mij was de betrouwbaarheid icm het nog lagere verbruik reden voor de Auris te kiezen. Minder ruimte is voor ons gezin geen nadeel gebleken.

400000 km is ongeacht het type auto een hoge stand en vergt in alle gevallen een dosis geluk ( en goed onderhoud )

Auris Hybrid heeft wel minder slijtagegevoelige zaken dus deze zal op termijn waarschijnlijk de voordeliger auto zijn om op de weg te houden.

PS. ik lees dat kinderzitjes een belangrijk ding zijn. Dan heb je wellicht aan de Octavia de betere auto qua ruimte!

En als je het budget iets op rekt?
Skoda Octavia
Ja dat moet nog wel lukken.

Die auto ziet er goed uit, alleen jammer van dat felle blauw. Maar iets soortgelijks is denk ik nog wel haalbaar.

Wel jammer dat ondanks “business editie” er heel vaak geen adaptive CC op zit. (Dan zie je nml “distance” erbij op het pookje.)

Maar als ik die zee van ruimte zie word ik met mijn 1.95m wel blij ja.

Hoeveel zou zo’n 1.0 bak in de praktijk méér verbruiken tov de genoemde Auris @D86 ?

Het verbruik bij de Octavia was gemiddeld 1 op 17.0 en de Auris rijdt gemiddeld makkelijk 1 op 19.5 bij vooral snelweg km's. De automaat in de Auris is foutloos qua techniek.

De 1.0 is een fijn motortje met meer dan voldoende pit. Ik zou bij de Octavia wel altijd voor handgeschakeld kiezen. De DSG automaat is ook bij deze bouwjaren gevoeliger voor storingen en houdt de motor nogal laag in toeren waardoor de driecilinder wat brommerig wordt.

Bij hogere km standen kan het wel zijn dat de inlaat vervuilt ivm de directe injectie. Dat is best wel een klusje om op te lossen.

Buiten de populaire octavia is de laatste generatie renault megane ook interessant en mocht je voor een goede deal willen gaan, de fiat tippo station is ook echt een auto uit de vergeten hoek.

Die blauwe is leuk ja. Net exemplaar, basic kleurtje.
De 1.0 TSI is vrij zuinig. Met de 1.4 TSI rij ik (in een Golf variant) in de zomer ruim 1:17 (met veel snelweg zelfs richting de 1:19) en in de winter 1:15 a 1:16. De 1.0 TSI komt eigenlijk constant 2 a 3km verder op een liter.

Wel jammer dat ondanks “business editie” er heel vaak geen adaptive CC op zit. (Dan zie je nml “distance” erbij op het pookje.)
Bij de Golf was dat vanaf 2017 standaard vanaf de Comfortline, bij de Octavia idd niet.

Tip; kijk ook goed naar de kofferbakruimte en eventueel een trekhaak. Met twee kleine kinderen neem je soms veel mee, zeker op vakantie of een weekendje weg. Sommige wagens zijn ruim op de achterbank naar hebben een kleine kofferbak of deze is minder praktisch, bij bijvoorbeeld gebruik van een kinderwagen.
Ken je dilemma, ben zelf ooit van een ouder model focus overgestapt naar een Mondeo. Dat was echt fijn qua ruimte. Ik rijd nu een nieuwe Focus die is ook ruim genoeg. Heb ook twee kinderen in een stoel en kan daar prima voor zitten.
Maar voor 11k is dat krap.
en toen was internet weer weg, halve dag later...
Weer verder. Inmiddels is er al veel gezegd haha, maar mijn verhaal voegt wellicht nog iets toe. Skoda Octavia heeft mijn zwager gehad, zee van ruimte inderdaad! Denk wel betere optie voor jouw vraag.

Autotrust vind ik ook een matige dekking hebben. Koppeling wordt bijvoorbeeld altijd uitgesloten, los van wat er mee is.

Je hebt ze ook in een neutraler kleur:

Wel ook in Friesland.

Of deze zwarte in Gelderlanf:

Of toch blauw (metallic)

Je hebt ze ook in een neutraler kleur:

Wel ook in Friesland.

Of deze zwarte in Gelderlanf:

Of toch blauw (metallic)

Ziet er goed uit. Vooral grijs en zwart met donkere achterramen spreekt me aan.

Maar dacht dat ik max tot 150k km moest zoeken? :)

Ik zou unaniem de toyota kiezen.
200k km is echt niets voor zo'n wagen. (dat geldt ook voor de skoda)
Goed onderhouden is het sleutel woord.
Herrie op de snelweg? misschien heb je er een paar goedkope k** banden onder...
Succes

Ziet er goed uit. Vooral grijs en zwart met donkere achterramen spreekt me aan.

Maar dacht dat ik max tot 150k km moest zoeken? :)
Ik zou niet perse mezelf helemaal vastpinnen op max. 150k km. 170k of 180k km zou ik ook nog wel aandurven.

Wat me aan dit specifieke exemplaar opvalt is dat hij al best lang te koop staat (sinds februari dit jaar). De reden daarvan kan zijn dat ie in Friesland staat. En wellicht eerst ook duurder is geadverteerd. Dat weet ik dan weer niet.

Het betreft o.b.v. de foto's en een snelle check via finnik.nl een ex-lease auto waarbij je op een van de foto's de volledige onderhoudshistorie vanuit de leasemaatschappij ter inzage hebt (zie hierna). Daaruit valt me wel op, dat de auto volgens onderhoudsschema toe is aan een beurt. De vorige heeft ie nog gehad bij 133k km.

skoda-octavia-combi-1-0-tsi-sport-business-trekhaak.jpg

Wat verder bij ex-lease vaak ook is dat de banden aan vervanging toe zijn, hoewel bij deze lijkt dat er bij de 133k beurt ook banden zijn vervangen. Maar dat zijn investeringen die een leasemaatschappij, als ze niet dringend noodzakelijk zijn, liever niet meer doen net voor de datum dat een auto moet worden ingeleverd.

Verwacht wel dat de auto tegen een meeneemprijs wordt geadverteerd. Dus over een beurt zul je moeten onderhandelen of wellicht nog wat voor moeten bijbetalen. Of meetellen dat je die bij jezelf in de buurt al vrij snel zult moeten laten uitvoeren.

Ik zou unaniem de toyota kiezen.
200k km is echt niets voor zo'n wagen. (dat geldt ook voor de skoda)
Goed onderhouden is het sleutel woord.
Herrie op de snelweg? misschien heb je er een paar goedkope k** banden onder...
Succes
Ok en waarom heeft de toyota jouw voorkeur?

Is een Superb geen betere optie dan een Octavia als ruimte een groot argument is? Zal qua betrouwbaarheid elkaar weinig maken lijkt me..

Toyota Auris heeft wel bewezen dat deze lang mee gaan sowieso. Zo'n ding met 2 ton kopen lijkt me niet spannend. Ruim zat, maar niet zo'n ruimtewonder als een Superb natuurlijk.

Is een Superb geen betere optie dan een Octavia als ruimte een groot argument is? Zal qua betrouwbaarheid elkaar weinig maken lijkt me..
Denk dat de Octavia ruim genoeg is, als het gaat om de achterbank. Superb is duurder, niet alleen in aanschaf maar ook belasting.
Betrouwbaarheid en onderhoud zal vergelijkbaar zijn inderdaad, vemoed ik.

Octavia heeft meer ruimte voor kinderzitjes dan de Superb. Komt door de vorm van de achterbank.
Eigenlijk is het enige waar de Superb wint van de Octavia de beenruimte op de achterbank. Daar heb je met kleine kinderen nog niet heel veel profijt van. Dus is dan de Octavia de betere keus.

Auris gaat niet passen met >190 cm en kinderzitje erachter. Octavia is qua ruimte beste optie in deze klasse

Terug
Bovenaan