Wel of geen nieuwe (2e hands) auto?

StijnK

Startmotor
Weet niet of dit de goede plek is voor mijn vraag, maar begin ik hem hier te stellen. We twijfelen erg of we onze oude auto moeten vervangen door een jongere 2e hands ivm hoge onderhoudskosten. Hieronder het lange verhaal.

We hebben nu ongeveer 7 jaar onze Honda Accord Tourer uit 2004. Gekocht met iets onder de 200K kilometers. Inmiddels zitten we net over de 260K. Op zich zijn we tevreden, erg veel ruimte, rijdt goed en tot op heden betrouwbaar. We rijden erg weinig, soms weken niet. De meeste kilometers maken we ivm vakanties en familiebezoek.

Omdat we zo weinig rijden en gezien de hoge km-stand beginnen de kosten inmiddels wel op te lopen. In de afgelopen 3 jaar o.a. nieuwe;
- Radiateur
- Airco (begaf het in Frankrijk met 35 graden)
- Remschijven achter (waren flink verroest)
- Versnellingsbak olie

Gisteren even langs de garage van mijn buurman gegaan voor een zomercheck omdat we binnenkort weer naar Zuid Frankrijk gaan. Blijkt er weer vanalles mis...;
- Remklauwen achter moesten vervangen (banden bijna niet handmatig rond te draaien)
- Draagarm en fuseekogel vervangen rechtsvoor.
- Accu voldeed al niet meer na 2 jaar (waarschijnlijk omdat we te weinig rijden)

En weer 1300,- verder... En er zit een nieuwe koppeling aan te komen.

Het zijn allemaal geen gekke reparaties, het blijft een auto met 260K kilometers. Ik vraag me alleen af of we niet beter af zijn met een jonger model met minder kilometers. Alleen dat kost dan zeker meer dan 10K en heeft natuurlijk net zo goed onderhoud nodig. Wat is wijsheid? We zitten nu denk ik gemiddeld al wel tegen de 1500,- aan onderhoud per jaar. De auto zelf is dat niet eens waard?

P.s. ook nagedacht om helemaal geen auto meer te nemen. Maar met 2 kinderen, hun sport, maar ook de flexibiliteit is ook wat waard. Huren is ook niet goedkoop. Omdat onzeker was of onze auto op tijd klaar zou zijn voor de vakantie hebben we gekeken naar een huurauto. 1600,- voor 2,5 week...

P.p.s ik zie net ook een gelijkwaardig topic. Die zal ik ook doornemen: https://www.autoweek.nl/forum/threads/advies-gezinsauto-oprijden-inruilen.12633/

Laatst bewerkt:
Als je 10k uitgeeft voor een occasion dan ga je naar 500,- per jaar als je geluk hebt of 2000,-per jaar als je pech hebt.

Die accord doorrijden is sowieso goedkoper en het is ook gewoon een hele fijne auto. Een andere D segment station voor 10k ga je ook niet vinden.

Met 260k is de nieuwigheid er wel een beetje af. Zo'n Accord is een vrij grote en zware auto, waardoor de vaste kosten ook wat hoger zijn.
Weken stil staan kunnen sommige nieuwe auto's (Toyota hybride) niet zo lekker hebben, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Van weinig rijden wordt sowieso geen enkele auto echt beter.

In jullie situatie zou ik kijken naar een C-segmenter van rond 2006, bijvoorbeeld een Ford Focus, voor zo'n €5000. Natuurlijk kan je daar ook kosten mee krijgen, maar wel iets minder. En je houdt nu al 5k in de zak.
Daarnaast is een Honda Accord een wat grotere Japanner en die zijn qua onderdelen sowieso wat aan de dure kant. Daar tegenover staat dat ze wel heel degelijk zijn, maar als je zo weinig rijdt heb je die voordelen niet echt.

Met 260k is de nieuwigheid er wel een beetje af. Zo'n Accord is een vrij grote en zware auto, waardoor de vaste kosten ook wat hoger zijn.
Weken stil staan kunnen sommige nieuwe auto's (Toyota hybride) niet zo lekker hebben, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Van weinig rijden wordt sowieso geen enkele auto echt beter.

In jullie situatie zou ik kijken naar een C-segmenter van rond 2006, bijvoorbeeld een Ford Focus, voor zo'n €5000. Natuurlijk kan je daar ook kosten mee krijgen, maar wel iets minder. En je houdt nu al 5k in de zak.
Daarnaast is een Honda Accord een wat grotere Japanner en die zijn qua onderdelen sowieso wat aan de dure kant. Daar tegenover staat dat ze wel heel degelijk zijn, maar als je zo weinig rijdt heb je die voordelen niet echt.
Kijk je dan naar km-stand of bouwjaar? Want stel een auto uit 2006 is slechts 2 jaar jonger dan onze huidige. Stel dat er veel minder kilometers mee zijn gereden dan heeft ie nog minder gereden dan wij (= niet perse positief?)

Jullie auto heeft in de eerste jaren wel aardig wat gereden. Het liefst heb je een recente auto met weinig kilometers, maar je ziet sowieso dat er boven de 2 ton wel wat meer dingetjes versleten kunnen zijn. Al telt leeftijd ook zeker mee.
Collega van me kocht onlangs voor rond de 6k een Ford Focus van 2011. Die kwam uit een Mondeo van 2006. Qua rijden een grote vooruitgang volgens hem, en je zit er qua kilometers en leeftijd toch weer een stuk recenter bij. Daarnaast is de auto lichter en zuiniger. Minder wegenbelasting en mogelijk een iets lager verzekeringstarief.

Jullie auto heeft in de eerste jaren wel aardig wat gereden. Het liefst heb je een recente auto met weinig kilometers, maar je ziet sowieso dat er boven de 2 ton wel wat meer dingetjes versleten kunnen zijn. Al telt leeftijd ook zeker mee.
Collega van me kocht onlangs voor rond de 6k een Ford Focus van 2011. Die kwam uit een Mondeo van 2006. Qua rijden een grote vooruitgang volgens hem, en je zit er qua kilometers en leeftijd toch weer een stuk recenter bij. Daarnaast is de auto lichter en zuiniger. Minder wegenbelasting en mogelijk een iets lager verzekeringstarief.
Dat nemen we zeker mee in de overweging. Maar ook jongere autos hebben onderhoud nodig en het is de vraag wat er aan zit te komen? Bij onze huidige auto weten we wat er is vervangen en wanneer. Krijg net een prijsofferte voor het vervangen van de koppeling en alles wat er bij hoort. Gaat richting de 1700,- (all-in)... En wat krijgen we überhaupt aan inruilwaarde wetende dat de koppeling vervangen moet. Lastige keuzes. Zou het heel zuur vinden als aan een nieuwe auto binnen een paar jaar ook alles vervangen moet..

Ik kan je je dilemma indenken. Heb overigens ook al 7 jaar een Accord (2.4 sedan) uit 2004 met 2 ton km's. Idd ook al aardig wat laten vervangen inmiddels, en sommige onderdelenprijzen zijn duur, worden schaarser, of alleen via Honda dealer te krijgen tegen woekerprijzen. Gekocht in 2017 voor 6k, inmiddels ook 6k aan onderhoud uitgegeven.. Echter, ik weet de staat van mijn auto nu goed, en nog belangrijker; veel modernere auto's vind ik minder lekker rijden, waardoor het al snel als een achteruitgang gaat voelen. Jongere D-segmenters van diverse merken hebben vaak hun eigen issues, denk aan slechte downsize motoren.
Kortom, ik vrees alleen dat de kans op kostenbesparen reeel is als je een stuk kleiner gaat rijden, maar of je daar blij van wordt?

Laatst bewerkt:
Ik kan je je dilemma indenken. Heb overigens ook al 7 jaar een Accord (2.4 sedan) uit 2004 met 2 ton km's. Idd ook al aardig wat laten vervangen inmiddels, en sommige onderdelenprijzen zijn duur, worden schaarser, of alleen via Honda dealer te krijgen tegen woekerprijzen. Gekocht in 2017 voor 6k, inmiddels ook 6k aan onderhoud uitgegeven.. Echter, ik weet de staat van mijn auto nu goed, en nog belangrijker; veel modernere auto's vind ik minder lekker rijden, waardoor het al snel als een achteruitgang gaat voelen. Jongere D-segmenters van diverse merken hebben vaak hun eigen issues, denk aan slechte downsize motoren.
Kortom, ik vrees alleen dat de kans op kostenbesparen reeel is als je een stuk kleiner gaat rijden, maar of je daar blij van wordt?
Ja precies dit. Als ik iets meer dan 1000,- kwijt ben per jaar aan onderhoud gemiddeld is dat niet heel gek? Maar bv een koppeling vervangen met 260K stand voelt ook zonde geld. Als ik hem niet vervang kapt ie er vanzelf mee met nog hogere kosten of total-loss. Ik wil best kleiner rijden, we hebben de ruimte voornamelijk nodig voor vakanties. We hebben helaas geen trekhaak dus de tent en alles spullen gaan nu in de grote kofferbak en dakkoffer.

Zou best een kleinere auto willen met trekhaak waardoor we een aanhangwagen kunnen trekken met de vakantie spullen. En dan ook het liefst een automaat waardoor mijn vrouw ook weer durft te rijden. Maar een snelle zoekopdracht op een auto vanaf 2010, tot 125K km, automaat, tot 8000,- is nagenoeg kansloos (dan skip ik de hele kleine autos)

Alternatief is blijven rijden, koppeling vervangen en hopen dat het de jaren daarna blijft bij een standaard onderhoudsbeurt en APK. En de auto 280K haalt, dan kunnen we er nog 2 a 3 jaar mee doen. Qua uitgave lijkt dat voor de korte termijn het goedkoopste.

Ja, het blijft een beetje een gok. Zo ging ik begin dit jaar uit van alleen apk + olieverversing. Dit is het tot nu toe geworden:

-weigerend bestuurdersportierraaam: mechanisme van de sloop plus inbouw 150e
-vastzittende remklauw: 350e incl. arbeid

En nu? De hogedruk leiding van de stuurbekrachtiging is poreus geworden en gaan lekken: Via Honda dealer excl inbouw: 500e.

En zo zitten we alweer boven de 1000 :confused:

Een andere auto loont, pas als je terug gaat in segmenten, sommige kleine auto's zijn wel heel vernuftig door bijvoorbeeld dat ze een verschuifbare achterbank hebben, de zogenaamde blokkendoos auto's als de skoda roomster of een mitsubishi colt. Bij de roomster altijd voor de 1.6 andere motoren laten voor wat het is. Als je weinig rijdt loont het om e5 te danken

Ik zie het zo:

Een auto kost veel afschrijving of veel reparatie.

Afschrijving is eigenlijk gegarandeerd. Een occassion van €25k is 3 jaar later geen €22k waard maar doorgaans bijvoorbeeld 15k

Reparaties kosten zijn bijna zeker, maar je kan geluk hebben. Een auto van €5k kan best 3 jaar doortuffen zonder zaken die onder normale slijtage vallen. Daarbij blijft zo'n auto zijn waarde eigenlijk houden door het onderhoud. Iets met APK en en verse slijtage delen is altijd te verkopen. Als je erg weinig rijdt is de kans op mankementen ook minder.

Verder voelt het misschien vervelend om €1000 aan een auto uit geven, bijvoorbeeld met een nieuwe koppeling, maar dat is ook niet helemaal eerlijk. Je kan eigenlijk niet zeggen dat reparaties eigenlijk maar de helft van de autowaarde mogen zijn of niet meer de verwachte levensduur mogen overtreffen. Je moet dat ook wat uitsmeren over je hele autocarriere. Iemand die altijd in auto's van 15 jaar oud rijdt is gemiddeld goedkoper uit dan iemand die in auto's van 3 jaar oud rijdt. Dat die eerste persoon een keer €1000 teveel uitgeeft aan een auto die daarna helemaal uit elkaar viel kan een keer gebeuren.

Het gaat me ook om de km-stand. Stel dat ik dezelfde kosten zou hebben met een auto met 150k km dan weet ik dat ie nog wel even mee kan, dus prima. Maar die van ons zit op 260k waarbij ik de kans groot acht dat ie sneller "op" is. Wel weer een eye opener dat het hebben van een auto een dure aangelegenheid is. Helemaal in verhouding tot hoeveel we rijden.

Het is wat het is. Bedankt iedereen voor de reacties!

Het gaat me ook om de km-stand. Stel dat ik dezelfde kosten zou hebben met een auto met 150k km dan weet ik dat ie nog wel even mee kan, dus prima. Maar die van ons zit op 260k waarbij ik de kans groot acht dat ie sneller "op" is.
Het is een beetje de vraag: als koppeling en remmen vervangen zijn, wat zijn dan nog écht dure zaken die je de komende jaren tegen kan komen?

Waarom zou een auto met 260K sneller "op" zijn, wat een rare beredenering.
Veel, zo niet alles, heeft te maken met het onderhoud en hoe er mee wordt gereden of juist niet mee wordt gereden.

Een accu van een bekend merk gaat bij goed gebruik zeker 6 tot 8 jaar mee.
Zorg dat een accu regelmatig wordt bijgeladen en als er 2 maanden of langer niet mee wordt gereden, zet deze dan aan de druppellader.
Remklauwen gaan normaal bijna een autoleven mee, maar hebben ook onderhoud nodig.
Denk aan het smeren van de bewegende delen en er zijn ook revisiesetjes om de remklauw weer in orde te maken.
De roest van de remschijven rem je er af, als je regelmatig rijdt.
Staat de auto erg lang stil, dan lukt dit niet meer en moet je nieuwe schijven kopen, dat is met iedere auto met standaard remschijven zo.
De airco wordt gesmeerd, door deze regelmatig te gebruiken. Als de airco lange tijd niet wordt gebruikt, dan kan de aircopomp kapot gaan. Zorg ook dat het systeem niet leeg raakt en blijf niet te lang rondrijden met een slecht werkende airco.
Ik heb al heel wat auto's gehad, ook met hoge kilometerstanden, maar nog nooit een koppeling hoeven te vervangen.
Deze slijt vooral door verkeerd gebruik, zoals wegrijden met slippende koppeling, hand op de schakelpook laten rusten, de koppeling niet in de vrij zetten, maar steeds de koppeling igedrukt houden, altijd afremmen op de motor, etc.
Een radiateur gaat meestel kapot door steenslag, dat is gewoon pech.
Verder vindt ik de kosten van het onderhoud nog meevallen voor een auto in dit segment.

Weet niet of dit de goede plek is voor mijn vraag, maar begin ik hem hier te stellen. We twijfelen erg of we onze oude auto moeten vervangen door een jongere 2e hands ivm hoge onderhoudskosten. Hieronder het lange verhaal.

We hebben nu ongeveer 7 jaar onze Honda Accord Tourer uit 2004. Gekocht met iets onder de 200K kilometers. Inmiddels zitten we net over de 260K. Op zich zijn we tevreden, erg veel ruimte, rijdt goed en tot op heden betrouwbaar. We rijden erg weinig, soms weken niet. De meeste kilometers maken we ivm vakanties en familiebezoek.

Omdat we zo weinig rijden en gezien de hoge km-stand beginnen de kosten inmiddels wel op te lopen. In de afgelopen 3 jaar o.a. nieuwe;
- Radiateur
- Airco (begaf het in Frankrijk met 35 graden)
- Remschijven achter (waren flink verroest)
- Versnellingsbak olie

Gisteren even langs de garage van mijn buurman gegaan voor een zomercheck omdat we binnenkort weer naar Zuid Frankrijk gaan. Blijkt er weer vanalles mis...;
- Remklauwen achter moesten vervangen (banden bijna niet handmatig rond te draaien)
- Draagarm en fuseekogel vervangen rechtsvoor.
- Accu voldeed al niet meer na 2 jaar (waarschijnlijk omdat we te weinig rijden)

En weer 1300,- verder... En er zit een nieuwe koppeling aan te komen.

Het zijn allemaal geen gekke reparaties, het blijft een auto met 260K kilometers. Ik vraag me alleen af of we niet beter af zijn met een jonger model met minder kilometers. Alleen dat kost dan zeker meer dan 10K en heeft natuurlijk net zo goed onderhoud nodig. Wat is wijsheid? We zitten nu denk ik gemiddeld al wel tegen de 1500,- aan onderhoud per jaar. De auto zelf is dat niet eens waard?

P.s. ook nagedacht om helemaal geen auto meer te nemen. Maar met 2 kinderen, hun sport, maar ook de flexibiliteit is ook wat waard. Huren is ook niet goedkoop. Omdat onzeker was of onze auto op tijd klaar zou zijn voor de vakantie hebben we gekeken naar een huurauto. 1600,- voor 2,5 week...

P.p.s ik zie net ook een gelijkwaardig topic. Die zal ik ook doornemen: https://www.autoweek.nl/forum/threads/advies-gezinsauto-oprijden-inruilen.12633/
Ik ben geen expert, meer een berijder, met zelf ook 2 wat oudere hobby auto's in bezit, die ook niet veel kilometers maken en dan denk ik toch dat ik ook wat kwaaltjes zie die deels te maken hebben met weinig rijden.

* Verroeste remschijven (als een auto weinig gebruikt en je weinig remt, gaan schijven makkelijker roesten).
* Remklauwen die vast gaan zitten (idem, weinig rijden is daar volgens mij niet perse goed voor)
* Accu (een accu 'loopt' toch wat leeg bij stilstand of weinig rijden en laadt je dan minder snel op)

Daarmee vraag ik me af of je met een jongere auto met minder kilometers niet (deels) dezelfde problemen en dezelfde onderhoudskosten zal gaan krijgen. Draagarm en fuseekogel (slijtagedelen), dat zal met kilometerstand te maken hebben, maar is op zich ook niet gek, gezien kilometerstand. Nieuwe koppeling (idem slijtagedeel) kan inderdaad veel met rijstijl van jezelf of vorige eigenaren te maken hebben ('op de koppeling' rijden). En kan met een volgende auto ook aan de orde zijn. Je weet dan immers ook niet hoe een vorige eigenaar of vorige eigenaren daar mee om zijn gegaan.

Snap je overweging, maar als je verder over de auto tevreden bent, dan zou ik zorgen voor een inhaalslag qua onderhoud en vervanging van slijtagedelen. En gewoon nog lekker ermee doorrijden. 1.300 euro nu investeren is nog altijd minder dan er nu 10.000 euro tegenaan gooien voor een iets jongere auto, waarbij je ook weer maar moeten afwachten welke kosten je daaraan krijgt (of niet). Want met een budget van 10.000 euro ga je ook al snel naar auto's van 7-10 jaar oud. Zeker als je weer iets wil van dezelfde omvang (Accord of vergelijkbaar).

Autos van deze leeftijden en met deze km-standen zullen regelmatig onderhoud benodigen en dus ook onbepaalde onkosten genereren vaak net wanneer dit niet uitkomt. Misschien een overweging om een private lease contract te vergelijken en eventueel te overwegen. Kosten zijn dan veel meer onder controle en de auto nieuw(er) en betrouwbaarder.

Private lease is echt ontzettend duur wanneer je deze auto in vergelijking neemt. Stel je hebt een leaseauto voor de standaard van 5k km en 60 maanden. Geen idee of jullie zo weinig rijden maar goed. Beetje ruime auto betaal je in een zeer gunstig geval €4000 per jaar. Dat is dan €20.000 in 5 jaar (60 mnd) en na die 5 jaar heb je niets.
Dan kan je met de huidige auto veel onderhoud plegen. Natuurlijk heb je voor die €20k een nieuwe auto en zitten een aantal kosten bij dat bedrag in, maar onderaan de streep is het echt niet goedkoper...

Het gaat me ook om de km-stand. Stel dat ik dezelfde kosten zou hebben met een auto met 150k km dan weet ik dat ie nog wel even mee kan, dus prima. Maar die van ons zit op 260k waarbij ik de kans groot acht dat ie sneller "op" is. Wel weer een eye opener dat het hebben van een auto een dure aangelegenheid is. Helemaal in verhouding tot hoeveel we rijden.

Het is wat het is. Bedankt iedereen voor de reacties!
De toyota yaris verso schiet me nog binnen, maar dan ga je er in bouwjaar niet echt op vooruit, maar is er ook met een betrouwbare automaat, de verlengde renault modus automaat is dan denk ik interessanter als je 2 vliegen in 1 klap wil.

Lastig dilemma.

De vraag is in welke staat de Honda Accord verder nog is. Hoeveel roest, en hoe goed de rest nog is.
Als de staat verder nog (erg) goed is dan zou ik er nog geld in stoppen. En anders naar wat anders kijken.

Ik schrik wel van de zeer hoge onderhoudskosten, mijn vorige Renault (D segment)zat gemiddeld op ongeveer € 400,00 per jaar en de huidige Renault ( B segment)nog minder.

Voor een budget van € 8000 en automaat kom je ook uit bij oudere auto's. En de vraag is in welke staat die dan nog zijn.

Misschien is de Nissan Note dan een goede optie. De Renault Modus vind je ook voor weinig geld.

Lastig dilemma.

De vraag is in welke staat de Honda Accord verder nog is. Hoeveel roest, en hoe goed de rest nog is.
Als de staat verder nog (erg) goed is dan zou ik er nog geld in stoppen. En anders naar wat anders kijken.

Ik schrik wel van de zeer hoge onderhoudskosten, mijn vorige Renault (D segment)zat gemiddeld op ongeveer € 400,00 per jaar en de huidige Renault ( B segment)nog minder.

Voor een budget van € 8000 en automaat kom je ook uit bij oudere auto's. En de vraag is in welke staat die dan nog zijn.

Misschien is de Nissan Note dan een goede optie. De Renault Modus vind je ook voor weinig geld.
Weet niet of de Honda veel duurder is dan gemiddeld. De remklauwen en draagarm vervanging koste alleen al 484,- aan arbeid. Remklauwen 176,- per stuk. Draagarm 123,-. Alle prijzen excl. btw. Andere merken zoveel goedkoper?

Wat betreft de rest van de staat. Ik denk goed, maar lastig inschatten. Had geen klachten maar de achterbanden zaten dus vast en draagarm/kogel zat buiten het minimum. Geen idee of er meer van dit soort verborgen gebreken zijn. Denk van niet aangezien deze punten zijn gevonden na een zomercheck. We hebben een beetje roest in de wielkasten achter, bekend probleem.

Ok, nog steeds in dubio wat te doen. Begin november moet ie weer op voor de APK. Verwacht geen afkeurpunten aangezien ie net een zomercheck heeft gehad waar punten uit zijn gekomen en inmiddels gerepareerd. Maar zit wel op een punt om een keuze te maken. Nog wat meer investeren in de auto of toch een nieuwe (2e hands).

Verwachte aankomende kosten:
- Vervanging koppeling zit er aan te komen + iets met de uitlaat wat gerepareerd moet = 1700,- (incl. Btw en arbeid)
- Volgens mij hoor ik linksvoor ook iets aanlopen. Zal me niks verbazen dat de remtangen (500,-) en/of schijven (?) aan de voorkant ook een keer aan de beurt zijn
- Airco is 2 jaar geleden vervangen maar willen ze eventueel checken/afvullen omdat de uitstroom 10 graden is (is niet goed?) - 170,-

Maar een nieuwe auto is ineens een investering van minimaal 10K. En het is maar de vraag wat je daar aan kosten mee hebt elk jaar.

Onze situatie:

- Ong 60K km gereden in 7 jaar.
- Gezin met 2 kinderen (7 en 9)
- Meeste kilometers ivm vakanties en ritjes naar familie. Verder verwacht ik wat korte ritjes ivm sport van de kinderen.
- Auto staat veel stil (ik weet dat dit slecht is, maar wat is het alternatief...)
- Hoeft niet weer een hele grote auto (station) te zijn. Dan wel een trekhaak zodat we een aanhangwagen kunnen koppelen voor de camping spullen. (gaat nu allemaal achterin en in de dakkoffer)
- Mijn vrouw rijdt niet, maar de kans is groter als we een automaat nemen. Is dus een pre, geen must.

Qua budget rond de 10K(?) en liefst een niet te hoge km-stand. Wij kochten de Honda met bijna 200K maar nu met 260K gaat er de laatste jaren toch wel veel kapot..

Ik zou echt lachend doorrijden met die reparaties/kosten. De auto schrijft niets af, je hebt hem ook niet echt keihard nodig, Hoe ernstig is die koppeling? Want als je daar al twee jaar mee rijdt dan kan dat misschien nog wel 3 jaar goed gaan.

Ik zei het al eerder: je moet die kosten niet zien als investering in een object dat je volgend jaar misschien weg moet doen. Het zijn operationele kosten, net als benzine en olieverversen, maar dan iets pittiger. Met inruil komt het ook nog weer een stukje terug als er nieuwe remmerij opzit of de opkoper een paar serieuze facturen ziet. (bijvoorbeeld die airco even laten doen toont goed houderschap).

Als je minder kosten wilt waarom dan niet een klein autotje kopen. En op vakantie een beetje inschrijven. Dan bespaar je ook op vaste lasten.
Voor 10 k koop je wel een redelijk recente mazda 2, yaris of clio of zo

Als je minder kosten wilt waarom dan niet een klein autotje kopen. En op vakantie een beetje inschrijven. Dan bespaar je ook op vaste lasten.
Voor 10 k koop je wel een redelijk recente mazda 2, yaris of clio of zo
Omdat er ook nog 2 kinderen aanwezig zijn

Terug
Bovenaan