Inruil advies

Twan 2860615

Startmotor
Dag allemaal,

Ik rij zelf een VW golf Variant R-line uit 2018 met 150.000 km gereden. Een luxe uitvoering met alle opties.

Nu heb ik een aanbieding gekregen om mijn auto in te ruilen (met €10.000 bij betalen) tegen een Seat Ateca uit 2020. Ook een luxe FR uitvoering. Deze auto heeft 120.000 km gereden maar heeft onlangs een nieuwe motor gekregen omdat de “oude” eigenaar door is gereden met een kapotte koel vloeistof slang. De nieuwe motor heeft pas 50km gereden en daar heb ik een jaar garantie op.

Ik heb geen verstand van auto’s. Daarom mijn vraag aan jullie. Is dit een goede deal?

Dank voor jullie reacties!

Groet Twan

Dit kán een goede deal zijn, maar dat is niet echt goed vast te stellen. Een nieuwe motor klinkt goed, maar de rest van de aandrijflijn heeft bijna net zoveel "ervaring", als de auto die je wilt inruilen. Dan vind ik € 10000 bijbetalen niet weinig. Een uitgebreide proefrit is de enige manier om na te gaan of het die € 10000 waard is.

Persoonlijk prefereer ik een lage body van een auto boven een hogere. Een performanc motor in een hogere carosserie vind ik een beetje onlogisch. Daarnaast vind ik 10.000€ bij betalen erg veel. Ik denk dat je met je huidige auto en geld achter de hand de betere deal hebt. Bovendien zijn goed gespecificeerde golfjes erg in trek en ik zie dat niet snel veranderen.

Persoonlijk prefereer ik een lage body van een auto boven een hogere. Een performanc motor in een hogere carosserie vind ik een beetje onlogisch. Daarnaast vind ik 10.000€ bij betalen erg veel. Ik denk dat je met je huidige auto en geld achter de hand de betere deal hebt. Bovendien zijn goed gespecificeerde golfjes erg in trek en ik zie dat niet snel veranderen.
Dankjewel Nico, persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van een Ateca Fr. Vandaar dat ik blij ben met jullie advies!

Dit kán een goede deal zijn, maar dat is niet echt goed vast te stellen. Een nieuwe motor klinkt goed, maar de rest van de aandrijflijn heeft bijna net zoveel "ervaring", als de auto die je wilt inruilen. Dan vind ik € 10000 bijbetalen niet weinig. Een uitgebreide proefrit is de enige manier om na te gaan of het die € 10000 waard is.
Dankjewel Chef, ik heb er mee gereden. Voelde ook goed.

Puur financieel is het niet zo handig. Qua merk zo op papier vind ik het ook een downgrade. De motor zou ik ook niet zo blij mee zijn. Blijkbaar kan het dus allemaal snel stuk en dat in- en uitbouwen kan ook weer wat gevolgen geven.

Begrijp me goed als je er echt vrolijk en blij van wordt (proefrit) en financieel kan het allemaal prima dan moet je het zeker doen. Verstandiger is echter de lange adem. In je bericht lees ik eigenlijk alleen 'lekkere trek' ;)

Puur financieel is het niet zo handig. Qua merk zo op papier vind ik het ook een downgrade. De motor zou ik ook niet zo blij mee zijn. Blijkbaar kan het dus allemaal snel stuk en dat in- en uitbouwen kan ook weer wat gevolgen geven.

Begrijp me goed als je er echt vrolijk en blij van wordt (proefrit) en financieel kan het allemaal prima dan moet je het zeker doen. Verstandiger is echter de lange adem. In je bericht lees ik eigenlijk alleen 'lekkere trek' ;)
Dank, klinkt alsof je me kent.

De slang kan ook losgeschoten zijn tijdens het rijden. Dat is bij sommige Mini modellen ook zo'n kwaal.
Als je dan niet stopt loopt de motor vast.

Wat ik dus gek vind, waarom is de auto bijna direct weer in de verkoop gezet? Of heeft de garage deze gerepareerd en de vorige eigenaar dus al tijdje een nieuwe.
Ik zou zeggen: er zit net een nieuwe motor in deze auto rijd ik nog door.

Maar over het algemeen telt, je weet wat je hebt en niet wat je koopt.
Al met al vind ik het een 50/50 keuze, 10k bijleggen is een hoop geld omdat de crossovermarkt redelijk verhit is.

Dankjewel, het was een lease auto. De garage die de auto nu aanbiedt heeft de motor vervangen en geeft mij een jaar garantie.

Zal wel geen nieuwe motor zijn dan maar een gereviseerde. Het zal de eerste lease maatschappij zijn die een nieuw blok bij de vw dealer koopt. Zeker als het even goedkoop klaar gemaakt moet worden ivm einde lease. 10.000 bij leggen klinkt voor mij veel.

Maar ik heb dan ook niets met suv modellen en zeker niet meer de ateca. Het interieur voelt en ziet er goedkoop uit. Dan liever de golf, zeker als daar alle opties op zitten wat je zegt. Die zou ik lekker houden, gevoelsmatig ga je er behalve wat kilometers amper er op vooruit

Het is wel een nieuwe motor. Niet door de lease maar door de garage geplaatst. Ik denk dat ik er wel uit ben. Dank voor jullie reacties.

Je bent blijkbaar wel heel gecharmeerd van zo'n Ateca FR. Maar zou vooraf willen weten of er een compleet NIEUWE motor ingekomen is (geleverd door Seat/VAG) of een gereviseerde ruilmotor met garantie door een erkend motorenrevisiebedrijf of een motor van de sloop met een aannemelijke km-stand uit een kneusje. Dat de "motor pas 50km" heeft gedraaid kan zo zijn dat dit na montage in de Seat is en kan ook voor alle 3 door mij genoemde versies van toepassing zijn.

Laatst bewerkt:
Dat zou ik niet doen. Fors bedrag bijbetalen terwijl je er volgens mij qua ruimte op achteruit gaat en je maandelijkse lasten stijgen aangezien de Seat o.a. meer brandstof verbruikt.

Dat zou ik niet doen. Fors bedrag bijbetalen terwijl je er volgens mij qua ruimte op achteruit gaat en je maandelijkse lasten stijgen aangezien de Seat o.a. meer brandstof verbruikt.
Ruimte is een slecht argument, ik lees nergens dat hij opzoek is naar een ruimere auto.

Veel geld voor weinig upgrade. Zowel qua bouwjaar een kilometers
Je schrijft alleen niets over verschil in motorisering en versnellingsbak...
Maar zo te lezen ben je helemaal weg van de Ateca dus als je het kunt doen moet je er lekker voor gaan.

Het is echt een nieuwe motor.
Kan mij dat vrijwel niet voorstellen. Beetje nieuwe motor kost al snel een 8000 euro vanaf vw. Misschien nog wel veel meer. Dat
Maakt de auto gelijk onverkoopbaar voor de garage of leasemaatschappij. En dan moet het er nog in en alles over gezet worden. Met Zeker bij lease of garage betaald dat nooit is mijn ervaring . Zal wel een gereviseerde motor zijn. Vraag nog maar eens door hoe het echt zit . Word vaak snel gesproken van een nieuwe motor, maar bedoelen dan vaak een andere motor.

Bij Gereviseerd zijn de meeste onderdelen hopelijk ook nieuw.
Overigens zie ik ‘nieuw blok’ niet als een pluspunt bij een niet heel oude auto, maar dat zit deels tussen de oren.

Wat is überhaupt de motivatie om de auto in te ruilen?
Dit is namelijk geen 'once in a lifetime opportunity'.
Was je al opzoek naar een Seat Ateca? Is deze voordeliger dan anderen die te koop staan?

Verstandig / economisch vraag ik me af of het de juiste keuze is. Eens met Jeroen, e.a.: het is inderdaad niet een enorme vooruitgang, dus ik zou zeggen dat je dan beter door kunt rijden (of een grotere stap naar nieuwer / lagere km's kunt maken).
Veel geld voor weinig upgrade. Zowel qua bouwjaar een kilometers
Je schrijft alleen niets over verschil in motorisering en versnellingsbak...
Maar zo te lezen ben je helemaal weg van de Ateca dus als je het kunt doen moet je er lekker voor gaan.
Maar uiteraard, als je enthousiast bent over een auto kan het altijd. Ik vraag me dan eveneens af of de nieuwe motor hem dusdanig beter/aantrekkelijker in de markt zet vergeleken met ander Ateca aanbod.

Ik vind het een leuke auto en vroeg me af of het een verstandige keuze was.
Verstandig niet. Je legt behoorlijk wat geld bij voor een amper jongere en ruimere auto. En ja een nieuwe motor kan fijn zijn, maar dat zou voor mij ook al een reden zijn om verder te kijken (onterecht wellicht, maar ik vind het maar niks).

Maar als je zin hebt in een Ateca dan vervalt bezwaar 1 (behoorlijk wat geld bijleggen). Blijft voor mij staan bezwaar 2 (zou ik gaan voor een exemplaar met een 'nieuwe' motor). Ik denk dat ik het persoonlijk niet zou doen.

Terug
Bovenaan