RandY’81s Citroën DS4 thp 225 Sport Chic (stage 1 chiptuning) 390NM & Mazda 2 GTM Line

Dat koppel is zeker indrukwekkend! Ook na tuning nog het verschil met je 3d-print gemeten toevallig? :)

Dat koppel is zeker indrukwekkend! Ook na tuning nog het verschil met je 3d-print gemeten toevallig? :)
Dank je. Na de tuning is ie alleen gemeten met de standaard inlaat. Hier heb ik helaas geen cijfers van.

Als het weer een beetje fatsoenlijk weer in bouw ik em weer terug. meteen even de nieuwe bougies erin zetten.

Hier nog een foto van de vermogen en koppelkromme. Wat een genot is het om hier mee te rijden.
AP1GczPSbZDH59isMNdOCe2zINO7mMgJEFe8xsoWx_n6asaYHjZrFoNCdv8za15HEhVk2-gjEcJ5PKkHEdR2zjJb86tXV9yQ7r34SNGojaNcWAPhXfKxC8GFiCaX2rNNoy9JH0a9W3H1dszpHoOU4cvkGgeLxw=w753-h744-s-no-gm

gelijk de bougies verwisseld. Zo slecht zagen ze er ook niet uit. maar deze moeten om de 30k vervangen worden. Deze zaten op 36K.
AP1GczP8e2V3m340kxKNx6VAZ-2h2cRjDaq27L68ixC-24Nk-lg_qj6F7IDJjUzt2hFlpp4T5-cFxeSQGItwECoAoShcHJTZIFu_axKpKhvJMN38-wLCWkqgQlwNvKaOKFYE-3Gd08Qf7r2kkb6rwG99Xs0yrg=w1689-h1271-s-no-gm

Meteen ook weer de laatste versie van de inlaat gemonteerd. Het blijft trial en error. Montage van het onderste deel was wel een crime. Deze heeft nog even wat aanpassingen nodig in het 3D model en de print instellingen van het PETG materiaal. Bovenste deel blijft Rubber, maar moet ook iets dikker gemaakt worden ivm sterkte.

AP1GczNwgyqaBWMaKIGUb_MvPWkIieoy1eqSuyDBlafHHLa7hzTPnPEpbJDOvu7Tm1J0tguwDO6JzjMkY2TBaeTwzQl-B4C6wQLhMZfReMvAGpDafXNL7cTKUSbKciflEZkEO_YXsC8hFYUpdJ9urI4PtNn1tw=w958-h1271-s-no-gm

AP1GczNk7x4vUENLYnYqLnrx3m0in6z7Wsx0AuDvIQMuupWPQOQptxcg41yc-1W7p_g3CVHZACDbrbmHSerAuwgMM7e6G0l-y-Lt5jZfxAGUUglt7r0H9XEspmzcYf2mmrHrBrT_5SYSbbGba5Cq9l1qZuwxeg=w958-h1271-s-no-gm

Ze meten op een testbank het koppel en het vermogen wordt dan terug gerekend. Als het vermogen "bovenin" achter blijft wordt dat mogelijk veroorzaakt door te weinig lucht (turbo zit aan zijn maximale luchtopbrengst) of te weinig brandstof (Injectoren te weinig flow of brandstofpomp te weinig capaciteit). Leuke uitdagingen weer!

Ze meten op een testbank het koppel en het vermogen wordt dan terug gerekend. Als het vermogen "bovenin" achter blijft wordt dat mogelijk veroorzaakt door te weinig lucht (turbo zit aan zijn maximale luchtopbrengst) of te weinig brandstof (Injectoren te weinig flow of brandstofpomp te weinig capaciteit). Leuke uitdagingen weer!

Ik vind het wel even goed voor nu. Ding loopt hard zat. Qua performance ben ik super tevreden.
Ben benieuwd hoe de DS4 straks met de caravan rijdt.

De remmen mogen nog wel wat bite hebben. Daarom wil de voorste blokken nog gaan vervangen voor EBC greenstuff. (helaas is de ferrodo ds2500 niet leverbaar voor mijn auto)

Optisch wil ik nog wat kleine dingetjes doen maar dat komt tzt wel.

Het lijkt me inderdaad dat je met dit resultaat wel weer door kan, netjes toch? Stiekem was ik wel benieuwd naar het resultaat met en zonder jouw eigen intake :)

Wat meet 'bite' kan, naast de Green of Yellow stuffs, nog wat verbeterd worden door de remslangen te vervangen door exemplaren met een staalmantel. EBC levert die ook.

Wat meet 'bite' kan, naast de Green of Yellow stuffs, nog wat verbeterd worden door de remslangen te vervangen door exemplaren met een staalmantel. EBC levert die ook.
THx voor het meedenken. EBC heeft helaas geen staal omvlochten leidingen voor de DS4. Hiervoor moet ik ff shoppen bij HEL performance. Meteen ook ff de remvloeistof meepakken.

Afgelopen week de DS4 op 170.000km gezet.

Al die tijd rijdt de auto nog steeds erg goed, op1 dit na.

Op de snelweg heeft de auto last van trillingen in het stuur, echter niet altijd.
Uitlijning is goed, en banden zijn netjes gebalanceerd.

Nu zijn de achterste draagarm lagers de verdachte. Deze zijn een zwak punt, aan gezien ze bij de DS5 (zelfde voorwielophanging) vervangen bij een terugroepactie voor stijvere exemplaren.

Hiervoor is een setje powerflex rubbers besteld. ook heb ik meteen het rubber voor de achterste motorsteun meebesteld. Aangezien deze ok zacht begon te worden.

Echte tuning plannen zijn er niet meer. gewoon lekker blijven rijden met de familie auto.
Er is namelijk een zaadje geplant om een auto extra bij aan te schaffen de komende jaren. Ik heb mijn zinnen gezet op een Corvette C4 targa tussen 1983 en 1987, bij voorkeur met een handbak.

klusjes voor de komende tijd:

rubbers draagarmen en motor steun vervangen
bak olie verversen
remblokken voor vervangen voor Brembo's ( toch maar geen greenstuff)
remvloeistof verversen
En uit voorzorg alle wielnaven en spacers schoon maken

En als er nog ergens tijd over is de polijstklus van vorig jaar afmaken (dak en motorkap zijn gepolijst, nu de rest nog)

Ah een C4! Heel leuk. Ik heb de mijne (een 1988) al weer bijna 9 jaar.

De handbak is een 4+3 in die jaren. Dat betekent dat er achter de handbak nog een 2e versnellingsbak zit voor in feite lage en hoge giering. De knop op de versnellingspook of het rijgedrag bepaald bij elke versnelling of je de hoge of de lage krijgt. Het vraagt wat gewenning maar is leuk ermee rijden.
Zelf wel voor een automaat gegaan want een koppeling van de Corvette is erg zwaar en de voetenruimte is erg klein.

Qua onderstel heb je de standaard, Z51 en ook nog de Z52. Het zijn namelijk meer sportpakket wat betekent dat je een ander stuurhuis krijgt (andere overbrenging), andere schokdempers, verstevigingen aan het chassis en andere veerkarakteristiek. Een Z52 pakket is identiek aan een Z51 op de veren na.
De C4 was namelijk heel erg sportief afgesteld en er waren veel klachten over comfort. Behalve het toevoegen van de Z52 optie is het ook nog eens zo dat elk modeljaar de veerkarakteristiek dichter naar comfort werd gebracht.
Ook nog een tip: voordat je iets gaat doen aan het onderstel; denk eraan om eens originele specificatie nieuwe schokdempers te monteren. Is eenvoudig te doen, niet heel duur en maakt een gigantisch verschil. En de meeste C4s rijden op versleten schokdempers maar ze komen er makkelijk de APK mee door.

Kwaliteit van het interieur is vrij beroerd helaas; zeker als de auto uit een zonnige omgeving komt. Vrijwel alles is nog te koop, dat wel. Een Corvette die niet uit een zonnige omgeving komt kan roest hebben aan de bodemplaat. Kijk goed naar de paar metaaldelen net voor de achteras.

Standaard dingen die stuk gaan (maar eenvoudig te repareren) zijn het digitale dashboard, de klapkoplampen en de rubber voorspoiler (die echter ervoor moet zorgen dat er genoeg lucht naar de radiateur gaat en dus wel belangrijk).

Andere tip: het is heel natuurlijk om bij uitstappen je aan het stuur omhoog te trekken. En veel eigenaren doen dat ook. Daar krijg je echter speling van op de stuurkolom. Een klein beetje is normaal maar op een gegeven moment gaat het effect hebben op het sturen. Niet doen dus en opletten hoeveel speling erop zit voor je er eentje koopt.

Vreemd genoeg is de C4 vooral ook heel rustgevend. De diepe tonen van de V8 samen met het open targa dak.. en dan ook nog eens het idee dat het heel hard kan maar niet hoeft.

Ah een C4! Heel leuk. Ik heb de mijne (een 1988) al weer bijna 9 jaar.

De handbak is een 4+3 in die jaren. Dat betekent dat er achter de handbak nog een 2e versnellingsbak zit voor in feite lage en hoge giering. De knop op de versnellingspook of het rijgedrag bepaald bij elke versnelling of je de hoge of de lage krijgt. Het vraagt wat gewenning maar is leuk ermee rijden.
Zelf wel voor een automaat gegaan want een koppeling van de Corvette is erg zwaar en de voetenruimte is erg klein.

Qua onderstel heb je de standaard, Z51 en ook nog de Z52. Het zijn namelijk meer sportpakket wat betekent dat je een ander stuurhuis krijgt (andere overbrenging), andere schokdempers, verstevigingen aan het chassis en andere veerkarakteristiek. Een Z52 pakket is identiek aan een Z51 op de veren na.
De C4 was namelijk heel erg sportief afgesteld en er waren veel klachten over comfort. Behalve het toevoegen van de Z52 optie is het ook nog eens zo dat elk modeljaar de veerkarakteristiek dichter naar comfort werd gebracht.
Ook nog een tip: voordat je iets gaat doen aan het onderstel; denk eraan om eens originele specificatie nieuwe schokdempers te monteren. Is eenvoudig te doen, niet heel duur en maakt een gigantisch verschil. En de meeste C4s rijden op versleten schokdempers maar ze komen er makkelijk de APK mee door.

Kwaliteit van het interieur is vrij beroerd helaas; zeker als de auto uit een zonnige omgeving komt. Vrijwel alles is nog te koop, dat wel. Een Corvette die niet uit een zonnige omgeving komt kan roest hebben aan de bodemplaat. Kijk goed naar de paar metaaldelen net voor de achteras.

Standaard dingen die stuk gaan (maar eenvoudig te repareren) zijn het digitale dashboard, de klapkoplampen en de rubber voorspoiler (die echter ervoor moet zorgen dat er genoeg lucht naar de radiateur gaat en dus wel belangrijk).

Andere tip: het is heel natuurlijk om bij uitstappen je aan het stuur omhoog te trekken. En veel eigenaren doen dat ook. Daar krijg je echter speling van op de stuurkolom. Een klein beetje is normaal maar op een gegeven moment gaat het effect hebben op het sturen. Niet doen dus en opletten hoeveel speling erop zit voor je er eentje koopt.

Vreemd genoeg is de C4 vooral ook heel rustgevend. De diepe tonen van de V8 samen met het open targa dak.. en dan ook nog eens het idee dat het heel hard kan maar niet hoeft.

thx voor de info. Ik ben me nu vooral aan het verdiepen in de c4 corvette. vooral de do's en don'ts. En (proberen) zo hard mogelijk te sparen....

We zijn inmiddels al weer ff verder.

Twee weken geleden een poging gedaan om de draagarmen op het oprit eronder uit te krijgen, maar ik kreeg de fuseekogel maar niet los. Binnenkort maar eens een 2e poging doen. heb een hoop tips gekregen. Ondertussen heb ik voor de voorste draagarm rubbers een setje originele erbij gekocht. Deze zien er ook niet helemaal fris meer uit. als we dat toch bezig zijn pakken we die gelijk mee. Lagers uit en in persen kan ik op mijn werk.

Ook is de ds4 weer bijna toe aan zijn jaarlijkse oliebeurt. Sinds de klepseals zijn gedaan is het olie verbruik ook zo goed als nul. Km.stand is ondertussen opgelopen naar 170.000km.

Op een los zittend sierkapje voor de spiegel en een rammelende bumpstop rechtsachter heb ik eigenlijk niks spannends te melden. Deze 2 dingetjes lossen we op met een kloddertje lijmkit.

De nieuwe Brembo blokken voor bevallen ook top! De oude (bosch) remblokken waren helemaal verglaasd en remde niet meer naar behoren. Heb meteen de remklauwen van een likje verf voorzien.

Voor foto's verwijs ik even naar mijn instagram pagina

Terug
Bovenaan