Gezinsauto Plug in Hybrid of gewoon benzine.

ChrisGGG f4762175

Net ingestapt
Hoi.
Wij overwegen een andere auto aan te schaffen alleen vind ik het wat lastig de keuze te maken tussen een plug in of een gewone benzine auto.
Ons gezin bestaat totaal uit 5 personen en we rijden sinds 2010 en mazda 6 station.
Prima auto betrouwbaar en functioneel, heeft ons al vele jaren trouwe dienst bewezen. Met 3 opgroeiende kinderen begint de achterbank wat krap te worden en dat de auto inmiddels 16 jaar oud is (155000 KM) begint ook wel duidelijk te worden in kleine mankementen en het comfort wat achteruit gaat.
Nu zijn we erover na aan het denken om een andere auto aan te schaffen.
Het aantal kilometers wat we op jaarbasis rijden is ca. 10.000 km en de volgende auto moet een lage km stand hebben zodat we weer een aantal jaren (minimaal 8) vooruit kunnen.
Budget is ca 35 K en ons keuze is gevallen op een skoda kodiac.
Nu is het laatste model kodiac ook uitgevoerd als plug in, alleen is het budget hiervoor nog niet toereikend.
We zouden dus nog even kunnen wachten totdat deze wel toereikend is, of nu de keuze maken om een benzine uitvoering te kopen.
Wat me wel aan het denken zet is hoe de prijzen van de gewone benzine modellen zich de komende jaren ontwikkelen, met de komst van EV's/plug in modellen.
Overigens bestaat de mogelijkheid om aan het huis een laadpaal te plaatsen.
Ik ben benieuwd naar jullie visie/mening hierover.
Groet C

De plugin schijnt door zijn extra vermogen prettiger te rijden dan de 1.5 zeker met 5 man en bagage.
Maar met zo weinig kilometers, waarom niet een EV? Tesla model 3 past in je budget de Y net er buiten.

Dankjewel voor je reactie.
Praktisch gezien valt de Model 3 en de Y af, ivm kofferbakruimte.
Overigens gaan we regelmatig erop uit met 4 fietsen (op het dak).

Is een jong gebruikte Skoda Superb PHEV geen optie ? Die zijn binnen budget verkrijgbaar, en bieden een oceaan aan kofferruimte.

PHEV lijkt me in alle gevallen de slechtste optie. Alle nadelen van ICE en EV gecombineerd in één voertuig, en daarnaast een gegarandeerde restwaarde flop...

• Leuk
Waarderingen: ak2
De kodiaq vinden we prettig vanwege de hoge zit en kan vermoedelijk beter omgaan met volle bepakking, denk aan dakkoffer, fietsen bagage en 5 personen. In de die gevallen heeft nu onze mazda het zwaar (ook qua vermogen) en komen de wielen bijna in de wielkasten. EV vinden we als nadeel de beperkte actieradius (route soleil duurt dan nog langer) en er zal flink geïnvesteerd moeten worden in extra zonnepanelen.

Het is natuurlijk niet verplicht om zonnepanelen te hebben om je elektrische auto te laden. Mooi is het wel natuurlijk. Maar als je daar niet in wilt investeren en je kunt de auto in het weekend opladen (dat moet normaal gezien kunnen met zo'n kilometrage per jaar) dan kun je overwegen om een dynamisch energiecontract te nemen. Dan kun je zeker van de lente tot de herfst profiteren van de zonnepanelen van je buren, omdat op die momenten de energieprijs heel laag is.

De kodiaq vinden we prettig vanwege de hoge zit en kan vermoedelijk beter omgaan met volle bepakking, denk aan dakkoffer, fietsen bagage en 5 personen. In de die gevallen heeft nu onze mazda het zwaar (ook qua vermogen) en komen de wielen bijna in de wielkasten. EV vinden we als nadeel de beperkte actieradius (route soleil duurt dan nog langer) en er zal flink geïnvesteerd moeten worden in extra zonnepanelen.

Als je de Kodiaq ook motorisch niet te zwaar wil belasten zou ik eerder voor de gewone benzine 1.5 TSI gaan. Deze is een stuk lichter en het laadvermogen veel groter ongeveer 700 kg i.p.v. 500. Het model uit 2020 was ook flink goedkoper! Een goed exemplaar voor minder dan 30k uit 2020 moet je kunnen vinden!

Laatst bewerkt:
Volgens mij is een plugin alleen handig als je elke dag iets van 60-100km woonwerk verkeer doet en hem elke nacht trouw oplaadt. Op die manier haal je het meest rendement uit het concept terwijl je ook gewoon relaxt lange ritten kunt maken.

In dit geval zou ik voor 10000km per jaar hier niet aan beginnen. De techniek is ingewikkelder, wat gaat mrb doen in de toekomst met dit soort zware auto's, bij niet pluggen zijn ze vaak niet heel veel zuiniger dan vergelijkbare benzinemodellen en je hebt extra kosten voor een laadpaal op de oprit en aanpssingen in de meterkast.

Volgens mij is de Seat Tarraco nagenoeg dezelfde auto, dus is ook nog een optie misschien. Of anders misschien een hybride RAV4.

Aan een complexe plugin hybride zou ik met zo weinig kilometers per jaar niet beginnen. Ik zou gewoon een normale benzineauto (of een volledig elektrische auto) aanraden.

De Skoda Kodiaq is een hele ruime auto. De Seat Tarraco is een goed alternatief. Er zijn natuurlijk nog veel meer alternatieven mogelijk.

Waarom geen elektrische auto. Je rijd maar weinig, zeker met een Tesla achtige of een ID4/Enyaq heb je geen enkele vrees met de route du soleil.

Ja je moet verplicht als je pauze neemt minimaal 20 minuten blijven. Ik geloof dat iedereen gewoon keihard door rijd en pas stopt als ze op plaats bestemming zijn. Maar met de tegenwoordige range van die dingen.

Aangezien je zo tevreden bent over je Mazda, zijn een recentere 6 of een CX-5 dan geen opties?

• Leuk
Waarderingen: Volt
Ik zou gewoon ICE wagen nemen. Voor PHEV maak je veel te weinig kilometers om extra kosten te dekken. . Met 80.000km in 8 jaar kan je ook prima nog een auto met anderhalve ton op de klok kopen. Ja inderdaad bij 2 ton en hoger kom je meer tegen dan bij 1 ton, maar vergis je niet in de bult geld die je vandaag al gegarandeerd in je zak houdt met een ton meer op de aankoopfactuur.

Model Y / ID4 adviezen: ja misschien wel, daar moet je gewoon even aan rekeken.

Het is natuurlijk niet verplicht om zonnepanelen te hebben om je elektrische auto te laden. Mooi is het wel natuurlijk. Maar als je daar niet in wilt investeren en je kunt de auto in het weekend opladen (dat moet normaal gezien kunnen met zo'n kilometrage per jaar) dan kun je overwegen om een dynamisch energiecontract te nemen. Dan kun je zeker van de lente tot de herfst profiteren van de zonnepanelen van je buren, omdat op die momenten de energieprijs heel laag is.
Zonnepanelen zijn voor de EV/PHEV eigenaar helemaal niet nodig voor flinke voordelen. Je noemt inderdaad al de 'zonne-uren' maar 's nachts is er ook al heel wat aan de hand, zelfs in de wintermaanden. En voor veel mensen is 's nachts opladen beter en consistenter te doen dan op (weekend)middagen.

ENvVAf.png

0NbHf3.png

6NcE1u.png

Hier ook 3 kinderen. Waar op letten:
- 3 echte stoelen achterin ipv 2 zits + bobbel
- platte vloer, geen tunnel achterin
- grote kofferbak

Plug-in gaat ten koste van ruimte en extra wegenbelasting vanaf 2025.

Bij 10000km/jaar ga je niet veel verdienen op brandstoffen/jaar.
Als je een grote hybrid wil nemen, dan is een RAV4 een optie. 10 jaar garantie, dus kun je goed weer doorverkopen als-ie 9,5 jaar oud is.
Qua ruimte en 3 stoelen achterin is een VW Touran ook een optie. De Ford Focus is ook groot en ruim genoeg voor 3 personen achterin én een platte vloer.
De 3 stoelen van de Touran kunnen ook apart versteld worden, slechts een paar merken hebben dat.

Je MRB wordt vanaf 2025 €200 per jaar duurder voor de PHEV vs de benzine want de korting vervalt.

Met 10k km verbruik je zo'n €1300 aan brandstof met de benzineversie. De actieradius van de kodiaq PHEV is ~80km.
Hoeveel van je km denk je dan elektrisch te kunnen doen? Dat is dan tegen lagere kosten afh van publiek laden of je eigen tarieven. Brandstof en MRB opgeteld bespaar je denk ik max 300-400 per jaar.
Dan moet je wel een veel duurdere auto kopen en heb je dus veel meer afschrijving of je wacht nog 2 jaar, maar dan heb je nog maar 2 jr garantie op een auto waaraan meer kapot kan.
Financieel heb je dus geen business-case
Milieu-impact bij 10k km is ook niet zo groot en wsch kun je maar max de helft voorkomen.
Dat zou ik dus ook niet doen.

Met 35k te besteden zou ik toch serieus de Model Y overwegen. Die heeft de komende jaren nog flink korting op de MRB. Van horen zeggen is hij erg ruim.

Als je niet elektrisch wil dan zou ik een benzineauto nemen. De Kodiaq zou dan ook bij mij hoog op mijn lijstje staan, maar ik heb me daar niet erg in verdiept.

Dankjewel voor jullie nuttige reacties.
Goed over nagedacht en uiteindelijk besloten om voor de Kodiaq 1.5 turbo te gaan.
De kodiaq is inmiddels aangeschaft, we hopen hier weer een aantal jaren plezier van te gaan hebben en wie weet doen we er net zo lang mee als de mazda (ca 13 jaar).

Terug
Bovenaan