Honden auto en werkpaard

Hallo,
momenteel tuf ik rond in een Renault twingo II die toch wel erg duur begint te worden in onderhoudt.
Het is dan ook wel een pech auto.

De achterbak kan helemaal weg geklapt worden en de zitting tegen de voorstoelen aan. Ideaal met honden.

Maar nu zijn we dus in conclaaf, een andere kopen of deze weer opbeuren voor een (paar) jaar.

Bij voorkeur zouden we net een tikkeltje groter willen.
Denk Nissan Note, misschien C3?

Waar het vooral in ontbreekt is betaalbaarheid, duidelijkheid over onderhoud/betrouwbaarheid, verbruik en mogelijkheden om de achterbank te verwijderen of weg te klappen tot iets werkbaars.
Ook kom ik steeds van die krengen tegen met allemaal klepjes in de vloer achter, waar onze grootste hond gewoon meteen door zakt met zijn massa.

Ik zoek gewoon een ragbak, met airco, net iets meer ruimten zodat de honden comfortabel kunnen slapen terwijl ik rij die niet elk jaar 1200,- bij de garage kost. Die minimaal 1 op 15 rijdt!
En dan niet 5000,- moet kosten terwijl er 300.000km op staat en er 3 ongelukken mee zijn gereden.
Serieus, ik heb zo veel vraagtekens bij elke auto die ik tegen kom die vaag aan de wensen voldoet ivm belachelijke prijskaartjes.
Wat is er gebeurt met de occasion markt?

Anyhow, iemand nog goeie suggesties voor een dergelijk model? Voor ik het opgeef en mijn geld weer in die vreselijke fransoos steek.

Suzuki Ignis type 1. Lelijk schijtding dus goedkoop. Lage lasten en kwalitatief op zijn minst acceptabel. Of de ruimte achterin geschikt is voor grote honden, weet ik zo niet.

Als het nog een slag groter mag zijn, kun je een Daihatsu Gran Move overwegen.

Laatst bewerkt:
TOYOTA Yaris Verso 1.5 16V VVT-I LINEA TERRA Sol Airco
€ 2.950,00

Honda Jazz 1.2 S / 1e eigenaar / 98267km N.A.P.
€ 4.199,00

Ja ze zijn 100 jaar oud en zijn niet moeders mooiste. Maar wel betrouwbaar, ruim en zuinig.

m1fyh1nbhkvd_800.jpg

TOYOTA Yaris Verso 1.5 16V VVT-I LINEA TERRA Sol Airco
€ 2.950,00

Honda Jazz 1.2 S / 1e eigenaar / 98267km N.A.P.
€ 4.199,00

Ja ze zijn 100 jaar oud en zijn niet moeders mooiste. Maar wel betrouwbaar, ruim en zuinig.
Ik kreeg de Yaris Verso indd massaal aangeprezen door andere grote honden huishoudens. Kennelijk niet stuk te krijgen en de achter stoelen kun je wegschuiven voor compleet gladde vloer.

Bull bar er op en het is best een hilarisch ding om te zien.

Kijk eerst wat het kost om de Twingo 2 goed op te knappen,waarschijnlijk heb je een slecht onderhouden/ slecht exemplaar gekocht.
Een goed onderhouden Twingo 2 is volgens de statistieken een hele betrouwbare en degelijke auto. ( helaas heb je veel pech gehad)

In een lage prijsklasse blijft het altijd opletten, je kijkt naar oude auto's met een heel leven achter de rug, een aankoopkeuring bij bijvoorbeeld een Vakgarage is zeker aan te bevelen.
Of koop de auto bij een betrouwbare garage met werkplaats bij je in de buurt.

En als je tocht wat anders kiest kijk dan eens naar een Dacia Logan MCV.

Of een Dacia Dokker.
Bestelwagens of bestelwagens die omgebouwd zijn als personen auto zijn in de praktijk erg handig.
Andere opties zijn de identieke Fiat Qubo, Peugeot Bipper en Citroen Nemo.
Of groter de Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, of Fiat Doblo.

Kijk eerst wat het kost om de Twingo 2 goed op te knappen,waarschijnlijk heb je een slecht onderhouden/ slecht exemplaar gekocht.
Een goed onderhouden Twingo 2 is volgens de statistieken een hele betrouwbare en degelijke auto. ( helaas heb je veel pech gehad)

In een lage prijsklasse blijft het altijd opletten, je kijkt naar oude auto's met een heel leven achter de rug, een aankoopkeuring bij bijvoorbeeld een Vakgarage is zeker aan te bevelen.
Of koop de auto bij een betrouwbare garage met werkplaats bij je in de buurt.

En als je tocht wat anders kiest kijk dan eens naar een Dacia Logan MCV.

Of een Dacia Dokker.
Bestelwagens of bestelwagens die omgebouwd zijn als personen auto zijn in de praktijk erg handig.
Andere opties zijn de identieke Fiat Qubo, Peugeot Bipper en Citroen Nemo.
Of groter de Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, of Fiat Doblo.

Mijn twingo is de eerste 36000km bij de dealer in onderhoudt geweest en is sindsdien mijn auto.
EN heeft inderdaad een hoop pech, maar dit hoor ik ook terug van andere twingo eigenaren.
120k?
De veren klappen om je oren, de koplampen springen vol tranen en de electra gaat compleet op tilt.
Je gaat een lijst af van complete onzin en zodra je daar mee klaar bent kun je weer bovenaan beginnen ongeacht onderdelen kwaliteit, dealer onderhoud of rijstijl. Een soort eindeloze verdriet bingo.

Terwijl de twingo 1's nog vrolijk rond tuffen en zich laten misbruiken om de IKEA leeg te trekken.

Uiteraard blijft tweedehands kopen lastig, uiteraard kijken we naar de kosten om de huidige toch weer wat leven in te blazen. Maar ik ben klaar met mijn geld zinken in bodemloze Franse putten.
En die lagere prijsklasse? Ja, tja, niet iedereen heeft 10.000 euro liggen voor een auto met al 200.000km op de teller, met net zo'n grote kans op miskoop als de bejaarde bakkies en mooi versierde winkelkarretjes. (bijkomende hogere benzine consumptie en wegenbelasting niet te vergeten)
De kosten moeten te overzien zijn en als hij dan toch ook niet lang mee gaat hou ik het liever iets goedkoper tot de markt weer normaliseert.
Welkom bij de minima inkomsten die niet zoveel keuzes hebben.

Daar kon een plaat triplex uitkomst bieden.
Spijtig genoeg hebben 90% van de modellen ook een ongelijke vloer zelfs als je de stoelen verwijderd zit er weer ergens hobbel of twee, vaak met verschillende redenen.
Dan gaat die triplex plaat ook niet zo goed onder 70, 50 en 30 kilo.

Eigenlijk bizar dat de fiat Multipla met de uitneembare stoelen, inclusief handige til handvaatjes= gelijke vloer of zelfs de 'kantel ze even de vloer in' achterbank van de Toyota Yaris Verso iets zijn van het verleden. Stel je voor dat je je gezinsauto kan inzetten als bestelbusje, dat gaat ten koste van de verkoop cijfers!!!!

Ik heb ook een Twingo 2 gehad. Die heeft de 300.000 km aangetikt. Wat een fijne auto was dat.

Wat gaat er allemaal stuk. Want in principe is 1200,- niet veel geld bij de garage. Een beurtje en 4 banden en je bent het al kwijt.

Bedankt voor de update, een Nissan Note is een goede optie, erg praktische en betrouwbare auto, veel auto voor het geld.

Het lastige is dat je al snel bij oude/ oudere auto's uit komt.
Met alle risico's van dien. Aan de reputatie heb je dan niet veel.
Voor de Citroën hadden we een nieuw gekochte Toyota, waar helaas heel veel aan stuk ging. Met elke auto of merk kun je ook gewoon pech hebben. Dat heb je nu helaas bij de Twingo.

We hebben zelf een Renault Clio uit 2020 en een Citroën C3 uit 2011.
Beide auto's bevallen erg goed.

Bij de Renault is zelfs nog geen lampje vervangen. De vorige Renault uit 2009 was ook erg robuust en heel betrouwbaar, veel mee gereden en bij 180.000 km ingeruild. Elektrisch waren ze erg goed, en heel voordelig in onderhoud.

De C3 is van 2011 en heeft ruim 234.000 km op de teller.
Tot nu toe is het in de afgelopen 10 jaar een goede en betrouwbare auto geweest.
We hebben een diesel, de diesel van deze generatie was erg goed. Met de benzine motoren is het wel opletten.
Een 1.4 zou kunnen, een 1.2 uit de eerste bouwjaren zou ik zeker niet doen. Punt van aandacht kan het olieverbruik zijn, als de auto alleen veel korte ritjes heeft gemaakt.

Als je wat anders koopt zorg dan dat er aantoonbaar goed voor gezorgd is. Hele rationele auto's en bestelwagens kunnen erg intensief gebruikt zijn. De staat per exemplaar kan enorm verschillen.

Het merk Dacia zie je een aantal keren voorbij komen, het zijn hele rationele auto's. Dacia maakt gebruik van betrouwbare bewezen Renault techniek, en is een robuuste auto gemaakt voor het gebruik op slechte wegen. En wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Andere goede opties zijn bijvoorbeeld een Kia Venga, en Hyundai IX20, of kijk naar een Fiat Idea. De Japanse opties zijn al genoemd.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ik heb al bijna 15 jaar een Honda Jazz uit 2006, inmiddels met liefde verworden tot de 'bos-auto' voor onze hond.Gekocht met 19.000km, inmiddels 305.000km op de teller. Ik hou de onderzijde netjes om roest te voorkomen/ sterk te beperken verder heb ik in al die jaren naast regulier onderhoud en slijtagedelen enkel 2 accu's, 2 wiellagers en de aircopomp en condensor laten vervangen.

Het model van 2002-2009 koop je voor een relatieve habbekrats, check de bodem en subframe op roest. Dat is waar de meeste uiteindelijk op stranden. Als het verder goed rijdt, remt en schakelt kun je het bijna een no brainer noemen. De 1.2 is een superfijn en zuinig motortje die tonnen loopt en probleemloos is. Alleen de S had geen airco dus 1 trede hoger zoeken.

Voor je hond zijn de Magic Seats (opklapbare zitting) echt heel praktisch; als mijn hond te moe is om in de achterbak te springen (lage en ruime instap overigens) dan klap ik de achterstoelen op en loopt 'ie letterlijk zo naar binnen.

Aandachtspunten bij aanschaf: roest subframe en in mindere mate dorpels en bodem, remklauwen achter (probleemloos, maar goed op letten dat ze gangbaar zijn en blijven), wiellagers wil je nog wel eens horen, airco-pomp heeft geen eeuwig leven, evenals de airco-condenser (De laatste 2 punten gelden eigenlijk voor elke oudere auto omdat bijna niemand z'n airco onderhoud geeft of tijdig delen vervangt)

Ik weet niet hoeveel kilometers je rijdt, maar verbruik is wellicht minder een kostenfactor dan je denkt.
Bij 10.000km per jaar is het verschil tussen 1:15 of 1:18, maar €200.
Onderhoud kan een stuk meer in de papieren lopen zoals je hebt gemerkt.

Na onze Peugeot 207 komt er wat mij betreft geen franse auto meer. Zelfs bij <10k km per jaar kon ik elke beurt weer €1000,= aftikken.

Japanners hebben een reputatie van betrouwbaarheid, maar dat zie je ook terug in de prijs.

Onze Skoda Octavia vond ik erg degelijk. Na 400.000 km zat er nog geen rammeltje in. Ook de stoelen zaten nog goed. Sowieso zag het interieur er nog top uit. Zou een Skoda Fabia daarom niet wat zijn? Die zijn niet zo duur. Ik zou dan geen turbo-motor nemen. Dan kan het ook niet stuk.

Terug
Bovenaan