Vervanger voor trouwe V70LPG loebas

fjeroen

Net ingestapt
Graag jullie hulp!

Momenteel rijd ik een Volvo v70 op Lpg G3. Het oude beestje heeft bijna 4 ton ervaring, maar is goed onderhouden en rijdt nog steeds erg fijn en veilig. Hij brengt mijn gezin (vrouw / dochter van 6) en mij trouw naar wintersport oorden en in de zomer pakken wij hem tot de nok toe vol met onze kampeerspullen. Daarnaast rijdt ik per maand zo’n 800-1000 km. Dit wisselt echter sterk per maand.

Helaas wil de overheid Lpg G3 per 01-01-2026 extra gaan belasten (G3 gelijk trekken met Lpg). Hierdoor ben ik opeens veel meer aan mrb kwijt. Daarnaast begint het weer te kriebelen en wil ik graag weer eens iets anders.

Mijn budget is 25 k.

Graag wil ik een > 2019 Volvo V60 b3/b4. Deze zijn met moeite te vinden voor dit budget en anders erg kaal uitgerust.
Daarom ben ik mij ook gaan oriënteren buiten Volvo en zie door de bomen het bos niet meer.

Wensen:

• Benzine of mild-hybride (geen Phev of EV aangezien ik geen laadmogelijkheid/zonnepanelen heb)
  • Android auto / goede audio installatie
  • Hoeft geen race monster te zijn, maar graag wel voldoende reserves met volgepakte auto in de Alpen.
  • Automaat
  • Zuinig, gemiddeld 1 op 15 of beter
  • Gewicht: < 1550 kg (voor de v60 maak ik een uitzondering)
  • Betrouwbaar
  • Stationwagen

Ik ben zelf al op onderstaande opties uitgekomen. Bezitters van deze auto’s hoor ik graag over hun bevindingen.

• Vw Passat Variant 1.4 tsi / 1.5 tsi > 2018. Ben alleen beetje huiverig voor negatieve verhalen over DSG / TSI. Is dat terecht?
  • Audi A4 Avant > 1.5 TSI / 2.0 TSI > 2018. Zijn de onderhoudskosten echt zoveel hoger dan gemiddeld? En rijdt het zoveel meer premium dan VW Passat?
  • Mazda 6 Sportsbreak - Haalt die de 1 op 15 wel?
  • MB C-klasse 180- tja.. weet niet, wel mooie auto. Ervaringen?
  • Toyota Corolla Touring Sports 2.0 – Vraag mij af of ik kan wennen aan CVT? En is deze ruim genoeg voor kampeervakanties?
  • Toyota Rav4 hybride – misschien nét te vinden voor dit budget. Ervaringen?

Graag hoor ik ook andere opties die ik niet heb overdacht.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Bezitters van deze auto’s hoor ik graag over hun bevindingen.
Die kun je de nodige vinden bij de gebruikersreviews op AutoWeek - je kunt selecteren op veel kenmerken, waaronder merk, type, bouwjaar en brandstof bijvoorbeeld. Die zijn voor een redelijk aantal auto's ook samengevat in de praktijkervaringen. Je kunt uiteraard van deze auto ook een review achterlaten ;-)

De Toyota Corolla TS had ik ook al in gedachten maar je zou ook kunnen kijken naar een Kia Ceed Sportswagon die je voor dat geld met inruil van je Volvo nieuw zou kunnen hebben of redelijk jong met wat ervaring. Ik ben daarmee een keer naar midden-Frankrijk gereden en die auto verraste me in positieve zin, ook qua verbruik. Daaraan verwant is de Hyundai i30 Wagon. En met mijn automobiele roots in Fiat wil ik je ook de Fiat Tipo Station Wagon voorhouden, die is er ook als hybride, en volgens de samenvatting van de reviews in de praktijkervaringen ondergewaardeerd..

Ik mis de Opel Insignia op je lijstje.

Een 1.6 met wat meer kilometers.

Of de 1.5 met minder kilometers.

Laatst bewerkt:
Wat Joost zegt, ik vind die rubriek interessant, veel eigenaars steken er erg veel tijd en moeite in om hun ervaringen neer te pennen met hun auto.
Onder Test / Verbruiksmonitor krijg je een beeld van tja, het verbruik in de praktijk.

Uit je lijstje neig ik naar de 6 Sportwagon; ik zou een auto met een erg degelijke reputatie overigens nooit laten staan louter op het verbruik, binnen het redelijke uiteraard. Van een dure reparatie aan een onbetrouwbare auto ben je een bedrag kwijt waarmee je veel litertjes benzine kan kopen.

Succes met je keuze en fijn verlof met de V70!

Die kun je de nodige vinden bij de gebruikersreviews op AutoWeek - je kunt selecteren op veel kenmerken, waaronder merk, type, bouwjaar en brandstof bijvoorbeeld. Die zijn voor een redelijk aantal auto's ook samengevat in de praktijkervaringen. Je kunt uiteraard van deze auto ook een review achterlaten ;-)

De Toyota Corolla TS had ik ook al in gedachten maar je zou ook kunnen kijken naar een Kia Ceed Sportswagon die je voor dat geld met inruil van je Volvo nieuw zou kunnen hebben of redelijk jong met wat ervaring. Ik ben daarmee een keer naar midden-Frankrijk gereden en die auto verraste me in positieve zin, ook qua verbruik. Daaraan verwant is de Hyundai i30 Wagon. En met mijn automobiele roots in Fiat wil ik je ook de Fiat Tipo Station Wagon voorhouden, die is er ook als hybride, en volgens de samenvatting van de reviews in de praktijkervaringen ondergewaardeerd..
Dank je voor je reactie. Ik ben bekend met de gebruikersreviews. Die kunnen echter per model auto zo uiteenlopen dat ik daaruit nog geen helder beeld heb kunnen krijgen. Maar zeker handig en leuk om te lezen. Ik heb idd nog niet nagedacht over de Kia Ceed Sportswagon. Zal mij daar eens in gaan verdiepen. Zelfde geldt voor de Tipo.

Hoeveel meer MRB ben je dan kwijt vanaf 2026?
Per maand scheelt dat zo'n € 50.-. Ik ga straks naar € 192.- per maand. Meer dan diesel.
Ik weet dat dat op jaarbasis 600.- is. Te overzien, maar het is voor mij één van de redenen om op zoek te gaan naar een andere auto. Het voelt ook niet goed om de staat te spekken met bij € 200. / maand voor een relatief schonere brandstof (LPG).

Half jaartje/jaartje doorrijden/sparen en een V60 kopen. Met een andere auto ga je altijd denken.. had ik die Volvo maar gekocht.
Ja... daar heb je wel een punt.

Vanaf 2016 is er eigenlijk niks meer mis met de TSI en de DSG. Kijk ook eens naar een Superb, of misschien zelfs een Octavia RS. Zeker in Duitsland zijn die goed te vinden.

Als de Volvo het nog goed doet dan zou ik aanraden om gewoon door te rijden. Dat is de voordeligste optie.

Goede en ruime alternatieven zijn dan de Renault Talisman, Opel insignia en Skoda Superb

Kies liever geen plug in hybride, ze zijn een stuk complexer en reparaties kunnen aanzienlijk duurder zijn, de accu is ook eigenlijk ongeschikt om heel veel te laden.

Mijn broer heeft jaren lang een Renault Talisman gehad, en was er zo tevreden over dat hij elke keer het lease contract verlengde, dat heeft hij bij geen enkele leaseauto ooit gedaan.
Een betrouwbare, fijne en comfortabele auto, erg onderschat dus een goede occasion.
Neem er wel een van na de productie mei 2017 met standaard Android Auto en Apple Carplay . De motoren zijn erg goed en betrouwbaar.

Zelf ken ik de door Mercedes en Renault Nissan ontwikkelde 1.3 met automaat heel erg goed, deze is soepel, krachtig, zuinig en zeer betrouwbaar. Deze motor en automaat zitten o.a.ook in de Megane vanaf 2018. En in diverse modellen van Mercedes, Nissan, Mitsubishi, Dacia en Renault.

Een oom van mij heeft een Mercedes C, prima auto, en comfortabel, maar wel relatief klein voor zijn segment. ( als je een V70 gewend bent)

Bij een zeer recente VW Passat zeker uit 2017/2018 of nieuwer zou ik niet bang zijn voor de TSI en DSG die is prima, de zelfde aandrijflijn zit in de Skoda Superb, die nog ruimer is.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ik zou ook goed kijken naar de ruimte. Ik weet niet uit welk jaar de huidige V70 komt, maar ik denk dat veel genoemde opties kleiner zijn, met name in de kofferbak. Je geeft aan dat je hem tot de nok vult met kampeerspullen. Dat red je niet met de Corolla, Ceed of i30 vermoed ik. Maar dat is een kwestie van specificaties vergelijken. Wel is mijn ervaring dat de praktijk soms tegenvalt qua bruikbare liters.
Talisman, Insignia en Superb zijn ruimer. Misschien i40 ipv i30?

Terug
Bovenaan