Overnamevoorstel (ex)leaseauto gunstig?

Frank 4979671

Net ingestapt
Sinds enkele jaren rij ik een Electrische Hyundai Kona via lease. Eind oktober loopt het leasecontract af, auto is van oktober 2019, dus nog even genieten van de 4% bijtelling.
Nu was ik aan het kijken naar een nieuwe leaseauto, EV6 of E-3008. Vanuit mijn leasemaatschappij kreeg ik het voorstel om de Kona over te kopen aan het eind van de lease, waardoor ik af kan zien van nieuwe leaseauto en gebruik kan maken van de mobiliteitsvergoeding. Deze is erg gunstig bij mijn werkgever en is bijna €1300 euro bruto p/m. Financieel lijkt het verder een zeer voordelige deal (geen bijtelling, €1300 bruto vergoeding p/m, zelf zonnepanelen en laadpaal, gratis laden bij werkgever)
De overnameprijs van de Kona is €15.700 euro. het betreft een premium variant met alle opties en zo;n 170.000 km bij einde contract.
Denken jullie dat deze prijs scherp is voor deze auto? maak me een klein beetje zorgen over de afschrijving in de komende jaren, van de andere kant heeft hij al 30K afgeschreven in de eerste 5 jaar. Daarnaast is het een hele fijne auto en is de accu 2 jaar geleden geheel vervangen door Hyundai in een terugroepactie. Ik zoek een beetje naar het 'addertje onder het gras', maar kan hem tot dusverre niet ontdekken. Iemand advies / ervaring?

Kom ze tegen voor zo tussen de 16K en 18K met wat uitschieters. uiteraard wel met Bovag garantie, wat ik op deze auto niet krijg. Vanuit de lease vertelde hij me dat hij momenteel zo'n 40 Kona's per week uit de lease verkoopt aan handelaren voor rond de 16K.

Heb je al eens op occasionsites gekeken of bijvoorbeeld de occasionpagina van Autoweek zelf?

Een snelle zoekopdracht afgaande op alleen bouwjaar een kilometerstand vind ik die elektrische kona's in de prijscategorie van 15.000 - 20.000. Enkele uitschieters met lagere kilometerstanden daar gelaten.

Als je daar gaat zoeken op vergelijkbare uitvoeringen zie je snel genoeg of het overname-aanbod reëel is.

Je kunt veel gerichter gaan zoeken om een betere indicatie te krijgen.

Voordeel is dat je de auto door en door kent en weet wat er mee gebeurd is en aan vervangen is. Lijkt mij net zoveel waard als een BOVAG garantie. En de prijs lijkt dan prima. Dus ik zou in geval je dit type auto wil doorrijden de auto gewoon overnemen.

Lijkt mij een hele prima deel. mede door de bizar hoge mobiliteitsvergoeding. ze willen blijkbaar heel graag mensen uit de leaseauto's ;) en als je dan ook nog eens gratis kunt laden op je werk.

Hoeveel kilometers ga je per jaar rijden, nog steeds die 34.000 per jaar? Dan gaat het inderdaad wel hard met de restwaarde. die gaat komende 2 jaar nog wel door de helft met die kilometers en je de 2 ton voorbij rijd. =Maar zelfs dan nog is het waarschijnlijk (veel) goedkoper. 800 euro bijtelling ben je tegenwoordig zo kwijt, met deze mobiliteitsvergoeding kost je de auto zelfs inclusief afschrijving weinig tot niets.

Thanks voor de reacties.

Qua overnameprijs zit het wel prima denk ik. Had het zelf wellicht wat lager ingeschat, omdat ze het over 'zeer scherpe handelsprijzen' hadden. maar goed, voor net geen 16K ga ik deze auto ook niet bij een dealer kunnen kopen. Helaas valt hij op 600 euro net buiten de €2.000 Sepp subsidie (45.620 catloguswaarde)

De regeling is inderdaad erg gunstig sinds dit jaar. Denk dat ze hem ook hebben aangepast aangezien je vanaf dit jaar alleen nog 100% electrisch mag leasen en zo heb je evt nog een alternatief door af te zien van lease.

Ben wel heel benieuwd wat hij de komende jaren nog gaat doen qua afschrijving, want boven de 200.000 km kom je ze eigenlijk nog niet tegen. Verwachting is wel dat ik rond de 30K km blijf rijden de komende jaren aangezien ik hem ook voor woon-werk gebruik.

Als je zo blijft doorrijden dan word het al wel snel 'de kona met de meeste kilometers' van die bouwjaar. Dat is vaak niet gunstig voor de restwaarde. Maar daar koop je hem nu ook relatief gunstg voor natuurlijk. Over 2 jaar zit je op 240.000. geen idee hoe de markt met EV's is dan, maar een EV met zoveel kilometers is nooit gunstig

Hoe erg is je actieradius afgenomen sinds je hem hebt? Maar heel scherp vind ik hem niet geprijsd, voor 2k meer heb je er 1 met 95dkm op de teller.

Als je zo blijft doorrijden dan word het al wel snel 'de kona met de meeste kilometers' van die bouwjaar. Dat is vaak niet gunstig voor de restwaarde. Maar daar koop je hem nu ook relatief gunstg voor natuurlijk. Over 2 jaar zit je op 240.000. geen idee hoe de markt met EV's is dan, maar een EV met zoveel kilometers is nooit gunstig
Maar als hij verder niets mankeert? Mijn Ampera-e van 2018 heeft nu bijna 200.000km gelopen. Die doet niet onder voor een exemplaar met 80.000 km.

Als je dit doet, gewoon nog 5 jaar in door blijven rijden. Denk dat die accu dat wel moet houden. Schrijf je hem af naar '0'. Dat is 9 cent de km afschrijving.. doe er nog 5 cent de km aan onderhoud bij en wat wegenbelasting/verzekering en je zit op iets in de 20ct de km totaal. Geen geld tegenwoordig.

Wellicht kun je nog wat afspreken over de prijs zodat ie wel binnen de SEPP regeling valt? Moet mogelijk zijn! Dan heb je een scherpe prijs en een auto die je kent. Lijkt mij een no-brainer!

Wellicht kun je nog wat afspreken over de prijs zodat ie wel binnen de SEPP regeling valt? Moet mogelijk zijn! Dan heb je een scherpe prijs en een auto die je kent. Lijkt mij een no-brainer!
Gaat om de nieuwprijs, die staat vast.

Maar als hij verder niets mankeert? Mijn Ampera-e van 2018 heeft nu bijna 200.000km gelopen. Die doet niet onder voor een exemplaar met 80.000 km.

Jij hebt een nieuwe accu toch? maar ook al mankeert de auto niks en hoe goed hij i ook is. Een EV met 240.000 km zal niet populair zijn. Zeker niet als 99% van de andere Kona occasions (veel) minder heeft gelopen

Qua overnameprijs zit het wel prima denk ik. Had het zelf wellicht wat lager ingeschat, omdat ze het over 'zeer scherpe handelsprijzen' hadden.

^^ dat kan niet meer, aan de berijder verkopen tegen handelswaarde / boekwaarde. Het moet een marktconforme prijs zijn, anders heb je (weer) voordeel uit dienstbetrekking en dat mag niet onbelast blijven. ;)

De regeling is inderdaad erg gunstig sinds dit jaar. Denk dat ze hem ook hebben aangepast aangezien je vanaf dit jaar alleen nog 100% electrisch mag leasen en zo heb je evt nog een alternatief door af te zien van lease.

Kan je na twee of drie jaar wel weer terug, dus keuze voor leaseauto maken?

Je kan natuurlijk wel een beetje sparen voor een andere aankoop over een paar jaar, met zo'n ruime mobiliteitsvergoeding.

Check ook even de garantievoorwaarden; misschien is het raadzaam om een verlengde garantie af te sluiten (verzekering)?

Paar jaar terug kon ik ook m’n leasert overnemen. Wel of niet doen, naast de al genoemde voordelen (meestal relatief goede overnameprijs en je kent de auto a-z), zou m.i. ook afhangen van of je een zakelijk dagelijkse veelrijder bent, en/of bijv. altijd zwaar beladen rijdt. Als dat het geval is zou ik lease blijven rijden.

Voor mij was een leasert meer een extraatje want rij nooit naar klanten oid en werk 90% vanuit huis; heb de leasert uiteindelijk niet overgenomen maar heb wel privé een auto aangeschaft en €1600 bruto per maand extra gepakt. Ben blij met de keuze en heb sindsdien nu net voor de 2e keer privé geshopt - een heerlijke BMW 520i Touring (G31) - veel leuker dan een lease-auto uitzoeken!

Laatst bewerkt:
Als de auto fijn is zou ik het doen. Ergste afschrijving is geweest, nieuwe accu kan nog lang mee, en met thuis en werk gratis laden kan ik haast geen nadeel bedenken.

Die mobiliteitsvergoeding klinkt wel goed. Ik vind wel dat je erg veel kilometers maakt, krijg je daar nog kilometervergoeding voor bovenop dat budget?

Je zou eigenlijk ook eens moeten vergelijken met een diesel of een andersoortige zuinige wagen van €16k met jouw kilometers.

Heb je zelf ook wel zin in nog 5 jaar in zo'n Kona? Veel topics hier bevatten de zin "weer eens wat anders"

"40 Kona's per week uit de lease verkoopt aan handelaren voor rond de 16K."
Hier zet ik mijn vraagtekens bij. Ik ken de autobranche niet zo goed, maar Kona's met 140-180k km kosten gemiddeld 18k. Gaat er dan maar 2k (bruto)marge op?
Ik heb het vermoeden dat dit een verkooppraatje is en dat er dus te onderhandelen valt.
Misschien kan hij eens een paar transacties laten zien.

Ik ben aan het kijken voor een 2e hands EV en 170k km zou mij afschrikken. Jij weet dat er pas een nieuwe accu* in zit, maar iemand die kijkt op Gaspedaal kijkt niet naar de details, maar filtert op KM-stand.
Ik zou dus rekening houden met een lage restwaarde.

*Zit daar nog garantie op?

Bedankt voor jullie reacties!

De hoge kilometerstand en zeker de kilometerstand over 2 / 3 jaar zorgt bij mij ook wel voor twijfel. Ik heb vetrouwen in deze auto en verwacht dat hij over een aantal jaar nog zeker een goede actieradius over zal hebben. Op dit moment komt de actieradius nog ruim boven de 400km uit, dus amper degradatie tot nu toe. En qua 'regulier' onderhoud zal het in de meeste gevallen minder duur zijn dan een benzine auto.

Om de onzekere restwaarde weg te nemen heb ik besloten om de auto over te kopen van leasemaatschappij. Vanuit het mobiliteitsbudget schrijf ik de auto in 2 jaar volledig af (600 p/m naar de spaarrekening). Ieder jaar kan ik switchen tussen budget of lease auto, dus het plan is dat we deze auto 2 jaar aanhouden als onze enige auto en dat ik over 2 jaar weer een lease auto neem. Zodoende kunnen we daarna de Kona aanhouden als 2de auto voor korte stukjes en is hij volledig betaald door mijn werkgever. Ik hoef me dan ook niet meer druk te maken over restwaarde en eventuele degradatie van het accupaket.

Wellicht off-topic, maar was aan het vergelijken wat oudere EV's nog doen qua vraagprijs. Bizar dat ze nog 8K - 10K vragen voor een Nissan Leaf uit 2014 - 2016met een 30kwh accu :eek:

De afschrijving op EV's is best gek. Sommige knallen hard naar beneden, maar daarna lijkt het alsof de afschrijving vrijwel stopt. Maar snap ik ook wel. Als een oude leaf bij je gebruik past (thuis opladen met zonnepanelen en korte stukjes) is het vrijwel gratis rijden.

Terug
Bovenaan