Waarom milieusticker in bepaalde landen/zones?

JW te T

Net ingestapt
De zomer komt er aan en de meesten van ons hebben plannen om met de auto op pad te gaan.
Nu zie je de laatste tijd dat vaak aandacht wordt gevraagd voor een milieusticker voor in het buitenland.
Ik denk bij mijzelf, waarom is dit nodig? Mijn auto heeft een Europees typegoedkeurig en alle specificaties en uitstootgegevens zijn bekend en vastgelegd.
Wat is dan het nut van een milieusticker.
Naar mijn bescheiden mening grote onzin.....maar wellicht heb ik ongelijk.

Groeten,
Janwillem M

De zomer komt er aan en de meesten van ons hebben plannen om met de auto op pad te gaan.
Nu zie je de laatste tijd dat vaak aandacht wordt gevraagd voor een milieusticker voor in het buitenland.
Ik denk bij mijzelf, waarom is dit nodig? Mijn auto heeft een Europees typegoedkeurig en alle specificaties en uitstootgegevens zijn bekend en vastgelegd.
Wat is dan het nut van een milieusticker.
Naar mijn bescheiden mening grote onzin.....maar wellicht heb ik ongelijk.

Groeten,
Janwillem M
Waarschijnlijk gewoon afspraken van het betreffende land om vervuiling tegen te gaan. In bepaalde steden hebben wij hier ook zogenaamde milieuzones waar bepaalde voertuigen geweerd worden.

Eens dat het niet zou moeten. Maarja, wegenbelasting, tol, milieuzones: alles mag en kan blijkbaar op micro-niveau geregeld worden.

Omdat de milieurakkers een manier hebben gevonden om automobilisten te pesten.

Zolang boven diezelfde stad de vliegtuigen overvliegen en eventueel de cruiseschepen aanmeren zie ik tenminste geen andere reden.

In andere landen kunnen ze over het algemeen niet bij jou kentekengegevens zonder deze eerst op te vragen bij de nederlandse autoriteiten, ze hebben er niet zonder meer toegang toe. Om die op te vragen moet er een geldige reden zijn zoals een verkeersovertreding.
Je kunt in bijvoorbeeld duitsland ook modificaties toepassen om een auto aan een betere sticker te laten voldoen, deze zijn dan niet op de typegoedkeuring vermeld.
En jou model kan ook amerikaanse import zijn of een model dat in dat land niet verkocht is.

Zo'n sticker is dan weer een makkelijke manier om te zien of je voldoet aan de eisen van de milieuzone.

Nederlandse milieuzones hebben wel kentekenherkenning. Maar hoe ze dat doen met buitenlandse kentekens weet ik niet.
Hou er daarbij rekening dat de meeste milieuzone stickers in een tijdperk zijn geintroduceerd voor kentekenherkenning gemeengoed was en veel landen nog behoorlijk ouderwets zijn in hun bureaucratie en controlemiddelen.

Koop voor die paar euro maar gewoon een sticker, de boetes kunnen bij meerdere bezoekjes aardig in de papieren lopen.

Ik kwam er trouwens achter dat in Tjechië de sticker voortaan alleen digitaal is. Maar goed daar is het geen milieusticker maar een autobaanvignet. Meer vergelijkbaar met de tolwegen in Frankrijk maar dan zonder gedoe met tolkastjes, tolpoortjes en ander gedoe. Tja één Europa...

Toen wij vorig jaar een paar dagen naar de Eifel gingen, was zo'n milieusticker precies de reden dat we niet in Aken zijn gaan lunchen maar naar Luik gereden zijn. Meer dan € 15,- voor een sticker, om één keer de stad daar in te mogen met een 2023 auto, echt niet. Wat een oplichting.

Toen wij vorig jaar een paar dagen naar de Eifel gingen, was zo'n milieusticker precies de reden dat we niet in Aken zijn gaan lunchen maar naar Luik gereden zijn. Meer dan € 15,- voor een sticker, om één keer de stad daar in te mogen met een 2023 auto, echt niet. Wat een oplichting.
Die sticker kost je 1x 15 euro (minder als je hem gewoon bij een dorpsgarage gaat halen).
Daarmee mag je in elke duitse stad met milieuzones komen (zolang de sticker groen is) en daarna hoef je die nooit meer te vervangen, tenzij je ruit kapot gaat...

Voor 1 bezoekje is het duur, maar voor 10 jaar op je ruit is het een schijntje.
Het is geen jaarlijks vignet.

Omdat elk land andere eisen stelt, en het zonder sticker niet duidelijk is of jouw auto daar aan voldoet… Zo moeilijk is het toch niet? Kosten meestal ook maar een paar tientjes dus waar hebben we het over;)

Op sommige auto's heb ik wel de stickers (Frankrijk en Duitsland - los nog van tol stickers) maar op bv het kleine raam van een sportwagen neemt het echt veel zicht weg. Dan maar niet de stad in of alleen parkeren in een parkeergarage (daar wordt vrijwel niet gecontroleerd)

In andere landen kunnen ze over het algemeen niet bij jou kentekengegevens zonder deze eerst op te vragen bij de nederlandse autoriteiten, ze hebben er niet zonder meer toegang toe. Om die op te vragen moet er een geldige reden zijn zoals een verkeersovertreding. <knip>

Uitstoot gegevens zijn in ons land in ieder geval publiek. Via rdw.nl bijvoorbeeld.

Voor boetes opsturen is er blijkbaar ook al gegevensoverdracht, dus dit is verre van raketwetenschap.

Ik vind dat @JW te T een punt heeft. Ik twijfel over die toegang tot data. Ik weet dat er allerlei gegevensgevoelige en politieke argumenten zijn, maar in plaats van miljoenen stickers uit te delen _per land_ hadden ze vrij eenvoudig de handen ineen kunnen slaan:
  • Elk land zorgt voor een deugdelijke kenteken API*
  • Controleur neemt kentekens op door volautomatische camera, dmv app, papieren lijst, foto's wat dan ook.
  • Voertuig wordt gecontroleerd via API...
  • Boete gaat net als snelheidsboetes, die krijg je ook uit bij mijn weten alle landen op rijafstand. Soms direct soms via CJIB.
*Een API kan je vergelijken met een (zoek)formulier voor systemen. In plaats van leuke kleurtjes en plaatjes op de website stuurt de webserver een nauwkeurig geformateerd antwoord dat doorgaans vele jaren lang nooit veranderd, hooguit iets wordt uitgebreid.

De RDW heeft dit al beschikbaar: https://www.rdw.nl/over-rdw/dienstverlening/betaald-toegang-tot-ongevoelige-kentekengegevens die 8 cent per aanvraag moeten landen maar onderling uitvechten.

Met dit soort samenwerkingen zijn er altijd wat kleinere landen die een RDW hebben die nog met kaartenbakken werkt. Voor de landen kan er een gezamelijk systeem worden gebouwd waar ze slechts hun kaartenbakken hoeven in te leveren ;)

Verder kan je je afvragen hoeveel zoden het aan de dijk zet elk mogelijk voertuig nauwkeurig te controleren. Hoeveel italianen of grieken komen er in ons land en dan ook nog in die zones? En als dat overduidelijk een zeer jonge auto is dan blijven er slechts een handje vol over om even via Telex op te vragen (of gewoon te laten)

Ik zal in elk geval niet tegenspreken dat het makkelijker kan met een eu-breed systeem ;)
Maar je zal moeten roeien met de riemen die je hebt. En genoeg landen doen het gewoon minder geavanceerd dan wij dat doen.

Als je in Italië in een binnenstad binnen rijdt waar dat niet mag krijg je enige tijd later je bekeuring op de mat, zonder dat je wist dat je verkeerd zat...

In Duitsland zijn de zones wel heel duidelijk aangegeven maar worden die stickers alleen gecontroleerd door handhavers in de stad op openbaar terrein.
Daarom wordt er eigenlijk nooit gecontroleerd in parkeergarages, dat is privé terrein in de meeste gevallen en daar mogen die handhavers niet komen voor zulke routine controles. Hoe scheef dat ook klinkt.

Ik kan me wel voorstellen dat je geen stickerbom voorruit wilt. Je kunt de sticker ook op een stuk doorzichtig plastic plakken en als je hem nodig hebt even aan de ruit bevestigen met tape ofzo. In de meeste gevallen weet je vooraf wel dat je die kant uit gaat.

Edit: typvaudt

Laatst bewerkt:
Volgens mij is één keer vervangen (ivm andere ruit) gratis. Daarna inderdaad niet meer.
I.g.v. Duitsland niet. Toen ik de voorruit van de Marbella verving kon ik gewoon een nieuwe sticker betalen. Was nog een hele tour ook. Ding is natuurlijk van '87 maar voldoet wel aan de E2 norm... Gelukkig had ik de RDW bewijzen nog. Daarmee kreeg ik hem via de prefecture ook voor Frankrijk. Maar wel een woud aan stickers idd.

Ja en iedere keer als je een nieuwe auto koopt, mag je weer eentje gaan kopen. Ook wanneer je een nieuwe voorruit krijgt: ik ben helemaal klaar met die prehistorisch Duitse Umwelzones, dat ik uit principe geen Umwelt sticker meer op de voorruit van mijn electrische auto plak! Ik wil sowieso geen enkele sticker op de voorruit.
Dus om de paar jaar enkele tienduizenden uitgeven voor een wagen, is geen enkel probleem. Maar die 15 € voor een sticker er bovenop, die kunnen er niet vanaf. Minder dan 1/1000e van de aankoopwaarde van de wagen, op en top Nederlander jij:ROFLMAO:

Dus om de paar jaar enkele tienduizenden uitgeven voor een wagen, is geen enkel probleem. Maar die 15 € voor een sticker er bovenop, die kunnen er niet vanaf. Minder dan 1/1000e van de aankoopwaarde van de wagen, op en top Nederlander jij:ROFLMAO:
Ja zo kan je wel bezig blijven. Sjaak heeft een huis van 6 ton, elke keer gaat de deurbel kapot. €60, oh oh wat een zeurkous ;)

Ik vind vrij verkeer zonder geregel en gedoe het belangrijkste punt. Als 6 landen om ons heen met dat soort grappen beginnen kan je bijvoorbeeld ook flink hinder onder vinden als je een keer een andere auto moet lenen. Sommige mensen gaan bijna wekelijks door diverse landen met hun autootje.

Gaat mij om principes: in de afgelopen 5 a 7 jaar heb ik al 5 a 6 keer zo'n sticker gekocht, wat gewoon een verkapte inkomstenbron is voor de Duitse overheid. Bij mij vorige auto 2x en de auto daarvoor ook 2x. Die Duitsers kunnen mij wat, met hun prehistorische beleid. Ik woon in Nederland, dus hoef niet te buigen voor Duits beleid en vermijd die milieuzones wel.

Je mag ook niet zodanig plakken, dat je hem eraf kan halen: want dat levert je een boete op. Ook voor tolvignetten trouwens: dus de persoon die dat adviseerde, is ook niet zo slim bezig.

Nederland heeft ook milieuzones: aan de hand van je kentekenplaat wordt gecontroleerd of je erin mag, als je er niet in mag en je rijdt toch de milieuzone binnen. Dan kun je een boete verwachten.

In België werkt de milieuzone ook zo: ik hoef geeneens mijn auto te registreren. Als die voldoet aan de eisen voor de milieuzone, dan kan ik er met mijn auto gewoon doorrijden. De Duitsers daarin tegen, dwingen je om zo'n lelijke sticker te plakken. Zelfs Oostenrijk heeft het beter geregeld, dan Duitsland.

Maja gelukkig is de pakkans 0,0% als je toch perongeluk door de milieuzone rijdt: ik ben er met mijn electrische auto al perongeluk doorgereden, toen zat ik niet met trillende handjes achter het stuur. Maar ben gewoon doorgereden, wetend dat ze alleen geparkeerde autos controleren en niet rijdende.
Waarom kijken Nederlanders altijd naar de pakkans? Jij hebt het nu per ongeluk gedaan maar er zijn genoeg mensen die regels negeren als ze denken dat de pakkans klein is. Maar wel anderen die de regels overtreden daar op wijzen.

Terug
Bovenaan