Total loss! Zelfs kleine schades op moderne auto’s te duur om te repareren

Volt

Asfaltkampioen
"Moderne auto’s zijn zó complex dat ze veel te duur zijn geworden om te repareren, zelfs bij kleine schades. Dat zorgt ervoor dat nu 21 procent van de schadeauto’s total loss wordt verklaard door de verzekeraar. Veertig jaar geleden lag dat percentage nog op 4 procent."

 
Dat maakt het dus aantrekkelijk, om voor een eigenaar van een Tesla die je niet aan de straatstenen kwijt krijgt: even flink te remmen, wanneer Henk in zijn zesdehandse Volkswagen weer zit te bumperkleven?

Want waarschijnlijk is de Tesla dan totalloss en krijg je het bedrag uitgekeerd, van Henk zijn verzekering. Terwijl inruilen bij Tesla een fractie zou opleveren.
 
Je zag het al gebeuren toen airbags hun intrede deden. Zelfs als de plofzakken bij een aanrijding niet geactiveerd waren diende je toch de sensoren, gordelspanners en nog wat aanverwante spullen te vervangen. Airco en inlaatluchtkoeler vóór de gewone radiator, dus bij een beetje geluk alle drie kapot. Sensoren aan alle kanten, camera's, knap prijzige koplampen..... Accupakketten die snel "afkeur" zijn als je over een drempel stuitert. Het verdienmodel van de fabrikanten zit niet in een nieuwe auto leveren, maar het vervangen van onderdelen, vooral bij schade.
 
Accupakketten die snel "afkeur" zijn als je over een drempel stuitert. Het verdienmodel van de fabrikanten zit niet in een nieuwe auto leveren, maar het vervangen van onderdelen, vooral bij schade.
Nou ik ben juist bang dat daar veel fouten bij gemaakt worden: de BMS van een accupakket houdt niet rekening met de g-krachten die vrij komen bij een ongeluk. Dus dan is de schade wel hersteld, maar wat als het accupakket een klap gehad heeft?

Dan koop je nietsvermoedende als particulier die auto tweedehands en een tijdje later, zit je plotseling met een kapot accupakket. Je ziet het bij ebikes ook, wanneer die gevallen hebben bestaat de kans dat de accu eendaags in de fik vliegt.
 
Accu die afgekeurd word komt weinig voor, dan moet je echt wel een gigantische klapper maken. Zo'n accupakket kan echt wel een klein tikje hebbe. Met een echt harde klapper is elke auto wel total loss. Dat was vroeger ook wel zo. Maar daar gaat de openingspost niet over.

De openingspost gaan met name over auto's die een relatief kleine tik hebben gehad al snel TL worden verklaard. En dat is ook zo, voor mijn eigen auto een tik aan de voorkant zou dat precies zo zijn;

Koplampunit (matrix 64 leds per koplamp) kost iets van 2600 euro per stuk (!), dan zit er nog een rader van de adaptive cruise control in, camera van de 360 graden camera, intercooler, aircocondensor. zelfs met een kleine tik zonder dat de airbags uit gaan maar wel de voorkant een tik heeft gehad zit je zo aan een 10 tot 15.000 euro schade. Dat gaat al snel naar totall loss.
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt het dus aantrekkelijk, om voor een eigenaar van een Tesla die je niet aan de straatstenen kwijt krijgt: even flink te remmen, wanneer Henk in zijn zesdehandse Volkswagen weer zit te bumperkleven?

Want waarschijnlijk is de Tesla dan totalloss en krijg je het bedrag uitgekeerd, van Henk zijn verzekering. Terwijl inruilen bij Tesla een fractie zou opleveren.
Daar heb je Henk niet voor nodig, die Tesla's maken uit zichzelf een noodstop.

Het is prachtig natuurlijk die moderne techniek, maar niet echt duurzaam als een auto na een lichte schade kan worden afgeschreven.

Ik dacht dat het in de VS vroeger een regel was dat auto's een lichte aanrijding moesten kunnen overleven zonder schade, reden waarom je toen EU auto's daar met dikke bumpers zag? Zoiets zou eigenlijk gewoon verplicht moeten zijn, althans dat de schade in ieder geval enigszins betaalbaar te repareren is...
 
Daar heb je Henk niet voor nodig, die Tesla's maken uit zichzelf een noodstop.
Mijn Leaf ook: maar ik heb hem er tot nu toe nog niet betrapt op, dat het zonder verklaarbare redenen gebeurd. De laatste keer gebeurde het, toen een fietser op het fietspad schoot. Terwijl ik voorrang had en de fietser, gewoon bij de stopstreep moest wachten.

Politie stond er letterlijk naast, maar geloof maar niet dat ze even een praatje met de fietser zijn gaan maken. Dus ik was blij dat de noodrem assistent in mijn Leaf, tenminste goed zijn werk doet.
 
Want waarschijnlijk is de Tesla dan totalloss en krijg je het bedrag uitgekeerd, van Henk zijn verzekering. Terwijl inruilen bij Tesla een fractie zou opleveren.

Je krijgt dan gewoon de dagwaarde, het geld dat nodig is om een vergelijkbare auto weer te kopen. Die zal dan niet veel hoger zijn dan het inruilbedrag. Dus die vlieger gaat gelukkig niet op.

Zoiets zou eigenlijk gewoon verplicht moeten zijn, althans dat de schade in ieder geval enigszins betaalbaar te repareren is...

helemaal eens!
 
Vroegah was alles beter....

De metalen bumper deukte gewoon in, en dan pakte je en hamer uit je schuur en deukte je hem zelf wel weer uit. Dat de persoon die je aanreed een paar verbrijzelde benen had was natuurlijk bijgevolg.
En dat je eigen tanden uit je mond lagen doordat je tegen het stuur aan klapte, ach daar waren toch tandartsen voor?


Tegenwoordig is eigenlijk alleen het passagierscompartiment nog echt een sterk geheel en dan heb je nog langsdragers die er op ingericht zijn om te verkreukelen bij impact (maar wel dusdanig sterk zijn dat ze de klap absorberen). Andere delen zoals plaatwerk zijn eigenlijk puur cosmetisch en vooral zo gemaakt dat ze de klap absorberen of zelfs vervormen om ernstig letsel te voorkomen.

De grote fout die er gemaakt wordt zit in de kosten van onderdelen en het feit dat het nauwelijks meer te repareren valt, zoals een koplampunit die in zijn geheel vervangen moet worden als de printplaat of een ledje kapot is. Ipv de mogelijkheid om de printplaat los te vervangen. (vaak kan dat wel, maar niet zonder schade aan de unit)
En alles moet steeds maar duurder en duurder worden. Een simpele sensor op een printplaatje met een kunststof behuizing kost al snel meerdere tientjes, terwijl de productiekosten slechts een fractie daarvan zijn.

Beide problemen (slecht repareerbare onderdelen + veel te dure onderdelen) is niet alleen in de auto-wereld het geval.
Je ziet het ook bij andere elektronica, zoals telefoons, laptops, wasmachines, drogers, koelkasten e.d.

Het wordt allemaal zo ontworpen dat het "just good enough" is terwijl de prijs die je uberhaupt betaald al veel hoger is dan de daadwerkelijke productiekosten. Omdat het eigenlijk niet goed genoeg is, gaat het makkelijk/vaker kapot dan is er een verdienmodel gemaakt van de onderdelen die wederom tegen een veel te hoge prijs worden verkocht.

Komt nog bij dat een auto steeds zwaarder wordt en er dus meer moment achter een klap zit dan wanneer een auto minder zou wegen. Dus er gaat ook gewoon meer kapot bij dezelfde impact.

En dat terwijl het plaatwerk door de jaren heen steeds dunner is geworden... maarja we willen allemaal een hoop luxe, en er wordt enorm veel aankleedmateriaal gebruikt omdat we toch echt geen gekleurd (anders grijs dan het plastic) plaatwerk willen zien want oh oh oh wat is dat toch armoedig, terwijl dat vroeger de normaalste zaak van de wereld was. Zoveel extra bescherming biedt kunststof ook niet. (karton of hout wat vroeger veel gebruikt werd, absorbeert meer impact, en het gaat ook 20-30 jaar mee)

Afgezien van dat... Het is al duur om "normale" schades te repareren vanwege de hoge arbeidskosten (wat ook een veelvoud is van wat de medewerkers betaald krijgen).

Ik vind het dus niet gek dat men een auto sneller totall loss verklaard... Los van de accu's die ook nog de nodige rariteiten met zich meebrengen.

Want ja er wordt vrij rap een accupakket afgeschreven op basis van bepaalde protocollen. Ik heb al voorbeelden gezien van een verschoven en bekraste bodemplaat waardoor de accu afgeschreven werd omdat men niet kon garanderen dat er geen schade aan het accupakket was, als de bodemplaat beschadigd was... Terwijl zo'n plaat juist de boel zou moeten beschermen...
 
...

Koplampunit (matrix 64 leds per koplamp) kost iets van 2600 euro per stuk (!), dan zit er nog een rader van de adaptive cruise control in, camera van de 360 graden camera, intercooler, aircocondensor. zelfs met een kleine tik zonder dat de airbags uit gaan maar wel de voorkant een tik heeft gehad zit je zo aan een 10 tot 15.000 euro schade. Dat gaat al snel naar totall loss.
Het bijzondere is echter dat deze peperdure zooi niet nodig is:

€5200 lampen >> €1000 imitatie/simpele variant
Radar, airco, camera: afdoppen..

Zou je dan een Audi zonder airco en camera's kunnen rijden voor een prikkie?
 
Niet alleen schade rijden natuurlijk maar ook regulier onderhoud is steeds duurder. Kijk maar bijvoorbeeld naar die PHEVs, vaak economisch niet meer interessant om een accu te vervangen. Idem natuurlijk voor de licht units in het algemeen. Als je auto een dagwaarde van 5-6 mille heeft, ga je dan 3 mille betalen voor een reparatie? Lijkt me niet.
 
Tja dat is zo wel zo, maar die kant gaat het wel op met al die dure techniek. Vraag is of mensen dat dan ook nog kunnen betalen…
 
Het bijzondere is echter dat deze peperdure zooi niet nodig is:

€5200 lampen >> €1000 imitatie/simpele variant
Radar, airco, camera: afdoppen..

Zou je dan een Audi zonder airco en camera's kunnen rijden voor een prikkie?
Als Henk tegen jou Audi aan knalt, dan wil je toch gewoon dat de schade volledig hersteld wordt en geen imitatie? Ook wanneer je allrisk verzekerd bent: waarom zou je dan genoegen nemen met imitatie? Die verzekering gaat je de komende 5 jaren enorm veel meer premie vragen.

Wanneer ze dan gaan herstellen met imitatie, dan had je net zo goed enkel een WA verzekering kunnen afsluiten en het verschil tussen WA en All-risk opzij kunnen zetten op een spaarrekening met 3% rente.
 
Tja dat is zo wel zo, maar die kant gaat het wel op met al die dure techniek. Vraag is of mensen dat dan ook nog kunnen betalen…
Dat is sowieso een probleem. Als ik alleen al kijk hoeveel er onder garantie aan onze X5 is verspijkerd, dat is particulier niet 't doen.
 
Als Henk tegen jou Audi aan knalt, dan wil je toch gewoon dat de schade volledig hersteld wordt en geen imitatie? Ook wanneer je allrisk verzekerd bent: waarom zou je dan genoegen nemen met imitatie? Die verzekering gaat je de komende 5 jaren enorm veel meer premie vragen.

Wanneer ze dan gaan herstellen met imitatie, dan had je net zo goed enkel een WA verzekering kunnen afsluiten en het verschil tussen WA en All-risk opzij kunnen zetten op een spaarrekening met 3% rente.

Als eigenaar wil je natuurlijk de boel origineel en hersteld. Maar ik vraag me dus af dat als je een auto van 20k waarde hebt met 5k deuk & spuitwerk en 15k 'gadget-schade' hoe gaat dat dan de handel in? De auto is total loss, maar er staat nog wel een dikke wagen (van 20k) die na 5k schadewerk weer door de APK kan en mooi blinkt, alleen die gadgets zitten er niet meer op)


Naar origineel repareren is peperduur, maar als je genoegen neemt een mooie auto te rijden zonder gadgets dan wordt het misschien wel interessant.

Aan het woord imitatie hangt natuurlijk een wat minderwaardig gevoel, maar als het hier om zo'n stuurprintje gaat van je dagrijledlampjes €50 ipv €300.
Iemand liet mij pas een printje zien zo groot als een USB stickje, soort SD kaartje met een schroefje, het kostte €10. De dealer vervangt het hele achterlicht van €300.
 
Laatst bewerkt:
Als eigenaar wil je natuurlijk de boel origineel en hersteld. Maar ik vraag me dus af dat als je een auto van 20k waarde hebt met 5k deuk & spuitwerk en 15k 'gadget-schade' hoe gaat dat dan de handel in? De auto is total loss, maar er staat nog wel een dikke wagen (van 20k) die na 5k schadewerk weer door de APK kan en mooi blinkt, alleen die gadgets zitten er niet meer op)

Bij mijn Opel kun je die dure matrix led koplampen wel vervangen door halogeen lampen (OEM), maar vraag mij of dat lekker werkt met de boordelektronica. zelfde geld voor de camera voor 360 graden en de radar voor adaptive cruisecontrol. Bij de VAG merken en BMW kun relatief eenvoudig dingen herprogrammeren bij een specialist of zelf maar bij de Opel gaat dat in ieder geval niet zo eenvoudig.

Als er 15K aan gadget schade is dan gaat de auto gewoon de handel in voor onderdelen. Of ze gaan andere landen (en vervolgens worden de benodigde onderdelen later hier 'opgehaald')
 
Dat is sowieso een probleem. Als ik alleen al kijk hoeveel er onder garantie aan onze X5 is verspijkerd, dat is particulier niet 't doen.
Ik kon destijds mijn garantie voor de Range Rover Sport met EUR 1.000 per jaar verlengen, dat was eigenlijk een best wel goede deal, omdat je wist dat als er iets kapot ging, je altijd meer kwijt bent en bij Land Rover is niet de vraag of er iets kapot gaat maar wanneer :p . Maar goed dat probleem krijg je dus ook bij het kleinere en "goedkopere" segment, met die dure onderdelen en voor een particulier is dat niet meer te betalen inderdaad, zeker als de garantie afgelopen is.
 
Wanneer ze dan gaan herstellen met imitatie, dan had je net zo goed enkel een WA verzekering kunnen afsluiten en het verschil tussen WA en All-risk opzij kunnen zetten op een spaarrekening met 3% rente.

Dat is altijd het verhaal met van die niet verplichte verzekeringen. Of het nu gaat om een all-risk verzekering van een Rolls-Royce of het territorium voor wandelende takken tegen glasbreuk...
Als je het niet nodig blijkt te hebben heeft het (veel) geld gekost voor niets, heb je het wel nodig ben je blij dat je het hebt.
Dat is een beslissing/gok die je voor jezelf moet maken. Als er nog een financiering op de auto zit zou ik persoonlijk het ding omnium verzekeren.

Het ligt aan de reparatie en de auto. Soms heb je geen goed alternatief, zeker als de auto zonder reparatie niet meer rijdt.
Dat is inderdaad de afweging. Een niet gerepareerde auto is vaak enkel maar de prijs van schroot waard, in dat geval loont het de moeite om te repareren, ook al gaat het financieel pijn doen.
Niet alleen schade rijden natuurlijk maar ook regulier onderhoud is steeds duurder. Kijk maar bijvoorbeeld naar die PHEVs, vaak economisch niet meer interessant om een accu te vervangen. Idem natuurlijk voor de licht units in het algemeen. Als je auto een dagwaarde van 5-6 mille heeft, ga je dan 3 mille betalen voor een reparatie? Lijkt me niet.
Ergens ook een belangrijke om rekening mee te houden bij aankoop van een auto. Om alles te weten heb je natuurlijk een glazen bol nodig, maar als ik een auto koopt sta ik graag even stil bij:
- wat kan er kapot - en welke invloed heeft dat op de auto?
Een voorbeeld is de regensensor van mijn Mégane. Dat ding is stuk gegaan, gevolg is dat ik nu de ruitenwissers en koplampen met de schakelaar moet bedienen in plaats van dat ze automatisch gaan. Kan ik prima mee leven.
- kan ik het zelf repareren als het stuk gaat
- wat kost het als het stuk gaat

"Nadeel" van die gedachtegang is wel dat je nooit met een gloednieuw model van auto of de nieuwste techniek gaat rondrijden. En vaak is het ook een compromis sluiten tussen "wat wil ik" en hoe herstelbaar/betrouwbaar/beproefd is het?
 
Verschil is wel dat je het hebt over schades (kan iedereen overkomen) of defecten.

Ik hou daar wel zeker rekening mee (defecten), een van de reden om mijn technisch zeer complexe C350e weg te doen na 200.000 feiloze kilometers. Als nu mijn opel de koplamp á 2600 stuk defect raakt haal ik er wel 1 op de sloop voor 1500 euro. Balen; absoluut. Maar ik heb nog nooit gehoord dat zo'n koplamp defect is geraakt. En dat geld voor de hele auto; ondanks vele complexe techniek komen er maar relatief weinig problemen voor vind ik. Hou er dan ook maar beperkt rekening mee met de aanschaf van een auto.

Maar in geval van een aanrijding (daar gaat de openingspost over) dan ben je wel de sjaak; daarom gewoon altijd all risk verzekeren dat moderne spul. En ja; helaas raakt het snel totall loss, zeker als een auto 10+ jaar oud is. Denk dat autosloop bedrijven (recylcle bedrijven) daar een prominente rol in spelen. Niet alles door duur OEM nieuw te vervangen maar 2e hands ook prima kan zijn bij schade.

(goedkopere verzekering = herstel met mogelijk 2e hands delen)
 
Het probleem is ook dat onderdelen schreeuwend duur zijn. Mijn Panda werd total los verklaard na een aanrijding en daardoor ontstane blik- en electronicaschade. Het repareren was duurder dan de dagwaarde van de auto...
IMG-9908.jpg

IMG-9909.jpg
 
De Fiat Panda van mijn moeder werd ook total loss verklaard na een aanrijding van achteren. Geen gekke sensoren in deze auto, volgens mij zelfs geen achteruitrijpiepers en ik verbaasde me ook dat het een TL was. Ze baalde als een stekker want ze moest op zoek naar een andere auto en schoot er buiten haar schuld financieel best bij in. Ik checkte net het kenteken, maar deze auto rijdt wel weer gewoon rond (daarom heb ik dat maar weggejorist). Voor een ander was reparatie dus blijkbaar wel lucratief genoeg. Balen voor haar maar goed voor de handelsketen dus...

53775172998_42b40e921c_b.jpg
 
verbaast mij inderdaad dat die TL is geraakt.

Aan de andere kant alles nieuw bij de dealer + spuiten gaat dit ook zo een 3000+ euro kostsen.

Maar als je het goedkoper wil herstellen; afhankelijk van de schade er onder zou je als je een bumper + achterklep in kleur kunt vinden op de sloop + wat aanbouwdelen nieuw bij de dealer besteld je dit voor dik onder de 1000 euro wel weer hersteld kunnen krijgen.
 
Lastig te zeggen wat er achter de schroefdelen als bumper en achterklep nog beschadigd is geraakt. Als dat meevalt had ik inderdaad het advies va AsconaGT overwogen (met uitbetaling verschil dagwaarde - restwaarde).
Ze baalde als een stekker want ze moest op zoek naar een andere auto en schoot er buiten haar schuld financieel best bij in.
Ik ben dan toch wel benieuw wat ze heeft teruggekocht? Een nieuwe auto? Anders zou je met uitbetaling van de dagwaarde toch niet veel bij moeten leggen voor een vergelijkbaar voertuig. Blijft vervelend natuurlijk als de auto nog goed beviel.
 
De dagwaarde was te weinig om een vergelijkbare Panda (automaat) te kopen. Met wat zoekwerk werd het een Peugeot 108 met automaat.
Ik vind dit zo slecht geregeld in Nederland: als je zuinig op je auto bent, dan is het extra zuur dat je financieel benadeeld wordt. Omdat een andere verkeersdeelnemer niet aan het opletten was. Als je er geen vergelijkbare auto van terug kunt kopen, dan ben je ook niet voldoende schadeloos gesteld?

Wat krijg je dan uitgekeerd, als je net bij Jetcars een auto voor € 1000 gekocht heeft: welke de verzekeraar € 0 waard acht? Krijg je dan niets? Dat is echt het nadeel, om rond te rijden in een auto die nauwelijks nog iets van restwaarde heeft. Want je koopt er uiteraard geen vergelijkbare auto van terug, waarvan je de geschiedenis weet.
 
De dagwaarde is de waarde van je auto, zonder winstmarge voor een garagebedrijf en zonder garantie.... Dus als je een auto goed onderhoudt (aantoonbaar) is 'ie meer waard dan een uitgewoond hok. Probleem blijft de emotionele waarde die men aan een stukje blik hangt. "Mijn auto, met alle carfantastic opties" Als een berg leaseauto's vrij komen, zoals nu de Tesla Model 3, zie je de prijzen zakken, net als indertijd bij de Audi A3's, Peugeots 308, Renault Megane. Als er nog meer 1 of een paar in goede staat te koop staan worden ze vanzelf weer meer waard, zoasl bepaalde Porsches, Alfa's Citroén 2CV's.....
 
Als eigenaar wil je natuurlijk de boel origineel en hersteld.
Twee jaar terug is er iemand vol in de zijkant gereden, precies tussen de wielen. De twee portieren kwamen van de sloop af, geregeld door de dealer. Voor mij prima, ik zie geen verschil.
 
Ik vind dit zo slecht geregeld in Nederland: als je zuinig op je auto bent, dan is het extra zuur dat je financieel benadeeld wordt. Omdat een andere verkeersdeelnemer niet aan het opletten was. Als je er geen vergelijkbare auto van terug kunt kopen, dan ben je ook niet voldoende schadeloos gesteld?

Wat krijg je dan uitgekeerd, als je net bij Jetcars een auto voor € 1000 gekocht heeft: welke de verzekeraar € 0 waard acht? Krijg je dan niets? Dat is echt het nadeel, om rond te rijden in een auto die nauwelijks nog iets van restwaarde heeft. Want je koopt er uiteraard geen vergelijkbare auto van terug, waarvan je de geschiedenis weet.
Iedereen die een auto van 1000 euro bij jetcars koopt moet niet raar opkijken dat de verzekeraar niks uitkeert.. Daar komt alle zooi terecht die andere handelaren niet willen hebben omdat t zooi is... Daarom is het ook zo goedkoop.
Betekend dus ook dat er genoeg spul tussen zit dat niet 100% nog geschikt is om normaal mee de weg op te gaan. En een verzekeraar vind dat niet acceptabel.

Buiten dat:
Vrijwel elk land keert maar alleen de zakelijke waarde (inc afschrijving!) uit. Nooit de werkelijke waarde om eenzelfde product terug te kopen en zeker geen emotionele waarde (dan moet je al recht hebben op smartengeld (dat ook eisen) en ook daar staan basis bedragen voor)

De reden dat die panda van michiel totall loss verklaard zal zijn, is de elektronica problemen. Dat is een enorme schadepost want zoek maar eens wat dat probleem veroorzaakt. Fysiek gezien is dat goed te repareren schade zo op het eerste oog.

De panda van Joost zal meer in elkaar hebben gezeten dan je op foto ziet. Achterschades zijn enorm verradelijk en het blijkt vaak veel meer schade dan je in eerste instantie ziet.

Veelal zit de halve vloer in elkaar gedeukt (vooral bij auto's met een vlakke vloer) Richtwerk voor zoiets is behoorlijk duur en wordt steeds minder gedaan.

Vaak wordt alleen het zichtwerk weer opgeknapt en daarna doorverkocht met een deel van de schade die verborgen zit onder de kofferbakbekleding... Vandaar dat je altijd bij het kopen van een auto even onder de kofferbakmat en naar de langsdragers onder de motorkap moet kijken of er schade aan de auto is geweest.
Er zit nog best wel handel in dat soort voertuigen.


Komt nog bij dat men voor schadetaxaties uit gaat van nieuwe onderdelen, niet van 2e hands of immitatie.
Gelukkig maar, anders kreeg je nog minder uitgekeerd! Maar het maakt de schade voor de verzekeraar wel duurder.

En vergeet niet: Totall Loss bestaat in 2 vormen: Economisch en Fysiek.
De meeste auto's worden Economisch totall loss verklaard, omdat het repareren te duur wordt. Niet omdat de auto fysiek niet te repareren valt.


Wat dat betreft kun je het beste bij een oudere auto (10+) altijd het schaderapport opvragen en vanuit daar beslissen of je de auto terugkoopt en zelf laat repareren met goedkopere onderdelen of laat afschrijven en moet bijleggen op een andere auto.
Je hebt immers meestal te maken met economisch totall-loss bij een oudere auto.

Dat terugkopen van een wrak (zoals het officieel heet) kan een heel voordelige optie zijn zeker als je geen alternatief vervoer hebt (en ook geen geld om iets nieuws aan te schaffen), en de schade fysiek gezien goed te repareren is.
Je houdt soms zelfs nog wel eens geld over om het op die manier te doen.
Je krijgt namelijk altijd nog (een deel) van het schadebedrag uitgekeerd. Als je de reparatie vervolgens met 2e hands delen doet, valt die een stuk goedkoper uit en heb je onder de streep nog steeds je auto, welliswaar misschien met 2 verschillende kleuren deuren, maar het kost je in principe minder.

Uiteindelijk wordt daar de totale kostenpost van schades ook goedkoper door.
 
Als de Panda als gevolg van de aanrijding niet elektronisch op hol geslagen was had ik de auto ook gehouden. Dan was ik op zoek gegaan naar deuren in kleur en was het zo opgelost. Maar met die elektronische storingen was er geen rijden aan...
 
Als de Panda als gevolg van de aanrijding niet elektronisch op hol geslagen was had ik de auto ook gehouden. Dan was ik op zoek gegaan naar deuren in kleur en was het zo opgelost. Maar met die elektronische storingen was er geen rijden aan...
Nee precies, daarom noemde ik het ook als voorbeeld. Je zit met elektra storingen op het grijze gebied tussen technisch en economisch totall loss. Ook bij nieuwe auto's is dit gedoe. Daarom worden autos met bijvoorbeeld een onverklaarbare accu storing ook afgeschreven.

Fysiek is het mogelijk maar financieel onbetaalbaar en praktisch eigenlijk ook niet want de kans dat het niet opgelost kan worden is groot.
En ja je kunt natuurlijk alle elektra vervangen.... maar dat is zelfs voor een oplap-bedrijf niet lucratief want dst is net zo goed duur in arbeid en onderdelen.
 
Mijn vrouw is wat jaren terug betrokken geweest bij een kop staart botsing. Ze zat in het midden en daarmee zijn wij buiten onze schuld er automatisch met slechtste vanaf gekomen. Het ging gelukkig niet heel hard, maar onze Clio 3 DCI met 200K was wel TL. Schade was 5500, dagwaarde was 2500. Voor dat geld hebben wij geen vergelijkbare auto terug gekocht. Vooral een nette was niet te vinden. Uiteindelijk mazzel en hebben we een nette gevonden voor 3K met 225K kilometers. Grappige was dat ik de wielen nog snel gewisseld had, want die had ik nog maar net opgeknapt en waren voorzien van nieuwe banden. Oude wintersetje onder de schade auto geplaatst.
Daar was de specialist nog boos over ook (want wij zouden meer krijgen als die wielen eronder zaten, maar niet zoveel extra dat ik er een nieuwe setje banden en wielen voor heb was mijn gedachte). De auto die we kochten had ook 4 gladde banden, dus dat was een probleem wat voor ons opgelost was.

En dan heb ik nog een hobby auto (Megane Coupe uit '96) welke iig economisch total loss is. Ondanks dat ze zeer zeldzaam zijn. Ik denk dat ik hem laat taxeren (op hoop dat die iig wat geld waard is) zodat wanneer ik aangereden wordt er iig wat aan overhoud.

Ik ben persoonlijk ook blij dat de right to repair wetgeving er komt (of al is?). Daar moeten autofabrikanten zich uiteindelijk ook aan houden, want ook zij maken reparaties moeilijker buiten dealers om.
En het zou geen slecht idee zijn als fabrikanten onderdelen minder model specifiek maken. Sensoren en zooi allemaal het zelfde maken (Bosch), Koplampen en achterlichten wat univormer maken zodat meerdere modellen ermee rijden. En inderdaad rekening houden met "kleine tikjes".
 
BMW 330E, bouwjaar augustus 220, cataloguswaarde 76K. Na een simpele frontale botsing ook TL verklaard.... Waanzin.
 
Bij sommige BMW's gaat het snel, door de aanrijding de motor uit de steunen gescheurd, koelvin en waterpomp door radiator en de 1e cilinderwand ovaal getikt.... = Motorblok vervangen. Zie je van de buitenkant niets aan. Dan de airbags met bijbehorende afdekpanelen, sensoren etc etc.... Het gaat dan erg hard!
 
De dagwaarde was te weinig om een vergelijkbare Panda (automaat) te kopen. Met wat zoekwerk werd het een Peugeot 108 met automaat.
Dan ben ik toch wel benieuwd, hebben we het dan over de prijs bij een autobedrijf? Want in dat geval maak je ook weer aanspraak op een stukje garantie, en daarnaast vaak inclusief beurt etc. Naar mijn idee zou je met de dagwaarde particulier toch wel een vergelijkbare auto terug moeten kunnen kopen.

Wat krijg je dan uitgekeerd, als je net bij Jetcars een auto voor € 1000 gekocht heeft: welke de verzekeraar € 0 waard acht? Krijg je dan niets? Dat is echt het nadeel, om rond te rijden in een auto die nauwelijks nog iets van restwaarde heeft. Want je koopt er uiteraard geen vergelijkbare auto van terug, waarvan je de geschiedenis weet.
Waarom zou de verzekeraar (expert) de waarde van een auto van Jetcars € 0 waard achten? Gelet op de gemiddeld Jetcar misschien iets onder de gemiddelde waarde, maar dat heb je zelf dan ongetwijfeld ook betaald...

Grappige was dat ik de wielen nog snel gewisseld had, want die had ik nog maar net opgeknapt en waren voorzien van nieuwe banden. Oude wintersetje onder de schade auto geplaatst.
Daar was de specialist nog boos over ook (want wij zouden meer krijgen als die wielen eronder zaten, maar niet zoveel extra dat ik er een nieuwe setje banden en wielen voor heb was mijn gedachte).
Ik kan dit persoonlijk niet heel grappig vinden. Je dupeert de verzekering en daarmee uiteindelijk de premiebetaler.
 
Naar mijn idee zou je met de dagwaarde particulier toch wel een vergelijkbare auto terug moeten kunnen kopen.
Mijn moeder is niet iemand die particulier gaat kopen; en ook niet het halve land doorrijden voor een speciale deal. Ze zocht in eerste instantie een Panda automaat van ongeveer dezelfde leeftijd en die waren er niet zo veel, en relatief duur. Mijn broer (woont dichterbij haar) heeft nog wel contra-expertise laten doen voor een hogere waarde maar dat haalde weinig uit.
 
Je betaalt dus bovenop een particuliere prijs de winstmarge van de garage, wat reserve potentieel garantiewerk en met een beetje geluk wat onderhoud en verse APK...
 
Voor mij ook wel een dingetje waar ik nog wel eens over nadenk.

Ik heb mijn Mazda 6 destijds zelf uit Duitsland gehaald, waardoor de 'harde aanschafprijs' relatief meeviel. Wel heb ik kosten moeten maken om de auto in Nederland en op kenteken te krijgen.
In mijn polis staat dat ik de aanschafwaarde vergoed krijg, maar door de veranderde marktomstandigheden is dat inmiddels flink minder als wat ik nu voor een vergelijkbare auto zou moeten betalen.

Ik zou dus, ondanks mijn allrisk verzekering, geen vergelijkbare auto terug kunnen kopen zonder geld bij te leggen.
 
Ik kan dit persoonlijk niet heel grappig vinden. Je dupeert de verzekering en daarmee uiteindelijk de premiebetaler.

Ligt er een beetje aan wanneer de wissel is gedaan. Als de auto eenmaal is getaxeerd door een schade-expert mag je er in principe niets meer aan veranderen, maar voordat er een taxatie is gedaan mag je, lijkt me, nog best zo'n setje wielen wisselen. Zou ik zelf ook doen denk ik!
 
Ik kan dit persoonlijk niet heel grappig vinden. Je dupeert de verzekering en daarmee uiteindelijk de premiebetaler.
Ik heb hier zeker niet de verzekering mee gedupeerd. Eerder omgekeerd, omdat ik voor het geld wat uitgekeerd is geen vergelijkbare auto heb kunnen kopen (dagwaardes verzekeringen zijn anders als dagwaardes markt en handel).

Ik heb de wielen gewisseld voordat de verzekeringsexpert er naar gekeken heeft (auto is in dit statium nog steeds mijn eigendom).
Zijn doel is om het wrak zo goed mogelijk te verkopen aan de handel. Dat is enkele foto's maken en in een portaal de auto aanbieden. Daar staat niet bij dat de velgen net gespoten zijn en dat er 2 nieuwe banden op zitten.
Ik moest uiteindelijk akkoord gaan met een bod van dacht ik rond de 900 euro en deed toen afstand van eigendom.
Mogelijk dat er 200 euro extra voor gegeven wordt door het verschil in wielen, maar dan houd het echt wel op.
Daarna hoeft de verzekering van de tegenpartij alleen het verschil tot de dagwaarde aan te vullen. Ik krijg dan de waarde van het wrak en de aanvullende uitkering.

Dus linksom of rechtsom krijgen wij niet meer dan de dagwaarde. Toen was de dagwaarde vastgesteld door de verzekering op 2500 euro voor het model en kilometerstand.
Vergelijkbare auto's waren echter 3000 tot 4000 euro in de handel. We hebben er 1 gevonden welke netjes genoeg was, maar meer kilometers gelopen en 4 gladde banden had. Voor 2750 met 4 gladde banden. Geen garanties en garage dringde mij erop aan om de banden z.s.m. te vervangen (aangegeven dat ik de wielen had klaar liggen).

En dan hebben we het niet over de stress die het geeft, verlof dagen die we moesten opnemen om te zoeken naar een nieuwe auto (want nodig voor het werk) en de brandstofkosten om te kijken naar de goedkoopste auto's in de regio (we hebben er denk ik 4 of 5 bekeken welke stuk voor stuk wat hadden (want goedkope auto).

Ik denk dat de premiebetaler die 200 euro verschil uiteindelijk niet gevoeld heeft. Wij hebben er gelukkig wel nieuwe banden mee bespaard en direct onze nieuwe auto kunnen opleuken met een mooie set velgen.

Ild6asI.jpg
 
En dan heb ik nog een hobby auto (Megane Coupe uit '96) welke iig economisch total loss is. Ondanks dat ze zeer zeldzaam zijn. Ik denk dat ik hem laat taxeren (op hoop dat die iig wat geld waard is) zodat wanneer ik aangereden wordt er iig wat aan overhoud.
Kan ik aanbevelen. Ik heb bij de Megane enkele opties meeverzekerd zodat de dagwaarde op een wat realistische 8k uitkomt. De Clio is nu op aangenomen waarde verzekerd als klassieker bij de KNAC. Mag er dan niet mee rijden tussen december en maart (winter) en niet meer dan 10.000 km per jaar.
Maar dan is het wel all risk met pechhulp voor het gehele wagenpark voor 600 euro per jaar. Veel aantrekkelijker dan hopen dat het goed gaat als de normale verzekering hem onder ogen krijgt.
 
Zeker doen! Ik had mijn Ford Escort getaxeerd en daardoor was de taxatiewaarde van 4000 euro een reden om de auto niet TL te laten verklaren maar om de door een ander veroorzaakte schade (2000 euro!) te laten repareren. Het jaar erop gebeurde hetzelfde aan de andere kant, en wederom heeft het taxatierapport me gered...
 
Terug
Bovenaan