Van plug-in naar EV?

Andries 3281709

Startmotor
Op dit moment heb ik een Skoda Superb iV. We zitten eraan te denken over te stappen naar een Tesla Model S 100D van 2018. Dit omdat het in onze situatie voordeliger rijden is. Daarom hebben we verschillende autobedrijven aangeschreven om een inruilvoorstel te doen voor de Skoda. Die blijkt toch een stuk minder te zijn (lees: ongeveer 22K, wat een afschrijving van 8K in een jaar betekent) dan we in eerste instantie dachten. We hebben nu twee opties:
1. We rijden nog een jaar met de Skoda en gaan daarna voor de Tesla, met het gevaar dat de Skoda nog (veel) minder waard wordt. Probleem is dat je niet in de toekomst kunt kijken wat zulke auto’s gaan doen qua prijs, worden ze minder waard, stagneert de prijs…
2. We leggen iets meer geld bij dan in eerste instantie gepland, en gaan nu voor de Tesla. Nadeel: we moeten nu meer geld bijleggen dan in eerste instantie gepland.

Wat is wijsheid in dit verhaal? Optie 1, optie 2 of een optie die wij nog niet bedacht hebben?

*edit: niet iedereen hier staat achter de keuze voor een Tesla. Dat snap ik, en ik zal ook naar andere elektrische auto’s kijken. Dan blijft de vraag: nu inruilen, of nog een jaartje wachten?

Laatst bewerkt:
Is een nieuwe elektrische auto niet haalbaar? Heb je een nieuwe accu met minimaal 8 jaar garantie en SEPP subsidie, bijvoorbeeld:

We willen graag voldoende ruimte voor ons gezin. In dit rijtje is de Y dan de logische optie, maar de meningen binnen ons huishouden zijn verdeeld over het uiterlijk (lees: die komt hier niet op de oprit te staan).
We zitten aan max 35K te denken, dan kom je er volgens mij niet met een nieuwe EV.

Laatst bewerkt:
Een goedkopere nieuwe elektrische 'gezinsauto' is de Kia Niro EV voor 39k -3k SEPP is 36k.

Of de Opel Astra Sports Tourer Electric 54-kWh Business Edition met 516 l bagageruimte.

Dit zouden opties kunnen zijn, maar dan blijft de vraag: welke optie raden jullie aan? Nu kopen, of volgend jaar kopen? Is de verwachting dat een plug-in meer of minder waard wordt?

Laatst bewerkt:
Een 2018 Tesla Model S is een mooie wagen, maar of het een verstandig keuze is? Over 2 jaar, is de batterij garantie verlopen, en vanaf 2026 moet er ook stapsgewijs MRB betaald worden, beginnend met 60 % benzine tarief, dat oploopt tot 100% in 2030 of 2031. Vanaf dan, zal de Tesla niet meer voordeliger zijn.

Zelf zou ik de Skoda houden. De Tesla Model S is groot en zwaar, al een vrij oud model, en vrij oud.

En als je overstapt kies dan een moderne EV, zoals de Renault Scenic, Kia Niro, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya etc.

Ik zou de skoda houden, rijdt de skoda niet erg lekker? Persoonlijk denk ik dat de tesla een stap terug is qua auto. Ik zou eerst eens testrijden in de verschillende auto's het kan soms erg tegenvallen. Of niet en dan weet je direct wat je wilt :)

Wat is er mis met de Skoda? Dat lijkt mij echt de betere, fijnere en stabielere optie dan de Tesla..

Ik zou de Skoda nu inruilen/verkopen volgend jaar met de aankomend MRB ga je veel meer betalen maar wordt hij ook moeilijker te verkopen.

Ik zou de Skoda nu inruilen/verkopen volgend jaar met de aankomend MRB ga je veel meer betalen maar wordt hij ook moeilijker te verkopen.
En dan even € 8000 in de prullebak gooien in 1 jaar. De superb is een mooie auto. Meer informatie over de Superb zou welkom zijn. Bouwjaar en kmstand.

Laatst bewerkt:
(Op dit moment heb ik een Skoda Superb iV.) Andries zou je meer informatie kunnen geven over je huidige auto. Bouwjaar en km-stand en welke uitvoering van de Superb.

Een 6 jaar oude model S lijkt me geen voordelige kostganger. Hij is namelijk, groot en zwaar, niet meer de jongste en een hele zware jongen als MRB zodadelijk in beeld komt.

Je hebt nog niet gezegd uit welk jaar de Superb is.

Inruilen kost altijd geld, zeker in 20k regionen. Op papier kan de model S lekker zuinig zijn, maar als er dan een pittige MRB, verzekering en wat defectjes bij komen heb je een hoop gedoe en toch een 6-7 jaar oude auto waarvan de accu toch een keer vervangen moet gaan worden (Ja het kan best 15 jaar goed gaan, maar de volgende eigenaar ziet straks toch een echt flink dure accu buiten de garantie en een health van ... 85%?)

ik ben best wel een Skoda fan dus wellicht niet geheel objectief. Een Superb uit 2020 met 67000 km bleef ik toch lekker mee rijden. Niets mis met Tesla maar je gaat 2 jaar achteruit in bouwjaren. Ik vind een Phev ideaal want ik rij niet meer dan 50 km per dag wat ik dan volledig elektrisch kan doen. Op vakantie op de benzinemotor en kan ik 700 tot 800 km doorrijden zonder te tanken.

Doe je het nu niet dan doe je het volgend jaar en waarschijnlijk nog meer.
Frits, iedere auto schrijft af. zodra je met een nieuwe auto de garage uit rijd, ben je al veel geld kwijt. Afschrijving wordt kleiner als je het uitsmeerd over een aantal jaren. Voor die € 8000,- afschrijving + wat je moet bijbetalen kan je leuke dingen doen. Een Superb uit 2020 met deze km-stand is een fijne auto met een zee van ruimte.

Een Tesla Model S is in alles een betere auto, ruimte doet hij er niet voor onder. Het is een echt EV en niet een slechte poging met en een benzine en een electromotor. Maar een Phev gaat veel harder afschrijven volgend jaar door de wegenbelasting die er op komt en dan worden ze heel snel minder aantrekkelijk.

Een Tesla Model S is in alles een betere auto, ruimte doet hij er niet voor onder. Het is een echt EV en niet een slechte poging met en een benzine en een electromotor. Maar een Phev gaat veel harder afschrijven volgend jaar door de wegenbelasting die er op komt en dan worden ze heel snel minder aantrekkelijk.
Dat is inderdaad ook mijn angst. Heb je zelf een Tesla?

Een benzine motor kan prima samenwerken met een elektro-motor. Hoeveel hybrides en plug-in hybrides rijden wel niet rond? Zowat ieder merk heeft ze wel in hun gamma en de techniek staat gewoon op een hoog niveau. Niets mis met een Tesla maar met die Tesla ga je echt niet even € 8000,= terug verdienen in een korte tijd.
Wat misschien wel een idee is, is zelf je auto verkopen. meer geld voor je eigen auto en korting op de nieuwe. ;)

Een benzine motor kan prima samenwerken met een elektro-motor. Hoeveel hybrides en plug-in hybrides rijden wel niet rond? Zowat ieder merk heeft ze wel in hun gamma en de techniek staat gewoon op een hoog niveau. Niets mis met een Tesla maar met die Tesla ga je echt niet even € 8000,= terug verdienen in een korte tijd.
Wat misschien wel een idee is, is zelf je auto verkopen. meer geld voor je eigen auto en korting op de nieuwe. ;)
Ik zeg ook nergens dat ze niet kunnen samenwerken, maar een phev is het slechtste van beide werelden.

Ik heb me erbij neergelegd dat ik die 8000 kwijt ben. Mijn vraag is vooral wie uit kan leggen of deze toch wel heftige afschrijving door blijft zetten, of dat het afvlakt? Uiteindelijk willen we sowieso EV gaan rijden, maar of dat nu of volgend jaar is… Lastig!

In zijn algemeenheid is het natuurlijk goedkoper om langer met een auto te doen, de afschrijving wordt steeds lager! Zeker als je maar ongeveer 17000 km per jaar rijdt. Doorsparen en dan over een paar jaar een nieuwe elektrische auto kopen lijkt mij dan logischer. Dat een plug-in hybride en ook een elektrische auto flink afschrijft is niet verbazingwekkend vanwege de onzekere levensduur van de dure accu.

Laatst bewerkt:
Je hebt altijd het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Mede daarom is een auto kort houden duur.
Als jij voor 22 je skoda inruilt gaat hij voor 26 weer op de markt, dus is eigenlijk maar 4 minder waard geworden.

In feite moet je niet meer naar die 8k kijken, maar naar de toekomst.
Wat gaat je Skoda kosten inclusief afschrijving en wat gaat de Tesla kosten tijdens de beoogde gebruiksduur..
Ik gok dat beide ongeveer even hard zullen afschrijven. Alleen moet je bij de Tesla het verschil tussen inkoop en verkoop er nog bij optellen. Ze hebben allebei een paar nadelen die een potentiele koper zou kunnen tegenhouden.

Verder zou je een gedetailleerde berekening moeten maken wat de operationele kosten zijn.
Tesla duurder in de verzekering
Skoda 1e jaar meer MRB, daarna ongeveer gelijk en uiteindelijk meer voor de Tesla
Brandstof afhankelijk van je rij en laad gedrag Tesla goedkoper, de vraag is hoeveel.
Onderhoud Tesla wel iets goedkoper als je de remmen en de banden een beetje spaart.

Laatst bewerkt:
Ik heb me erbij neergelegd dat ik die 8000 kwijt ben. Mijn vraag is vooral wie uit kan leggen of deze toch wel heftige afschrijving door blijft zetten, of dat het afvlakt? Uiteindelijk willen we sowieso EV gaan rijden, maar of dat nu of volgend jaar is… Lastig!
Degene die dat echt kan uitleggen, zit waarschijnlijk op dit moment zijn honderden transacties in de autohandel te bestuderen op het achterdek van een jacht in Malaga.

Die 8000 ben je niet kwijt, dat is de 'staat' van je wagen. Als je vorig jaar een 3 jaar oude auto hebt gekocht dan was dat niet gratis en waarschijnlijk met het doel daar jaren plezier van te hebben. Het geniepige van afschrijving voor de consument is dat er ook een inruilpremie in zit verstopt. Ik denk dat van die €8k er zeker €5k winst/garantie van de verkoper is.

Ik denk dat je weinig hoofdpijn krijgt van een 4 jaar oude hybride Superb. Lekker nog 5-6 jaar in rondrijden, 100k erbij. Wie maalt er dan nog om de inruilwaarde? Hij was 30k voor de vuistregel is dat ding nog 7k waard over 6 jaar. Ik schat echter in dat het eerder 10-12k is (want prima vervoermiddel, zuinig, kan makkelijk naar 250.000km)

Een 6 jaar oude Tesla nog 6 jaar rijden. En wat is die dan nog waard? Tja ik weet het niet. Wat zou je in keiharde cijfers besparen per maand? Zo'n model S is een wagen van een ton euro's. Luchtvering, banden, velgen, ophanging, motoren, schermen, rubbers alles kan eraan kapot en aan die nieuwprijs te zien is daar niets voordeligs bij. Met als klap op de vuurpijl natuurlijk de accu.

Heel simpel uitgelegd: degene die elke 1 á 2 jaar de berichten leest en daarop auto's gaan inruilen is bijna gegarandeerd meer geld kwijt dan iemand die 10 jaar in z'n auto's rijdt.

De grootste afschrijving van de skoda heb je wel gehad. Daarnaast weet je wat je hebt.

En die Marge van de handelaar moet je eerst terug gaan verdienen.. Ben je gerust 3 jaar mee bezig. Welke winst heb je het dan nog over?

Als de beslissing financieel is moet je de Skoda houden. Als het emotioneel is, inruilen. Zou dan alleen iets leukers zoeken dan een oude tesla

• Leuk
Waarderingen: Taan
Ik zou het niet doen en de Skoda doorrijden. En als je 'm al inruilt zou ik een nieuwere auto kiezen dan een auto uit 2018.

Ik zou de Skoda nog even doorrijden. Zoals door andere forumleden aangegeven vlakt de afschrijving af, je weet wat je hebt en dat weet je bij een 6 jaar oude Model S niet.

• Leuk
Waarderingen: Taan
Op dit moment heb ik een Skoda Superb iV. We zitten eraan te denken over te stappen naar een Tesla Model S 100D van 2018. Dit omdat het in onze situatie voordeliger rijden is. Daarom hebben we verschillende autobedrijven aangeschreven om een inruilvoorstel te doen voor de Skoda. Die blijkt toch een stuk minder te zijn (lees: ongeveer 22K, wat een afschrijving van 8K in een jaar betekent) dan we in eerste instantie dachten. We hebben nu twee opties:
1. We rijden nog een jaar met de Skoda en gaan daarna voor de Tesla, met het gevaar dat de Skoda nog (veel) minder waard wordt. Probleem is dat je niet in de toekomst kunt kijken wat zulke auto’s gaan doen qua prijs, worden ze minder waard, stagneert de prijs…
2. We leggen iets meer geld bij dan in eerste instantie gepland, en gaan nu voor de Tesla. Nadeel: we moeten nu meer geld bijleggen dan in eerste instantie gepland.

Wat is wijsheid in dit verhaal? Optie 1, optie 2 of een optie die wij nog niet bedacht hebben?

*edit: niet iedereen hier staat achter de keuze voor een Tesla. Dat snap ik, en ik zal ook naar andere elektrische auto’s kijken. Dan blijft de vraag: nu inruilen, of nog een jaartje wachten?
Voor dat geld kun je ook een model 3 kopen van 1 jaar oud. Ook prima geschikt voor een gezin.

Ik zeg ook nergens dat ze niet kunnen samenwerken, maar een phev is het slechtste van beide werelden.
Of het beste van beide werelden, het is maar net hoe je het bekijkt. Heeft ook veel te maken met de persoonlijke omstandigheden waarbij je de auto gebruikt.

Ik denk zelf dat de skoda veel langer een goed bruikbare auto blijft.
recent onderzoek van JD power heeft ook aangegeven dat de huidige EV's veel storingsgevoeliger zijn dan de 'klassieke' auto's. Bovendien als de auto goed rijdt en je behoeftes vervult is de afschrijving niet meer zo belangrijk. Dan houd je de auto zo lang mogelijk.

Of het beste van beide werelden, het is maar net hoe je het bekijkt. Heeft ook veel te maken met de persoonlijke omstandigheden waarbij je de auto gebruikt.

Ik denk zelf dat de skoda veel langer een goed bruikbare auto blijft.
recent onderzoek van JD power heeft ook aangegeven dat de huidige EV's veel storingsgevoeliger zijn dan de 'klassieke' auto's. Bovendien als de auto goed rijdt en je behoeftes vervult is de afschrijving niet meer zo belangrijk. Dan houd je de auto zo lang mogelijk.
Hoe je het ook bekijkt het is het slechtste van beide werelden. Je hebt van allebei net niks, kleine brandstof tank, kleine accupakket en vaak ook nog een niet hele krachtige electromotor. De omstandigheden gaan echt geen verschil maken.

Het moet bij je rijpatroon en wensen passen, maar ik zag dat nieuw Hyundai Ioniq 6 nu te koop staan voor 36000 euro, dat lijkt me een scherpe deal. Ze zijn zuinig, laden snel en hebben een redelijke range.

Terug
Bovenaan