Ik heb wat collega's nagevraagd en op de een of andere manier lijkt het erop dat praktijkverbruik.nl altijd hoog zit met het verbruik. Wat betekend dat ik eigenlijk altijd teveel betaal voor de brandstofkosten die mijn werkgever aan mij doorbelast. De laatste 3.500km heb ik mijn verbruik met "normaal" gebruik bijgehouden en kom ik op een gemiddeld verbruik met mijn Seat Leon Sportstourer 1.5 Etsi 150PK FR Launch Edition van 6.0l/100km. Terwijl de auto in 2021 is vastgelegd op 7.1l/100km. Daarnaast is er uitgegaan van 40.000km per jaar. De eerste twee jaar heb ik mijn auto nauwelijks gebruikt vanwege de COVID pandemie. Nu staat mijn auto op 89.000km. Een rekensom leert mij dan dat ik samen met de verrekening van de door mij niet gereden kilometers en de teveel betaalde brandstofkosten, ik over een looptijd van 42 maanden € 7.774,00 excl. BTW teveel heb betaald. Dit is toch wel serieus geld. Nu snap ik dat het een beetje een flauwe berekening is door een bijzondere periode die niemand had kunnen zien aankomen. Maar als ik wel 40.000km per jaar had gereden over 4 jaar had ik nog steeds € 2.974,40 excl. BTW teveel betaald. Wat neerkomt op € 62,- per maand. Wellicht ben ik een ontzettende zeur...
Wat ik daarnaast nog heb teruggekeken is dat de 7,1l/100km die is vastgesteld nog steeds het getal is waar mijn auto volgens praktijkverbruik.nl op staat. Dit verbruik is vastgesteld door praktijkverbruik.nl meer dan een half jaar voordat mijn auto geleverd is. Op dat moment was deze auto nog helemaal niet geleverd, nergens in Nederland. Het was een compleet nieuw model destijds, dus geen facelift versie of iets dergelijks. Dit is toch vreemd. Ook dit heb ik met een collega gecontroleerd. Hij rijdt een Renault Austral 1.2 hev iconnic 148km e-tech aut sinds november 2023. Ook die is vastgesteld op een praktijk verbruik van 7,1l/100km door praktijkverbruik.nl. De fabrieksopgave stelt 4,6l/100km. (dit is dus ook een verschil van € 1.700,- per jaar of € 141,67 per maand) Zijn bijgehouden verbruik ligt op 5,5l/100km. Het getal van 7,1l/100km op praktijkverbruik.nl is sinds het bestellen van zijn auto nooit gewijzigd.
Contact opnemen met praktijkverbruik.nl lijkt onmogelijk. Ik en mijn collega's hebben al meerdere malen geprobeerd via e-mail en/of het contactformulier op de website in contact te komen, maar er komt geen enkele response. Wat ik uiteraard wil, is inzicht in hoe zij tot het getal wat op hun website staat tot stand is gekomen. Ze doen voorkomen dat ze dit doen door hun enorme database vanuit de Travelcard die ze hebben. Maar dan zouden de cijfers over de looptijd van een auto wel enigszins moeten fluctueren, bijvoorbeeld van 7,1l/100km naar 7,2l/100km of 7,0l/100km. Dit lijkt echter compleet statisch te zijn.