Lease auto (te)duur door praktijkverbuik.nl

Netto houd ik zo een 500,- over van dat budget. Dus als die auto mij netto 1000 kost in de maand ben ik 500 uit mn eigen zak kwijt.

Anders ben ik 850,- kwijt plus de 500 vergoeding die komt te vervallen.. én gebonden.

Mocht m'n leidinggevende weggaan wil ik die x5 45e wel uit de poule.

Ik hoor steeds vaker van dit soort rare leaseregelingen. Misschien toch eens aan mijn klagende collega's laten zien. Onze leaseregeling is eigenlijk nog heel ouderwets. Leuk budget, geen gezeur met brandstof/elektriciteit. Wel een formele limiet voor privekilometers, maar als je er overheen gaat is er eigenlijk nooit een probleem (waarschijnlijk alleen opgenomen voor als mensen ineens 50.000 km per jaar prive rijden omdat ze bijklussen als taxichauffeur of zo).

Ik heb wat collega's nagevraagd en op de een of andere manier lijkt het erop dat praktijkverbruik.nl altijd hoog zit met het verbruik. Wat betekend dat ik eigenlijk altijd teveel betaal voor de brandstofkosten die mijn werkgever aan mij doorbelast. De laatste 3.500km heb ik mijn verbruik met "normaal" gebruik bijgehouden en kom ik op een gemiddeld verbruik met mijn Seat Leon Sportstourer 1.5 Etsi 150PK FR Launch Edition van 6.0l/100km. Terwijl de auto in 2021 is vastgelegd op 7.1l/100km. Daarnaast is er uitgegaan van 40.000km per jaar. De eerste twee jaar heb ik mijn auto nauwelijks gebruikt vanwege de COVID pandemie. Nu staat mijn auto op 89.000km. Een rekensom leert mij dan dat ik samen met de verrekening van de door mij niet gereden kilometers en de teveel betaalde brandstofkosten, ik over een looptijd van 42 maanden € 7.774,00 excl. BTW teveel heb betaald. Dit is toch wel serieus geld. Nu snap ik dat het een beetje een flauwe berekening is door een bijzondere periode die niemand had kunnen zien aankomen. Maar als ik wel 40.000km per jaar had gereden over 4 jaar had ik nog steeds € 2.974,40 excl. BTW teveel betaald. Wat neerkomt op € 62,- per maand. Wellicht ben ik een ontzettende zeur...

Wat ik daarnaast nog heb teruggekeken is dat de 7,1l/100km die is vastgesteld nog steeds het getal is waar mijn auto volgens praktijkverbruik.nl op staat. Dit verbruik is vastgesteld door praktijkverbruik.nl meer dan een half jaar voordat mijn auto geleverd is. Op dat moment was deze auto nog helemaal niet geleverd, nergens in Nederland. Het was een compleet nieuw model destijds, dus geen facelift versie of iets dergelijks. Dit is toch vreemd. Ook dit heb ik met een collega gecontroleerd. Hij rijdt een Renault Austral 1.2 hev iconnic 148km e-tech aut sinds november 2023. Ook die is vastgesteld op een praktijk verbruik van 7,1l/100km door praktijkverbruik.nl. De fabrieksopgave stelt 4,6l/100km. (dit is dus ook een verschil van € 1.700,- per jaar of € 141,67 per maand) Zijn bijgehouden verbruik ligt op 5,5l/100km. Het getal van 7,1l/100km op praktijkverbruik.nl is sinds het bestellen van zijn auto nooit gewijzigd.

Contact opnemen met praktijkverbruik.nl lijkt onmogelijk. Ik en mijn collega's hebben al meerdere malen geprobeerd via e-mail en/of het contactformulier op de website in contact te komen, maar er komt geen enkele response. Wat ik uiteraard wil, is inzicht in hoe zij tot het getal wat op hun website staat tot stand is gekomen. Ze doen voorkomen dat ze dit doen door hun enorme database vanuit de Travelcard die ze hebben. Maar dan zouden de cijfers over de looptijd van een auto wel enigszins moeten fluctueren, bijvoorbeeld van 7,1l/100km naar 7,2l/100km of 7,0l/100km. Dit lijkt echter compleet statisch te zijn.

Ik vind dat eerste punt van je wel steekhoudend. Sowieso het kilometrage: als je minder rijdt heeft de werkgever minder kosten, dus hoef je daar als werknemer ook minder aan bij te dragen.
Dat verschil op verbruik vind ik ook eentje die je nu ter discussie kan stellen. Immers, de werkgever wordt afgerekend op de werkelijke kosten.

Wat ik uiteraard wil, is inzicht in hoe zij tot het getal wat op hun website staat tot stand is gekomen. Ze doen voorkomen dat ze dit doen door hun enorme database vanuit de Travelcard die ze hebben.
Website Praktijkverbruik.nl:
"In samenwerking met TNO is op basis van meerjarig onderzoek een model ontwikkeld waarmee het te verwachten brandstofverbruik en de daarmee samenhangende kostenpost in de praktijk met een hoge mate van betrouwbaarheid kunnen worden bepaald."
TNO. Je weet wel, die club die na "onderzoek" concludeerde dat de invoering van WLTP geen invloed had gehad op de catalogusprijzen van nieuwe auto's.

Ik ken de website wel, bestaat al heel lang. Heb altijd gedacht dat zij inderdaad heel veel gebruiksgegevens hadden via consumenten. Maar de grap is dat ik met diverse leaseauto's via verschillende maatschappijen zelf nog nooit een andere tankpas heb gehad dan een MultiTankCard (MTC), dus ik ga er een beetje vanuit dat dat een grote leverancier is. Hoeveel Travelcard-tankpassen zijn actief in gebruik? Ik ben benieuwd. Ik zou natuurlijk in een MTC-bubble kunnen leven.

Ik zou voorstellen dat het verbruiksverschil een voorschot is wat je o.b.v. werkelijke kosten verrekent.
Als je dan zuinig rijdt krijg je geld terug. Zo loopt de baas geen risico én wordt er zuinig/groen rijden gestimuleerd.

Ik zou in ieder geval niet proberen om de data op een extene site te veranderen. Je kunt wel de betrouwbaarheid van de data ter discussie stellen als overal 7,1 bij staat.

Vergeet niet dat alles wat je zelf betaalt, ook richting de baas, je kunt aftrekken van je inkomstenbelasting. Scheelt je minimaal 37% van het totaal.

Hoeveel Travelcard-tankpassen zijn actief in gebruik? Ik ben benieuwd. Ik zou natuurlijk in een MTC-bubble kunnen leven.

Meer dan 300.000 gebruikers, zeggen ze zelf.

Nooit een auto van Leaseplan (nu Ayvens) gehad? TC komt bij hen vandaan. Het kan natuurlijk dat bij multi vendor lease jouw werkgever voor uniformiteit koos en bij alle contracten een MTC pas wenste.

De CPO van je laadpaal crediteert je vervolgens aan het begin van de maand voor alle laadtransacties die er over de vorige maand op het laadpunt hebben plaatsgevonden.

Is die creditering ongeacht met welke betaalkaart/druppel dit gedaan is?
M.a.w... in het geval van TS'er zou die een 'goedkoop' EV tankkaart kunnen regelen en daarmee de privé auto ook bijladen en dan dus vervolgens die sessies ook terug krijgen van de operator?

M.a.w... in het geval van TS'er zou die een 'goedkoop' EV tankkaart kunnen regelen en daarmee de privé auto ook bijladen en dan dus vervolgens die sessies ook terug krijgen van de operator?
Bij mijn vrouw wordt het per kaart gecrediteerd (ze heeft een MTC card voor NL en een voor Europa) die we allebei in de auto hebben liggen - en dus min of meer random gebruiken. En we krijgen voor beide kaarten een aparte afrekening. Dus als je een pas hebt die voor je eigen elektrische- of plugin auto gebruikt zal die niet worden gecrediteerd.

Nooit een auto van Leaseplan (nu Ayvens) gehad? TC komt bij hen vandaan. Het kan natuurlijk dat bij multi vendor lease jouw werkgever voor uniformiteit koos en bij alle contracten een MTC pas wenste.
Nee, wel nu een auto via ALD, wat nu dus ook Ayvens heet. Maar de auto is van voor de fusie. En mijn werkgever werkt met meerdere leasemaatschappijen, waarschijnlijk daarom enkel mtc.

MTC heeft meer dan 500.000 gebruikers, maar 300.000 is ook niet echt weinig.

Dat verschilt een beetje. In principe voor elke pas die op het laadpunt laadt, alleen kan er een roaming opslag tussen zitten en die krijg je niet terug. Daarnaast moet het laadpunt die laadpas van een andere aanbieder dan wel accepteren én moet je gastgebruik open hebben staan.

Terug
Bovenaan