Mini Cooper (JCW @ pag. 2)

Matt 5069850

Asfaltkampioen
mini-cooper-official-teaser-images.jpg

De huidige:
d34yzgwbyohc_800.jpg

yq0yekbbgiod_800.jpg

On April 3, a 2024 Mini Cooper was caught completely in the open without any camouflage hiding its fresh design. The new hatchback appeared to be involved in a photo shoot in Los Angeles, as specially equipped camera cars were spotted with it. In essence, we were granted an unofficial reveal with a plethora of photos showing the car from multiple angles.

Now, it's official. Mini decided to send out a few images that "show it a bit more favorably than what the spy shots depict." Unfortunately, we only have a handful of exterior shots with no information – details will be announced at a later date.

Waarschijnlijk waren ze niet van plan al meer te laten zien maar vanwege de overduidelijke spy shots toch wat eigen foto's de wereld ingestuurd. Ik vind hem leuk. Strak en weinig poespas. De achterlampen kan ik alleen maar toejuichen, het werd hiervoor alleen maar een karikatuur van zichzelf. Jammer van die gaten in portieren...

Laatst bewerkt:
Nog steeds die vissenkop. De voorkant zou er enorm op vooruitgaan als de "grille" niet werd doorgetrokken in de bumper maar de onderste rand gewoon boven de kentekenplaat had. De achterlichten zullen inderdaad even wennen, positief is dat ze minder lomp zijn als bij de afgeloste generatie en dat er geen ledstrip tussen zit.

Verfrissende Mini! Sommige veranderingen vind ik jammer, zoals het ontbreken van zwarte wielkastranden, de minder schuine voorruit, handgrepen en blokkige spiegels. Verder verfrissend! Achterlichten zijn even wennen, maar 'groeien' al qua design. Ziet er allemaal vrij begeerlijk uit. Ben benieuwd naar de Convertible EV...

De achterlampen kan ik alleen maar toejuichen, het werd hiervoor alleen maar een karikatuur van zichzelf.
Helemaal eens. Heb dat karikatuur effect nog wel met de neus (hoewel iets minder dan bij de huidige generatie)

Ik ben nog altijd een fan van de new Mini. Hoewel ik de eerste generatie het mooiste vind, blijven zijn opvolgers in mijn ogen ook gave auto's.
Deze lijkt wel wat meer richting Mini te gaan. (Minder tirlantijntjes in het ontwerp) Dat vind ik een goed teken, de nieuwe achterkant vind ik gaaf.

Blijft de vraag wat er nog mini is aan een auto met wielbasis pakweg 2.60, lengte ronde 4 M, gewicht richting 1.2 ton.
Ik rij een compacte MPV met die data....

Precies, dit is helemaal terug naar 1959, maar dan in digitale uitvoering: grote ronde klok, klein knoppenpaneeltje eronder, verder geen poespas.

Ter vergelijking:
mini.jpg

Ziet er niet verkeerd uit, wel even wennen het dashboard, met alleen een klok in het midden.

Hopen dat het weer net zo'n leuk rijdende auto word als de voorgaande Mini's. :)

Toch weer een leuk model. De grootste shift zit hem in het interieur, waar de retro vibe nu wel echt de deur is gewezen. Ben benieuwd wat de MINI klant daar van vindt. Hij is wel verder verwijderd van die Engelse decadentie of die cute-factor die de MINI tot nu toe onderscheidend maakte.

Het dashboard van de huidige Mini met die grote klok in het midden en de tuimelschakelaars vind ik erg gaaf., jammer dat het dat niet meer in de nieuwe Mini zit.

Ik had altijd de indruk dat de huidige kopers juist de fysieke schakelaars, grote klok, gave achterlichten met Union Jack leuk vonden. Een auto die anders dan anders is. Klassiek/Industrieel in een nieuw jasje. Nu lijkt het bijna een Chinese cloon van zichzelf. Die achterkant is veel te saai, de voorkant heeft Twingo kenmerken en de binnenkant is te modern.

mini-cooper-electric-2024-yellow-front-quarter.jpg

mini-cooper-electric-2024-yellow-front.jpg

mini-cooper-electric-2024-yellow-side.jpg

mini-cooper-electric-2024-yellow-rear-quarter.jpg

mini-cooper-electric-2024-yellow-rear.jpg

Komt zo niet echt uit de verf. De verhoudingen vind ik niet zo mooi.

Eerste prijs:
Cooper SE | 218 pk | 54,2 kWh | 402 km | €38.990
Er komt nog een Mini Cooper E onder te staan, die een paar duizend euro minder gaat kosten. Al met al is de in China gemaakte auto een stuk aantrekkelijker geprijsd dan zijn Europese voorganger.

Dat geel staat hem goed, maar ik blijf het vorige model denk ik leuker vinden.

Nu schijnt de nieuwe Mini alleen elektrisch te worden, de benzine uitvoering schijnt een facelift versie van de huidige te worden.

Mijn Mini dealer heeft morgen en overmorgen een preview voor bestaande klanten. Ik was er toevallig vandaag en joy of joys, hij was er stiekem al. Er was verder niemand dus heb hem op mijn gemakje in detail kunnen bekijken samen met de verkoper.

Positief:
Uiterlijk beter dan op de foto's. Vooral de neus is minder plomp dan op de foto's. Dat gezegd hebbende is het uitgaande model wel echt fraaier.
Het vegan "leer" voelt best overtuigend aan.
Negatief:
Interieur. Pre-productie kwaliteit even buiten beschouwing gelaten natuurlijk. Maar het is kaal, de zitpositie is minder en alle leuke retro elementen zijn weg. De middentunnel komt bizar goedkoop over en de armsteun is gewoon een lachtertje. Daarnaast kunnen de zittingen niet langer uitgeschoven worden en kan het panodak niet meer open. Het BMW stuur met een lapje ruwe stof wat voor een derde spaak door moet gaan is natuurlijk ook net niets. Het is allemaal wel in lijn met de concurrentie, een Volvo EX30 is ook net zo kaal als een cel. Maar de prijs is er niet naar, dus ik vraag me af hoe het gaat verkopen.

53381820936_8d9046eb0d_k.jpg

53381997048_2e1a3e7256_k.jpg

53382141024_39d39d4982_k.jpg

53382141189_b101863cd5_k.jpg

Laatst bewerkt:
Jammer van dat minimalistische dashboard, geef mij het dashboard van de oude Mini maar.Ook jammer van de vega leer, geef mij maar echt leer.

Gelukkig blijft het oude model met benzinemotor met een facelift nog even leverbaar, nog maar zien of ik die nieuwe Mini ooit ga kopen.

De ICE is, zoals verwacht, een uitgebreide facelift:
Past die dan niet beter in het 'oude' Mini-topic? De vernieuwde 5-deurs en Cabrio volgen gauw. Vind 'm mooier dan de nieuwe, elektrische Mini.

Had gekund. Ze worden wel allemaal als nieuwe Mini Cooper geïntroduceerd.
Maar echt nieuw is 'ie niet (ga er niet over door zaniken hoor :p), een beetje zoals de Golf III Cabrio die na de komst van de IV min of meer de look van de Golf IV kreeg.

Vind de facelift wel goed gelukt trouwens, de normale versies ogen rustiger dan voorheen, het exterieur maar ook zeker het interieur. De trend is dat chroom verdwijnt; zo ook hier. Dat maakt het geheel ook wat rustiger.

De Cooper S zonder de twee iconische uitlaatjes vind ik wel een gemiste kans hoor.

Erg jammer van het ontbreken van de uitlaten bij de Cooper S, dat geeft toch minder karakter zo. Verder vind ik de facelift echt geslaagd, ook de achterzijde begint te overtuigen. Mooier dan de te cleane elektrische versie.

Inderdaad jammer dat de 2 uitlaten in het midden ontbreken, ook vind ik het jammer dat er geen leren bekleding meer leverbaar is.

Ik heb afgelopen week een momentje even in de SE mogen rijden. Wat een leuke auto! Het uiterlijk went en het dashboard is ook prima.
Ook heb ik in de benzine versie gezeten. Grappig hoe die onwijs veel krapper aanvoelt van binnen terwijl je ten opzichte van de taille lijn niet heel anders zit.

Zag van het weekend voor het eerst het nieuwe model rijden (achterzijde). Kon zo snel niet zien of het de electrische versie was.

@MCW: Deels met je eens. Vanaf de B-stijl zijn de verhoudingen zoek. De achterportieren staan niet in verhouding tot de voorportieren en vanopzij gezien ziet de achterkant er rommelig uit.

Echt een bizar lelijk ding en de facelift die de 3-deurs niet misstaat, maakt het er bij de 5-deurs alleen maar erger op.

Valt me nu pas op, maar zonde dat die leuke tankklep ook op de ICE versies is gesneuveld.

Een tijdje terug zag ik de facelift versie van de F56, het model dat ik heb, als mijn volgende auto weer een Mini wordt, dan een Clubman van 1 van de laatste bouwjaren, met echt leer en een dashboard dat niet minimalistisch is.

Terug
Bovenaan