MG3 | v.a. €22.769

Rutger DC

Asfaltkampioen
urih6ru5tgmefx_1200.jpg


mj6n7kld48d7b8_1200.jpg


egfk9kd5qa6vba_1200.jpg


gbxehqoqgcbjri_1200.jpg


mqigat3q5t8yh0_1200.jpg


hwh74tjqg83l4r_1200.jpg


i6i8gc586igs31_1200.jpg


4jvth3k49gcu7x_1200.jpg


s4qq92shmirrsr_1200.jpg


aii2a2uornafjo_1200.jpg


g54ixfqqujo9z5_1200.jpg


3h66bawgxn32sr_1200.jpg


m776rzyrsevtlu_1200.jpg


8shuygwkcdpkqc_1200.jpg


BRAVE LOOKS
Visueel wil MG alvast niet choqueren. Zo expressief gestileerd de MG4, zo braaf de MG3. De snuit oogt sportief met de scherpe lichten en gapend grille, maar de flank en derrière van de 4,11 meter lange hatchback zetten gebruiksgemak voorop. Deze MG3 wil een allemansvriend zijn, laat dat duidelijk zijn.

De 16-duims velgen zijn bescheiden en tussen uitvoeringen Standard, Comfort en luxury vallen er geen visuele verschillen te bespeuren (buiten led-lichten op de hogere uitvoering). In een wereld van - overdreven - personalisatie en designen om te designen is dit misschien wel een frisse wind. Het heeft tenslotte ook Dacia geen windeieren gelegd.

VERZORGD INTERIEUR
Binnenin wil MG duidelijk maken dat het voor een zacht prijsje kwalitatieve interieurs in elkaar kan steken. Dat deed het ook al met de MG4, MG5 en ZS en doet het nog eens over met deze MG3. Verschillende onderdelen (stuur en knopjes) komen vanuit de MG4 en geven samen met de twee digitale schermen een verzorgde indruk. Er is desgewenst rood stiksel op het dashboard en een diamantmotief op de stoelen.

De 7-duims instrumentencluster en het 10.25-duims infotainmentscherm zijn trouwens standaard en laten Android Auto en Apple Carplay toe. Hoewel MG spreekt over vijf zitplaatsen, is het duidelijk dat ze achterin vooral 2 "comfortabele" plaatsen en een noodzitje centraal voorzien. De koffer is met 293 liter nét wat groter dan die van pakweg de Toyota Yaris Hybrid en Renault Clio hybride. Merk wel op dat de achterbank enkel in één deel valt neer te klappen. Met z'n drieën op pad en net wat groter spul meenemen zit er dus niet in.

190 PK!
Laat dat - tot we 'm gereden hebben - misschien ook de grootste achilleshiel zijn van deze MG3. Want ook onder de kap neemt MG geen risico's. Het ontwikkelde een gloednieuwe hybride-aandrijflijn voor deze MG3 die alle concurrenten een poepje moet laten ruiken. Aan de basis daarvan ligt een 1.5-liter viercilinder benzine van 102 pk die ondersteuning krijgt van een elektromotor van 109 pk. Het vermogen gaat naar de voorwielen via een automaat met 3 versnellingen. Jep, dat las je goed, 3!

Met een systeemvermogen van 190 pk en 425 Nm koppel is hij fors sterker dan alle andere hybrides van zijn segment, al stopt MG daar niet. Ook de accu van 1.83 kWh is merkelijk groter dan die van pakweg Clio hybride (1.2 kWh) en Yaris hybride (0.7 kWh). Daardoor zou je grotere stukken puur elektrisch moeten kunnen rijden én schermt deze MG3 met de vlotste sprinttijd naar de honderd van de klas (0-100 km in 8 seconden). De laatste nagel in de kist is tenslotte het gemiddelde verbruik van 4,4 l/100 km en de CO2-uitstoot van 100 g/km. Ook daar geeft hij geen duimbreed toe op zijn rivalen.

 
Ik word er niet warm of koud van, ondanks de Mazda-achtige achterlampen ;) Met een goeie prijs vast wel weer concurrerend.
 
Met stuur links:

S8-mg-3-hybrid-plus-la-citadine-hybride-qui-va-faire-mal-790905.jpg


Op de autobeurs van Genève:

202402-Geneva-GIMS-MG-MG3-_LNA-EP-19.jpg


202402-Geneva-GIMS-MG-MG3-_LNA-EP-18.jpg


202402-Geneva-GIMS-MG-MG3-_LNA-EP-17-1024x683.jpg


PXL_20240226_093742616-1-1024x771.jpg


1000033994-1024x771.jpg


1000034003-1024x771.jpg


1000034001-1024x771.jpg


1000034009-1024x771.jpg


MG3%20at%20Geneva%20Motor%20Show%202024.jpg


MG3%20at%20Geneva%20Motor%20Show%202024-2.jpg



Oogt op de beursfoto's beter, maar dit is een ontwerp dat acht jaar geleden ook niet zou zijn opgevallen. Het oogt nogal belegen, ook de raamomlijstingen zijn een beetje zoals een oudere Aziatische hatchback. De auto heeft inderdaad nogal wat Mazda-trekjes (Mazda vorige stijl welteverstaan, zoals de vorige 3 en de aloude 2). Anderzijds oogt de auto wel serieuzer en breder dan de smalle Mazda2. De specificaties van de hybride zijn best indrukwekkend, ik ben benieuwd naar de prijzen. Mochten die scherp genoeg uitpakken, dan is succes gegarandeerd, denk ik.
 
Ziet er zeker ook van binnen erg modern uit en hoogwaardiger dan Dacia. Maar alles hangt en staat met de prijs.
 
Inderdaad oogt hij op de beursfoto's beter dan op de persfoto's. Dat doen ze niet goed. Echt geslaagd vind ik hem niet, maar als prijs en specs kloppen geven weinig mensen daar om.
 

MG 3 HYBRID+ NU TE BESTELLEN: DE NACHTMERRIE VAN DE TOYOTA YARIS HYBRID?​

INSTAPPEN VANAF NOG GEEN €23.000​


tgd58hf21mzoyz_800.jpg


De MG 3 Hybrid+ is in Nederland het nieuwste wapenfeit. Zoals z'n naam al weggeeft is het géén EV, maar een hybride hatchback. En nog een interessante ook. Het is namelijk een regelrechte concurrent voor auto's als de Dacia Sandero en Volkswagen Polo, maar dan met een volledig hybride aandrijflijn.
MG levert in Nederland al een heel stel volledig elektrische modellen. In het MG-aanbod vinden we ook één plug-in hybride: de EHS. MG introduceert nu de MG 3 Hybrid+. Ook dat is geen volledig elektrisch model, maar het is ook geen plug-in hybride. De MG 3 Hybrid+ heeft namelijk een volwaardige maar stekkerloze hybride aandrijflijn. De MG 3 Hybrid+ komt in drie smaken naar Nederland en is er vanaf €22.769. Daarmee is hij voordeliger dan die ándere auto in dit segment met een volledig hybride aandrijfijn: de Toyota Yaris Hybrid. Die is er vanaf €26.050 is. Die lagere vanafprijs is niet zijn enige troef.

MG 3 Hybrid+


MG 3 Hybrid+
De MG 3 Hybrid+ heeft namelijk een behoorlijk potente aandrijflijn. Waar de Toyota Yaris Hybrid voor ruim 26 mille 116 pk op de been brengt en die in 130 pk sterke uitdossing ruim €33.000 kost, biedt de MG 3 Hybrid+ voor nog geen 23 mille een systeemvermogen van 192 pk. Dat is afkomstig uit een 102 pk en 128 Nm sterke 1.5 viercilinder en een 136 pk en 250 Nm krachtige elektromotor. De 0-100-sprint legt de MG daarmee in 8 seconden af. Z'n topsnelheid: 170 km/h. Onder de achterbank zit een kleine 1,83 kWh accu. De bagageruimte slokt 293 liter op. Daarmee moet hij de Sandero (328 liter) en de Polo (355 liter) voor zich dulden, maar hij wint het wel van de hybride Yaris (286 liter). Het gemiddeld verbruik van de MG 3 moet 4,4 l/100 km bedragen. Hier legt de MG het echter af tegen het duurdere alternatief van Toyota. De Yaris Hybrid noteert namelijk een gecombineerd verbruik van 3,8 l/100 km achter zijn naam.
2wv4m8cz5tvb3w_1200.jpg

MG levert de MG 3 Hybrid+ als Standard, Comfort en Luxury. De genoemde vanafprijs geldt natuurlijk voor de Standard-uitvoering. Standaard heeft de MG 3 Hybrid+ een 7 inch digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm met een diagonaal van 10,25 inch. Navigatie? Standaard. Evenals Apple CarPlay- en Android Auto-integratie. Meer standaarduitrusting: automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, Lane Keep Assist en 'intelligente' cruise control. De Comfort-uitvoering voegt daar onder meer 16-inch lichtmetaal, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een startknop, een uitgebreider audiosysteem en uitstroomopeningen van de klimaatregeling voor de achterpassagiers aan toe. Topversie Luxury topt de MG 3 Hybrid+ af met led-koplampen, een 360-graden-camera, stoelverwarming, keyless entry, een uitgebreider pakket passieve en actieve veiligheidssystemen en verwarmbaar stuurwiel.

4hrlv6kn76avsr_1200.jpg


De nieuwe MG 3 Hybrid+ is per direct te bestellen. Hier lees je meer over MG's compacte hybride hatchback.

h8bmwtrtv4dgmf_1200.jpg


Bron, Autoweek frontpage
 
Ik vind het een intrigerende auto. Vlot, goed weggedrag volgens veel reviewers, zuinig, ruimer dan de Yaris. Interieur vol infotainment opties en dan een stuur dat niet in de diepte verstelbaar is. Gek
 
Zal het niet slecht doen lijkt me. Uiterlijk een Ford van 10 jaar geleden, niet lelijk maar niet spannend. Voor veel mensen een aantrekkelijk aanbod voor deze prijs.
 
Ben een keer een zilvergrijze tegengekomen. Voorkant was verrassend herkenbaar maar de kont wel wat anoniem/inwisselbaar.
 
De auto stond een tijdje geleden in AW in een vergelijkende test met de Sandero. Ik vond het verschil in de prestaties klein, aangezien de Dacia 100pk heeft en de MG bijna het dubbele. 80 tot 120 zou in de Dacia 10,0 seconden duren in 4 en in de MG 8,1. Zou je bij de Dacia in de derde versnelling beginnen, zou het verschil dus verwaarloosbaar zijn. 50 tot 80 is 4,1 om 3,7 seconden.

Het lijkt erop dat die bijna 200pk er niet echt lekker uitkomen bij de MG, want de cijfers van de Dacia komen gevoelsmatig beter overeen met het vermogen.
 
Terug
Bovenaan