Advies gevraagd omtrent aankoop SUV

MenC

Wegverkenner
Het zijn eigenlijk twee vragen. Zakelijk aanschaffen of prive. Maar eerst even onze situatie:
Huidige auto:
Honda CR-V uit 2002. Deze is aan vervanging toe.
No go's: Franse auto's of daaraan gelieërd zoals Nissan. (teveel slechte ervaringen mee).
Jaarlijks rijden wij ongeveer 10.000 km.
Must haves: Cruise control, regensensor, parkeersensor of goede camera en leren bekleding. Mogelijkheid tot een trekhaak.Hoog zitten bevalt zo goed dat we een auto willen die vrijwel dezelfde zit hoogte heeft.
Nice to have: Automatische tranmissie maar geen robotiseerde handbak.
Brandstof: Benzine of hybride. Maar gezien ook de regelmatige korte ritjes is alleen benzine prettiger en op de lange termijn betrouwbaarder is mijn verwachting.
Budget: €20.000,-
Gezinssamenstelling: Twee volwassen en twee kinderen van middelbare schoolleeftijd

Het dilemma:
We kunnen de auto via het bedrijf aankopen of prive. Als we het zakelijk aanschaffen dan gaat de voorkeur uit naar een youngtimer. Maar voor mijn gevoel zijn de youngtimers erg stevig geprijsd en kan je een veel nieuwere auto rijden voor hetzelfde geld. En gaat het belastingvoordeel teniet door de hoge onderhoudskosten van een oudere auto.

Wat heb je zelf gevonden? Hoeveel kg wil je trekken?

Je hebt een prima budget, de eisen die hebt zitten op vrijwel alle auto's in jou budget, Dus eigelijk alle hogere auto's uit het SUC C-segment komen in aanmerking. Kan er hier zomaar een 20-tal neer zetten, maar daar schiet je ook weinig mee op.

Fransozen maken overigens tegenwoordig heel prima auto's, ja daar zitten miskleunen tussen maar dat geld voor duitse auto's idem en in mindere mate aziatische auto's net zo. Feitelijk zeg je dat je dus een aziaat wil als je op dat gebied op veilig wil gaan.

merken die gewoon veel kwaliteit en value for money (en garantie) bieden is KIA en Hyundai. Ik zou dus eens kijken naar een KIA Sportage of Hyundai Tuscon, Beide merken hebben ook SUV's in een maatje daaronder en een maatje daarboven

Een yountimer biedt financiële voordelen, maar die geef je meteen weer weg bij de aanschaf omdat je dan veel te veel betaalt....kortom: geen enkel voordeel maar wel een oude auto met grotere kans op pech, storingen en onverhoopte reparaties (plus natuurlijk het normale en waarschijnlijk vaker voorkomende onderhoud).
Enige manier om hier wel van de voordelen te kunnen genieten is om buiten NL te kijken, bv in Duitsland.
Bij de musthave's staat oa regensensor en parkeersensoren/camera: die zullen bij een youngtimer vrijwel altijd ontbreken....
Aangezien Duitse auto's niet betrouwbaarder zijn dan Franse vallen die ook af.
Blijft Aziatisch over.
Ik zou voor een nieuwere CR-V gaan
Zoiets?

Bedankt voor de snelle reacties.
De nieuwere CR-V's komen niet door de ethische commisie. :)
CX-5 staat op het lijstje. Hyundai van die serie vallen af om dezelfde reden als de nieuwere CR-V's. De Sportage kan er nog meer door. Maar hebben we nog niet in gereden.
Voorkeur was een Audi Q5 maar de 2.0TFSI lees ik maar weinig goeds over.
Daarnaast was een Seat Ateca ook een optie maar de 1.4 TSI is ook geen topper. Ik weet alleen niet hoe het met de 1.5 TSI is. Zijn die beter?

Voorkeur was een Audi Q5 maar de 2.0TFSI lees ik maar weinig goeds over.

dan kun je net zo goed de Franse modellen ook wel weer aan de shortlist toevoegen ;)

1.5 TSI is volgens mij wel beter, die hebben dacht ik wel cilinder uitschakeling en zulke zaken. Ben altijd benieuwd hoe zich dat houd in de toekomst maar vooralsnog lijkt dat redelijk oke.

Net als bij de Franse modellen is het bij de VW modellen precies het zelfde; er zijn modellen die gewoon dikke prima zijn maar ook modellen die je beter kunt mijden. Dat kan per motorisering verschillen en zelfs de ene DSG bak is de andere ook niet.

ik zou dan de Mazda CX-5 pakken, rijd ook nog eens goed voor een SUV

Laatst bewerkt:
De 1.4 in de Ateca is de 150pk versie is de verbeterde versie en heeft niet de problemen die zijn voorganger heeft.

Auto's zijn tegenwoordig wereld auto's. Ik zou dus gewoon kijken of een model betrouwbaar is ongeacht waar het merk vandaan komt.

Een Kia Sportage of Hyundai Tucson zijn een goede keus.
En ze hebben een lange fabrieksgarantie

Overigens heb ik zelf hele goede ervaringen met huidige Franse auto's.
Mijn huidige Renault Clio heb ik nu bijna 4 jaar, er is zelfs nog geen lampje vervangen, erg degelijke en zeer betrouwbare auto. En de vorige Renault was ook bijzonder betrouwbaar en heel degelijk. (heb ik 9 jaar in bezit gehad)

Laatst bewerkt:
De shortlist is geworden:
Audi Q3
Mazda CX-5 (CX-3 valt af omdat ik daar niet lekker in kant zitten)
Seat Ateca
Skoda Karoq

Geen spannende lijst en helaas twee bijna dezelfde modellen. Het wordt de auto van mijn vrouw en die komt hierop uit.
We gaan de komende weken proefrijden en hopen dan de knoop door te hakken.

Bedankt weer voor de adviezen!

Zo, van een CRV naar mogelijk een Q3 zou wel echt een enorme downgrade zijn.

De CX-5 is leuk!

En weer wordt de beste keuze overgeslagen .. (crv). Over smaak valt niet te twisten

De CR-V kan goed zijn maar we vinden ze echt niet mooi. En om zoveel geld uit te geven en elke dag met tegenzin in te stappen is niets.
Ik heb dat al met mijn XC 40. Maar dat is op technisch vlak. Maar met ergernis instappen wil ik mijn vrouw niet aan doen.

Ik snap het hoor. Mijn vrouw rijdt ook in een Infiniti ipv een CRV. Wel naar wezen kijken, vond ze niks. Ook hier dus een suboptimale keuze.

Youngtimers zijn niet duurder dan een nieuwe, de meeste kosten gaan op aan die 35% bijtelling. Voor 8000 zie ik verschillende Honda CR-V automaat staan van rond de 200.000km uit 2009.

De vraag is of je dat wilt: auto's hebben toch wel een slag gemaakt in de jaren daarna en je hebt budget.
Probeer eens een RAV4 hybrid, die staan voor vraagprijs 21000 te koop: automaat, redelijk zuinig.

Misschien is een Nissan Xtrail wat voor jullie. Ik stond ook voor de keuze voor een SUV. En wilde graag terug naar Japans. Heb nu een Xtrail Tekna uit 2016. Zijn heel goed uitgeruste auto's. Leer, panoramadak, 360 graden camera etc. Ben er zeer content mee. Was 16k voor rond de ton. Misschien vindt je die wel goed smoelen...

Hou je nog 4k in de zak voor onderhoud

Laatst bewerkt:
Youngtimer: een Lexus RX350 bijvoorbeeld. RH Automotive in Mijdrecht heeft regelmatig mooie exemplaren.
Nieuwer: is een CHR te krap? Japanse SUV's zijn gewild dus prijzig.
Edit: ik zie nu de update. Een Ateca lijkt me prima geschikt en vind ik ook niet heel gek geprijsd.

Lexus stond ook bij mij hoog in de lijst maar mijn wederhelft kan het design niet waarderen.
Ditzelfde geldt helaas ook voor de Nissan X-Trial. CHR is te krap achterin.

Nee dat niet. Ik zoek een mix van kwaliteit/betrouwbaarheid en design en zij gaat meer voor design en gebruiksgemak. Het wordt ook haar auto, en ze betaald hem, waardoor ik haar stem zwaar laat wegen.

Ateca/karoq is niks mis mee. Prima auto's. Gaan niet zo lang mee als een CRV maar goed als je over 5 jaar weer inruilt is er niks aan de hand.

Ik schrik toch wel van de prijzen hoor ...
Heb namelijk de RAV4 of Forester willen voorstellen, dus ik kijk even op Gaspedaal.
Beide uit 2014 met meer dan een ton op klok, 10 jaar oud dus en bijna EUR 20k .....
Niet normaal

Nee dat niet. Ik zoek een mix van kwaliteit/betrouwbaarheid en design en zij gaat meer voor design en gebruiksgemak. Het wordt ook haar auto, en ze betaald hem, waardoor ik haar stem zwaar laat wegen.
Tja, hier in huis is het 'wie betaalt die bepaalt...'

Mijn vrouw heeft een T-Roc 1.5 automaat, zij is hier uitermate tevreden mee.
Ik rijd er af en toe in en vind het ook een prima auto.

Edit
Ik zie dat je voor 20k alleen met hogere km stand hebt, zou ik overslaan.

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend in verschillende modellen proefgezeten. De volgende auto's hebben de reveu gepasseerd:
-Ateca 2019 model
-Q3 2020 model
-Q2 2019 model
-Tucson 2019 model
-Karoq 2019 model

Uiteindelijk kwam de Q2 er als favoriet uit. Zo klein mogelijk (ivm steeds kleiner wordende parkeerplaatsen) maar toch ruim genoeg voor ons gezin met twee groter wordende kinderen.
We gaan hier nu de komende tijd opzoek naar een passende aanbieding.

Afgelopen weekend in verschillende modellen proefgezeten. De volgende auto's hebben de reveu gepasseerd:
-Ateca 2019 model
-Q3 2020 model
-Q2 2019 model
-Tucson 2019 model
-Karoq 2019 model

Uiteindelijk kwam de Q2 er als favoriet uit. Zo klein mogelijk (ivm steeds kleiner wordende parkeerplaatsen) maar toch ruim genoeg voor ons gezin met twee groter wordende kinderen.
We gaan hier nu de komende tijd opzoek naar een passende aanbieding.
Tip: https://www.autoweek.nl/occasions/hyundai/tucson/55540897/hyundai-tucson-benzine-2019/
(mijn oude auto)

Laatst bewerkt:
@Frits79 Mooie Tucson. De perfecte uitvoering zo'n N-line. Maar deze vindt ze te groot.
We zoeken niet voor strak €20k. Ik verwacht nog wat korting te bedingen en de Honda levert ook nog niets op. Maar geen €9k korting en verkoop van Honda.

Bedankt alllemaal voor de adviezen en het meedenken. We hebben gekozen voor een Q2 uit 2021. Het model na de facelift. De eerste kilometers zijn zeer aangenaam verlopen. Echt genieten. Mag ook wel voor het geld en bijna 20 jaar nieuwer. :)

Als je een automaat hebt, hou hem in de gaten. Die van ons besloot naar z'n grootje te gaan, (bekend probleem met die bak), het was merkbaar in oneven snelheden met acceleren tussen de 2000 en 3000 toeren, dan haperde hij een beetje. (Zitten flinke kosten aan 3 a 4k).

Verder is de Q2 een heerlijke auto, nog steeds spijt dat we hem weg gedaan hebben.

Terug
Bovenaan