• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Banden vervangen?

HSR

Startmotor
Dag forumleden,

Ik heb de adviezen van dit forum hoog zitten, dus het volgende:

Bij de APK werd er door de garage medegedeeld dat onze banden "over een tijdje" aan vervanging toe zijn. Graag zou ik jullie adviezen en tips willen horen. Op zich is het geen probleem om er nu al vier nieuwe banden onder te laten zetten, maar als het niet nodig is dan vind ik het zonde van nog goede banden. We rijden zo'n 20.000 km per jaar. Waarvan meerdere trips naar het buitenland met het gezin, dus veiligheid staat voorop.

185/65/R15/88T
Profiel is net boven de 3mm van alle vier de banden.
Vooral de twee achterbanden hebben wat scheurtjes/schadigingen, zie foto's.

Alvast bedankt voor de reacties.

IMG-20240517-124904-HDR.jpg

IMG-20240517-124842.jpg

IMG-20240517-125433-HDR.jpg

Die banden zijn bijna 10 jaar oud (dot is 2015) en vertonen overduidelijk droogtescheuren.... ik zou ze vervangen als je zoveel kilometer per jaar rijdt. Een klapband ligt op de loer. Na 6 jaar is een band al langzaam aan vervanging toe. 10 jaar is gewoon teveel.

Ik begrijp niet dat de garage zegt dat ze "over een tijdje" vervangen hoeven worden...
Ja voor apk zijn ze nog ok, maar die eisen zijn heel miniem, droogtescheuren zijn pas afkeur als het karkas zichtbaar is.

Mijn persoonlijke advies zou zijn om ze nog voor de zomertrips met het gezin te vervangen eerlijk gezegd, al helemaal als je van plan bent om naar zuid frankrijk te gaan of iets van vergelijkbare afstand.

Die banden zijn bijna 10 jaar oud (dot is 2015) en vertonen overduidelijk droogtescheuren.... ik zou ze vervangen als je zoveel kilometer per jaar rijdt. Een klapband ligt op de loer. Na 6 jaar is een band al langzaam aan vervanging toe. 10 jaar is gewoon teveel.

De twee achterbanden zaten er al op toen we de auto kochten in 2021. Bouwjaar van de auto is 2014, maar er was niks bekend over wanneer de achterbanden erop gekomen zijn. Ze hebben een DOT van 2013 en 2015.

De twee voorbanden bevatten nauwelijks scheuren en zijn in 2021 vervangen, toen we de auto kochten. Die hebben allebei een DOT van 2020.

Nou, je eeet nu dat de oudste band van 2013 is. Als je gezin je lief is gewoon meteen vervangen. De voorste zou je tot na de zomer mee kunnen wachten als 4 ineens er niet goed af kan.

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, hoewel mijn banden iets minder oud zijn (uit 2017) en ook nog > 3mm profiel hebben. Maar we gaan deze zomer over de Alpen ermee met volle bepakking. Dus ook maar voor die tijd vervangen?

Pobresh en Janneman alvast bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee. Ik neig nu naar alle vier de banden in een keer te laten vervangen.

Is dit ook een goede plek om vragen te stellen over welke banden? Ik zat eraan te denken om te bestellen bij BandenConcurrent en ze dan te laten monteren bij een garage in de buurt. Ik had al banden op het oog.

Die banden van 2021 zijn, zolang ze geen droogtescheuren hebben nog wel goed voor een tijdje.
Die achterbanden van 2015 en 2013 zou ik echt linea recta vervangen!...

Let op met online banden aankopen, soms leveren ze verschillende dotcodes of veel oudere banden, al heb ik dat bij een gewone garage ook al mee gemaakt.
Hou er ook rekening mee dat de garantie van je banden altijd via de site loopt en niet via de montagepartner. Als je rechtsteeks bij de garage zelf besteld zijn zij verantwoordelijk voor de garantie.

Ik behoud me overigens van advies over welke banden je moet nemen... Daar zijn inmiddels al 10tallen vaak lange topics over op dit forum en die gaan echt alle kanten op :ROFLMAO: Ik meng me daar niet in.
Ik richt me in dit geval vooral op de veiligheid van jou en je medeweggebruikers en inzittenden.

@Raymond 6782764 Bandjes uit 2017 zou ik eerst even kijken in welke staat ze nog zijn. Zit op het randje van wat acceptabel is. Ik zou persoonlijk wel voor nieuwe gaan als je met volle bepakking richting de alpen.

Ik behoud me overigens van advies over welke banden je moet nemen... Daar zijn inmiddels al 10tallen vaak lange topics over op dit forum en die gaan echt alle kanten op :ROFLMAO: Ik meng me daar niet in.
Ik richt me in dit geval vooral op de veiligheid van jou en je medeweggebruikers en inzittenden.
Verstandig :)
Kun je je wel uitspreken over de last- en snelheidsindex? Er zitten nu 88T onder. Moet dat zo blijven of kan 88H ook? De auto is een stationwagon (Dacia Logan MCV) uit 2014.

Laatst bewerkt:
Als ik de hoeveelheid droogtescheuren zie, en een dot codering van de 6e week 2015, dan zou ik geen enkel risico nemen en ze gelijk vervangen.

Het is geen dure bandenmaat, neem wel een band van goede kwaliteit, kijk bijvoorbeeld op tyrereviews.com voor recente testen.

T staat voor max 190 km per uur, en H voor maximaal 210 km per uur, 88 geeft het maximale totale gewicht per band aan, dit is 560 kg.
Voor een Dacia Logan MCV voldoen de T en H band.
Een 88 codering is dus ook ruim voldoende voor een Logan MCV, een hogere codering zoals 92 kan ook, maar is niet nodig.

Laatst bewerkt:
Voor een Dacia Logan MCV voldoen de T en H band.
Bedankt ak2.

Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen, maar lees vooral dat een H beter is qua brandstofverbruik dan een T, maar dat een H weer eerder slijt. Verder nog feiten/fabels die ik mis?

Bedankt ak2.

Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen, maar lees vooral dat een H beter is qua brandstofverbruik dan een T, maar dat een H weer eerder slijt. Verder nog feiten/fabels die ik mis?
Dit gaat om fracties, een ander merk band/ type heeft een veel groter effect. De belangrijkste eigenschappen zijn de grip op natte en droge weg.

In bandentesten kun je ze goed vergelijken. Autoweek heeft een bandenvergelijker, dan zie je verschillen in prijs.

Ik heb zelf goede ervaringen met Goodyear, Michelin, en Pirelli.
Kleber is een goedkoper merk van Michelin, en kan ook interessant zijn.

Kijk ook gelijk of je vier goede kwaliteit Vierseizoenenbanden kiest, of 4 goede kwaliteit zomerbanden.

We hebben twee auto's op vierseizoenenbanden, de een staat op Goodyear Vector 4seasons generatie 3, en de ander op Pirelli Cinturato fourseasons SF2 ( is opgevolgd door de SF3).
Die bevallen erg goed.

Succes.

Laatst bewerkt:
Je hebt een fijne garage die niet probeert je van alles te verkopen. Maar wat mij betreft moeten die achterbanden onmiddellijk vervangen worden, ook al is het karkas niet zichtbaar (Apk afkeur). Als je een schroevendraaier pakt denk ik dat je hier en daar het karkas wel ziet. Ook als je voorzichtig bent. Scheurtjes tot op het karkas is afkeur, of je ze nu meteen ziet of niet. En dat is met reden. Mocht je gezien de leeftijd en de portemonnee goedkopere vierseizoenenbanden wensen, dan is Nexen het enige wat goedkopere merk dat redelijk goed getest is, naast de A merken als al genoemd.

Bedankt ak2.

Meer fabel dan feit. Er zal wel iets waarheid inzitten, maar je spreekt hier over de snelheidsindex, en dat is de snelheid waarmee een band kan draaien zonder dat het karkas gaat vervormen/bezwijken. Hoe hoger de snelheidsindex, hoe sterker het karkas/de koordlagen.
Alles wat je aan een band gaat wijzigen zal uiteindelijk wel invloed hebben op verbruik en slijtage, maar in dit geval is het minimaal. Compound en profieltekening hebben veel meer invloed hierop.

Verder ben ik het eens met het advies van hierboven, vervangen die handel, het is geen dure bandenmaat en laten wielen nu eenmaal de belangrijkste onderdelen van een auto zijn.

Banden online kopen is opzich geen probleem, ik doe het ook soms, maar dan monteer ik ze ook zelf. Beetje het verhaal van je eigen biefstuk mee te nemen naar het restaurant. Sommige garages maken er geen probleem van, andere zien je liever niet komen. Bij de lokale Bosch garage kosten banden overigens maar enkele euro's meer per stuk dan online, een kleine prijs voor minder gedoe.

Welke banden? A-merk is het beste, een goed B merk is vaak ook prima. Chinese troep? Afblijven. En ja ook A-merken kunnen soms eens een slecht type band maken.
Zelf heb ik prima ervaringen met Michelin, Continental, Dunlop, Goodyear, Barum, Uniroyal, Kleber, Pirelli, Falken, Vredestein & Bridgestone
Slechte ervaringen: Pirelli, Vredestein (ja deze komen in de 2 lijsten voor), Minerva (afblijven, die troep heeft niet eens bestaansrecht), Toyo & Typhoon
Niet echt slechte ervaringen maar zou ze ook niet meer opnieuw kopen: Fulda & Nexen (die laatste had goede grip maar sleet op een Cruze als sneeuw voor de zon).

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de goede en onderbouwde reacties. Daar kan ik wat mee.

We gaan er met het oog op de naderende zomervakantie in een keer vier nieuwe, dezelfde banden onder gooien.

Nu nog bezig het oerwoud dat autobanden heet te verkennen. Op diverse review websites gekeken, maar zoals Pobresh al zegt: dat gaat echt alle kanten op. Van elke band vind je zowel tig negatieve als tig positieve recensies.
De banden die nu op het lijstje staan zijn:

Yokohama BluEarth-GT AE51 (88T)
Dunlop Sport BluResponse (88H)
Bridgestone Turanza T005 (88T)

Met Autobandenconcurent heb ik geen ervaringen, wel goede ervaringen met mobilemech.nl ,en van de zelfde aanbieder autobandenmarkt.nl. Het vreemde is dat er best behoorlijk wat prijsverschil kan zijn.

Misschien heeft je aardige garage ook wel een goede aanbieding, voor een paar Euro zou ik dan niet moeilijk doen.

Bedankt voor de update.

Ik let bij aanschaf van nieuwe banden altijd op de prestaties op nat wegdek. Ik vind dit persoonlijk veel belangrijker dan eventuele slijtage, rolgeluid of wat dan ook. Op nat wegdek heb je sowieso al minder grip, daar wil ik niet nog eens extra aan inboeten omdat mijn band dan een decibel stiller is of enkele kilometers langer mee kan...

Verder nog iets uit eigen bevinding. Ik heb zelf altijd Dunlop, Michelin en Continental gereden. De auto van mijn vrouw werd afgeleverd met Hankook banden. Qua grip en prestaties kan ik hier echt niets negatief over zeggen. Heel goede grip, zowel nat als droog, en nooit verassingen. Maar na 5 jaar zag ik al redelijk diepe droogtescheuren. Op zich is de opgegeven houdbaarheid van een band inderdaad maar 5 jaar, maar ik heb dit nog nooit zo snel gehad bij de andere merken waar ik al mee gereden heb. Geen idee of dit iets typisch is voor minder premiummerken of dat er misschien nog mensen zijn met gelijkaardige ervaring, maar ik geef het maar mee...

Ik let bij aanschaf van nieuwe banden altijd op de prestaties op nat wegdek. Ik vind dit persoonlijk veel belangrijker dan eventuele slijtage, rolgeluid of wat dan ook. Op nat wegdek heb je sowieso al minder grip, daar wil ik niet nog eens extra aan inboeten omdat mijn band dan een decibel stiller is of enkele kilometers langer mee kan...

Verder nog iets uit eigen bevinding. Ik heb zelf altijd Dunlop, Michelin en Continental gereden. De auto van mijn vrouw werd afgeleverd met Hankook banden. Qua grip en prestaties kan ik hier echt niets negatief over zeggen. Heel goede grip, zowel nat als droog, en nooit verassingen. Maar na 5 jaar zag ik al redelijk diepe droogtescheuren. Op zich is de opgegeven houdbaarheid van een band inderdaad maar 5 jaar, maar ik heb dit nog nooit zo snel gehad bij de andere merken waar ik al mee gereden heb. Geen idee of dit iets typisch is voor minder premiummerken of dat er misschien nog mensen zijn met gelijkaardige ervaring, maar ik geef het maar mee...

5 jaar is toch wel heel kort voor de maximum levensduur van een band.
Hankook wordt tegenwoordig bijna als premium merk beschouwd, maar 20jaar geleden toen ik in een Opel garage werkte was dit vaak de standaard band waarop Daewoon/Chevrolets geleverd werden (of Kuhmo, deze was gelijkaardig). Deze hebben we toen vaak bij nieuwe auto's eraf gehaald omdat de klanten klachten hadden over het rolgeluid.
Nu hebben ze in Korea ook niet stilgezeten en zullen deze banden al wel een stuk beter geworden zijn. Zelf geen rij-ervaring hiermee.

Michelin heeft vaak ook wel last van vroegtijdige droogtescheuren, en dat terwijl het toch echt wel een heel goede band is.

Bridgestone

Ecopia EP150
185/65 R15 88H
Zuinig en ook goed met regen

540,- voor 4 banden met montage bij profile tyre centre.
Bridgestone's gaan ook lekker lang mee.

Pobresh en Janneman alvast bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee. Ik neig nu naar alle vier de banden in een keer te laten vervangen.

Is dit ook een goede plek om vragen te stellen over welke banden? Ik zat eraan te denken om te bestellen bij BandenConcurrent en ze dan te laten monteren bij een garage in de buurt. Ik had al banden op het oog.

Ik denk dat je prima banden kunt bestellen bij zaken als bandenconcurrent. Voor een goede prijs kan je ook kijken op banden.automerk.nl, persoonlijk check ik altijd even de algemene voorwaarden om te zien waar ze gevestigd zijn. Liever bij een Nederlandse bedrijf bestellen. Heb vaker bij verschillende besteld, vaak problemen gehad, maar altijd netjes opgelost. Enige nadeel is dan dat het allemaal wat langer duurt als het online is. Maar je kan natuurlijk ook bij de bandenfitters kijken, zie bij Euromast dat ze 25% korting geven op continentals en daarna nog met wat moeite doen 20 euro cashback. Lijkt mij best een goede deal en qua prijs niet duurder dan de online aanbieders. Montage is wel wat duurder, maar geeft dan ook weer wat zekerheid en gemak als het fout gaat. Anders kan je ook alleen banden afhalen en elders laten monteren.

Inderdaad een verstandige beslissing om alle 4 banden te vervangen. Dan kun je voor de vakantie er nog een beetje mee rondrijden en merk je ook of ze goed uigeblanceerd zijn.

Die banden van 2021 zijn, zolang ze geen droogtescheuren hebben nog wel goed voor een tijdje.
Die achterbanden van 2015 en 2013 zou ik echt linea recta vervangen!...

Let op met online banden aankopen, soms leveren ze verschillende dotcodes of veel oudere banden, al heb ik dat bij een gewone garage ook al mee gemaakt.
Hou er ook rekening mee dat de garantie van je banden altijd via de site loopt en niet via de montagepartner. Als je rechtsteeks bij de garage zelf besteld zijn zij verantwoordelijk voor de garantie.

@Raymond 6782764 Bandjes uit 2017 zou ik eerst even kijken in welke staat ze nog zijn. Zit op het randje van wat acceptabel is. Ik zou persoonlijk wel voor nieuwe gaan als je met volle bepakking richting de alpen.
Net nog eens gekeken, maar de beschadigingen aan mijn banden zien er toch anders uit: https://photos.app.goo.gl/tQvEV8muca7tgEBt9

Dit zijn ook droogtescheuren. Michelins zijn daar sowieso gevoelig voor maar de leeftijd is oud genoeg om ze te vervangen. Zeker voor een ritje richting de alpen.
Dank je! Vind het er zelf ook niet echt 'lekker' uit zien, wel jammer en weer een onvoorziene kostenpost helaas. Goed tip van de Michelins, dat wist ik niet. Was eigenlijk van plan weer voor Michelin te gaan aangezien ze wel bevallen, maar dan toch maar een op zoek naar een alternatief :)

Voor mij staat remmen op nat wegdek ook het hoogst in de prioriteiten lijst.
Je hebt weinig invloed wanneer er onverwachts iets oversteekt etc... een bocht is meestal wel redelijk in te schatten voor je er in gaat dus daar ligt mijn prioriteit lager.

Net als de meesten hier, is het advies niet door te rijden met droogte scheuren en het te houden bij A-merken.

Ik heb goede ervaring met Falken, die hadden destijds de beste score met remmen op nat asfalt... maar volgens mij is het ook auto afhankelijk wat het fijnste rijd. Onder alle auto's die we hebben zit Falken maar bij 1 auto twijfel ik of daar de volgende keer weer Falken onderkomt, ze glijden iets te snel voor mijn gevoel. Ze plakken wel lekker bij de wat zwaardere auto's.

Wij hebben goede ervaring met de bandenconcurrent, online bestellen en laten afleveren bij een montagebedrijf om de hoek, super makkelijk.

En als laatste, monteer niet bredere banden dan de fabrikant voorschrijft zolang je geen race aspiraties hebt.

Hier moet je niets aan doen weggegooid geld! Droogte scheuren nou en? Verstappen rijdt zonder profiel gaat meestal ook goed. Je bent goed bezig al die adviezen over A en B merken negeer ze. Je kunt je geld beter steken in een goede uitvaartverzekering :)

Ik wil mijn banden ook vervangen omdat ze van 2015 zijn, maar die van TS zijn echt droog. Die moeten er direct onder uit.

In 185-65-15 kom ik bij Kwikfit de Hankook KINERGY ECO 2 K435 tegen. Inclusief montage €383 voor 4 stuks.

Ik wil mijn banden ook vervangen omdat ze van 2015 zijn, maar die van TS zijn echt droog. Die moeten er direct onder uit.

In 185-65-15 kom ik bij Kwikfit de Hankook KINERGY ECO 2 K435 tegen. Inclusief montage €383 voor 4 stuks.
Dat is een redelijk normaal gedrag: ik was onlangs € 270 kwijt voor twee Nexen N Fera 17inch banden. Als ik geen lekke band gehad zou hebben, dan was het niet nodig geweest om de banden te vervangen.

Dus erg blij was ik er niet mee, want ik heb wellicht voornemen om de auto over twee jaar alweer in te ruilen en daarom wil ik zo min mogelijk geld in de Leaf steken. Het aantal km's wat ik tegenwoordig rij, in vergelijking met vorig jaar is ook een stuk minder. Pas 3500km in 5 maanden tijd gereden hehe.

Na goed wat betreft Bandenconcurrent: basically was die per band circa € 25 goedkoper, maar de vraag is dan: of zo'n montagepartner, ook je voorbanden op de achteras zet? Dat zijn toch werkzaamheden, waarvoor je eigenlijk niet betaald.

Dus toen ik de banden rechtstreeks via de lokale goed aangeschreven bandenboer kocht, was ik weleens waar wat duurder uit: maar ik werd wel echt ontzorgt, kon de auto daar laten tot de montage plaatsvond. Er werd met mij mee gedacht en aangezien banden op de vooras veel sneller slijten, is het fijn dat de banden met het minste profiel nu op de achteras zitten.

Als ik de volgende keer nieuwe banden op de achteras nodig heb: laat ik via Bandenconcurrent gewoon dezelfde banden op de achteras monteren, want ik ben eigenlijk wel iemand die het liefst vier dezelfde banden heeft. Nu heb ik Goodyear op de achteras en Nexen op de vooras, vooral omdat Nexen een goede prijs kwaliteitverhouding bied en het scheelt toch de nodige euros.

Nog even een update:

Er zitten inmiddels vier nieuwe banden onder. Na veel bandenreviews gelezen te hebben, gekozen voor Yokohama BluEarth-GT AE51. Banden besteld bij Bandenconcurrent en af laten leveren bij een garage in de buurt. Ging prima zo. De banden hebben een DOT van 02-24 en made in Japan.

Dank voor de vele reacties en het meedenken, erg handig en informatief.

Ik heb inmiddels deze besteld: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-s...tresultaten-2024-215-55-r17w/kumho-ecsta-hs52 bij autobandenconcurrent ook nog eens flink voordeliger. 1e keer dat ik online banden bestel dus nog even de volledige ervaring afwachten, a.s. zaterdag worden ze pas erop gezet. Ik heb er nieuwe ventielen bij besteld (werd aangeraden en is vlgs mij wel gebruikelijk). Weet iemand hoe dat werkt met TMPS sensoren? Moet ik dat nog erbij zeggen of ergens op letten? Ook dat is voor mij de 1e keer :)

Dat ligt aan het soort TPMS wat je hebt: als het in de ventielen zit, heb je dus speciale ventielen nodig. Als het werk obv de ABS sensoren dan is er niks voor nodig.

Dat ligt aan het soort TPMS wat je hebt: als het in de ventielen zit, heb je dus speciale ventielen nodig. Als het werk obv de ABS sensoren dan is er niks voor nodig.
mmmm, https://www.gm-tuningparts.nl/product/tpms-ventiel-opel-insignia-b/ dit lijkt me op de ventiel te zitten. Dus dan heb ik die nieuwe ventielen voor niks besteld :cautious:. Betekent dat dan dat je bij een bandenwissel alleen de ventielen kunt vervangen door daar die ventielen met TMPS sensor op te zetten? Dan is dan wel prijzig....

Zolang de originele niet lekken, gewoon normaal waardes doorgeven en de bandenmonteur gewoon goed oplet en zijn werk fatsoenlijk doet, hoeven tmps sensoren niet te worden vervangen. Hooguit als ze c.a. 10 jaar oud zijn doe je dat preventief omdat de batterij dan wel aardig leeg zal zijn.
Je hebt ook rubber versies, daarvan kan meestal het rubber deel los worden vervangen.

Dat vervangen hoeft alleen als de bandenmonteur deze sensoren kapot maakt door onkunde, als de batterij leeg is (sensor geeft geen waardes meer door) of als er lekkage is. En rubberen versies kun je in principe wel vervangen, maar de sensor zelf hoeft niet elke keer te worden vervangen.

Een bandenmonteur heeft die dingen gewoon liggen als ze vervangen moeten worden.

Gewone ventielen vervang je uiteraard wel elke keer, omdat deze voor het grootste deel uit rubber bestaan en evenveel te lijden hebben als de banden zelf. Vandaar dat elke banden-webshop ze standaard aanbied.

Maar het is een verkoop-trucje...

Je bandenmonteur rekent zelf eigenlijk bijna altijd al nieuwe rubberen ventielen in de prijs van de montage en balanceren mee, dus het is eigenlijk best wel onzin om ze via internet mee te bestellen, dan betaal je feitelijk dubbel en ze kosten voor de monteur geen drol in bulkverpakking van 1000 stuks of meer...

Zolang de originele niet lekken, gewoon normaal waardes doorgeven en de bandenmonteur gewoon goed oplet en zijn werk fatsoenlijk doet, hoeven tmps sensoren niet te worden vervangen. Hooguit als ze c.a. 10 jaar oud zijn doe je dat preventief omdat de batterij dan wel aardig leeg zal zijn.
Je hebt ook rubber versies, daarvan kan meestal het rubber deel los worden vervangen.

Dat vervangen hoeft alleen als de bandenmonteur deze sensoren kapot maakt door onkunde, als de batterij leeg is (sensor geeft geen waardes meer door) of als er lekkage is. En rubberen versies kun je in principe wel vervangen, maar de sensor zelf hoeft niet elke keer te worden vervangen.

Een bandenmonteur heeft die dingen gewoon liggen als ze vervangen moeten worden.

Gewone ventielen vervang je uiteraard wel elke keer, omdat deze voor het grootste deel uit rubber bestaan en evenveel te lijden hebben als de banden zelf. Vandaar dat elke banden-webshop ze standaard aanbied.

Maar het is een verkoop-trucje...

Je bandenmonteur rekent zelf eigenlijk bijna altijd al nieuwe rubberen ventielen in de prijs van de montage en balanceren mee, dus het is eigenlijk best wel onzin om ze via internet mee te bestellen, dan betaal je feitelijk dubbel en ze kosten voor de monteur geen drol in bulkverpakking van 1000 stuks of meer...
haha - overal word je 'opgelicht' blijkbaar :cautious: nah ja, dan heb ik die extra ventielen maar voor niks bij besteld zet ik die wel op MP :cool:

Dus toen ik de banden rechtstreeks via de lokale goed aangeschreven bandenboer kocht, was ik weleens waar wat duurder uit: maar ik werd wel echt ontzorgt, kon de auto daar laten tot de montage plaatsvond. Er werd met mij mee gedacht en aangezien banden op de vooras veel sneller slijten, is het fijn dat de banden met het minste profiel nu op de achteras zitten.

De achterbanden zijn heel belangrijk om een auto op koers te houden in bochten. Wat het beste is hangt van de situatie af waarin eventueel gripverlies zou optreden, maar dat is quasi onvoorspelbaar.
Nóg beter is natuurlijk 4 heel goede banden.

Bij 2 nieuwe en 2 oudere (of iets versleten) banden, raden deze organisaties aan om de beste achteraan te hebben (zie links voor de redenen waarom), zelfs bij voorwielaandrijving (slechts weinigen adviseren om het anders te doen):

Michelin: https://www.michelin.be/nl/auto/advies/banden-onderhouden/banden-roteren#:~:text=Wanneer u slechts (zie "Wanneer u slechts twee banden vervangt")

Uniroyal: https://www.uniroyal-tyres.com/be/n...od-tyres-on-front-or-rear/#:~:text=Als u oude

ANWB: https://www.anwb.nl/experts/auto/2/92/beste-banden-voor-of-achter

Gocar: https://gocar.be/nl/autonieuws/dossier-banden/nieuwe-banden-moeten-voor-of-achter-worden-gemonteerd

ADAC (Duitsland): https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...n/sicherheit/reifenwechsel-welche-nach-vorne/

NDR (Duitsland): https://www.ndr.de/ratgeber/verbrau...der mit dem besseren,auf der Straße zu halten.

Autozeitung citeert TÜV Nord: https://www.autozeitung.de/reifenwechsel-bessere-reifen-vorne-oder-hinten-91823.html

En andere:

Eens, beste banden achteraan.
Grip verliezen aan de achterzijde is veel lastiger te corrigeren dan grip verliezen aan de voorzijde.

Voorzijde is vooral naar de juiste richting sturen en je gas loslaten.
Achterzijde is tegensturen en voldoende stuurcontrole hebben om het op te vangen, als je teveel corrigeert ga je alsnog rond maar dan de andere kant op.

Terug
Bovenaan