Volvo EX90

De leukste? Ik vind er niks aan. De laatste XC90 vond ik prachtig toen ie uitkwam, ik heb hem zelfs nog even overwogen maar knapte af op de kwaliteit. Deze EX90 doet mij werkelijk 0,0 niets, zal niet voorkomen op mijn lijstje bij de keuze voor een volgende auto.

Keurige auto maar ik vind een S60, V70 en C40 een stuk leuker dan dit. Je mening als feit zien is niet zo handig.

Toch kan die 2800 kg echt niet enkel in het accupakket en de aandrijflijn zitten.

Geschat op wat wij aan aandrijflijn kilos hebben....accu, hoogvoltage en motor zit je op 4000 kg voor 535 kWh capaciteit en een vermogen van 250 kW. En dat is allemaal zwaar spul. Dus 800 kg aan aandrijflijn voor de EX90 dan moet je er echt wel zijn. Betekent dat de rest van alle systemen en de auto zelf een gewichtje van 2000 kg in de schaal leggen.

Ik ben er overigens wel bovengemiddeld in geïnteresseerd. Dit is een van de eerste Europese productieautos (alhoewel ook Chinees) die een LiDAR toepassen, zeker gezien de kosten van het component zelf zal die vast in een relatief duur optiepakket zitten.
Aan de andere kant, ik heb ook al wel de volumeprijzen gezien, het is relatief aantrekkelijk aan het worden als je inderdaad een beetje afzet kunt neerzetten. Wat ik zo snel las was dat Volvo van plan was om het zelfrijden onderdeel te maken van een abbonement. Qua volumekosten en mainstream krijgen lijkt het me dat de afweging zal bestaan tussen elke auto uitrusten met een dure sensor en dan verwachten dat 80% van de klanten deze software functionaliteit interessant genoeg vind voor een abbonement.

Desalniettemin, dit is natuurlijk een component van de grotere jongens en alhoewel ik zelf naar de concurrent ben geinteresseerd vanwege hun huidige cost-down strategie is dit wel het product voor de Automotive. Heel erg benieuwd hoe dit gaat werken in de praktijk, alhoewel dat gedeelte vast goed gaat komen.

Achtergrond:

LiDAR, ofwel een radar gebaseerd op licht werkt middels een laser die doormiddel van het verschil in terugkaatsing een beeld van de omgeving kan maken. Een volledig realtime 3D beeld van het gebied waar het object zich in beweegt zeg maar.
Bepaalde bedrijven gaan daar nog een stapje in verder en nemen "velocity", snelheid, ook mee in het puntenbeeld. Dat gaat met name helpen om de ECU erachter licht en efficient te houden omdat je veel minder rekenkracht nodig hebt. Voor toepassingen met betrekking tot zelf sturen en zijn dit soort sensoren enorm belangrijk. De rest is software en AI learning.

Jan 7666490 zei:
En toch kijken we naar de leukste Volvo sinds tijden. Blijkbaar valt dat dus allemaal wel mee
Leuk? Vanwege al die hysterische veiligheidstechniek aan boord zeker? Niet mijn idee van leuk. Ik vind die gerecyclede bekleding er wel aardig uit zien, daar houdt het wel zo'n beetje op qua waardering die ik voor dit ding kan opbrengen. Zelfs het kleurenassortiment is treurig.

Ik zie weinig hysterisch hier. Huist een rustig vormgegeven en minimalistische auto. Vol met features om het een van de veiligste auto’s ooit te maken, meer Volvo krijg je het niet. Prachtig Scandinavisch interieur, ruim plek voor 7 personen, vooruitstrevende UX en klaar voor de toekomst met Lidar. Weinig meer te wensen;)

2800kg leeggewicht is nooit veilig, EV'S zijn en veel te snel en veel te zwaar. Minimalistisch design, niet mijn ding, kwestie van smaak.

CD9LOP zei:
2800kg leeggewicht is nooit veilig, EV'S zijn en veel te snel en veel te zwaar. Minimalistisch design, niet mijn ding, kwestie van smaak.
Lukt het bomen omzagen wat CD9LOP? Of moet ik zeggen dat je plaat wel érg lang blijft hangen.

2800kg is erg veel. Maar als dat onveilig is, dan moet je de helft van wat zich over de openbare weg begeeft, onmiddellijk aan de kant zetten.

CD9LOP zei:

Hou eens op met die onzin.
En je tweede zin, als je Lexus rijdt is dat wel duidelijk inderdaado_O.

Dag Jan, heb je gerapporteerd, je begint bij alles en iedereen erg vervelend te doen nu.

Het is geen onzin dat EV'S veel en veel te zwaar zijn, en ook teveel vermogen. Ik zit dagelijks op de weg en zie genoeg gevaarlijk rijgedrag om mij heen door veel en veel te hoge snelheden, daar zijn ook steeds meer EV'S debet aan. Suc6, slim van fabrikanten, EV'S ook mede zo groot door extreem acceleratie potentieel. Aantal ongelukken met EV'S liggen ook stuk hoger, diverse media hebben daar al aandacht aan besteed. Ook moet je er niet aan denken als 2800kg, met wat bagage en 2 personen aan boord, 3000kg plus, zich in een andere auto boort in geval ongeluk.

CD9LOP zei:
Dag Jan, heb je gerapporteerd, je begint bij alles en iedereen erg vervelend te doen nu.

Het is geen onzin dat EV'S veel en veel te zwaar zijn, en ook teveel vermogen. Ik zit dagelijks op de weg en zie genoeg gevaarlijk rijgedrag om mij heen door veel en veel te hoge snelheden, daar zijn ook steeds meer EV'S debet aan. Suc6, slim van fabrikanten, EV'S ook mede zo groot door extreem acceleratie potentieel. Aantal ongelukken met EV'S liggen ook stuk hoger, diverse media hebben daar al aandacht aan besteed. Ook moet je er niet aan denken als 2800kg, met wat bagage en 2 personen aan boord, 3000kg plus, zich in een andere auto boort in geval ongeluk.

Dan ligt het nog altijd aan de bestuurder, niet de auto zelf. Daarnaast is de EX90 begrensd op 180km/h, dus ook daar is aan gedacht.
Een vrachtwagen is nog zwaarder, en beschikt over minder goed geregelde kreukelzones (voor de andere partij van het ongeluk ook nuttig), dus dat argument stelt ook niet zo veel voor.

Extreem acceleratie potentieel benoemd hij ook. Daarnaast zijn hoge snelheden ook 150/179 km/h. Dat ie begrenst is op 180 km/h zegt niet zoveel. Daaronder is ook potentieel gevaarlijk(er).

De EX90 heeft een geavanceerd Lidar systeem, en is de veiligste Volvo ooit. Maak je daar dus maar geen zorgen om bij deze auto.

Tsja. Zelden een nieuwe auto gezien, zeker in zo'n prijsklasse, waarin ik zo weinig terugzie van de dingen die ik leuk vind aan auto's en autorijden. Ik vind het een naargeestig ding. Een rijdende dwangbuis met al die veiligheidssystemen.

Het mooie is dat je er niks van hoeft te merken :) Verder grijpt het in wanneer jij, de bestuurder, dingen over het hoofd ziet. Een machine is nou eenmaal minder foutgevoelig dan de mens, dus je kunt met een geruster gevoel op reis. Alles behalve een dwangbuis dus.

Ongelukkig gebeuren juist door mensen. Leuk dat de auto veilig is maar als je met 160 km/h ergens tegenop knalt ben je alsnog de sjaak.

MCW 84 zei:
Ongelukkig gebeuren juist door mensen. Leuk dat de auto veilig is maar als je met 160 km/h ergens tegenop knalt ben je alsnog de sjaak.

En dat geldt voor elke auto, dus zinloos omdat als argument op te voeren dat deze EX90 onveilig zou zijn.

Begrijpend lezen is je weer niet gelukt. "Ik zit dagelijks op de weg en zie genoeg gevaarlijk rijgedrag om mij heen door veel en veel te hoge snelheden, daar zijn ook steeds meer EV'S debet aan. Suc6, slim van fabrikanten, EV'S ook mede zo groot door extreem acceleratie potentieel. Aantal ongelukken met EV'S liggen ook stuk hoger."

Als iemand een algemene opmerking maakt ga je er op in alsof het specifiek over het bepaalde onderwerp gaat. Als het over een specifiek onderwerp gaat maak jij het algemeen. Vermoeiende vent, jij.

Aangezien ze de eerste Europese fabrikant zijn die het überhaupt toepast, is het hoe dan ook een geavanceerd systeem.

Jan 7666490 zei:
Aangezien ze de eerste Europese fabrikant zijn die het überhaupt toepast, is het hoe dan ook een geavanceerd systeem.

Als geheel vind ik de EX90 wat saai ogen. De dichte grille helpt daar in mijn ogen niet.
Wat maakt deze volvo voor jou de leukste sinds tijden?

Jan 7666490 zei:
Doe nou niet zo dom. Volvo is op zijn minst klaar voor de toekomst, en de EX90 is daar een voorbeeld van

Het is een oprechte vraag. Ik dacht even dat je 'm vanwege zn uiterlijk de leukste vond.

Jan 7666490 zei:
Doe nou niet zo dom. Volvo is op zijn minst klaar voor de toekomst, en de EX90 is daar een voorbeeld van
Wat draagt dat eerste zinnetje bij behalve de sfeer wat te verpesten?

Op Auto Shanghai afgelopen april:

Excellence:

2024-Volvo-EX90-Excellence-10.webp

2024-Volvo-EX90-Excellence-11.webp

20230418164431017779719019225.jpg-908x681.jpg

20230418164432157597969381474.jpg-908x681.jpg

Bronnen:

Ze mochten MEErijden...
Al anderhalf jaar in het nieuws en nog niet te koop? Model is al oud voordat je hem kunt kopen.
Na ja, het model is een XC90 die is sowieso al achterhaald

• Leuk
Waarderingen: MenC
Ze mochten MEErijden...
Al anderhalf jaar in het nieuws en nog niet te koop? Model is al oud voordat je hem kunt kopen.
Na ja, het model is een XC90 die is sowieso al achterhaald
Béétje kort door de bocht, vind je niet? :D
Ja, men was te vroeg met naar buiten brengen van dit model. En ja, meer fabrikanten zouden ruimer de tijd moeten nemen bij de ontwikkeling van nieuwe modellen alvorens te introduceren. Toyota wordt vaak verweten hierin zo conservatief te zijn, maar we weten allemaal dat dit niet voor niets is. En zelfs daar gaat het soms mis, zo weten we inmiddels. Maar de introductie van de Bz4X is de uitzondering op de regel.

Gelukkig hebben de modellen van Volvo over ‘t algemeen een lange looptijd en blijven ze goed courant, zie de door jou genoemde XC90, die voorlopig nog niet is ‘uitgespeeld’. Ik vermoed dat het wel goed komt met de EX90.

Beetje nieuwe wijn in oude zakken. Zie het als een electrisch gemaakte XC90. Die staat niet bekend vanwege zijn betrouwbaarheid en vooruitstrevende techniek.
De range van de EV modellen van Geely/Volvo zijn niet heel betrouwbaar gebleken. Met dit grote apparaat met dito stroomlijning en gewicht hoop ik dat ze de 350 km halen. Ik laat mij graag verrassen.

Vandaag heeft Volvo een brief naar alle EX90 klanten gestuurd. De auto die in het najaar komt, mist de nodige functies. Zo werkt Lidar, Traffic Alert en nog wat veiligheidsfuncties niet. Dat alles komt pas 'vanaf medio 2025'. Ook CarPlay is uitgesteld.
O ja, ze weten nog niet hoe ze de centrale computer in slaap moeten brengen, dus die verbruikt continue 3% batterijlading per dag....

Even de link naar Volvo VS voor de lijst: https://volvo.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/10543

• Leuk
Waarderingen: rw54
November 2022 was ie al onthuld.. o_O

• Volvo is finally launching its all-electric EX90 flagship after a series of delays.
  • The interior looks great, but the window switches are an annoying example of cost-cutting gone too far.
  • It's not a dealbreaker, but we'll have to see whether the EX90 is nice enough on the road to justify its long gestation period and missing features.

volvo-ex90-rear-view.jpg

Ze gaan VW achterna..

volvo-ex90-window-switches.jpg

Hij stond vandaag in Beest op Wheels Marienwaerdt. Mooie auto en vooral de wollen bekleding vind ik erg geslaagd!

Wat gaat de tijd dan snel. Had niet gedacht dat het alweer twee jaar geleden was dat de auto werd onthuld.

Opel had die raambediening overigens ook in de Vectra C/Signum. Kan me niet herinneren dat daar toen zoveel over werd geklaagd.
456x342

De foto van de EX90, iets omhoog met kenteken DJZ 34B, waar de auto op de weg achter je rijdend is denk je in het eerste moment wellicht aan de auto van een begravenisondernemer.:cool:

Laatst bewerkt:
Die uitvoering van de raamknoppen vind ik eigenlijk wel ideaal. Hoe vaak ik op werk bij de slagboom de linker achterruit open in plaats van de voorste, is niet meer te tellen.
Herkenbaar, maar bij mijn in een andere situatie...
'Papa, mag mijn raam weer dicht?'
'Ja hoor' en ik druk op een knopje...
'Papa, dat is niet mijn raam...'
Papa probeert zonder te kijken een raam te sluiten en faalt

Hoe vaak open je als bestuurder nou het raam achter? Dus op zich wel prima om knopjes uit te sparen.
Dat kan geen argument zijn om iets te verkopen dat suboptimaal functioneert. Dat een fabrikant knopjes bespaart, wat levert jou dat verder op qua voordeel?

• Leuk
Waarderingen: JL86
Dat dat budget aan andere zaken besteed kan worden, die er wel toe doen.

Terug
Bovenaan