Marcel 5944376
Startmotor
Hi,
De auto waar het om gaat: Renault Scenic 1.4 TCe (2011, 115dkm).
Enige tijd geleden gaf de auto een foutmelding 'stop - motor overhit'. Uiteraard meteen gestopt en de ANWB gebeld, natuurlijk precies tijdens een ritje met de kinderen...
De monteur van de ANWB constateerde een laag koelvloeistofpeil, bijgevuld en daarna is de ontzettend aardige man nog een 20 minuten achter ons aan gereden en nog een keer gecheckt, niks geks te merken en de auto reed ook normaal.
Wel heb ik uit voorzorg de auto naar de garage gebracht, waar ze de koelvloeistof ververst hebben, het systeem onder druk hebben gezet en geen lekkage o.i.d. konden constateren. So far, so good.
Echter, afgelopen weekend controleerde ik het peil en zag dat het wederom laag was, tot net op het minimum. Ik heb het bijgevuld en kon gewoon rijden, maar dit baart me wel zorgen.
Uiteraard gaat de auto naar de garage voor verdere diagnose, maar ik vroeg me af wat het zou kunnen zijn. De auto rijdt normaal, de olie ziet er volgens mij normaal uit (geen verhoogd of te laag peil in elk geval, geen sludge), geen witte waas bij de voorruit en ook geen rook uit de uitlaat. Wel vind ik dat de koelventilator snel aanslaat.
Hoe waarschijnlijk is een lekke koppakking? Is dat bij de garage te testen zonder alles te demonteren? Zijn er andere oorzaken denkbaar?
(Uiteraard wordt dit gewoon gemaakt, en als de koppakking vervangen moet worden dan ook maar meteen de distributieketting vervangen... toch?)
De auto waar het om gaat: Renault Scenic 1.4 TCe (2011, 115dkm).
Enige tijd geleden gaf de auto een foutmelding 'stop - motor overhit'. Uiteraard meteen gestopt en de ANWB gebeld, natuurlijk precies tijdens een ritje met de kinderen...
De monteur van de ANWB constateerde een laag koelvloeistofpeil, bijgevuld en daarna is de ontzettend aardige man nog een 20 minuten achter ons aan gereden en nog een keer gecheckt, niks geks te merken en de auto reed ook normaal.
Wel heb ik uit voorzorg de auto naar de garage gebracht, waar ze de koelvloeistof ververst hebben, het systeem onder druk hebben gezet en geen lekkage o.i.d. konden constateren. So far, so good.
Echter, afgelopen weekend controleerde ik het peil en zag dat het wederom laag was, tot net op het minimum. Ik heb het bijgevuld en kon gewoon rijden, maar dit baart me wel zorgen.
Uiteraard gaat de auto naar de garage voor verdere diagnose, maar ik vroeg me af wat het zou kunnen zijn. De auto rijdt normaal, de olie ziet er volgens mij normaal uit (geen verhoogd of te laag peil in elk geval, geen sludge), geen witte waas bij de voorruit en ook geen rook uit de uitlaat. Wel vind ik dat de koelventilator snel aanslaat.
Hoe waarschijnlijk is een lekke koppakking? Is dat bij de garage te testen zonder alles te demonteren? Zijn er andere oorzaken denkbaar?
(Uiteraard wordt dit gewoon gemaakt, en als de koppakking vervangen moet worden dan ook maar meteen de distributieketting vervangen... toch?)