Koelvloeistofverbruik

Marcel 5944376

Startmotor
Hi,

De auto waar het om gaat: Renault Scenic 1.4 TCe (2011, 115dkm).

Enige tijd geleden gaf de auto een foutmelding 'stop - motor overhit'. Uiteraard meteen gestopt en de ANWB gebeld, natuurlijk precies tijdens een ritje met de kinderen...

De monteur van de ANWB constateerde een laag koelvloeistofpeil, bijgevuld en daarna is de ontzettend aardige man nog een 20 minuten achter ons aan gereden en nog een keer gecheckt, niks geks te merken en de auto reed ook normaal.

Wel heb ik uit voorzorg de auto naar de garage gebracht, waar ze de koelvloeistof ververst hebben, het systeem onder druk hebben gezet en geen lekkage o.i.d. konden constateren. So far, so good.

Echter, afgelopen weekend controleerde ik het peil en zag dat het wederom laag was, tot net op het minimum. Ik heb het bijgevuld en kon gewoon rijden, maar dit baart me wel zorgen.

Uiteraard gaat de auto naar de garage voor verdere diagnose, maar ik vroeg me af wat het zou kunnen zijn. De auto rijdt normaal, de olie ziet er volgens mij normaal uit (geen verhoogd of te laag peil in elk geval, geen sludge), geen witte waas bij de voorruit en ook geen rook uit de uitlaat. Wel vind ik dat de koelventilator snel aanslaat.

Hoe waarschijnlijk is een lekke koppakking? Is dat bij de garage te testen zonder alles te demonteren? Zijn er andere oorzaken denkbaar?

(Uiteraard wordt dit gewoon gemaakt, en als de koppakking vervangen moet worden dan ook maar meteen de distributieketting vervangen... toch?)
 
Ik zou me nu nog niet teveel zorgen maken. Mogelijk is het koelsysteem bij het verversen, niet volledig ontlucht. Dit gebeurt dan alsnog tijdens het rijden. Daardoor kan het peil zakken. Vul het gewoon nog een of twee keer bij ( indien nodig), en hou het extra in de gaten. Je geeft al aan dat de auto niet wit rookt, en dat er ook sludge te vinden is. Dus ik denk niet dat de koppakking defect is.

Blijft het peil zakken na herhaaldelijk bijvullen, dan is wél verder onderzoek nodig. Echter als het peil na de 2 keer bijvullen constant blijft, dan lijkt alles in orde, en zou ik het verder met rust laten.
 
Sowieso bovenstaande.
Maar koelvloeistof zakt niet zomaar ineens uit zichzelf.

Een lekkage kan meerdere oorzaken hebben:
Radiateur lekt
Thermostaathuis lekt (pakking/scheur in plastic behuizing)
Waterpomp lekt (pakking)
Koppakking lekt
Blok lekt... (cilinderwand scheurt nog wel eens bij die blokken, dit is trouwens ook te bemerken aan minder motorvermogen)

Allemaal voorkomende problemen bij die motoren.

Haarscheuren in een component als thermostaathuis, waterpomp of radiateur worden vaak niet gevonden met afpersen. Koud lekt er dan niks, ook niet onder druk, warm zet de boel uit en gaat lekken.

Allen alleen ter plekke na te kijken.

Advies als je nog wil blijven rijden tot de garage tijd heeft: koelvloeistof regelmatig blijven bijvullen en zelf alvast in de regio van waterpomp, radiateur en thermostaathuis in de gaten. Er hoeven zich geen bloemkolen te vormen.
 
Dank allemaal!

Klinkt alsof het ook nog wel een beetje mee kan vallen inderdaad; de afspraak bij de garage staat gepland. Helaas hebben die ook een volle agenda, dus de auto in de tussentijd maar wat ontzien.

Ach, het is mooi weer om te fietsen he.

Wel meteen een vraag, boven lees ik 'blok lekt', is dat iets wat te repareren valt (zonder een extra hypotheek af te sluiten dan he ;))? Ik heb overigens niet het idee dat de auto minder vermogen heeft of zo hoor, maar goed, je weet maar nooit.
 
Dat is een dure reparatie, betekend dat er scheuren in het blok zitten waardoor er koelvloeistof naar de verbrandingsruimte of de oliekanalen lekt. Dat blijkt bij die 1,4 tce motoren nog wel eens voor te komen. De symptomen zijn vergelijkbaar met een koppakking. Maar de reparatiekosten vele malen hoger.

De enige remedie daarvoor is een volledige revisie of een ruilmotor.
Het scheelt enigszins dat het vaker voorkomt en er dus bedrijven zijn die zich er in hebben gespecialiseerd.

Dat betekend dus inderdaad een 2e hypotheek en de erfenis van je schoonouders.

Ik hoop dat het uitwendige lekkage betreft ;)
 
Ik zou me nu nog niet teveel zorgen maken. Mogelijk is het koelsysteem bij het verversen, niet volledig ontlucht. Dit gebeurt dan alsnog tijdens het rijden. Daardoor kan het peil zakken. Vul het gewoon nog een of twee keer bij ( indien nodig), en hou het extra in de gaten. Je geeft al aan dat de auto niet wit rookt, en dat er ook sludge te vinden is. Dus ik denk niet dat de koppakking defect is.

Blijft het peil zakken na herhaaldelijk bijvullen, dan is wél verder onderzoek nodig. Echter als het peil na de 2 keer bijvullen constant blijft, dan lijkt alles in orde, en zou ik het verder met rust laten.
Eens hier mee.

Je ziet geen witte rook en geen sludge vorming bij de olie,
en de motor loopt goed.
Scheurtjes in het blok of een lekke koppakking lijken mij dan niet aan de orde.
 
Terug
Bovenaan