Volvo XC40 T2

Er is zonder enige twijfel al veel geschreven over deze auto. Door Volvo-adepten en Volvo-haters.
Het is een drie-cilinder. Met máár 130 PK. In een vrij zware auto. Volvo onwaardig. Geen echte Volvo motor.
Maar wel met een reusachtig koppel....jaaaaaaa..... als je uit een Yaris 1,0VVTI komt (90Nm) is 245Nm een reusachtig koppel... zeker i.c.m. een 8 traps automaat (voor mij nooit meer een handbak), die vrijwel altijd schakelt op het goede moment met het meeste koppel (neem ik gemakshalve aan). Ware het niet dat (als ik het moet geloven) de 3 cilinder bijna de gehele tijd op topvermogen draait.... Veel gebruik van de turbo = veel brandstofconsumptie. Geen noemenswaardige reserve. Als je de oprit van een snelweg oprijdt moet je vrezen voor je leven, want als je gas geeft gebeurt er niks.....

Mijn Yaris loopt gemiddeld 1:17 -1:18 en ik ben realist genoeg om te zien dat zoiets met een auto van bijna 600 kilo zwaarder niet gaat lukken.
Maar is het nou werkelijk zo erg als ik vaak lees?? Beter meteen een abonnement op de BP nemen...

En je zult altijd zien; als je er een beetje naar op zoek bent dan zie je ze ineens overal. En ik ben er op gaan letten. Er rijden héél veel T2 modellen rond. Zelfs in de duurste uitvoeringen. Dan denk je (althans ik denk dat) : alle extra's aanvinken en vervolgens kiezen voor de lichtste motor....
Kijk je op YouTube naar testverslagen dan willen de meeste testrijders je doen geloven dat het nog net geen Flintstone-auto is waar je zelf moet meetrappen.

De T3 motor heb ik, in de gedaante van de 4 cilinder in de V40, inmiddels al aan de tand gevoeld en ik moet zeggen dat die op mij een zeer potente indruk maakte, maar dat is de 156 pk versie.... Het is dat het bovenste stuk van de Fibula van mijn rechterknie (dat bobbeltje aan de zijkant waar je kuitbeen aan vast zit) continue tegen de middentunnel aanleunt, anders had onze keuze al gemaakt geweest.
Maar nee, want na een 3 kwartier gaat zoiets echt pijn doen, en dat willen we niet. Mijn echtgenote is een stuk kleiner en heeft daar waarschijnlijk geen last van, maar ik wil op zijn minst het idee hebben dat ik ook een zekere inbreng heb gehad in de keuze van onze nieuwe voiture. (not).

Dus maar eens een XC40 bestegen. Ik zit, met mijn 1,98, als een vorst. En het probleem wat zich bij bijna alle voorgaande testauto's (Toyota
C-HR uitgezonderd) voordeed, namelijk dat ik tegen een gedeelte van de hemel en de zonneklep aankijk, is hier absoluut niet het geval. Ietwat korte zittingen, maar er zijn uitvoeringen (business) die daar een oplossing voor hebben. Rondom veel glas, á la pausmobiel. Goed overzicht. 10x beter als bijvoorbeeld in een Toyota C-HR, waar we ook mee gereden hebben en die ook maar 122 pk heeft bij een hoog gewicht. En dat vond ik geen slome auto. Maar dat kan ook komen door de illusie dat je hard gaat vanwege de vele toeren die zo'n CVT maakt, en vanwege het gegeven dat de 0-100 tijd van een Yaris wordt gemeten met een kalender i.p.v. een stopwatch.

Ik vond/vind de C-HR een erg prettige auto, maar mijn eega denkt daar anders over. Te donker, te onoverzichtelijk. En ze heeft een punt.
Net als bij de Yaris Cross, waar we ook in gereden hebben. De 2021 versie én de 2024 versie. De tweede is een stuk beter, maar als je eenmaal in een C-HR hebt gereden is een Yaris Cross (met alle respect) een overpriced koekblik. En dat zegt iemand die al 38 jaar Toyota rijdt....

Maar goed.... Volvo (we kwamen er toevallig langs) mijn vrouwtje gelijk onder de indruk. Van de tentoongestelde auto's alleen al.
"Het straalt kwaliteit uit", zei ze meteen. En ook daar heeft ze een punt. Alsof je een kluisdeur dicht doet. Dat idee. Mooie materialen ook.
Meteen een proefrit gemaakt in die V40 toen, die het dus niet werd.

Dus een proefrit gereserveerd in een XC40 T2, in de aller-aller-aller goedkoopste gedaante, die daar toevallig in de showroom staat. Die wordt het dus sowieso niet, maar het gaat even om het idee.
En daarvoor heb ik dus (ras-ouwehoer die ik ben) de hele voorgaande lap tekst geschreven.

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten?
Ik merkte bijvoorbeeld dat de V40 erg stoterig is op korte oneffenheden. Maar enkel en alleen omdat ik daarop werd geattendeerd in een review op Autoweek. Ook merkte ik dat de V40 erg nerveus is rond de middenstand. Maar zelfs de verkoper kon mij niet vertellen of dat exemplarisch was.

Dat ik geen Ferrari-prestaties hoef te verwachten van een T2 is me, na het zien van al die videootjes, wel duidelijk.
Maar waar het me om gaat is of het een auto is waarmee ik in een boven-ouwelullentempo (ben geen harde rijder, maar ook geen trut) van Alphen naar Utrecht/Almere/Tilburg kan rijden, maar ook naar Bremerhaven of Lille (om maar een zijstraat te noemen), zonder bedrogen uit te komen en 's avonds tandenknarsend en weeklagend de slaap niet kan vatten omdat ik, verblind door al het moois, een verkeerde keus heb gemaakt.
Het klinkt dramatischer dan het is, maar elke vorm van advies wordt zeer op prijs gesteld. Het is tenslotte geen zak drop die ik ga kopen.
Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Er is zonder enige twijfel al veel geschreven over deze auto. Door Volvo-adepten en Volvo-haters.
Het is een drie-cilinder. Met máár 130 PK. In een vrij zware auto. Volvo onwaardig. Geen echte Volvo motor.
Maar wel met een reusachtig koppel....jaaaaaaa..... als je uit een Yaris 1,0VVTI komt (90Nm) is 245Nm een reusachtig koppel... zeker i.c.m. een 8 traps automaat (voor mij nooit meer een handbak), die vrijwel altijd schakelt op het goede moment met het meeste koppel (neem ik gemakshalve aan). Ware het niet dat (als ik het moet geloven) de 3 cilinder bijna de gehele tijd op topvermogen draait.... Veel gebruik van de turbo = veel brandstofconsumptie. Geen noemenswaardige reserve. Als je de oprit van een snelweg oprijdt moet je vrezen voor je leven, want als je gas geeft gebeurt er niks.....

Mijn Yaris loopt gemiddeld 1:17 -1:18 en ik ben realist genoeg om te zien dat zoiets met een auto van bijna 600 kilo zwaarder niet gaat lukken.
Maar is het nou werkelijk zo erg als ik vaak lees?? Beter meteen een abonnement op de BP nemen...

En je zult altijd zien; als je er een beetje naar op zoek bent dan zie je ze ineens overal. En ik ben er op gaan letten. Er rijden héél veel T2 modellen rond. Zelfs in de duurste uitvoeringen. Dan denk je (althans ik denk dat) : alle extra's aanvinken en vervolgens kiezen voor de lichtste motor....
Kijk je op YouTube naar testverslagen dan willen de meeste testrijders je doen geloven dat het nog net geen Flintstone-auto is waar je zelf moet meetrappen.

De T3 motor heb ik, in de gedaante van de 4 cilinder in de V40, inmiddels al aan de tand gevoeld en ik moet zeggen dat die op mij een zeer potente indruk maakte, maar dat is de 156 pk versie.... Het is dat het bovenste stuk van de Fibula van mijn rechterknie (dat bobbeltje aan de zijkant waar je kuitbeen aan vast zit) continue tegen de middentunnel aanleunt, anders had onze keuze al gemaakt geweest.
Maar nee, want na een 3 kwartier gaat zoiets echt pijn doen, en dat willen we niet. Mijn echtgenote is een stuk kleiner en heeft daar waarschijnlijk geen last van, maar ik wil op zijn minst het idee hebben dat ik ook een zekere inbreng heb gehad in de keuze van onze nieuwe voiture. (not).

Dus maar eens een XC40 bestegen. Ik zit, met mijn 1,98, als een vorst. En het probleem wat zich bij bijna alle voorgaande testauto's (Toyota
C-HR uitgezonderd) voordeed, namelijk dat ik tegen een gedeelte van de hemel en de zonneklep aankijk, is hier absoluut niet het geval. Ietwat korte zittingen, maar er zijn uitvoeringen (business) die daar een oplossing voor hebben. Rondom veel glas, á la pausmobiel. Goed overzicht. 10x beter als bijvoorbeeld in een Toyota C-HR, waar we ook mee gereden hebben en die ook maar 122 pk heeft bij een hoog gewicht. En dat vond ik geen slome auto. Maar dat kan ook komen door de illusie dat je hard gaat vanwege de vele toeren die zo'n CVT maakt, en vanwege het gegeven dat de 0-100 tijd van een Yaris wordt gemeten met een kalender i.p.v. een stopwatch.

Ik vond/vind de C-HR een erg prettige auto, maar mijn eega denkt daar anders over. Te donker, te onoverzichtelijk. En ze heeft een punt.
Net als bij de Yaris Cross, waar we ook in gereden hebben. De 2021 versie én de 2024 versie. De tweede is een stuk beter, maar als je eenmaal in een C-HR hebt gereden is een Yaris Cross (met alle respect) een overpriced koekblik. En dat zegt iemand die al 38 jaar Toyota rijdt....

Maar goed.... Volvo (we kwamen er toevallig langs) mijn vrouwtje gelijk onder de indruk. Van de tentoongestelde auto's alleen al.
"Het straalt kwaliteit uit", zei ze meteen. En ook daar heeft ze een punt. Alsof je een kluisdeur dicht doet. Dat idee. Mooie materialen ook.
Meteen een proefrit gemaakt in die V40 toen, die het dus niet werd.

Dus een proefrit gereserveerd in een XC40 T2, in de aller-aller-aller goedkoopste gedaante, die daar toevallig in de showroom staat. Die wordt het dus sowieso niet, maar het gaat even om het idee.
En daarvoor heb ik dus (ras-ouwehoer die ik ben) de hele voorgaande lap tekst geschreven.

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten?
Ik merkte bijvoorbeeld dat de V40 erg stoterig is op korte oneffenheden. Maar enkel en alleen omdat ik daarop werd geattendeerd in een review op Autoweek. Ook merkte ik dat de V40 erg nerveus is rond de middenstand. Maar zelfs de verkoper kon mij niet vertellen of dat exemplarisch was.

Dat ik geen Ferrari-prestaties hoef te verwachten van een T2 is me, na het zien van al die videootjes, wel duidelijk.
Maar waar het me om gaat is of het een auto is waarmee ik in een boven-ouwelullentempo (ben geen harde rijder, maar ook geen trut) van Alphen naar Utrecht/Almere/Tilburg kan rijden, maar ook naar Bremerhaven of Lille (om maar een zijstraat te noemen), zonder bedrogen uit te komen en 's avonds tandenknarsend en weeklagend de slaap niet kan vatten omdat ik, verblind door al het moois, een verkeerde keus heb gemaakt.
Het klinkt dramatischer dan het is, maar elke vorm van advies wordt zeer op prijs gesteld. Het is tenslotte geen zak drop die ik ga kopen.
Bij voorbaat dank.
Ik bezit de T2 nu 3 jaar ruim, het verbruik op lange ritten met 110 op de teller is 1 op 17 met euro 98 benzine. Een heerlijke reisauto ook met caravan geen enkel probleem.
 
Rij nu een half jaar met een XC40 T3. Ik vind het een tegenvallende auto maar heb ook een ander refentiekader die niet overeenkomt met die van jou. Ik ga terug van een BMW naar een Volvo/Geely. Mijn vermoeden/hoop was dat dit dicht bij elkaar in de buurt zit maar de realiteit ligt helaas anders. Gelukkig is het een voorloop auto en gaat die er aan het einde van het jaar uit.
Aandachtpunten:
Waar je goed op moet letten is de lengte verstelling van het stuur. Ik ben iets minder lang maar kan het stuur niet voldoende ver naar mij toehalen om lekker te kunnen zitten.
Verder is mijn verbruik erg hoog. De driecilinder moet er blijkbaar heel hard aan sleuren. Zit nu op een verbruik van onegveer 8,2 liter per 100km. Dit is ruim 50% meer als mijn vorige auto. Hier schrok ik erg van. Sta nu twee keer zo vaak te tanken. Met de huidige benzineprijzen hakt dit er behoorlijk in.
Verder werkt het infotainment systeem 2024 onwaardig. Alle Volvo rijders die ik ken gebruiken het ook niet meer vanwege de slechte kwaliteit. Ze zijn allemaal overgeschakelt op Apple Carplay.
 
Rij nu een half jaar met een XC40 T3. Ik vind het een tegenvallende auto maar heb ook een ander refentiekader die niet overeenkomt met die van jou. Ik ga terug van een BMW naar een Volvo/Geely. Mijn vermoeden/hoop was dat dit dicht bij elkaar in de buurt zit maar de realiteit ligt helaas anders. Gelukkig is het een voorloop auto en gaat die er aan het einde van het jaar uit.
Aandachtpunten:
Waar je goed op moet letten is de lengte verstelling van het stuur. Ik ben iets minder lang maar kan het stuur niet voldoende ver naar mij toehalen om lekker te kunnen zitten.
Verder is mijn verbruik erg hoog. De driecilinder moet er blijkbaar heel hard aan sleuren. Zit nu op een verbruik van onegveer 8,2 liter per 100km. Dit is ruim 50% meer als mijn vorige auto. Hier schrok ik erg van. Sta nu twee keer zo vaak te tanken. Met de huidige benzineprijzen hakt dit er behoorlijk in.
Verder werkt het infotainment systeem 2024 onwaardig. Alle Volvo rijders die ik ken gebruiken het ook niet meer vanwege de slechte kwaliteit. Ze zijn allemaal overgeschakelt op Apple Carplay.
Dank voor je input. Ik heb de proefrit afgezegd. De kosten gaan mij nekken. Grote kans dat ik toch weer voor de vertrouwde kwaliteit ga van Toyota. Moet enkel mijn vrouw nog even overtuigen.
 
Terug
Bovenaan