Na een zware start: Welke leuke automaat auto past bij een jonge studente vrouw?

Hallo allemaal,

Ik ben een 22-jarige universiteitsstudente en trotse nieuwe bezitter van een rijbewijs. Mijn reis naar dit punt was niet gemakkelijk; na een tragisch ongeluk waarbij een medepassagier omkwam, heb ik lange tijd geworsteld met ernstige rijangst. Bovendien, zonder een vader die mij de basis over auto's kon bijbrengen – hij is helaas te vroeg overleden – voel ik me nogal verloren in het hele proces van het kiezen van mijn eerste auto.

Met (het liefst) een budget van onder de €8.000 ben ik op zoek naar een compacte, volautomatische auto die niet te groot is, zodat de maandelijkse kosten beheersbaar blijven. Ik kijk naar modellen die niet ouder zijn dan 2014. Kunnen jullie adviseren over de belangrijkste veiligheidskenmerken die ik moet overwegen en wat een goede prijs zou zijn voor een eerste automaat? Zijn er specifieke modellen die bekend staan om hun betrouwbaarheid, onderhoudsgemak, en die ook nog eens leuk uit zien, geschikt voor een beginnende (studente) bestuurder zoals ik?

Ik zou enorm waarderen als jullie je expertise en tips kunnen delen om me te helpen bij het maken van een geïnformeerde keuze. Bedankt dat jullie de tijd nemen om een jonge bestuurder op weg te helpen!

Laatst bewerkt:
Als je betrouwbaar wilt kom je vaak bij Aziatische auto’s uit. Of die stijlvol of elegant zijn is een kwestie van persoonlijke smaak, maar betrouwbaar zijn ze dus eigenlijk altijd wel.

Dan denk ik aan:
- Daihatsu
- Hyundai
- Kia
- Mazda
- Mitsubishi
- Subaru
- Suzuki
- Toyota

En dan mis ik misschien nog wel een paar…

Met je wensenlijst kun je vrijwel iedere auto kiezen.

Wellicht zoiets:

720x540.webp

Fiat 500e

Zou die wens van het digitale dashboard laten zitten. Beperk je jezelf enorm mee.

betrouwbaarheid -> Genoeg auto's voor 10k die betrouwbaar zijn.
onderhoudsgemak -> Bedoel je hiermee dat de auto weinig naar de garage moet (cq lange onderhoudsintervallen) of lage kosten heeft of makkelijk zelf wat aan te doen moet zijn...?
stijlvol -> Subjectief.. heb je voorbeelden wat jij stijlvol vindt?
geschikt voor een beginnende bestuurder -> Bedoel je hiermee formaat?

Vind hem prijzig maar wel perfect startersautootje. Vind hem zelf erg leuk eruit zien.

Bedankt voor de nuttige vragen! Hier zijn mijn gedachten en wat extra verduidelijking:

• Betrouwbaarheid: Inderdaad, er zijn genoeg auto's beschikbaar rond de €8k - €10k die betrouwbaar zijn. Echter heb ik niet echt een idee over welke beter zijn (qua specs e.d.) De Aziatische auto's kunnen een goede keuze zijn binnen dit budget.
  • Onderhoudsgemak: Met onderhoudsgemak bedoel ik zowel de frequentie van onderhoudsbeurten als de kosten ervan. Ik ben op zoek naar een auto die niet vaak naar de garage hoeft voor reparaties en waarvan de onderhoudskosten relatief laag zijn. Ook is het een pluspunt als kleine onderhoudszaken makkelijk zelf te doen zijn.
  • Stijlvol: Wat betreft stijl, denk aan strakke lijnen en een moderne uitstraling. Echter, ik begrijp dat 'stijlvol' een subjectieve waardering is en ben benieuwd naar jullie suggesties die wellicht niet aan deze beschrijving kunnen voldoen.
  • Geschikt voor een beginnende bestuurder: Ja, met geschikt voor een beginnende bestuurder bedoel ik inderdaad het formaat van de auto. Ik zoek naar iets dat niet te groot is, zodat het gemakkelijker is om te manoeuvreren en parkeren, wat vooral in de stad handig kan zijn.

Laatst bewerkt:
Zou die wens van het digitale dashboard laten zitten. Beperk je jezelf enorm mee.

betrouwbaarheid -> Genoeg auto's voor 10k die betrouwbaar zijn.
onderhoudsgemak -> Bedoel je hiermee dat de auto weinig naar de garage moet (cq lange onderhoudsintervallen) of lage kosten heeft of makkelijk zelf wat aan te doen moet zijn...?
stijlvol -> Subjectief.. heb je voorbeelden wat jij stijlvol vindt?
geschikt voor een beginnende bestuurder -> Bedoel je hiermee formaat?

Vind hem prijzig maar wel perfect startersautootje. Vind hem zelf erg leuk eruit zien.
Mee eens over het digitale dashboard. Ik zal de auto bekijken, bedankt!

Elektrisch heb je inderdaad een erg beperkt bereik op een volle lading, niet ideaal. Zeker niet als eerste auto.

Een Ypsilon an sich vind ik heel leuk en ze zijn verbazend goed, maar dit is een 2 cilinder met een gerobotiseerde handbak.. dat is het nou net niet.

Mitsubishi Space Star, Opel Karl (of Agila), Suzuki Celerio (of Splash), Kia Picanto, Hyundai i10. Allemaal volautomaat en doen het goed qua onderhoud.

Kijk eens bij Mini, zoals een mini cabrio.
De Mini is ook met automaat verkocht.
Let niet zo erg op leeftijd, maar meer op de staat en km stand. Vooral bij de Cabrio kun je een mooi exemplaar vinden met weinig kilometers ivm stalling in de winter.
Niet alle motoren zijn even betrouwbaar, maar daarvoor kun je bij dit forum terecht als je het wat vindt.

Laatst bewerkt:
Kijk eens bij Mini, zoals een mini cabrio.
De Mini is ook met automaat verkocht.
Let niet zo erg op leeftijd, maar meer op de staat en km stand. Vooral bij de Cabrio kun je een mooi exemplaar vinden met weinig kilometers ivm stalling in de winter.
Niet alle motoren zijn even betrouwbaar, maar daarvoor kun je bij dit forum terecht als je het wat vindt.
Dankjewel voor de input. Misschien een gekke vraag, maar wat zou je aanraden qua kilometers? Tot nu toe zie ik veel auto's tussen de 150k-200k voor die prijs, maar dat is eigenlijk toch al aan de hoge kant? Ik ben van plan om minimaal 5 jaar te doen met de auto.
Elektrisch heb je inderdaad een erg beperkt bereik op een volle lading, niet ideaal. Zeker niet als eerste auto.

Een Ypsilon an sich vind ik heel leuk en ze zijn verbazend goed, maar dit is een 2 cilinder met een gerobotiseerde handbak.. dat is het nou net niet.

Mitsubishi Space Star, Opel Karl (of Agila), Suzuki Celerio (of Splash), Kia Picanto, Hyundai i10. Allemaal volautomaat en doen het goed qua onderhoud.
Ik zal me erin verdiepen, dank!

Bedankt voor de nuttige vragen! Hier zijn mijn gedachten en wat extra verduidelijking:

• Betrouwbaarheid: Inderdaad, er zijn genoeg auto's beschikbaar rond de €8k - €10k die betrouwbaar zijn. Echter heb ik niet echt een idee over welke beter zijn (qua specs e.d.) De Aziatische auto's kunnen een goede keuze zijn binnen dit budget.
Voor dat budget kijk je wel naar auto's die vaak zo'n tien jaar oud zijn en/of een flinke kilometerstand hebben (vanaf zo'n 150.000km), zeker als je bepaalde luxe zoals een automaat vereist. Een leeftijd van 10 jaar of ouder of een kilometerstand van 200.000km hoeft niet meteen een probleem te zijn maar verwacht niet dat er nooit wat stuk zal gaan of dat alleen 'regulier onderhoud' voldoende zal zijn.

• Onderhoudsgemak: Met onderhoudsgemak bedoel ik zowel de frequentie van onderhoudsbeurten als de kosten ervan. Ik ben op zoek naar een auto die niet vaak naar de garage hoeft voor reparaties en waarvan de onderhoudskosten relatief laag zijn. Ook is het een pluspunt als kleine onderhoudszaken makkelijk zelf te doen zijn.
Wat helpt om de onderhoudskosten laag te houden:
- Licht/klein: een auto die klein maar vooral licht is heeft minder zware onderdelen die minder te verduren hebben en dus minder slijten. Bovendien zijn kleinere/lichtere onderdelen doorgaans goedkoper dan de zware exemplaren.
- Simpel: wat er niet op zit kan ook niet stuk. Doorgaans is simpeler techniek ook betrouwbaarder. En iets dat simpel is, is ook makkelijker en goedkoper te repareren dan iets wat complexer is.
- Reputatie: het beste koop je een auto die 'solide in elkaar zit' en is gemaakt om lang mee te gaan zonder problemen. Toyota (en veel andere Aziatische merken) hebben vaak een sterke reputatie op het gebied van weinig defecten en lage onderhoudskosten. Die sterke reputatie vertaalt zich overigens ook vaak in de tweedehandsprijzen (een gebruikte Toyota is vaak duurder dan een gebruikte Renault bijvoorbeeld).
- Zo nieuw mogelijk met zo weinig mogelijk kilometers: hoe nieuwer de auto hoe lager de kans op gedoe.
- Zo goed mogelijk onderhouden: je wil een model waarbij je kunt nagaan dat de auto volgens de voorschriften is onderhouden, want dat helpt een auto goed te houden.

Met (het liefst) een budget van onder de €8.000 ben ik op zoek naar een compacte, volautomatische auto die niet te groot is, zodat de maandelijkse kosten beheersbaar blijven.
Wat bedoel je met 'volautomatische auto'? Een automaat? Of bedoel je ook het type automaat? Er bestaan conventionele automaten, CVT (continu variabale transmissie) automaten, gerobotiseerde automaten of automaten met dubbele koppeling. Allen hebben hun voor- en nadelen.

Kunnen jullie adviseren over de belangrijkste veiligheidskenmerken die ik moet overwegen
Wat betreft veiligheid kun je letten op:
- EuroNCAP score
- Veiligheidsvoorzieningen zoals ESP en airbags. ABS zit er altijd wel op.
- Goede kwaliteit banden: bij goedkope auto's wordt hier nog wel eens op bespaard maar het zijn die vier stukjes rubber die je op de weg houden. De banden kunnen het verschil maken tussen op tijd stil staan of een flinke klapper maken. Kies dus altijd voor een A-merk: Michelin, Goodyear, Continental, Hankook, Bridgestone of eventueel iets van Vredestein.
- Goed onderhoud: een goed onderhouden auto met goede remmen, goede schokdempers, etc helpt het rijgedrag en ook wanneer je eens een onverwachte (nood)manouvre moet maken.

Zijn er specifieke modellen die bekend staan om hun betrouwbaarheid, onderhoudsgemak, en die ook nog eens leuk uit zien, geschikt voor een beginnende (studente) bestuurder zoals ik?
Het hangt ook nog wel een beetje af van:
- Hoe ga je de auto gebruiken? Veel lange snelwegritten of meer korte stukken. Hoeveel kilometer per jaar ga je ermee rijden?
- Hoe groot moet de auto zijn? Je hebt het over 'compact'. Is een driedeurs ook een mogelijkheid? Gaan er geregeld meer mensen (of veel spullen?) mee dan alleen jezelf?

Zomaar een voorzet:
De allerkleinste autootjes - het A-segment is klein en fijn. Goedkoop en simpel maar niet zo comfortabel als je veel langere snelwegritten maakt:
- Een Suzuki Celerio: klein, betrouwbaar en vooral goedkoop: https://www.autotrack.nl/a/suzuki-celerio-benzine-2017-55385009
- De Skoda Citigo (of Seat Mii of Volkswagen Up!) zijn een fijne drieling. Wat meer verfijnd dan een Suzuki Celerio. De automaat is een robotbak en die is niet zo verfijnd. Deze driedeurs is niet al te duur: https://www.autowereld.nl/skoda/cit...controle-apk-11-04-2025-39539599/details.html
- De Fiat 500 is super leuk om te zien en best luxe maar rijdt minder fijn dan de Skoda Citigo drieling. Ook hier een robotautomaat die niet super verfijnd is. De TwinAir motor is wat complexer dus gevoelig voor tijdig en juist onderhoud. https://www.autowereld.nl/fiat/500/...norama-navi-nette-staat-39572303/details.html
- Een Opel Karl is ook nog best aardig om te zien, prima betrouwbaar en heeft een conventionele automaat - dat schakelt fijner dan een robotbak. Deze is iets boven budget maar heeft wel een lage kilometerstand: https://www.autotrack.nl/a/opel-karl-benzine-2016-55343609
- De Renault Twingo van de tweede generatie is een fijne auto die behoorlijk betrouwbaar is en ook met wat luxe te krijgen is. Ik weet alleen niet of deze een conventionele of robotautomaat heeft. Het is altijd een driedeurs maar door de verschuifbare achterstoelen heb je wat extra flexibiliteit. Deze is niet duur: https://www.autowereld.nl/renault/t...nap-cruise-lm-bluetooth-39363512/details.html

Een tikkie groter/luxer/verfijnder - het B-segment:
- Honda Insight: betrouwbaar en vaak luxe uitgerust. Ook behoorlijk ruim. Er gaat niet snel iets stuk maar Honda onderhoud is niet super goedkoop. Je ziet hier dat de kilometerstand hoger is en de auto ouder vergeleken met het A-segment. https://www.autowereld.nl/honda/insight/1-3-exclusive-nl-auto-automaat-39496079/details.html
- Dacia Logan: gemaakt als basic auto met uitontwikkelde/simpele Renault techniek en daarom behoorlijk betrouwbaar. Als stationwagen ook mega ruim. https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=dacia/model=logan/overzicht/775909227
- Toyota Yaris hybrid: oerdegelijk en daarom een ijzersterke reputatie en relatief hoge prijs. https://www.autowereld.nl/toyota/ya...iration-led-navi-camera-39620015/details.html

Laatst bewerkt:
Met een Mini ga je alleen zeker weten meer dan regulier onderhoud hebben. 1000,- per jaar met een mini ben je zo kwijt.

@rroell: autocorrect, ik bedoel en volautomaat met planetaire bak. Dus geen robotbak (rijdt voor geen meter) of dubbele koppeling (onderhoudsgevoelig). Een cvt kan ook goed zijn, hangt van het type af.

Celerio / Karl noemde ik ook al: goeie opties. Deze twee en de rest van mijn rijtje zijn prima te vinden <10 jaar <100k km met automaat. Onderhoud zul je sneller op <500 per jaar zitten dan met andere genoemde auto’s.

Zat leuke opties, alleen niet jonger dan 2014. Wel betrouwbaar, betaalbaar en met goede automaten.

Met een Mini ga je alleen zeker weten meer dan regulier onderhoud hebben. 1000,- per jaar met een mini ben je zo kwijt.
Ja als je hem bij de Mini dealer onderhoud misschien. Vriend van mij heeft er een gehad van de eerste lichting van het nieuwe model. 15 jaar mee gereden en geen bijzondere dingen gehad.
Mini Cooper
0-dc1d1433751aaa633e1e0caf3eb9ecf0.jpg

Wel een wat hogere kilometerstand, maar vorige model.

Helemaal mee eens: een MINI ziet er leuk uit en stuurt fijn, maar betrouwbaarheid is niet echt goed en lage onderhoudskosten heb je er ook niet aan.

@rroell: autocorrect, ik bedoel en volautomaat met planetaire bak. Dus geen robotbak (rijdt voor geen meter) of dubbele koppeling (onderhoudsgevoelig). Een cvt kan ook goed zijn, hangt van het type af.
Mijn vraag was meer gericht aan Lisa, maar ben je met je eens dat een robotbak minder fijn rijdt. Maar als je TS daar (als beginnend bestuurder) niet te zwaar aan tilt dan heb je wel veel meer keuze.

Celerio / Karl noemde ik ook al: goeie opties. Deze twee en de rest van mijn rijtje zijn prima te vinden <10 jaar <100k km met automaat. Onderhoud zul je sneller op <500 per jaar zitten dan met andere genoemde auto’s.
Dan moet TS toch wel meer dan 8000 euro uitgeven.

Voor meer dan 8000 euro kan ook de Suzuki Swift leuk zijn: https://www.autowereld.nl/suzuki/sw...g-pdc-key-less-automaat-39583771/details.html

Ja als je hem bij de Mini dealer onderhoud misschien. Vriend van mij heeft er een gehad van de eerste lichting van het nieuwe model. 15 jaar mee gereden en geen bijzondere dingen gehad.
Mini Cooper
0-dc1d1433751aaa633e1e0caf3eb9ecf0.jpg

Wel een wat hogere kilometerstand, maar vorige model.
Wauw, dat voor minder dan 10k, dat verbaast me! Ook nog eens een hele leuke uitvoering met fijne opties. Maar feit blijft: dit is een zwaardere, complexere, premium auto en dat zie je terug in hogere onderhoudskosten.

Wauw, dat voor minder dan 10k, dat verbaast me! Ook nog eens een hele leuke uitvoering met fijne opties. Maar feit blijft: dit is een zwaardere, complexere, premium auto en dat zie je terug in hogere onderhoudskosten.
Wat gebaseerd is op onderbuik gevoelens en niet op feiten. Rij al 5 jaar Mini bouwjaar 2014 en hij is niet duurder dan andere auto's.

Knap van je dat je toch weer de draad hebt weten op te pakken en auto durft te rijden. Mjn dochter heeft inmiddels 4 jaar geleden een flinke klapper in de vangrails gemaakt en durft helaas nog steeds niet. Bijzonder onhandig nu ze een baby heeft.

Wat gebaseerd is op onderbuik gevoelens en niet op feiten. Rij al 5 jaar Mini bouwjaar 2014 en hij is niet duurder dan andere auto's.
Hier op gaspedaal:

Mini's met Nationale Autopas (geen geïmporteerd spul). Tot vraagprijs 9000, is 10% af te dingen omdat je geen inruil hebt.

Realiseer je wel dat je voor de helft dan dat bedrag een Toyota Aygo hebt, geen automaat, maar rijdt 1:20, kost geen fluit in wegenbelasting, verzekering en onderhoud.

Ontzettend fijn dat jouw MINI zo goed bevalt. Dat gun ik iedereen :)

Dat een MINI is zwaarder is dan een A-segmenter is gebaseerd op kilogrammen, niet op onderbuikgevoelens. Duidelijk lijkt me ook dat een MINI complexer is (een driecilinder met turbo is complexer dan eentje zonder) en we kunnen toch ook niet ontkennen dat het als een 'premium product' in de markt is gezet?

Als je bij Autovisie voor de grap even kijkt naar de indicatie van onderhoudsprijzen van een Fiat 500 vs een MINI:

Fiat 500:
Kleine onderhoudsbeurt vanaf: 95,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf: 225,-
Remblokken voor, per set: €41,45
Remschijven voor, per set: €77,68

MINI:
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–
Remblokken voor, per set € 109,28
Remschijven voor, per set € 129,14

Fantastisch leuke auto die MINI maar niet de auto die ik zou aanraden als iemand op zoek is naar een auto met vooral lage onderhoudskosten.

Ontzettend fijn dat jouw MINI zo goed bevalt. Dat gun ik iedereen :)

Dat een MINI is zwaarder is dan een A-segmenter is gebaseerd op kilogrammen, niet op onderbuikgevoelens. Duidelijk lijkt me ook dat een MINI complexer is (een driecilinder met turbo is complexer dan eentje zonder) en we kunnen toch ook niet ontkennen dat het als een 'premium product' in de markt is gezet?

Als je bij Autovisie voor de grap even kijkt naar de indicatie van onderhoudsprijzen van een Fiat 500 vs een MINI:

Fiat 500:
Kleine onderhoudsbeurt vanaf: 95,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf: 225,-
Remblokken voor, per set: €41,45
Remschijven voor, per set: €77,68

MINI:
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–
Remblokken voor, per set € 109,28
Remschijven voor, per set € 129,14

Fantastisch leuke auto die MINI maar niet de auto die ik zou aanraden als iemand op zoek is naar een auto met vooral lage onderhoudskosten.
Ik neem liever een betrouwbare bron ipv autovisie, maar als jou dat gelukkig maakt be my guest. Daarbij zeg ik ook niet dat ze een Mini moet kopen, naar altijd goedkoper dan de Auris die voor is gekomen.

Nooit kopen, een automatische Mini in de 8-12 kEuro prijsklasse!

Ongeveer alles is beter dan een Mini. Wel geweldig leuke auto's om te zien of in te rijden.

Meneer Frits79 is de uitzondering,de Guus Gelukvan Duckstad op Autoweek, regionaal, nationaal, internationaal is de autopers van één ding doordrongen: veel problemen, en hoge kosten per probleem.

Dat weten monteurs en professionals in de autohandel als geen ander. Bij een oudere Mini calculeert de handel er 2 - 3 k shit oplossen in bij de inruil of handelsprijs, en dat is voor de eindgebruiker 4 tot 6k).

Twee voorbeeldjes van meer geloofwaardige verhalen:

Alles wat je aanraakt bij oudere Mini's breekt af, verhoogt de kosten, de stupide plasticonderdelen zijn skyhigh geprijsd. De BMW/Mini dealer ript de ribben uit je lijf, de universele monteur zit er zo lang mee te klooien dat het effect hetzelfde is.

En hoe zit het met de automatische Mini's?: Erger nog! Die autobakken van de MIni in die prijsklasse is ook bagger.

Nu is het kopen van een mini in de 8-12kEuro prijsklasse een oncalculeerbaar risico, één ding weet je zeker, er is altijd wel weer iemand die hem koopt.

@l Frits79: Geweldig dat jij al vijf jaar in een mini rijdt die betrouwbaar is en geen hoge onderhoudskosten oplevert. Win je ook meerdere keren de hoofdprijs in de loterij?

Laatst bewerkt:
Verder al een hoop redelijke suggesties gezien hierboven. Valt niet mee om voor 10 k een goede Yaris of Auris hybride op de kop te tikken, bij Honda gaat dat met de Jazz hybrids en de Insight hybrids eenvoudiger. Een Yaris hybirde van 2014 voor 10 k zal dan 200 tkm op de klok hebben.

Punt van de bovengenoemde heel kleine auto's (A klasse en de B- klasse) is dat zij licht zijn, fijn voor de wegenbelasting die laag is, niet zo goed voor het veiligheidsgevoel. Gezien wat je deelt is het aan jou om te denken over wat je aandurft. Klein komt met duidelijk lagere kosten.

De genoemde Clio en Fiat Sedici/Suzuki SX4 (zelfde auto's op hoofdlijnen,één productielijn) bieden wat meer veiligheid, maar ook wat meer brandstofverbruik. Je zou ook naar een oudere Honda Jazz automaat (niet hybride) kunnen kijken, dat gaat meestal goed met de techniek, Een voor 2011 Yaris automaat heeft weliswaar een robotbak, dat gaat meestal goed, schakelt prima als je een rustige rijstijl hebt, en biedt in ieder geval wat veiligheid. Een dacia Sandero .9 TCE auto met rond 90tkm op de klok is ook wel te vinden, een Corsa 1.4 uit 2015 met 100 tkm. Zit ik opeens toch aan een Mitsubishi Colt uit de laatste productiejaren te denken..voorbeeld:

Geen koopje, wel leuk adres, en een ''all in prijs'', onderhoud Bovbag garantie, automaat met een cruise control, dat maakt het een fijn pakketje, betrouwbaar, lage onderhoudskosten. We iets ouder dan 2014, ik zou je adviseren meer dan naar enkel bouwjaar te kijken.

Voor alles geldt dat je voor het bedrag onder de oudere auto's enóf hogere km standen shopt, check de verkoper en laat in ieder geval even een ervaren monteur van je keuze onder de auto kijken of corrosie een issue is en hoe de techniek erbij/ervoor staat. Dat hoeft geen volledige keuring te zijn, een uurtje factuurtje leert je al veel over wat je als autoleek niet in de gaten hebt.

Laatst bewerkt:
Met je wensenlijst kun je vrijwel iedere auto kiezen.

Wellicht zoiets:

720x540.webp

Fiat 500e
Als je deze auto leuk vindt dan kun je ook kijken naar een Fiat 500 met 1.2 4-cilinder benzinemotor en automaat. Het is een halfautomaat, kijk of dit past bij je rijgedrag. De al genoemde Lancia Ypsilon deelt veel techniek.

Eigenlijk is er heel veel keus, zoals je al gezien hebt.
Kijk ook gewoon of je een auto leuk vindt.
Er zijn al veel goede opties voorbij gekomen.

De Renault Twingo 2 is al genoemd.

De Renault Twingo 3 en technisch (vrijwel) identieke Smart Forfour zijn ook leuk. Voordelen zijn de moderne automaat met dubbele koppeling, erg wendbaar en overzichtelijk, dus erg fijn in de stad. Nadeel is dat ze minder fijn zijn op de grote weg
( zijwindgevoelig). Als je vaak op de snelweg rijdt dan zou ik iets anders kiezen.

Over het algemeen zijn niet premium merken goedkoper in onderhoud dan premium merken.

Voor wat het waard is, volgens een Engels onderzoek waren de voordeligste merken in onderhoud Suzuki, Renault, Fiat en Peugeot.
Belangrijker is dat je een goed onderhouden auto koopt, waar goed mee om is gegaan. Dus koop eerder iets bij een betrouwbare garage in de buurt, met eigen werkplaats.

Veel succes.

Heb 3 (gebruikte) mini's in m'n directe omgeving rijden. 2008, 2015 en 2017. Het is net Russische roulette, sommige jaren red je het voor 500,- en andere jaren kan je zo de 3500,- aantikken.

Hallo allemaal,

Eerst en vooral wil ik jullie hartelijk bedanken voor alle nuttige adviezen en suggesties die jullie gedeeld hebben. Het is echt geweldig om zoveel inzicht en ervaringen van jullie te kunnen lezen!

Rekening houdend met mijn dagelijkse rit van ongeveer 140 km, lijkt een Mini misschien niet de meest praktische keuze voor mij (ookal vind ik ze wel heel mooi). Ik zoek vooral een auto die comfortabel en betrouwbaar is voor lange afstanden op de snelweg, aangezien ik die dagelijks voor mijn werk als onderzoeker moet afleggen.

Ik heb jullie opmerkingen over verschillende automaten en onderhoudskosten zorgvuldig gelezen. Het lijkt erop dat een simpeler, mogelijk niet-premium model met minder complexe techniek en lagere onderhoudskosten, beter bij mijn behoeften en budget zou kunnen passen.

Nogmaals bedankt voor de hulp! Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik een beslissing heb genomen.

Groetjes,
Lisa

Knap van je dat je toch weer de draad hebt weten op te pakken en auto durft te rijden. Mjn dochter heeft inmiddels 4 jaar geleden een flinke klapper in de vangrails gemaakt en durft helaas nog steeds niet. Bijzonder onhandig nu ze een baby heeft.
Dankjewel Janneman voor je bemoedigende woorden. Het is inderdaad een proces van vallen en opstaan, en elke kleine overwinning telt. Ik wens je dochter veel sterkte en hoop dat ze haar vertrouwen op de weg weer kan vinden. Met geduld en steun komt dat vast goed!

Gezien je aantal km's op 1 dag. best een afstand. wil je ook nog een beetje comfort, al is alles te doen natuurlijk zeker als je zo jong bent.

maar ik zou een prius overwegen. lekker zuinig. automaat. wel wat groter maar daardoor ook comfortabeler. en (met fatsoenlijk onderhoud zijn ze) heel betrouwbaar.
maar wat rijd je omgeving? zit daar wat bij wat je leuk vind? en ga gewoon eens bij een garage kijken / proefrijden.

Overigens heftige start van je auto carriere. dat wens je niemand toe!

Succes met de zoektocht!

Ten eerste sterkte met je verlies dat klinkt als een erg moeilijke periode, zeker als je nog zo jong bent. Probeer vooral op je zelf te vertrouwen. Domme keuzes maken op het gebied van auto's kopen is waarschijnlijk het meest ongevaarlijke wat je kan doen. 9 van de 10 hier heeft dat gedaan of doet het na wijs advies van de forumraad heel eigenwijs toch. ;)

Genoeg tips qua modellen al genoemd hierboven. Paar dingetjes:

Boven de €4500 heeft een Bovag garage doorgaans 6 maanden bovag garantie. Dat voorkomt de grootste ellende en maakt een aankoopkeuring wat minder belangrijk.

Vraag mensen om ervaring bij een eerlijke garage en kijk eens wat daar te koop staat. Op papier de perfecte tweedehands kopen is prima, maar een betrouwbare garage die een stapje extra doet en zelf ook echt autobruggen heeft en monteurs in dienst heeft is vaak beter dan de handelaar die het liefst niets aan de auto doet.

Hou het zo simpel mogelijk, kleinere bandjes/wielen zijn goedkoper dan grote velg(jes), een kapotte xenon of led lamp is duurder dan een bolletje vervangen.

Motor liever niet met turbo, dat werd hierboven al gezegd dacht ik.

Staar je niet blind op verbruik, een paar tientjes meer benzine per maand is altijd te overzien. Een auto met allerlei problemen is veel vervelender en duurder.

Punt van de bovengenoemde heel kleine auto's (A klasse en de B- klasse) is dat zij licht zijn, fijn voor de wegenbelasting die laag is, niet zo goed voor het veiligheidsgevoel. Gezien wat je deelt is het aan jou om te denken over wat je aandurft. Klein komt met duidelijk lagere kosten.
Goed punt. Een grotere en zwaardere auto wordt vaak als veiliger ervaren. Iets om op te letten tijdens de proefrit 'voel ik me hier veilig in'?

De genoemde Clio en Fiat Sedici/Suzuki SX4 (zelfde auto's op hoofdlijnen,één productielijn) bieden wat meer veiligheid, maar ook wat meer brandstofverbruik.
De Clio vind ik normaliter ook een aanrader maar niet als je voor minder dan 10k een automaat zoekt. Dan zit je namelijk vast aan de 1.2 TCE en die is juist minder betrouwbaar dan de 0.9 TCE die in de handgeschakelde Clio's zit.

Over het algemeen zijn niet premium merken goedkoper in onderhoud dan premium merken.

Voor wat het waard is, volgens een Engels onderzoek waren de voordeligste merken in onderhoud Suzuki, Renault, Fiat en Peugeot.
Belangrijker is dat je een goed onderhouden auto koopt, waar goed mee om is gegaan. Dus koop eerder iets bij een betrouwbare garage in de buurt, met eigen werkplaats.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Een handelaar die geen werkplaats heeft vertrouw ik doorgaans minder dan een garagebedrijf met werkplaats die zo'n auto (kunnen) nakijken en eventueel repareren.

Rekening houdend met mijn dagelijkse rit van ongeveer 140 km, lijkt een Mini misschien niet de meest praktische keuze voor mij (ookal vind ik ze wel heel mooi). Ik zoek vooral een auto die comfortabel en betrouwbaar is voor lange afstanden op de snelweg, aangezien ik die dagelijks voor mijn werk als onderzoeker moet afleggen.
140km per dag is nog best een afstand. Dan zou ik sneller de voorkeur geven aan een grotere en meer verfijnde auto dan een A-segmenter.

Nogmaals bedankt voor de hulp! Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik een beslissing heb genomen.
Wat vind je van de voorstellen die hier gedaan zijn? Ik zou zeggen:
- Kijk eens naar de auto's die zijn voorgesteld en welke modellen je aanspreken
- Van de modellen die je aanspreken, zoek van elk model een exemplaar in de buurt en ga kijken en proefrijden. Dat werkt vaak heel verhelderend. Zit je lekker, hoe rustig voelt ie op de snelweg, voelt het goed? (Omdat het vooral ter vergelijk is kun je ook een exemplaar rijden waarvan de kleur of prijs of iets je niet aanstaat.)
- Als je dan weet welk model het moet worden kun je zoeken naar het beste exemplaar voor jou: met de mooiste kleur, de juiste opties en juiste combinatie van leeftijd en kilometerstand.

Deel vooral hoe de zoektocht verder gaat en welke modellen je gaat bekijken. Zoals je ziet kijkt iedereen graag mee.

Gaat het om 140km per dag, 5 dagen in de week, 44 weken in het jaar? Dat is meer dan 30.000km per jaar.

Een Karl is erg volwassen voor zijn formaat. Een Fiat 500 of Suzuki Celerio zijn wat minder fijne snelweg auto's.

Met zoveel km per jaar zou het nog niet eens gek zijn om naar een diesel te kijken. Ik ben erg tegen financieren van auto's, maar als je de TCO uitzet over 5 jaar met een financiering (8k inleg, 8k financieren) voor bijvoorbeeld een jongere Yaris hybride heb je nog 5+ jaar garantie, een auto die 1:25 doet en een auto die geen verrassingen zal geven qua onderhoud. Business case zou positief kunnen uitpakken.

Bijvoorbeeld.

edit:

8k financieren op 48mnd kost je 200,- in de maand. Daar neem je wel een groot gedeelte van de mogelijk onaangename verrassingen mee weg, bespaar je op brandstof en regulier onderhoud en het is niet 'weggegooid geld' want een Yaris hybride schrijft ook relatief weinig af. Kost je netto 100,- in de maand extra gok ik maar dan zit je wel in een jongere en fijnere auto.

Laatst bewerkt:
Ik zou eens gaan rijden met een Opel Karl. Ik heb 30.000 kilometer met zo'n wagentje gereden en dat is me heel erg goed bevallen. De automatische transmissie is helaas wel een robot-bak, maar wel een goede!
Een andere optie is misschien een Corsa D of E, die zijn ook geleverd traditionele automaat.

Het verschil zie je terug in de versnellingspook: bij de traditionele automaat zitten de standen achter elkaar, terwijl bij een easytronic er ook rechts- links standen opzitten:

Easytronic:
1050_17_l.jpg

Volautomaat:
5043bf4f-b8d6-4bc0-ba40-55dc34e89efd

Een Karl is erg volwassen voor zijn formaat. Een Fiat 500 of Suzuki Celerio zijn wat minder fijne snelweg auto's.
Ik vond de Suzuki Celerio juist opvallend comfortabel over de autosnelweg rijden: daar ben ik mee in meer dan 7 landen geweest en een van de redenen, waarom ik uiteindelijk overstapte op een Nissan Leaf.

Is omdat ik de auto in de stad juist minder verfijnd vond: waarschijnlijk ook omdat ik echt veel heb geschakeld, terug schakelen om af te remmen op de motor etc. Met de Celerio kun je echt enorm zuinig rijden! Maar het gevolg was dus wel, dat het bij een km-stand 120.000 het schakelen stroef ging. Dat verbeterde ook niet, nadat de versnellingsbak olie ververst was. Automaat rijdt trouwens ook veel rustgevender, dan een schakelbak.

Zet er een cruise control in: blijf achter een vrachtwagen, rij niet harder dan 90km/u en zet de bandenspanning op 2.8bar minimaal. En je als je een beetje oefent, rij je in de zomer gemiddeld 28km/l. Dus met de oog stijgende brandstofprijzen, onderhoudsprijzen etc is het een van de verstandigste keuzes.

Onderhoud is geen verplichting ofzo: ik heb autisme en van autogarages word ik bloednerveus, dus ik kom er ook niet zo graag. Daarom dat ik nu electrische rij, want bij een EV is het onderhoudsschema eigenlijk bezeikte boel. Maar bij een benzineauto? Ik heb mijn Celerio toen als een trouw hondje onderhouden, zelf navigatie scherm ingebouwd en achteruitrijcamera. Want dat mistte ik wel.

Cruisecontrol heb ik ook laten inbouwen: maar uiteindelijk weinig gebruikt, omdat ik tot de conclusie kwam. Dat rijden met cruisecontrol een hoger verbruik veroorzaakte, omdat het een dom systeem is. Wat gas bij geeft, terwijl het niet nodig is.... Adaptive cruise control daarin tegen: heerlijk, al helemaal met de Pro-Pilot in mijn Leaf.

Als je lage kosten wilt, goedkoop onderhoud: koop gewoon een Suzuki Celerio, daar heb ik niet voor niets meer dan 5 jaar in gereden. Ook de ruimste auto in zijn klasse, dus op vakantie gaan? Er past best veel in de auto en dan ook nog eens 4 volwassenen: op de achterbank kunnen drie passagiers zitten, maar in het midden zit je dan wel enorm krap.

PS mocht je besluiten voor Suzuki te gaan: bij Mengelers in Sittard, ben ik altijd goed geholpen. Dat zijn niet van die boeven.... maar in Heerlen: daar was ik echt ontevreden over de Suzuki dealer. Het merk is uiterst betrouwbaar, dus dat wel.

Rroelll, S J 1001,​

dank voor jullie bijdragen! Fijn om een forum te zien waar mensen de tijd nemen echt inhoudelijk te reageren ipv een onzinnige discussie te voeren.

En hoewel financieren voor mij ook niet snel de route is vindt ik de optie van Sj 1001 om naar een Toyota Yaris Hybride te kijken een serieuze optie!

De Toyota Aygo is echt meer koekblik dan bijvoorbeekd VW UP! / Skoda Citigo en Seat Mii. Deze 3-ling is zwaar overprijst in de 2e hands markt
Wij hebben een VW Up, destijds nieuw gekocht voor 11k euro, ongeveer 10 jaar geleden, nu 60k op de klok. Qua afschrijving de beste auto investering ooit!

De Yaris daar in tegen is echt een degelijke auto, en mocht de leen route niet wat zijn dan zou je ook nog kunnen kijken naar iets oudere Toyota's in het B segement.

Als je wilt kijken naar de wat minder bekende maar technisch niet slechter auto's zou ik zeker eens zoeken naar de A/B segemnters van Daihatsu / Suzuki / Mazda / Daewoo / Hyundai

Daihatsu Sirion wellicht iets? bestaat die met automaat als dat echt een wens is?​

En hoewel financieren voor mij ook niet snel de route is vindt ik de optie van Sj 1001 om naar een Toyota Yaris Hybride te kijken een serieuze optie!
Als je echt na gaat denken over financiering? Ik zou het niet doen? Maar als ik het ooit toch zou doen? Dan zou ik kijken voor private lease! Tweedehands auto's of zelfs nieuw, kunnen je ook veel stress opleveren.

Inruilwaarde is onzeker, onderhoudstarieven worden constant maar weer verhoogd. Dus met private lease, weet je gewoon dat je x-zoveel per maand betaald. De auto na 5 jaar inlevert, zonder je zorgen te maken of Elon Musk een scheet gelaten heeft en je auto weer duizenden euros in waarde gezakt is.

Maja bij private lease zitten natuurlijk ook de nodige addertjes onder het gras: maar als de auto, minder betrouwbaar blijkt te zijn. Dan zijn die kosten gewoon voor de leasemaatschappij en hoef je geen ( juridische) gevecht, met een verkopende partij te voeren.

Private lease heb je nog tig andere voorwaarden en zet je jezelf echt ‘vast’ mee. Daarnaast is het over de volledige termijn echt een stuk duurder. Zeker in dit segment waar de autootjes amper afschrijven.

Nee ik zou hier geen private lease aanraden. 700/800 in de maand ben je wel kwijt dan ipv 500.

De Clio vind ik normaliter ook een aanrader maar niet als je voor minder dan 10k een automaat zoekt. Dan zit je namelijk vast aan de 1.2 TCE en die is juist minder betrouwbaar dan de 0.9 TCE die in de handgeschakelde Clio's zit.
Ik veronderstel dat dezelfde 0.9 TCE ook geleverd is in de Dacia Sandero. En die vind je wel voor minder dan 10k met automaat. Het is allemaal wat minder verfijnd dan bij een Renault Clio wellicht, maar Dacia's zijn over het algemeen wel betrouwbaar gebleken. Dit is wellicht een mooi exemplaar met weinig kilometers voor net geen 10k:

Of wellicht tocht een maatje kleiner (maar ook fijn volgens medeforummers) een Suziki Celerio:

Of dan toch die Opel Karl:

Hoewel ik dan een Fiat 500 toch om te zien ook wel heel leuk vind:

Of een verrassende outsider wellicht. Maatje groter. Met volautomaat als ik het goed zie. En te koop bij de dealer.

Als je je budget iets verruimd (naar zo'n 10k), dan vergroot je wel de mogelijkheden aanzienlijk om iets leuks te vinden wat nog niet al te oud is (2014 of jonger)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan