Is het raadzaam om elektrisch te gaan rijden zonder eigen laadpaal?

Ben al een paar maanden op zoek naar een nieuwe of tweedehands auto.
De vrouw wil een auto met hoge instap (suv-achtig) en liefst hybride.
Mij maakt het niet uit, zolang ik er maar in pas met mijn lengte en niet tegen de zonneklep zit te gluren.
En zo zag ik op internet onlangs een Hyundai Kona elektric. 50K km op de klok. Voor een schappelijke prijs.
Maar... ik woon in het centrum van een kleine stad, waar meer aandacht is voor invalidenparkeerplaatsen dan voor laadpalen.
De dichtstbijzijnde zijn 90% van de tijd bezet. De andere zijn 10 minuten lopen. Beiden kosten hetzelfde. 62 cent.
Komt neer op 78 euro per maand laadkosten.
Met de huidige benzineprijzen red ik dat met mijn Yaris ook op benzine.
Mijn maat laadt voor de helft in zijn woonplaats, of voor niks op het werk.
Heeft het wel zin, als je geen zonnepanelen hebt en een eigen laadpaal?

Dat kunnen wij moelijk voor jou gaan bepalen ;)
De vraag is: Heb jij (of je vrouw) er moeite mee om regelmatig 10minuten naar je auto te moeten lopen?
En wellicht ook: heb je er problemen mee dat je je "nieuwe" auto niet in de gaten kunt houden omdat hij vele straten verderop staat?
Maar misschien nog wel belangrijker: kun je op je werk laden? want dan kun je hem misschien wel gewoon voor de deur zetten?
voorlopig is een electrische auto nog wel goedkoop in de belasting, en de brandstofprijzen zijn hoog, dus qua kosten is de electrische auto in het voordeel (denk ik), maar het is de vraag of je daar de bijkomende ongemakken voor over hebt.

Niet doen. Je gaat je eraan frustreren. Als 2e auto werkt het (net aan), maar als hoofdauto gewoon echt niet. Of je moet 500+ range hebben.

Kosten van een hybride auto zijn ook echt niet hoger. Die laadpalen zitten op 60ct de kwh op veel plekken.

Na gisteren een filmpje gezien te hebben over hybrides en EV’s zou ik zelf kiezen voor een hybride. Scheelt je straks ook in de wegenbelasting. EV’s zijn namelijk een stuk zwaarder.

Ik zou het niet doen, te weinig laad mogelijkheden. Maar je vergelijking met je huidige auto klopt niet helemaal. Ja je red het voor hetzelfde bedrag, maar je hebt dan wel een grotere auto met meer vermogen.

Thuis laden is geen must, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om op of bij je werk te kunnen laden. Als beide niet het geval is, zou ik zelf de stap niet maken. Ik kan zelf ook niet thuis laden, maar wel op mn werk, plus mijn EV heeft een bereik van +/- 500 km dus dan wordt het een ander verhaal. Ik vind overigens ook die 62 cent per / kwh ontzettend duur, snelladen is tegenwoordig vaak al gunstiger...

Eigenlijk is de vraag lastig te beantwoorden. Als je vlak bij je werk, of op het werk kan laden dan is elektrisch zeker te overwegen. Brandstof wordt waarschijnlijk snel duurder.

Een elektrische auto rijdt over het algemeen heel soepel en stil.
En de Hyundai Kona is een moderne elektrische auto, met een goed bereik, en kan snel opladen.Dus een goede optie.

Bij veel gemeentes kun je vrij eenvoudig regelen dat er meer laadpalen in je wijk komen. Als ik kijk in mijn eigen wijk daar staan er zeker 10 binnen ongeveer 100 meter.

Ik zie hier elke avond weer diverse elektrische auto's heen en weer rijden op zoek naar een nog vrije openbare laadpaal, maar met totaal slechts 4 openbare laadplekken in de wijk (ca. 600 huishoudens) is de kans vrij gering dat je na 16.00 nog ergens een vrij plekje vindt en de kans groot dat je wel ergens in die heersende laadpaaloorlog mee mag spelen.
Ik zou er niet afhankelijk van willen zijn.

Het is zeer persoonlijk en zeer afhankelijk van je woon- en werksituatie.

Altijd naar hetzelfde kantoor op 30km afstand, geen enkel punt, zelfs als je half ziek, met kleine kinderen of veel boodschappen thuis komt kan je het laden een nachtje overslaan. Twee nachten overslaan omdat het toch wel erg slecht weer is en alles bezet lijkt lukt ook nog wel. Is het niet bezet dan heb je nog weer het probleem dat je je auto weg moet zetten voor een uur of 10 's avonds, daarom is het soms ook fijn een nachtje laden over te slaan.

Heb je echter meerdere afspraken per dag op stevige afstanden. Een bepaalde sportcompetitie of nog wel eens een doktersbezoek naast je baan op 80km afstand en elk weekend ook nog eens vaste prik naar familie 150km verderop.. Tja dan wordt het zelfs met eigen laadpaal lastig.

Bovenstaande geldt ook voor je vakanties. Vliegvakanties: geen punt. Caravanvakanties: stuk lastiger. Camping of huisje in een dunbezaaid gebied in zuid-europa, tja..

En dan geldt ook nog voor je persoon en je partner: ben je een beetje geduldig? Heb je zin in dat gedoe met zo'n kabel. Ik vind het al vervelend om een mobieltje aan te sluiten in een auto. Er zijn ook mensen die als een soort piloot minutenlang allerlei dingetjes regelen voordat ze wegrijden, zuignapjes, kabeltjes, lekker even laadkabeltje opwikkelen, raampjes droogmaken etcetera..

Hoe je het ook went of keert, met een brandstofauto hoef je er nooit over na te denken. Tanken kan overal, binnen enkele minuten. Je kan zelfs extra jerrycans meenemen.

Oh ja je betaalt tegenwoordig vaak ook kosten per uur zodra de batterij vol is. Een nachtje laden is dan gelijk een stuk duurder. Of lekker je bed uit om de auto van de lader te halen, 2 laadpalen verderop want daar was nog een plekje.

Als je inderdaad 62 ct/kWh betaald bij die laadpaal in de stad dan kan je ook een snellader bezoeken - mits een beetje logisch op de route. Er zijn inderdaad aanbieders die de hoofdprijs rekenen en niet elke gemeente was slim genoeg om het contract goed op te stellen.
Maar een snellader kan een uitkomst zijn als de gewone laadpaal een keer lastig is, bezet is, etc.

Ik heb al weer heel wat jaren een elektrische auto en veel van het gebruik is erg wisselend en niet altijd van te voren bekend. Dat betekent ook wel eens dat ook al kan ik thuis opladen dat je dat dan net niet gedaan hebt of dat de auto ondank het laden te leeg is. Maar in Nederland kan je eigenlijk zonder planning ook wel naar een snellader toe en 5 of 10 minuten laden geeft meestal al weer genoeg tot een volgende laad optie. Je raakt er aan gewend.

Ik zou gewoon een hybride nemen. Desnoods een benzine maar 10 minuten lopen door de regen gaat je tegenstaan op den duur. Mogelijk straks ook nog gewoon hsb betalen.

60ct binnen de bebouwde kom is niet normaal, als het goed is zit er een QR code op de paal in je straat en kan je de prijzen zien. Prijs hier in de straat is bijvoorbeeld 35.5ct/kwh.
Ik doe het zelf ook niet simpelweg omdat ik het vervelend vind continue te moeten nadenken of er wel plek is om te laden en wanneer ik moet laden.

60ct binnen de bebouwde kom is niet normaal, als het goed is zit er een QR code op de paal in je straat en kan je de prijzen zien. Prijs hier in de straat is bijvoorbeeld 35.5ct/kwh.
Ik doe het zelf ook niet simpelweg omdat ik het vervelend vind continue te moeten nadenken of er wel plek is om te laden en wanneer ik moet laden.
Dat is helaas heel normaal, collega woont in Rotterdam en daar betaald hij 67ct aan de laadpaal.

63 cent is bijzonder duur. Zelfs snelladen bij Ionity of Tesla met abonnement is goedkoper. Klopt dat wel? Is dat niet de prijs excl. abonnement?

Een eigen laadpaal is altijd voordeliger.
Zeker zonder zonnepanelen. Neem een dynamisch energiecontract en laadt je auto op tijdens de dalmomenten.
Nu (om 14U19 op 19 april) kost het 15 cent/kWh.
In de winter 's nachts ook zoiets, zaterdagnacht vaak maar een paar cent.
Als de zon goed schijnt, dan krijg je zelfs geld toe als je je auto oplaadt.
Kijk eens op de website bij Tibber, Frank Energie, Zonneplan, Coolblue Energy, .... Ze leveren ook apps en laadpalen (met korting) om je opladen te besturen.

Ik dacht dat de laadinfrastructuur in Nederland zo goed was, maar ik lees met name mensen die op straat aan het "vechten" zijn om een laadpaal.

Wij laden de Citigo op de oprit, maar toen de energieprijzen hoog waren, was een laadpaal in de wijk goedkoper. Mijn vrouw werkt in de zorg dus onregelmatig. Overdag staat er niemand bij zo'n laadpaal, dus dan kon zij 'm rustig een paar uur opladen.

Niet doen. Je gaat je eraan frustreren. Als 2e auto werkt het (net aan), maar als hoofdauto gewoon echt niet. Of je moet 500+ range hebben.

Kosten van een hybride auto zijn ook echt niet hoger. Die laadpalen zitten op 60ct de kwh op veel plekken.
Is dat je eigen ervaring? Want ik woon ook gewoon in een sociale huurwoning, een flatje. Rij een Nissan Leaf en afhankelijk van hoeveel ik rij, hoef ik hooguit 1x per week aan de publieke laadpaal.

Wat daarin tegen wel doe: winkelen in Duitsland? Daar maakte wij al een uitje van, maar nu hangt de auto dus aan de publieke laadpaal bij de Aldi Süd. Dat is handig, want mijn auto staat dan ver weg van het volk dat hun portier open gooit tegen andermans autos.

Als je een EV hebt, die drie phase kan laden: zou je dus toch aardig bij kunnen laden. Mijn Leaf kan slechts 1 phase laden, dus maximaal 6.6kW. Echter desondanks, laadt ik soms 100km bij: terwijl ik slechts 20km retour rij naar Duitsland.

Ik ervaar het ook als geen probleem, om aan de publieke laadpaal te laden: zelfs al had ik thuis kunnen laden, de tarieven zijn niet veel hoger. Het gaat sneller dan via het stopcontact en ik hoef geen geld te steken, in een laadpaal. Er zijn dus ook voordelen, in het gebruik maken van publieke laadpalen.

Hier in Heerlen, heb ik ook nooit een probleem om een vrije laadpaal te vinden. Kan best zijn, dat het in sommige steden lastiger is? Maar in Den Haag, kon ik gewoon een vrije laadpaal vinden. Een parkeerplaats vinden wanneer ik geen EV gereden had, dat zou lastiger geweest zijn op dat late tijdstip.

PS als de tarieven daadwerkelijk € 0,60 per kWh zouden zijn? Wat extreem hoog is? Dan zou ik ook geen EV aangeschaft hebben, want hier in Limburg betaal je slechts € 0,34 per kWh. En tijdens het boodschappen doen in Duitsland, betaal ik € 0,29 per kWh.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier is het 58 tot 64 ct, afhankelijk van de aanbieder.

En Wesley: ja dat is mijn eigen ervaring. Rijd sinds een paar maanden een eGolf en ben het plannen en gedoe echt spuugzat.

Vb1: moest naar een adres 110km verderop. 3 graden buiten, auto dag ervoor volgeladen. Range zou 232 moeten zijn WLTP. Met die temperatuur, verwarming uit en een stuk snelweg <110km/h nog geen 150. Enige laadpaal op locatie was 5 minuten lopen, terwijl er voor de deur gewoon zat plek was (en dan was ik op de automotive campus). Ben je met de auto, kom je alsnog zeiknat en koud aan.

Kom ik terug bij de auto: laadpaal werkte niet. Was een nieuwe, mogelijk nog niet geactiveerd oid. Gaf wel mooi een blauw lampje. Met 40km range een snellader zoeken: de eerste bestond niet (volgens anwb app wel) en de 2e was geen ccs lader terwijl de app dat wel aangaf. Met 10km over bij de 3e snellader aangekomen en 40min gewacht zodat ik naar huis kon. Rit van 1,5u duurde zo 2,5u.

Vb2: gisteren naar Utrecht, universiteit Utrecht- ik kom aan met 90km range over maar prik hem toch aan de lader want moet later op de dag nog een stukje naar het zuiden. Net de laatste paal, wat een geluk! Na 4u kom ik terug: 0,16kwh geladen. 40 cent afgeschreven.

Bij m'n volgende afspraak in Rotterdam met 23km range over aan de laadpaal, 3u later weg met 140km range. Onderweg naar het zuiden langs de a16 toch even 20 minuten aan een fastned kabel, nadat ik bij een mcdonalds was gestopt die een snellader zou hebben maar die door de verbouwing niet bereikbaar was. Naar m'n afspraak (waar geen paal in buurt was) en terug naar huis met de verwarming uit. Auto staat nu met 19km range over thuis. Morgen laad ik hem thuis op want dan gaan we met de benzine wagen maar op pad.

Zat voorbeelden dat ik aankom en alle laadpalen vol zijn op locatie, of dat er geen zijn. Als het nodig is hebben we dus gelukkig nog een benzine auto. Zonder die als eerste auto zou ik het niet redden met een ev

Laatst bewerkt:
De TS zoekt een Hyundai Kona, die kan veel sneller opladen dan de VW e Golf, is een stuk efficiënter, en heeft een veel groter bereik.

De Kona is een stuk moderner, en van een andere generatie elektrische auto's, en niet te vergelijken met de VW e Golf.

Ik begrijp de laad frustraties van de VW e Golf maar dit is inmiddels een " verouderde" elektrische auto, die bij je gebruik moet passen.

Hier is het 58 tot 64 ct, afhankelijk van de aanbieder.

En Wesley: ja dat is mijn eigen ervaring. Rijd sinds een paar maanden een eGolf en ben het plannen en gedoe echt spuugzat.

Vb1: moest naar een adres 110km verderop. 3 graden buiten, auto dag ervoor volgeladen. Range zou 232 moeten zijn WLTP. Met die temperatuur, verwarming uit en een stuk snelweg <110km/h nog geen 150. Enige laadpaal op locatie was 5 minuten lopen, terwijl er voor de deur gewoon zat plek was (en dan was ik op de automotive campus). Ben je met de auto, kom je alsnog zeiknat en koud aan.

Kom ik terug bij de auto: laadpaal werkte niet. Was een nieuwe, mogelijk nog niet geactiveerd oid. Gaf wel mooi een blauw lampje. Met 40km range een snellader zoeken: de eerste bestond niet (volgens anwb app wel) en de 2e was geen ccs lader terwijl de app dat wel aangaf. Met 10km over bij de 3e snellader aangekomen en 40min gewacht zodat ik naar huis kon. Rit van 1,5u duurde zo 2,5u.

Vb2: gisteren naar Utrecht, universiteit Utrecht- ik kom aan met 90km range over maar prik hem toch aan de lader want moet later op de dag nog een stukje naar het zuiden. Net de laatste paal, wat een geluk! Na 4u kom ik terug: 0,16kwh geladen. 40 cent afgeschreven.

Bij m'n volgende afspraak in Rotterdam met 23km range over aan de laadpaal, 3u later weg met 140km range. Onderweg naar het zuiden langs de a16 toch even 20 minuten aan een fastned kabel, nadat ik bij een mcdonalds was gestopt die een snellader zou hebben maar die door de verbouwing niet bereikbaar was. Naar m'n afspraak (waar geen paal in buurt was) en terug naar huis met de verwarming uit. Auto staat nu met 19km range over thuis. Morgen laad ik hem thuis op want dan gaan we met de benzine wagen maar op pad.

Zat voorbeelden dat ik aankom en alle laadpalen vol zijn op locatie, of dat er geen zijn. Als het nodig is hebben we dus gelukkig nog een benzine auto. Zonder die als eerste auto zou ik het niet redden met een ev
Alles wat je omschrijft, heb ik in het begin ook met mijn 1e Nissan Leaf meegemaakt: maar de vraagstelling, ging eigenlijk toch over een EV aanschaffen als je niet thuis kunt laden? Want wat je nu schrijft, gaat over problemen met de laadpaal op locatie.

Daar kan ik ook een dagboek overschrijven: ik was op vakantie in Sankt Gallenkirch in Oostenrijk, mocht een nachtje aan de granny lader laden. Van de hotel medewerker, die vanuit Duitsland met een PHEV helemaal naar Oostenrijk kwam. Dus eigenlijk waren er geen laad mogelijkheden bij het hotel.

Dus 1x aan de snellader bij Lidl Oostenrijk gehangen, alvorens wij incheckte in het hotel. En later, toen wij gingen wandelen de AC lader bij die zelfde Lidl gebruikt. Toen wij weer terug naar huis gingen, had ik nog maar 40% ofzo? Maar door het regenereren noteerde ik een verbruik van 7kWh/100km en haalde het Duitse grensplaatsje Lindau nabij de Bodensee.

Daar was een Spa, dus wij hadden de auto aan de AC lader van Kaufland aangesloten: lekker in de Spa, na een uurtje kapte het laden gewoon. Lekker dan..... want met zo weinig geladen, konden wij niet verder. Dus in de buurt van de McDonalds, was een Aldi Süd snellader waar je ook AC kon laden. Ik terug bij de McDonalds.... krijg ik in de Nissan app een notificatie het laden was gestopt. Mijn theorie is, dat het gebeurde omdat beide keren een andere EV ging snelladen.

Naja en in Venlo, kwam ik bij Shell Recharge: ik zag dat de VW ID5 wel gewoon met CCS kon snelladen, maar de CHAdeMO kreeg ik niet aan de praat. Dus hup naar de Vattenfall snellader, bij de McDonalds. Die bleek al maanden kapot...

Dus toen noodgedwongen in de Vattenfall Incharged app, een publieke laadpaal opgezocht. Met 3kW laad je dan. Maar ik had precies het probleem, wat jij ook had. De auto had dus niet geladen en daar meer dan een uur gestaan, uiteindelijk de andere aansluiting van de laadpaal gebruikt en nog een half uurtje geladen. Toen naar de dichtstbijzijnde snellader gereden.

Die Shell Recharge snellader: in een app genaamd Chargemap, kon ik zien dat die al een tijdje stuk was, dus dat had ik kunnen weten. Maar ik had via Android Auto met mijn stem, gevraagd voor Shell Recharge. En Google Maps wist dat toen nog niet.... nu weten ze dat wel. Je kunt in Google Maps zien of de laadpaal vrij is.

Ook is de informatie in Chargemap vaak verouderd: of de laadpaal is allang gemaakt, maar niemand die het meldt. Of hij staat onterecht als werkend, terwijl hij stuk is. Ik betrap mij er zelf ook op, dat ik de laatste tijd geen bijdragen meer geleverd heb aan Chargemap.

Maar mijn tip: kijk in de Chargemap app, of de laadpaal app wel werkt? Kijk ik wil geen lange reizen meer ondernemen met de Leaf, omdat A de betrouwbaarheid van de laadinfrastructuur te wensen overlaat. Ook bij Fastned stond ik al voor een kapotte snellader, wel premium laadtarieven in rekening brengen. Alleen 0,0 compensatie, wanneer een snellader kapot is.

Dus dat soort dingen frustreren mij ook wel: maar de publieke laadpalen thuis? Dat is geen enkel probleem: natuurlijk ik ben ook weleens laadpalen tegengekomen die storing hebben, waarna ik altijd een melding aanmaak. Echter er zijn meer publieke laadpalen, dan EV's heb ik het idee.

Meestal zie ik auto's met twee uitlaten aan de laadpaal hangen: PHEV's die moeten eigenlijk dagelijks aan de laadpaal, daar zijn die publieke laadpalen eigenlijk niet op berekend. Want een EV hang je niet perse dagelijks aan de laadpaal en als? Een PHEV is binnen een paar uur vol, maar vervolgens houden die PHEV's urenlang nog de laadpaal bezet. Ik ben van mening, als je auto voor 22:30 uur klaar is met laden? Gewoon verplaatsen! Want ook het klootjesvolk, dat thuis komt van avonddienst/nachtwerk wilt kunnen opladen.

Echter een EV? Als jij je rechtervoet een beetje in bedwang houdt: hoezo rij je 110km/u terwijl de maximumsnelheid 100km/u is? De tijd die kwijt bent, om naar een laadpaal te rijden en aan te sluiten. Wachten om te verifiëren, of de auto wel laadt. Die tijd zou je ook kwijt zijn, als je een zuinige rijstijl zou aanhouden. Ik ben liever een uurtje langer onderweg, dan te moeten stoppen om te laden.... als het mogelijk is.

Misschien had je helemaal niet hoeven laden, als je die 110km die je moest rijden? Gewoon met maximaal 90km/u gereden had, want een EV vraagt om een andere rijstijl. Anders blijft niets over van je actieradius. Ik wist laatste 261km uit een volle acculading van mijn Leaf te persen, daarbij had ik op de terugweg wel de autosnelweg volledig vermeden.

Dat deed ik ook toen ik laatst naar Weeze vliegveld reed: een afstand van 100km en ik kwam daar met 72% aan, dus opladen hoefde niet. Op de terugweg, kon ik zonder zorgen over op te laden na huis rijden. Met een gemiddeld verbruik van 10kWh/100km kan ik dus gewoon 300km op een volle acculading rijden. Ik weet niet hoe groot het accupakket van die E-Golf is? Maar probeer het eens? Kijk op Via Michelin wat de meest economische route is, misschien red je het dan retour zonder op te laden?

PS die laadtarieven zijn echt hoog: weet je zeker, dat er geen goedkopere laadpas is? De tarieven, zijn afhankelijk van welke je laadpas je gebruikt.

Zoals hierboven ook gemeld door iemand anders: regio Rotterdam is gewoon erg duur. Als je thuis kan laden, heb je het probleem minder met volle publieke laadpalen. Dat verzacht al een deel van de pijn. De laadpalen hier in de straat staan tegenwoordig ook regelmatig vol. Had anders echt wel een aantal keer nergens heen gekund. En daar staan bijna altijd gewoon EVs en geen PHEVs.

Die rit van 110km ben ik amper boven de 90 geweest, want het hele stuk was gewoon druk in de spits.

Zo een Kona EV is inderdaad een betere EV met zo een 300 350km bereik. Het is een vreselijke auto om te rijden, net zoals die eNiro. Maar goed, als je thuis niet kan laden ga je écht momenten hebben dat je een probleem hebt - zeker als je geen andere auto hebt staan die je gewoon even kan tanken.

Regio Rotterdam, kun je met deze laadpas voor € 0,41 per kWh bij de publieke laadpalen van het samenwerkingsverband Zuid Holland laden. Hier zie ik dus voornamelijk PHEV's aan de publieke laadpalen. Wanneer de tarieven laag genoeg zijn, dan loont zich dat ook voor de PHEV. Wanneer ze te hoog zijn, kunnen ze net zo uitsluitend op benzine rijden....

Je rijdt pas een paar maanden electrische: maar de laadtarieven, dat is een grote jungle. Ik heb een EcoTap laadpas van Last Mile Solutions welke in Den Haag het goedkoopste is. Soms is het simpel EcoTap laadpaal = EcoTap laadpas, Vattenfall laadpas = Vattenfall laadpas.

Maar in geval van Rotterdam, ben je dus goedkoper uit met die Britse laadpas. Ik heb hem nog geen 1x gebruikt, omdat ik dit jaar nog niet in die regio geweest ben. Echter vorig jaar was het nog € 0,38 per kWh, met de Zuid Holland laadpas. In 2024 hebben ze dat naar € 0,57 ofzo verhoogd :(

Mijn tip zal eigenlijk zijn: loop eens een rondje door de wijk op verschillende tijdstippen, dan zul je zien of de laadpalen vrijwel allemaal bezet zijn? Of zoals hier in Heerlen? Dat er vaak slechts een auto per laadpaal opgeladen wordt, terwijl er plaats is voor twee. Meestal kan ik dus een laadpaal vinden, waar geen auto het laden is: laadpaal met een tweede auto delen, heeft een lagere laadsnelheid tot het gevolg!

De oudere laadpalen, welke met SGZ 1.0 beginnen, i.p.v. 2.0 die zijn nog steeds € 0,33 per kWh met de EcoTap laadpas. Of ik dacht zelfs € 0,31 per kWh wanneer je de Zuid Holland laadpas gebruikt. Hier heb je dus een goedkope laadpaal, direct aan de strandopgang...

Zo leer ik ook eens wat..

Denk dat ik dat EV rijden binnenkort weer ga verlaten. Het is nu fijn om even wat te besparen, maar dat is het ook. Meestal laad ik thuis dus af en toe die 60 a 70 ct betalen vind ik niet zo een probleem.

Overdag zijn ze vaak leeg ja, maar dan ben ik meestal ook niet thuis. Vanaf zo een 16u staan ze vaak vol tot 22u.

Ik dacht dat de laadinfrastructuur in Nederland zo goed was, maar ik lees met name mensen die op straat aan het "vechten" zijn om een laadpaal.
Ik woon in het centrum van een middelgrote stad en hier zijn er altijd wel laadpalen beschikbaar. Het is echt niet zo slecht als vaak wordt gesuggereerd. En anders even naar een snellader. Kan je tijdens de laadtijd lekker dit forum lezen.

Dan moet je wel die extra tijd hebben voor zo een snellader.. met de drukke levens van jonge gezinnen is dat amper te doen. Als je je schaapjes op het droge hebt is dat realistischer. Vaak zijn dat de wat oudere mensen.

Dan moet je wel die extra tijd hebben voor zo een snellader.. met de drukke levens van jonge gezinnen is dat amper te doen. Als je je schaapjes op het droge hebt is dat realistischer. Vaak zijn dat de wat oudere mensen.
In een KIA EV6 kost je dat een kwartiertje aan de snellader. Overigens is vaak snelladen niet echt goed voor de batterij.
Betreft leeftijd is dat onzin: de EV rijder is meestal zakelijk lease.
Particulieren die een nieuwe auto kopen, zijn meestal 55+. Heeft niets met EV te maken, maar met "wat moeten we anders met ons geld, met ons afgeloste hypotheek en kinderen de deur uit".

In een KIA EV6 kost je dat een kwartiertje aan de snellader. Overigens is vaak snelladen niet echt goed voor de batterij.
Particulieren die een nieuwe auto kopen, zijn meestal 55+. Heeft niets met EV te maken, maar met "wat moeten we anders met ons geld, met ons afgeloste hypotheek en kinderen de deur uit".
Ja in het geval van zo'n Kia EV6 misschien? Maar ik ben 36 jaar en rij ook gewoon een EV, alleen dan wel een Leaf. Want iets anders kon ik mij gewoon veroorloven.

Ik stoor mij trouwens eraan, dat sommige zeggen: als je geen vrije laadpaal kunt vinden, of een bestemming geen laadpaal heeft. Dan moet je maar snelladen? Echter snelladen is naast niet zo goed voor het accupakket, al helemaal in het geval van een Leaf. Het is alleen echt niet zo, dat een geconditioneerd accupakket niet zou kunnen oververhitten...

Snelladen is ook gewoon duur en meestal, moet je dan een omweg rijden: want zelfs al sta je maar een kwartiertje aan de snellader, je moet er wel naartoe rijden. Eventueel een app downloaden? Dus het kost wel meer tijd dan de tijd van het laden.

De meeste leaserijders hebben altijd haast.. dus juist die groep wilt niet geconfronteerd worden met verrassingen zoals een kapotte laadpaal of geen beschikbare laadpaal.

Ben zelf ook lease rijder geweest en ben het nu by choice niet.

Heb overigens niks tegen het elektrisch rijden zelf. Rijdt prima, het is niet per se leuk maar je komt waar je moet zijn - droog en comfortabel. Het moet alleen echt bij jouw situatie passen en dat is zeker niet altijd zo.

Ik heb een eigen oprit met garage. De garage is dan wel bezet door de cabrio. Een laadpaal zou ik gemakkelijk kwijt kunnen, zowel binnen als buiten. Tevens heb ik zonnepanelen met overcapaciteit (per jaar) liggen. Maar als er iets met de wijze van saldering verandert moet ik een auto duur opladen want overdag als de zon schijnt ben ik aan het werk, en in de winter heb ik stroom tekort. De aanschafprijs is het probleem niet want mijn huidige auto was ook dik 40k maar ik vertrouw de overheid en energiebedrijven niet. Daarbij rijdt mijn huidige benzine auto zeer lekker en tank ik altijd in Duitsland. Eergisteren e10 €1.80 per liter. Voorlopig nog geen elektrische auto hier.

Laatst bewerkt:
... Maar als er iets met de wijze van saldering verandert moet ik een auto duur opladen want overdag als de zon schijnt ben ik aan het werk, en in de winter heb ik stroom tekort...
Saldering blijft voorlopig nog. Nu krijg je weinig terug van je overproductie stroom.
Als salderingsregeling stopt, dan is een dynamisch energiecontract gunstig voor je.
In de wintermaanden laadt je 's nachts goedkoop op, vooral in het weekend.
In de lente/zomer overdag van 13:00-16:00. Vaak zelfs negatieve energieprijzen.
Tegenwoordig kun je je auto met een app opladen op basis van de uurprijs en zelfs extra bijverdienen in de onbalans markt.
KIA en anderen maken van de auto's een thuisbatterij.
Die €1,80/liter is niet in Nederland.
Vandaag (zondag om 12:00) betaal ik 13 cent/kWh. Dus 2 cent per kilometer (als ik een EV zou hebben).

Het ligt aan je woon werk afstand. Is die kleiner dan 50 km en kun je in de buurt van je werk laden zou ik een hybride kiezen. Dan heb je alvast geen laadstress mocht alles bezet zijn. Plus minder gedoe op vakantie.

Ik heb een eigen oprit met garage. De garage is dan wel bezet door de cabrio. Een laadpaal zou ik gemakkelijk kwijt kunnen, zowel binnen als buiten. Tevens heb ik zonnepanelen met overcapaciteit (per jaar) liggen. Maar als er iets met de wijze van saldering verandert moet ik een auto duur opladen want overdag als de zon schijnt ben ik aan het werk, en in de winter heb ik stroom tekort. De aanschafprijs is het probleem niet want mijn huidige auto was ook dik 40k maar ik vertrouw de overheid en energiebedrijven niet. Daarbij rijdt mijn huidige benzine auto zeer lekker en tank ik altijd in Duitsland. Eergisteren e10 €1.80 per liter. Voorlopig nog geen elektrische auto hier.

Helemaal mee eens.. daarom is een golfje van <20k een prima ding voor nu. Rijdt als een golf, risico max 10k. Afschrijving heb je sowieso wel en die paar honderd euro aan overcapaciteit van vorig jaar kan dit jaar
Veel meer brandstofbesparing worden.

Ik woon in Amersfoort, had tot deze week een Tesla Model 3 als leaseauto en géén eigen laadpaal. Was de afgelopen 4,5 jaar geen enkel probleem. Nu even als voorloopauro een benzinetank en over een maand een nieuwe Tesla. Weer zonder laadpaal thuis. Bij ons in de wijk altijd wel plek, en ik laad veelal op het werk. Voor mij prima te doen, maar ik zit er niet mee om te stekkeren waar ik kan. Off topic: nu twee dagen een benzinebak. Voelt als jaren terug in de tijd. Hoop herrie, weer moeten schakelen… bah. Laat die nieuwe Tesla maar snel komen!

. Off topic: nu twee dagen een benzinebak. Voelt als jaren terug in de tijd. Hoop herrie, weer moeten schakelen… bah. Laat die nieuwe Tesla maar snel komen!
Dan moet je ook even de auto erbij melden. Ik lees wel eens vaker dat EV zo geweldig en heerlijk en stil en soepel is. Ga eens in een lekkere ICE 5-serie of E-klasse zitten en dan hoeft er nog niet eens een 6 cilinder in, schakelen is in veel ICE wagens ook niet meer aan de orde.

Al met al ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik ben voorstander, niet uit idealisme maar ik denk zeker dat het een stap voorwaarts is (schoon, techniek, meer ruimte in de koets, minder slijtage delen). Maar vergis je niet wat rare fratsen erbij komen kijken. Dat geldt misschien niet voor degene die even lekker elke 2 uur uitgebreid een cappuccino van €4,80 wegtikt op al die gezellige laadlocaties en de puzzelrit naar zuid-frankrijk één groot avontuur vindt.

Ik heb het meer over inderdaad jonge ouders of dames die liever niet allerlei laadstops in het donker inplannen. (Tijdelijk) slecht ter been, zware boodschappen of baby. Kinderen slapen en een ouder is alleen thuis en de auto moet eigenlijk weggehaald worden. Vakantiebestemming met een paal op 2km, vakantiereis met caravan.
Zakelijk is er natuurlijk ook nog wel wat te zeggen, een drukke week op een beurs ver weg is ineens minder leuk als er een uur laden per dag bij komt. Je moet doorgaans wel elke twee uur pauze nemen van het auto rijden, maar in dat soort gevallen is het wel fijn dat je op vrijdagavond lekker in één keer in 4 uur naar huis kan tuffen.

Dan moet je ook even de auto erbij melden. Ik lees wel eens vaker dat EV zo geweldig en heerlijk en stil en soepel is. Ga eens in een lekkere ICE 5-serie of E-klasse zitten en dan hoeft er nog niet eens een 6 cilinder in, schakelen is in veel ICE wagens ook niet meer aan de orde.

Al met al ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd. Ik ben voorstander, niet uit idealisme maar ik denk zeker dat het een stap voorwaarts is (schoon, techniek, meer ruimte in de koets, minder slijtage delen). Maar vergis je niet wat rare fratsen erbij komen kijken. Dat geldt misschien niet voor degene die even lekker elke 2 uur uitgebreid een cappuccino van €4,80 wegtikt op al die gezellige laadlocaties en de puzzelrit naar zuid-frankrijk één groot avontuur vindt.
Naar mijn mening is het grootste probleem de laadinfrastructuur: dan moet ik er wel bij zeggen, dat dit in het buitenland meer speelt dan in Nederland. De verkoop van electrische autos in Duitsland happert niet alleen, vanwege de plotselinge beëindiging van de subsidie.

In Duitsland hebben ze gewoon veel te weinig publieke laadpalen: dus het beeld, dat je beter geen electrische auto kunt aanschaffen als je geen oprit hebt? Dat is in Duitsland ik inderdaad weleens het geval: al is het andere probleem, dat de laadtarieven daar te hoog zijn.

Afgelopen dinsdag was ik weer in Duitsland winkelen: bij Aldi Süd betaal je € 0,29 per kWh, dus ik heb daar 3 kwartier voor niets zitten wachten tot eindelijk die PHEV verplaatst werd. De Zoe was gewoon nog het laden, maar na ruim 3 uur daar besteed te hebben. DM en McDonald's hadden wij bezocht, alsvorens terug naar de Aldi. Beide autos stonden er nog steeds, ondertussen was ook al de Zoe een uur vol.

Want voordat ik naar de McDonalds ging, had ik de valse hoop dat nu wel een plekje vrij was. De Zoe was 99% vol geladen en de PHEV, die stond ondertussen al zeker een uur volledig vol aan de laadpaal. Volgens mij had ik de kabel er zelfs uit kunnen halen, aan de kant van de laadpaal. Alleen er is geen 3e parkeerplaats in de buurt van de laadpaal.

Die twee autos staan daar natuurlijk aan de laadpaal te kleven, omdat de bestuurders waarschijnlijk in de buurt van de Aldi wonen. Want in Duitsland betaal je al gauw € 0,55 per kWh aan een publieke laadpaal, dan is de € 0,29 per kWh bij de Aldi, Lidl en Kaufland vele malen goedkoper. Alleen die hebben slechts 2 aansluitingen....

In Nederland zijn de tarieven gemiddelde genomen veel lager: € 0,34 betaal ik bij Vattenfall Incharged. En laadpalen zijn er in overvloed. Enige probleem is, dat laadpalen niet snel genoeg gemaakt worden als ze kapot zijn. Die moeten naar mijn mening binnen 24 uur gerepareerd worden, wat niet gebeurd. Als ze stuk zijn, dan zijn ze weken of maanden stuk.

Ik heb het meer over inderdaad jonge ouders of dames die liever niet allerlei laadstops in het donker inplannen. (Tijdelijk) slecht ter been, zware boodschappen of baby. Kinderen slapen en een ouder is alleen thuis en de auto moet eigenlijk weggehaald worden. Vakantiebestemming met een paal op 2km, vakantiereis met caravan.
Zakelijk is er natuurlijk ook nog wel wat te zeggen, een drukke week op een beurs ver weg is ineens minder leuk als er een uur laden per dag bij komt. Je moet doorgaans wel elke twee uur pauze nemen van het auto rijden, maar in dat soort gevallen is het wel fijn dat je op vrijdagavond lekker in één keer in 4 uur naar huis kan tuffen.
Het klopt dat je die benzine aggregator bijna onhoorbaar kan verstoppen achter een muur van geluidsisolatie in auto's van 90k.
Bij een EV is dat überhaupt niet aan de orde.
Ik heb zelf geen Tesla, maar van eigenaren van de RWD verneem ik dat ze in de winter op wintersport 4x snelladen: stekker erin, naar de WC en bij het handenwassen krijg je al de notificatie dat de batterij weer op 80% zit.
En dat dan worden ook stukken gereden met 150km/u.

De opmerking over de laad infrastructuur in Duitsland grensstreek: elke zaterdag komt een tsunami aan Nederlanders boodschappen doen in Duitsland. Kaufland, Lidl, Aldi, ramvol met gele kentekenplaten, maar ook Duitsers natuurlijk.
Niet echt representatief...

De Tesla model 3 die je krijgt voor 40k is met geen enkele ICE te verslaan qua performance, luxe en rijbeleving, tenzij je het dubbele uitgeeft aan een E-Klasse (die overigens ook met stekker wordt geleverd).
40k ben je al kwijt voor een basisuitvoering golfje life automaat 110pk...

Dankzij hele fijne fiscale voordelen.

Ben niet tegen EVs maar een model 3 is gewoon echt een minder fijne auto dan een normale benzine sedan. Hoeft geen 3 serie of C klasse te zijn, een Mazda 6 is ook al een fijnere auto. Die model 3 zal best een hele goede EV zijn hoor. Maar mijn egolf is al een betere auto (en een waardeloze ev).

Dankzij hele fijne fiscale voordelen.

Ben niet tegen EVs maar een model 3 is gewoon echt een minder fijne auto dan een normale benzine sedan. Hoeft geen 3 serie of C klasse te zijn, een Mazda 6 is ook al een fijnere auto. Die model 3 zal best een hele goede EV zijn hoor. Maar mijn egolf is al een betere auto (en een waardeloze ev).

In welk opzicht is een e-Golf een betere auto? Zelden zo’n saai ding gereden, blij dat hij hier weg is.

Ik zou zelf nooit EV gaan rijden als ik van openbare palen afhankelijk zou zijn. En zou altijd EV gaan rijden als ik thuis kan laden. En dat doen we hier dus ook met 2 EV’s sinds 3 jaar. Nooit behoefte gehad om terug te gaan naar ICE, terwijl we per jaar gezamenlijk toch zo’n 70-80K km wegtikken.

Ik zou zelf nooit EV gaan rijden als ik van openbare palen afhankelijk zou zijn. En zou altijd EV gaan rijden als ik thuis kan laden.
Mits je meerdere huizen hebt, zul je altijd wel gebruik moeten maken van openbare laadpalen als je op reis bent en niet thuis bent.

Als ik de topicstarter was, zou ik gaan kijken voor een Kona Hybrid, Yaris Hybrid oid. Ik weet of het duurder rijden is, maar ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat autorijden ineens een stuk goedkoper gaat worden door EV's. In ieder geval scheelt het een hoop gedoe als je een hybride koopt, mij zal dat alleen het al waard zijn, zelfs als het wat meer zou kosten.

Zou je op eigen kosten een laadpaal op je oprit willen hebben (als je tenminste een eigen oprit hebt), heb je ook weer kosten. Volgens mij moeten er ook nog aanpassingen in de meterkast gedaan worden en heb je geen zonnepanelen, is het verstandig om die ook nog aanschaffen. Je bent dan al duizenden euro's verder en heb je nog steeds geen auto...

Enige argument wat dan overblijft, is dat het wat "ouderwetser" kan voelen zoals iemand hierboven beschrijft. Dan moet je kijken of je de ongemakken en eventuele extra kosten voor lief neemt om dit gevoel te compenseren.

In welk opzicht is een e-Golf een betere auto? Zelden zo’n saai ding gereden, blij dat hij hier weg is.

Ik zou zelf nooit EV gaan rijden als ik van openbare palen afhankelijk zou zijn. En zou altijd EV gaan rijden als ik thuis kan laden. En dat doen we hier dus ook met 2 EV’s sinds 3 jaar. Nooit behoefte gehad om terug te gaan naar ICE, terwijl we per jaar gezamenlijk toch zo’n 70-80K km wegtikken.

In welk opzicht niet? Normale deurhendels, een gewone sleutel, gewoon dashboard, goede afwerking, comfortabel onderstel, goed dealernetwerk of kan bij elke vag specialist in onderhoud. Verwarming een graadje hoger? Ff aan het knopje draaien ipv in dat lelijke scherm hoeven te duiken.

Begreep dat die nieuwste hokken zelfs knipperlicht op het stuur heeft? Denken ze dat ze Citroën zijn? Dat merk is allang overleden.

Wauw, dit begint wel onzinnige te worden. Het gaat over thuisladen, niet over onderweg
Dat mag je vinden: maar men staart zich een beetje blind op het wel of niet thuis op de oprit kunnen laden. Aan de publieke laadpaal gebeurd dat met 11kW/22kW, terwijl je thuis eerst een laadpaal door een professional moet laten installeren. ( Als je EV 3 phase kan laden, anders is het 3kW/6kW met 1 phase )

Dus als je dan met een granny charger gaat opladen: waarmee je laadsnelheid iets van 2kW is, dan schiet dat ook niet erg op en de laadverliezen zijn erg hoog. En iedereen rijdt weleens verder, dan wat de actieradius van de auto is.

Zelfs al ligt de bestemming binnen het rijbereik: om terug te komen, zul je vaak toch moeten laden. Er zijn maar weinig EV's welke ook echt 500km op een volle acculading kunnen rijden. Je bent dan hoe dan ook afhankelijk van publieke laadpalen, alleen dan niet thuis. Maar de investering in die laadpaal thuis? Ik betwijfel of je dat echt zo snel terugverdiend, want met € 0,05 aan stroomverbruik bij een tarief van € 0,34 kWh. Zul je heel veel km's moeten maken, om die laadpaal aan huis terug te verdienen.

Probleem met electrische rijden: is de laadinfrastructuur, naar mijn mening zou het wettelijk verplicht moeten worden dat grote dierentuinen en attractieparken. Verplicht minimaal een laadpaal hebben, want nu is het dus zo. Dat ik niet naar Ouwehands Dierenpark kan gaan.

Het rijbereik is wel toereikend, maar het park met de Chinese Panda's heeft dus geen enkele laadpaal. Dat vind ik niet cool en omdat ik geen zin in snelladen heb, terwijl de auto gewoon kan laden terwijl je in zo'n park bent. Daarom kies ik andere uitjes uit. De Efteling heeft bijvoorbeeld wel laadpalen en niet eentje, maar heel veel.

We zijn weer een week verder. Deze week kon je lezen dat de netwerkbeheerder van plan is om te gaan bepalen wanneer en hoe lang jou auto geladen wordt. Daarmee is het een no-go geworden.

We zijn weer een week verder. Deze week kon je lezen dat de netwerkbeheerder van plan is om te gaan bepalen wanneer en hoe lang jou auto geladen wordt. Daarmee is het een no-go geworden.
Dat is alleen, omdat er veel bestuurders zijn die hun (PH)EV onnodig lang aan de laadpaal laten kleven, in uitzonderlijke gevallen zelfs weken lang! Dan zijn ze dus op vakantie...

In Duitsland zijn blokkeertarieven daarom al heel gebruikelijk: na 4 uur aan de laadpaal, gaat in Düsseldorf bijvoorbeeld een blokkeertarief inwerkingtreding. Ze hebben wel een uitzondering, dat is namelijk nachts. Dan gelden de blokkeertarieven niet.

Niemand zou het normaal vinden als je hetzelfde zou doen bij de benzinepomp: klaar met tanken en na het betalen, gewoon de auto aan de pomp laten staan omdat je bij de naastgelegen snackbar nog een frietje wilt doen.

Ik denk dat Janneman een ander artikel bedoelt, daar waar om overbelasting van het net te voorkomen de laadpalen worden uitgezet......

Ik heb zelf een Dacia Spring en geen eigen laadpaal. Wel heb ik een Granny-charger en de mogelijkheid thuis te laden. Gewoon met een verlengsnoer. Als jij die optie ook hebt, dan kan het ook. Gewoon 's avonds inpluggen en 's ochtends weer losmaken van de charger. Zeker goedkoper dan een publieke laadpaal. Maar je moet dan wel een eigen oprit hebben of dicht genoeg bij huis kunnen parkeren.

In welk opzicht niet? Normale deurhendels, een gewone sleutel, gewoon dashboard, goede afwerking, comfortabel onderstel, goed dealernetwerk of kan bij elke vag specialist in onderhoud. Verwarming een graadje hoger? Ff aan het knopje draaien ipv in dat lelijke scherm hoeven te duiken.

Begreep dat die nieuwste hokken zelfs knipperlicht op het stuur heeft? Denken ze dat ze Citroën zijn? Dat merk is allang overleden.
Ook teugels, een zadel en een stoomfluit?

Terug
Bovenaan