Hier is het 58 tot 64 ct, afhankelijk van de aanbieder.
En Wesley: ja dat is mijn eigen ervaring. Rijd sinds een paar maanden een eGolf en ben het plannen en gedoe echt spuugzat.
Vb1: moest naar een adres 110km verderop. 3 graden buiten, auto dag ervoor volgeladen. Range zou 232 moeten zijn WLTP. Met die temperatuur, verwarming uit en een stuk snelweg <110km/h nog geen 150. Enige laadpaal op locatie was 5 minuten lopen, terwijl er voor de deur gewoon zat plek was (en dan was ik op de automotive campus). Ben je met de auto, kom je alsnog zeiknat en koud aan.
Kom ik terug bij de auto: laadpaal werkte niet. Was een nieuwe, mogelijk nog niet geactiveerd oid. Gaf wel mooi een blauw lampje. Met 40km range een snellader zoeken: de eerste bestond niet (volgens anwb app wel) en de 2e was geen ccs lader terwijl de app dat wel aangaf. Met 10km over bij de 3e snellader aangekomen en 40min gewacht zodat ik naar huis kon. Rit van 1,5u duurde zo 2,5u.
Vb2: gisteren naar Utrecht, universiteit Utrecht- ik kom aan met 90km range over maar prik hem toch aan de lader want moet later op de dag nog een stukje naar het zuiden. Net de laatste paal, wat een geluk! Na 4u kom ik terug: 0,16kwh geladen. 40 cent afgeschreven.
Bij m'n volgende afspraak in Rotterdam met 23km range over aan de laadpaal, 3u later weg met 140km range. Onderweg naar het zuiden langs de a16 toch even 20 minuten aan een fastned kabel, nadat ik bij een mcdonalds was gestopt die een snellader zou hebben maar die door de verbouwing niet bereikbaar was. Naar m'n afspraak (waar geen paal in buurt was) en terug naar huis met de verwarming uit. Auto staat nu met 19km range over thuis. Morgen laad ik hem thuis op want dan gaan we met de benzine wagen maar op pad.
Zat voorbeelden dat ik aankom en alle laadpalen vol zijn op locatie, of dat er geen zijn. Als het nodig is hebben we dus gelukkig nog een benzine auto. Zonder die als eerste auto zou ik het niet redden met een ev
Alles wat je omschrijft, heb ik in het begin ook met mijn 1e Nissan Leaf meegemaakt: maar de vraagstelling, ging eigenlijk toch over een EV aanschaffen als je niet thuis kunt laden? Want wat je nu schrijft, gaat over problemen met de laadpaal op locatie.
Daar kan ik ook een dagboek overschrijven: ik was op vakantie in Sankt Gallenkirch in Oostenrijk, mocht een nachtje aan de granny lader laden. Van de hotel medewerker, die vanuit Duitsland met een PHEV helemaal naar Oostenrijk kwam. Dus eigenlijk waren er geen laad mogelijkheden bij het hotel.
Dus 1x aan de snellader bij Lidl Oostenrijk gehangen, alvorens wij incheckte in het hotel. En later, toen wij gingen wandelen de AC lader bij die zelfde Lidl gebruikt. Toen wij weer terug naar huis gingen, had ik nog maar 40% ofzo? Maar door het regenereren noteerde ik een verbruik van 7kWh/100km en haalde het Duitse grensplaatsje Lindau nabij de Bodensee.
Daar was een Spa, dus wij hadden de auto aan de AC lader van Kaufland aangesloten: lekker in de Spa, na een uurtje kapte het laden gewoon. Lekker dan..... want met zo weinig geladen, konden wij niet verder. Dus in de buurt van de McDonalds, was een Aldi Süd snellader waar je ook AC kon laden. Ik terug bij de McDonalds.... krijg ik in de Nissan app een notificatie het laden was gestopt. Mijn theorie is, dat het gebeurde omdat beide keren een andere EV ging snelladen.
Naja en in Venlo, kwam ik bij Shell Recharge: ik zag dat de VW ID5 wel gewoon met CCS kon snelladen, maar de CHAdeMO kreeg ik niet aan de praat. Dus hup naar de Vattenfall snellader, bij de McDonalds. Die bleek al maanden kapot...
Dus toen noodgedwongen in de Vattenfall Incharged app, een publieke laadpaal opgezocht. Met 3kW laad je dan. Maar ik had precies het probleem, wat jij ook had. De auto had dus niet geladen en daar meer dan een uur gestaan, uiteindelijk de andere aansluiting van de laadpaal gebruikt en nog een half uurtje geladen. Toen naar de dichtstbijzijnde snellader gereden.
Die Shell Recharge snellader: in een app genaamd Chargemap, kon ik zien dat die al een tijdje stuk was, dus dat had ik kunnen weten. Maar ik had via Android Auto met mijn stem, gevraagd voor Shell Recharge. En Google Maps wist dat toen nog niet.... nu weten ze dat wel. Je kunt in Google Maps zien of de laadpaal vrij is.
Ook is de informatie in Chargemap vaak verouderd: of de laadpaal is allang gemaakt, maar niemand die het meldt. Of hij staat onterecht als werkend, terwijl hij stuk is. Ik betrap mij er zelf ook op, dat ik de laatste tijd geen bijdragen meer geleverd heb aan Chargemap.
Maar mijn tip: kijk in de Chargemap app, of de laadpaal app wel werkt? Kijk ik wil geen lange reizen meer ondernemen met de Leaf, omdat A de betrouwbaarheid van de laadinfrastructuur te wensen overlaat. Ook bij Fastned stond ik al voor een kapotte snellader, wel premium laadtarieven in rekening brengen. Alleen 0,0 compensatie, wanneer een snellader kapot is.
Dus dat soort dingen frustreren mij ook wel: maar de publieke laadpalen thuis? Dat is geen enkel probleem: natuurlijk ik ben ook weleens laadpalen tegengekomen die storing hebben, waarna ik altijd een melding aanmaak. Echter er zijn meer publieke laadpalen, dan EV's heb ik het idee.
Meestal zie ik auto's met twee uitlaten aan de laadpaal hangen: PHEV's die moeten eigenlijk dagelijks aan de laadpaal, daar zijn die publieke laadpalen eigenlijk niet op berekend. Want een EV hang je niet perse dagelijks aan de laadpaal en als? Een PHEV is binnen een paar uur vol, maar vervolgens houden die PHEV's urenlang nog de laadpaal bezet. Ik ben van mening, als je auto voor 22:30 uur klaar is met laden? Gewoon verplaatsen! Want ook het klootjesvolk, dat thuis komt van avonddienst/nachtwerk wilt kunnen opladen.
Echter een EV? Als jij je rechtervoet een beetje in bedwang houdt: hoezo rij je 110km/u terwijl de maximumsnelheid 100km/u is? De tijd die kwijt bent, om naar een laadpaal te rijden en aan te sluiten. Wachten om te verifiëren, of de auto wel laadt. Die tijd zou je ook kwijt zijn, als je een zuinige rijstijl zou aanhouden. Ik ben liever een uurtje langer onderweg, dan te moeten stoppen om te laden.... als het mogelijk is.
Misschien had je helemaal niet hoeven laden, als je die 110km die je moest rijden? Gewoon met maximaal 90km/u gereden had, want een EV vraagt om een andere rijstijl. Anders blijft niets over van je actieradius. Ik wist laatste 261km uit een volle acculading van mijn Leaf te persen, daarbij had ik op de terugweg wel de autosnelweg volledig vermeden.
Dat deed ik ook toen ik laatst naar Weeze vliegveld reed: een afstand van 100km en ik kwam daar met 72% aan, dus opladen hoefde niet. Op de terugweg, kon ik zonder zorgen over op te laden na huis rijden. Met een gemiddeld verbruik van 10kWh/100km kan ik dus gewoon 300km op een volle acculading rijden. Ik weet niet hoe groot het accupakket van die E-Golf is? Maar probeer het eens? Kijk op Via Michelin wat de meest economische route is, misschien red je het dan retour zonder op te laden?
PS die laadtarieven zijn echt hoog: weet je zeker, dat er geen goedkopere laadpas is? De tarieven, zijn afhankelijk van welke je laadpas je gebruikt.