Advies gevraagd auto.

Dart 7743888

Startmotor
Goedemiddag,

Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet veel verstand heb van auto's. Ik heb zo mijn voorkeuren maar na wat googelen zie ik al snel dat mooi niet altijd goed en betrouwbaar is.

Ik heb nu een klein autootje voor woon werk verkeer. Prima te doen.

We zoeken eigenlijk een grotere ( station ) auto, hij zal niet dagelijks worden gebruikt. Betrouwbare benzine wagen voor een budget van 5000 euro.

Ik hoop dat jullie me wat adviezen kunnen geven.

Zeg dat wel zeg.. 5k voor een 2008 met 200k erop. Das niet goedkoop.

Maar het zijn wel erg goede auto’s.

Volgens mij zijn er weinig bijzonderheden. Een 1.6 is wel vrij schaars in ons land.
Dit is dan ook meteen waar ik tegenaan loop .

Zijn er nog meer opties? Uiterlijk van de auto maakt me niet uit. Blok moet betrouwbaar zijn, en er moet wat ruimte inzitten.

Wat vind je van deze optie? Vrij uitgesproken uiterlijk. Niet goedkoop, wel goed
Qua ruimte zit ik dan toch wat meer aan een station te denken. Ik heb geen moeite met het uiterlijk. Ik heb hem aan de vrouw laten zien, die werd er niet heel blij van..

Je zou nog kunnen kijken naar iets Koreaans, zoals de Hyundai i30 of Kia Ceed. Beiden ook verkocht als station:

Of evt iets Japans zoals de Toyota Corolla of Mitsubishi Lancer. Maar dan ga je al snel naar auto's van ruim 15 jaar oud;

Heb beide zoekopdrachten nu afgetopt op 200.000km.

Een Dacia Logan MCV, Renault Megane en al genoemde Kia Ceed zijn ook een hele goede opties in deze prijsklasse.

Neem bij de Megane de 1.6 handbak of 2.0 liter automaat, die zijn erg degelijk en betrouwbaar, en halen heel makkelijk hoge kilometerstanden.
De 1.6 en 2.0 liter kun je ook prima kopen met een hogere kilometerstand dan 200.000 km, mits goed onderhouden. Dacia gebruikt de zelfde 1.6 motor

Laatst bewerkt:
Qua ruimte zit ik dan toch wat meer aan een station te denken. Ik heb geen moeite met het uiterlijk. Ik heb hem aan de vrouw laten zien, die werd er niet heel blij van..
Het uiterlijk van de Civic is inderdaad heel uitgesproken. Daar hou je van of echt niet en dat kan ik me prima voorstellen. Ik denk overigens wel dat hij ruimer is dan je op het eerste aanzicht zou denken. Zit echt een heel grote achterbak in. Wat dat aangaat zou ik me niet zo vastpinnen op een station. Ik ben ook een kampeerder en heb in het verleden een Octavia hatchback als leaseauto gehad. Daar gingen we gewoon met zijn vieren in kamperen met een De Waard tent voor ons en twee bijzettenten voor mijn zonen. Wel met grote dakkoffer overigens. Nu is zo'n Octavia wel heel ruim met 560l bagageruimte, maar de Civic heeft er ook 485. Bovendien heeft de Civic magic seats achter waar je bijvoorbeeld nog matjes of slaapzakken onder kunt doen.

Ik denk trouwens dat de opties die Rudyke noemt ook heel verstandig zijn. Met name de Kia en de Hyundai.

Laatst bewerkt:
Ik nijg nu inderdaad naar een kia c'eed.

Hoe zit het met de 1.6 motor in een octavia? Is dat hetzelfse blok als in een Fabia?

Mijn vrouw stuurt me ook advertenties door van Seat Leon 1.4 ST, iemand ervaring met deze auto's?

Hoe zit het met de 1.6 motor in een octavia? Is dat hetzelfse blok als in een Fabia?

Mijn vrouw stuurt me ook advertenties door van Seat Leon 1.4 ST, iemand ervaring met deze auto's?

De 1.6i 8v/16v multipoint wel, de 1.6 FSI is weer anders. Die laatste zou ik vermijden.

Als er "TSI" bij staat en hij 8+ jaar oud dan wéét je dat je veel onderhoud gaat hebben. Dus nee, niet doen.

• Leuk
Waarderingen: ak2

Die c'eed lijkt me een verstandige keuze. Daar is ook best wel wat aanbod in jouw prijsklasse. Bij de meeste VAG (VW, Skoda, Seat) auto's kom je met jouw budget in de de bouwjaren en met de motorisering die geen heel sterke reputatie hebben qua betrouwbaarheid. Zie de opmerking over "TSI" hierboven. Ik zou hier niet voor kiezen.

Wil je kamperen zonder aanhanger? Want dan lijkt me een B segment met 4 personen wel een uitdaging of je moet een grote dakkoffer hebben of minimalistisch kamperen.

Een Ford Focus is wellicht ook een optie?

Juist dat laatste. Basic. Tent mee en gaan. Heb nu zelf een Ford Fiësta waar ik erg over te spreken ben. Hij doet het altijd. Wij gaan dit weekend bij een kia c'eed kijken. Mocht dit niks zijn gaat de zoektocht verder. Ik heb hier genoeg goede opties voorbij zien komen. Welke focus is volgens jou kwalitatief goed? Bepaald type?

Juist dat laatste. Basic. Tent mee en gaan. Heb nu zelf een Ford Fiësta waar ik erg over te spreken ben. Hij doet het altijd. Wij gaan dit weekend bij een kia c'eed kijken. Mocht dit niks zijn gaat de zoektocht verder. Ik heb hier genoeg goede opties voorbij zien komen. Welke focus is volgens jou kwalitatief goed? Bepaald type?
Bij een focus zou ik van de eerste 3 cilinders afblijven .... dus een 1.6

Terug
Bovenaan