olie toevoeging

Hansyii zei:
Ik ken maar één toevoeging, die werkelijk voor een lagere weerstand zorgt, en zonodig noodloopeigenschappen heeft, en absoluut niet gebrukt mag worden bij motoren, die niet zijn ingereden.

Dat is molybdeendisulfide (MoS2). Te koop o.a. onder de merknaam Molykote.
Wordt ook toegevoegd bij een aantal oliën van Liqui Moly

Molybdeendisulfide is na Teflon het gladste materiaal.
Ooit wel eens gelezen, dat toevoegingen, zoals Slick50, zinloos zijn, omdat deze toevoegingen niet bestand zijn tegen hoge temperaturen, en deze toevoeging dus op de cilinderwand verbrand.

Ik weet wel dat de meest moderne auto's een molybdenum disulfide coating op de zuiger's hebben.

piston.jpg
 
Nu niet direct iets te maken met toevoegingen, maar is die superdunne synthetische olie wel zo goed voor een motor? Ik denk dan aan 0W30 waar mijn auto op loopt. Dunnere olie is minder wrijving is minder verbruik natuurlijk, en de nieuwe motoren zouden erop gebouwd zijn. Maar olie met de viscositeit van appelsap gaat een motor geen 300.000 km mee.
 
Gasvoet zei:
Nu niet direct iets te maken met toevoegingen, maar is die superdunne synthetische olie wel zo goed voor een motor? Ik denk dan aan 0W30 waar mijn auto op loopt. Dunnere olie is minder wrijving is minder verbruik natuurlijk, en de nieuwe motoren zouden erop gebouwd zijn. Maar olie met de viscositeit van appelsap gaat een motor geen 300.000 km mee.

Wat het is met die dunne olie is dat de oliefilm laag makkelijker doorbroken word en de kans op metaal op metaal contact groter word.
Maar bij moderne motoren is het niet alleen die dunne olie maar ook de bijvoorbeeld de krukas en nokkenas lager's kleiner zijn.
Ook is de speling tussen onderdelen verkleint als deze speling groter word door slijtage neemt de olie druk af en olie verbruik toe.
 
Robert A zei:
Hansyii zei:
Ik ken maar één toevoeging, die werkelijk voor een lagere weerstand zorgt, en zonodig noodloopeigenschappen heeft, en absoluut niet gebrukt mag worden bij motoren, die niet zijn ingereden.

Dat is molybdeendisulfide (MoS2). Te koop o.a. onder de merknaam Molykote.
Wordt ook toegevoegd bij een aantal oliën van Liqui Moly

Molybdeendisulfide is na Teflon het gladste materiaal.
Ooit wel eens gelezen, dat toevoegingen, zoals Slick50, zinloos zijn, omdat deze toevoegingen niet bestand zijn tegen hoge temperaturen, en deze toevoeging dus op de cilinderwand verbrand.

Ik weet wel dat de meest moderne auto's een molybdenum disulfide coating op de zuiger's hebben.

Gaaf!
Dat wist ik weer niet.

Heb je ook voorbeelden? Zal wel niet in normale goedkopere motoren worden gebruikt, lijkt me.


piston.jpg




Gasvoet zei:
Nu niet direct iets te maken met toevoegingen, maar is die superdunne synthetische olie wel zo goed voor een motor? Ik denk dan aan 0W30 waar mijn auto op loopt. Dunnere olie is minder wrijving is minder verbruik natuurlijk, en de nieuwe motoren zouden erop gebouwd zijn. Maar olie met de viscositeit van appelsap gaat een motor geen 300.000 km mee.

Even specificaties van autofabrikant checken. In VAG motoren mag geen volsyntheet 0W30, daarin mag alleen de 5W30. (met VAG goedkeuringsnummer)
 
@ Hansyii

Zelfs in de nieuwe 3 cilinder 1.0 liter motor van de kia picanto word het gebruik.
Maar er zijn ook weer heel veel motoren waar het niet word gebruikt.
Bijvoorbeeld de ford eco boost 1.0 heeft het weer niet.

Youtube Kia picanto 1.0 In dit filmpje @ 1:18

Maar het gaat natuurlijk wel om een vaste coating van een dikte van een 1/100 van een millimeter een geen mysterieus flesje/blikje wat je even bij de olie gooit.
Maar als je iets bij de olie zou gooien lijkt mij MoS2 nog het veiligst.
teflon-coated-piston-skirt.jpg
 
Ja ik neem de volgende keer 5w50 i.p.v. 10w40, met de Fin lijkt hij wel ietsje stiller stationair, maar dat kan mij niets schelen, het ging mij om zuinigheid.
 
Erik N. zei:
Ja ik neem de volgende keer 5w50 i.p.v. 10w40, met de Fin lijkt hij wel ietsje stiller stationair, maar dat kan mij niets schelen, het ging mij om zuinigheid.

Welk merk is die 5W50 dan? Kroon heeft het alleen voor motorfietsen.
 
rke zei:
Ik weet dat er toevoegingen zijn die de slijtage beinvloeden. Ik heb in de 80-jaren met molykote rondgereden en dat werkte ook goed. Molykote in combinatie met Duckhams, om precies te zijn. Toch, als ik terug kijk, had ik er beter aan gedaan alleen de goede olie te gebruiken en de molykote te vergeten. Deze motor heeft bij 200.000 de geest gegeven toen ik er een keer een ander merk olie in knikkerde die extreem goed reinigde.
Olie doet namelijk meer dan smeren alleen. Olie koelt, olie maakt schoon en olie smeert. En dat alles bij voorkeur met koude motor en met warme motor.

Wat jij ook eens aan die chemicus-vriend van je moet vragen: in hoeverre werkt deze anti-slijtage dope de andere dopes (bijvoorbeeld de schoonmaak dopes) tegen? Veel anti-slijtage dopes werken schoonmaakdopes tegen, mij is verteld dat het gebruik van Molykote een vervuiling van mijn motortje tot gevolg had.

Dit lijkt me niet aan de Molykote te liggen.
Waarom zou anders een gerenommeerd merk als Liqui-moly molykote aan zijn olie toevoegen?
 
Ik gebruik al een jaar of 4 TSL olietoevoeging voor mijn 2.0 tdi, 4 jaar geleden voor het eerst gebruikt, 5% bij je olie toevoegen.
Daarna bij elke oliewissel 3% erbij, bij mij gewoon elk jaar een oliewissel.

Heb vanaf het begin gelijk de indruk gehad dat de motor stiller is gaan lopen. Dieselverbruik is ook iets afgenomen met een procent of 3 niet schokkend of zo maar dit TSL product loopt niet van de daken te schreeuwen van hoe goed het is. Overheidsinstellingen en vele andere producenten van grote schakelkasten waar veel draaiende onderdelen inzitten gebruiken dit product ook al jaren.
Hun onderhouds interval termijn hebben ze hiermee uitkunnen stellen met bijna 40% google maar eens op TSL.
Bij mij blijft dit kannetje van een 0.5 liter gewoon dienst doen tot het op is en dan komt er er weer een nieuwe in huis kost ongeveer 50 euro.

Bijkomend voordeel van dit product is dat ik het ook gebruik voor mij ketting van mijn racefiets en dat werkt echt uitstekend. Normaal doe ik met een raceketting , ik gebruik altijd dezelfde kettingen van Campagnolo een 5500 tot 6000 km voordat ik ze moet vervangen. Nu ik TSL toegevoegd heb bij mijn racefiets olie doe ik alweer 9000 km met dezelfde ketting! en deze loopt nog super stil , stiller dan zonder de toevoeging en dat hoor je dus echt het verschil! wel of geen TSL toevoeging.Voor de racefiets is het echt super!ik blijf het zeker gebruiken.
 
braudi64 zei:
Ik gebruik al een jaar of 4 TSL olietoevoeging voor mijn 2.0 tdi, 4 jaar geleden voor het eerst gebruikt, 5% bij je olie toevoegen.
Daarna bij elke oliewissel 3% erbij, bij mij gewoon elk jaar een oliewissel.

Heb vanaf het begin gelijk de indruk gehad dat de motor stiller is gaan lopen. Dieselverbruik is ook iets afgenomen met een procent of 3 niet schokkend of zo maar dit TSL product loopt niet van de daken te schreeuwen van hoe goed het is. Overheidsinstellingen en vele andere producenten van grote schakelkasten waar veel draaiende onderdelen inzitten gebruiken dit product ook al jaren.
Hun onderhouds interval termijn hebben ze hiermee uitkunnen stellen met bijna 40% google maar eens op TSL.
Bij mij blijft dit kannetje van een 0.5 liter gewoon dienst doen tot het op is en dan komt er er weer een nieuwe in huis kost ongeveer 50 euro.

Bijkomend voordeel van dit product is dat ik het ook gebruik voor mij ketting van mijn racefiets en dat werkt echt uitstekend. Normaal doe ik met een raceketting , ik gebruik altijd dezelfde kettingen van Campagnolo een 5500 tot 6000 km voordat ik ze moet vervangen. Nu ik TSL toegevoegd heb bij mijn racefiets olie doe ik alweer 9000 km met dezelfde ketting! en deze loopt nog super stil , stiller dan zonder de toevoeging en dat hoor je dus echt het verschil! wel of geen TSL toevoeging.Voor de racefiets is het echt super!ik blijf het zeker gebruiken.

It's amazing Mike!
 
Pardon! ......:confused: ik sta geen reclame te maken maar gewoon mijn bevinding te uiten van een product wat naar mijn mening gewoon doet wat het moet doen. En dat zeer goed doet!!
 
Ik heb op die site van TSL gekeken maar zie nou niet echt waarom dat product zou werken.
Als ik kijk naar de specificaties is het gewoon een dunnen minerale olie.

TSL: de sleutel tot succes?

Doordat TSL zich aan het metaal hecht en dus bij stilstand niet in het carter terugzakt, wordt de slijtage van een koude start aanzienlijk verminderd. De hydraulische klepstoters zullen aanzienlijk minder geluid produceren omdat de smering al bij de start aanwezig is. Het krakende geluid en gevoel bij het schakelen tijdens de eerste kilometers, zal sterk verminderen.

En waarom zou je zo iets kopen bijvoorbeeld castrol magnatec beweert exact het zelfde op de fles.
Dan koop ik toch liever een product zo als castrol magnatec wat compleet is in een fles en getest is.
Diverse olie soorten mengen gaat namelijk ook niet altijd goed.
 
Op mijn racefiets zit 9000km met dezelfde ketting en met gewone fietsketting olie met wat toevoeging van een beetje TSL( beetje TSL in het flesje olie bijgedaan). Ik gebruik voor de slijtage van de ketting altijd een ketting meter om te zien of de slijtage (rek) over de toegestane maat heen is.

De rek kan je meten dmv de kettingmeter erop te plaatsen zolang de ketting niet is versleten vallen de twee uiteinde van de kettingmeter niet! tussen de schakels! als de rek groter is dan 0.75% dan valt de kettingmeter tussen de schakels maw dan is de ketting toe aan vervanging!.

Na ruim 9000 km valt hij nog steeds niet tussen de schakels dus is het nog steeds binnen de marge. Frapant dat ik zonder olietoevoeging maar 5500 tot 6000 km met een ketting doe , ja ik meet met de kettingmeter altijd de slijtage want een te lange ketting daar slijt je tandwiel harder door en dan krijg je het bekende zaagtandwiel effect en dan kan je dus ook gelijk je tandwielen vervangen.

Nu dus al ruim 9000 km verder en de kettingmeter liegt niet en meten is weten , dit zegt mij dus echt voldoende en voor mij het bewijs dat de olietoevoeging wel degelijk verschil uitmaakt. 3000 km nu al meer dan zonder toevoeging.
Met vr gr Henk
 
braudi64, dat ligt echt niet aan de smering hoor. Waarom zou een ketting minder rekken door een smeermiddel?
Mijn fietsketting gaat nu 7000km mee en daar gaat gewoon een budget smeermiddeltje op.
 
Waar ligt het dan aan! kom op heren je kan veel zeggen maar zonder Tsl of met Tsl is merkbaar en ik gebruik altijd hetzelfde smeermiddel.
Ik blijf erbij dat de kettingrollen en kettingbussen want daar hebben we het over minder inslijten door minder weerstand van deTsl. Hoe moet je anders verklaren dat er met meetapparatuur , een vast gegeven is dat de kettingmeter niet liegt over de lengte!! ik kan verder gaan discussieren maar laat het er hier bij. Die 3000 km extra is in mij ogen geen toeval. Doe ermee wat je wilt zou ik zeggen(y)
 
Tja, als het middel goed is voor je ketting, dan moet het ook wel goed zijn voor je motor. (of wordt bedoeld de distributie ketting?)

Dezelfde soort belastingen, dezelfde temperaturen, enz.

Zo te lezen op lare.nl is het middel gewoon een dope, die al in de reguliere smeermiddelenmerken aanwezig is.

Maar geloof doet soms veel met een mens.
 
Mag ik vragen waar je je ketting eerst mee smeerde ?
Ik vermoed PTFE(spray) of niet ?
 
Ik gebruik al jaren hetzelfde oliemerk, merk is Finish Line (groen etiket) wat oa ook in de wintermaanden, regen en zonnige omstandigheden kan worden gebruikt, bij Hopmans fietsgigant in Bergen op Zoom eens 2 flesjes van aangeschaft, ben pas met het 2e flesje begonnen doe dus een jaar of 3 met een flesje, ervaring leert mij dat dunne olie op je fietsketting alle kanten opslaat en je achterbrug helemaal onder de smeelolie zit .

De dikkere olie smeert fantastisch de ketting, beetje groenachtig van kleur de olie en druppel een 6 tot 8 tal druppels om de 300 km op de ketting. Hierbij blijft de olie gelukkig wel op en tussen de schakels zitten en wordt het frame teminste niet zo bagger vet.
De Olie is geeneens duur een euro of 7 voor zo,n flesje. Heb er toendertijd gewoon wat druppels van die zooi van TSL erbij gedaan maar het valt mij op dat ik gewoon heel veel langer met een ketting doe. , uit mijn vorige schrijven kan je ook opmaken dat ik dit meet met een kettingmeter en laat zo'n ding nou gewoon niet liegen.

In iedergeval werkt het opzeker voor de fietsketting! en of je het wel of niet aan wilt nemen het zal mij m,n Hollandse Blanke reet roesten , doe ermee wat je wilt! voor mij is hiermee de discussie ten einde. Ik heb er persoonlijk geen gewin bij en ook zeker geen financiele gewin door reclame of dergelijk meuk te maken.
 
Robert A zei:
Mag ik vragen waar je je ketting eerst mee smeerde ?
Ik vermoed PTFE(spray) of niet ?

Begonnen met een waxachtig goedje, zwart van kleur weet de naam niet meer ervan , bij van Herwerden fietsspecialist in Voorburg jaren terug eens aangeschaft. Tering troep dus, elke 50 km kon ik er een zooi van die wax opsmeren omdat de ketting veel lawaai begon te maken. Er parelde regelmatig wax van de ketting af die onder je schoenen bleef zitten en dat liep je ook weer je huis in. Binnen een jaar en 4400 km verder was de ketting dus zwaar versleten, dit spul wordt ook wel droog smeermiddel genoemd maar voor mij is het echt troep werkt voor geen meter!
 
@ braudi64

WAX is rot zooi een druppel regen en het is foetsie. Je kan beter iets fatsoenlijks gebruik van bijvoorbeeld cyclon.
Maar het is wel zo hoe dikker de olie hoe beter de bescherm laag (Ik denk dat daar je langere levens duur zit en niet perse TLS).
En waarom koopje niet de ketting spray lube van TLS ?

Het is jammer dat TLS zo duur is ander had ik het zelf wel uit getest.
Ik vind het wel leuk om producten te testen.
Maar de praktijk zegt meestal helaas werkt niet.
 
Voor we helemaal op hol slaan... TSL is gewoon een Chloorparaffine product, een soort snijolie. Als je de samenstelling kent dan zul je ontdekken dat het onder de merknaam TSL voor veel te veel geld over de toonbank gaat. Er worden duizenden procenten winst gemaakt!

Het is een goedje dat in de jaren 30 van de vorige eeuw al is uitgevonden en vond al snel een toepassing in tandwielbakken door de enorme drukbestendigheid. Op beurzen en dergelijke zie je het dan ook vaak gedemonstreerd worden met een zgn. Timken machine en levert daarop een zeer overtuigende demo!

In de jaren 50 kwam men er echter achter dat het vanaf een bepaalde temperatuur afbreekt en in combinatie met water/vocht een zeer corrosief zuur vormt die vooral legeringen met koper aantast (denk aan gesinterde glijlagers!) De temperatuur waarbij dit proces begint is ongeveer 120 graden celsius. Dan denken veel mensen zo heet wordt mijn motorolie en versnellingsbak olie nooit! Ik zie mensen hier boven helemaal nat gaan trouwens door te beweren dat een open fietsketting en motorolie een vergelijkbare situatie voorstellen!!:eek: Ehm...NEE!

Locaal ontstaan zelfs in een versnellingsbak wel degelijk dit soort temperaturen en alle metalen worden door de zuren die ontstaan in meerdere of mindere mate aangetast. In een motor zelf lopen locaal de temperaturen zeker hoger op. Mensen maken vaak de vergissing door van de gemiddelde temperatuur uit te gaan, maar gaan voorbij aan het feit dat die temperatuur ontstaat door 90% olie die enkel als koeling dient en ongemoeid blijft en olie die zeker in geval van een goed heet gelopen turbo tot vele honderden graden kan oplopen! Dat zijn zgn hot spots, die zijn vaak maar heel klein, maar zorgen met een standaard olie ook al voor de uiteindelijke vervuilingen die het op den duur zwart kleuren en op moleculair niveau aantasten.

De samenstelling van TSL bevat ook nog een alkalische calcium sulfaat verbinding die gedurende een bepaalde periode werkzaam is om de zuurgraad te compenseren, maar dit werkt als een soort tijdbom.

Laat je dus niet zomaar misleiden, het is niet zomaar een slecht product, maar voor een toepassing als motorolie onnodig en riskant. Je geld is sowieso beter besteed aan gewoon goede olie, of als je er dan toch persé aan wil kun je het veel goedkoper aanschaffen als snijolie (al voor 2 euro de halve liter!)

Bedenk je ook dat er geen enkele API of SAE goedkeuring op is afgegeven (ondanks dat het wel degelijk is getest!) voor gebruik in motorolie!! Dat moet toch belletjes doen rinkelen!' Die doen met testen nét iets meer dan enkel een testje op een Timken machine!

En voor de nog steeds ongelovige die gaan smijten met raceteams, parijs dakar verhalen. Ja, ze gebruiken het in de race sport, maar bedenk je dan ook dat die apparaten sowieso niet gemaakt zijn op duurzaamheid, maar korte prestatie! En daarin is het inderdaad een zeer goed te gebruiken middel!

En voor een fietsketting, want die wordt zeker niet te heet!

Bronnen:
https://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/Aftermarket-oil-additives.pdf
https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=936466
https://www.kia-forums.com/2g-2006-2010-rio-rio5/54712-tri-star-lube-2.html
T301_Chlorinated_paraffin_Extreme_pressure_additive_engine.jpg


En een PSje die verder los van de prestaties staat, zoals in de eerste link te lezen is komen er zeer kankerverwekkende stoffen in je olie en in je uitlaatgassen vrij. Voor wie niet weet wat fosgeen gas is, dit is een van de meest giftige stoffen die er bestaan. Komt ook vrij bij verbranding van remmenreiniger!

https://www.brewracingframes.com/id75.htm

Sorry voor alle drama en horror, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zeg ik altijd maar...:D
 
Andere middelen overigens, zoals in de bovenste link in vorige post te lezen is ...Teflon, molybdeen, chloorparaffine... Alle producten die een 'laagje' in je motor aanbrengen NIET DOEN!!! NIET DOEN!!! NIET DOEN!!!!!!

FIN25 is bij mij persoonlijk verantwoordelijk geweest voor het langzaam in de soep lopen van mijn motor. Dit product kan in sommige motoren misschien verbetering geven, maar zeker niet met hydrostoters!! En als je het al gebruikt dan gelijk er na een nieuw oliefilter er op, want die raakt er verstopt door! Zelfde geldt voor Moly, omdat dit producten zijn die gebaseerd zijn op een vaste stof. Overigens prima als dit in een fabricage proces op een materiaal als laag wordt aangebracht, maar in een olie toevoeging totaal niet effectief en om veel redenen (overigens niet door mij bedacht, maar aangetoont door SAE en API!!) af te raden!!! Het hecht namelijk niet zomaar op metaal, om het te laten hechten wordt een verbinding gemaakt met een atoom wat wel aan metaal hecht, wat de moleculen dus vergroot, de goede eigenschappen vermindert en veel andere nadelen brengt!

Ben niet helemaal een tegenstander van Interflon producten overigens, want hun finlube spray is wel weer erg goed. Die steekt al met kop en schouders uit boven alle in de handel verkrijgbare fiets ketting sprays.... Ben zelf mountainbiker, dus over de zwaarheid van de test omstandigheden hoeven we denk ik niet te twijfelen. Ram een fietsketting per 1500/2000 kilometer er door als ik met bijv. WD40 ga smeren en dat verdubbelt al met een gewone teflon spray en verviervoudigd met bijv. finlube of F100 en ja, TSL is daar ook een uitblinker in!
 
Rocknroll zei:
Andere middelen overigens, zoals in de bovenste link in vorige post te lezen is ...Teflon, molybdeen, chloorparaffine... Alle producten die een 'laagje' in je motor aanbrengen NIET DOEN!!! NIET DOEN!!! NIET DOEN!!!!!!

Ze zullen bij Liqui-Moly wel knettergek zijn, door al jaren molybdeen aan hun olie toe te voegen. Vele motoren zijn natuurlijk door hun olie in de soep gelopen; dat ze nog bestaan!

Ik zou me meer zorgen maken over sommige synthetische oliën, die blijkbaar tijdens gebruik enorm lange molecuulketens vormen, waardoor sommige motoren met verstoppingen te maken krijgen.
 
Joh, doe lekker wat je zelf wilt, maar ik kan je garanderen dat zo'n middel of slechte dingen doet of gewoon niet werkt, dat laatste is een door veel fabrikanten gekozen 'veilige thuishaven' net als het placebo effect. Als je er maar geen schadeclaims door krijgt is voor hun het credo...

Leuke merknaampjes en mooie beweringen, eerst maar eens bewijs! Er zijn zat motoren gewoon oud geworden met gewone goede olie.

Bedenk je nogmaals dat race teams hele andere eisen stellen (korte top prestatie, desnoods ten koste van lange termijn) aan olie dan voor en consument met een auto voor dagelijks gebruik.

Daar naast nog het feit dat men duizenden procenten winst maakt op die middeltjes. Het zijn kleine flesjes voor mega bedragen. Daarom zei ik al dat het je verdiepen in de formule loont, want TSL kan je voor minder dan een tiende van de prijs aanschaffen...
 
Rocknroll zei:
Joh, doe lekker wat je zelf wilt, maar ik kan je garanderen dat zo'n middel of slechte dingen doet of gewoon niet werkt, dat laatste is een door veel fabrikanten gekozen 'veilige thuishaven' net als het placebo effect. Als je er maar geen schadeclaims door krijgt is voor hun het credo...

Leuke merknaampjes en mooie beweringen, eerst maar eens bewijs! Er zijn zat motoren gewoon oud geworden met gewone goede olie.

Bedenk je nogmaals dat race teams hele andere eisen stellen (korte top prestatie, desnoods ten koste van lange termijn) aan olie dan voor en consument met een auto voor dagelijks gebruik.

Daar naast nog het feit dat men duizenden procenten winst maakt op die middeltjes. Het zijn kleine flesjes voor mega bedragen. Daarom zei ik al dat het je verdiepen in de formule loont, want TSL kan je voor minder dan een tiende van de prijs aanschaffen...

Of iemand wel of niet een olietoevoeging wil gebruiken, is volgens mij altijd zijn eigen keuze....

En dat molybdeen-disulfide zeker iets doet, bewijst de bijdrage van @Robert A.
Verder heb je het over bewijs, verhaal van de pot en de ketel? Ik heb van jou geen enkel bewijs gezien dat molybdeen rotzooi is.
En wat houd jouw garantie in?

En waarom je er nu raceteams bij sleept.....

Hansyii zei:
Ik zou me meer zorgen maken over sommige synthetische oliën, die blijkbaar tijdens gebruik enorm lange molecuulketens vormen, waardoor sommige motoren met verstoppingen te maken krijgen.

Ook daarop zeg je maar niets......
 
Moly is een vaste stof en dus per definitie een grotere kans op dichtslippen van hydrostoters en je oliefilter. We kunnen eindeloos in discussie blijven gaan zo, maar ik denk dat voor de meesten mijn bijdrage genoeg zegt. Ben ook niet zo'n forumslet, dus ga het ook hier bij laten. Als jij denkt het beter te weten dan de normaliserings instituten die al jaren onafhankelijk de samenstelling van motorolie controleren dan zeg ik be my guest!

Vind de discussie over synthetische olien die spaghetti worden in deze irrelevant. Dit zal ook vroeg of laat een normaliserings instituut moeten opvallen.

Kijk de wereld voor een olie/dopes fabrikant valt of staat op garantieclaims, want een slecht product gaat je dan vroeg of laat gewoon de kop kosten.

Nogmaals zelf dopes toevoegen is experimenteren en dan maak je je zelf proefkonijn, als je dat leuk vind ga lekker je eigen gang! Als Liquimoly een goede olie maakt die zich al jaren bewezen heeft en een API en SAE certificering draagt dan kun je er op vertrouwen, maar of het goed is door wat ze beweren dat er in zit kun je je wellicht afvragen.
 
Rocknroll zei:
Joh, doe lekker wat je zelf wilt, maar ik kan je garanderen dat zo'n middel of slechte dingen doet of gewoon niet werkt,

Rocknroll zei:
Nogmaals zelf dopes toevoegen is experimenteren en dan maak je je zelf proefkonijn, als je dat leuk vind ga lekker je eigen gang! Als Liquimoly een goede olie maakt die zich al jaren bewezen heeft en een API en SAE certificering draagt dan kun je er op vertrouwen, maar of het goed is door wat ze beweren dat er in zit kun je je wellicht afvragen.

Wat een minachting voor iemand anders zijn mening!

MoS2 was de enige 'dope' in mijn studie, waar wel aandacht aan werd besteed.
Het was namelijk destijds de gladste stof, die er werd gefabriceerd. Heden ten dage is MoS2 voorbij gestreefd door teflon.
MoS2 is echter hitte bestendiger dan teflon.
Buiten het feit, dat MoS2 te gebruiken is als toevoeging in de motorolie, wordt het heden ten dage veelvuldig gebruikt in de industrie, onder andere in (smeer)vetten.

Een API of SAE certificering zegt alleen iets over de smeercapaciteit van een olie in nieuwe toestand. Hoe deze olie zich houdt tijdens het verouderingsproces, daar zegt geen enkele certificering iets over.

En Liqui-Moly maakt al tientallen jaren gecertificeerde oliën met een MoS2 toevoeging, en verkopen het ook los om zelf toe te voegen.
 
Je kan lekker blijven hameren over moly, maar zelfs als dat het enige additief is die in aanmerking komt zijn er 100 andere (merken!) die sterk af te raden zijn. Dat was meer waar mijn relaas op gebaseerd was dat het ten eerste niet aan te bevelen is om zelf te gaan 'experimenteren' en ten tweede verreweg de meesten er van zwaar overgeprijsd over de toonbank gaan.

Als die moly al aan een olie wordt toegevoegd dan zou ik lekker die olie kopen, heb je gelijk de juiste meng verhouding en zeker weten een olie waarin het niet vervelend gaat doen met andere al mogelijk in de olie aanwezige dopes.

Overigens heb ik inderdaad minachting over een mening, want het gaat hier om aantoonbare/testbare feiten, geen meningen. Wil niet pretenderen alle feitenkennis in huis te hebben en alles getest te hebben, maar er zijn zat tests gedaan met de uiteindelijk maar een handje vol stoffen waaruit van velen ook grote nadelen zijn ontdekt bij gebruik in motor olie. Dan mag moly nog zo'n gladde stof zijn, en teflon, maar van teflon is 100% zeker bekend dat het problemen geeft! Van chloorparaffine idemdito!
 
Rocknroll zei:
verigens heb ik inderdaad minachting over een mening, want het gaat hier om aantoonbare/testbare feiten, geen meningen. Wil niet pretenderen alle feitenkennis in huis te hebben en alles getest te hebben, maar er zijn zat tests gedaan met de uiteindelijk maar een handje vol stoffen waaruit van velen ook grote nadelen zijn ontdekt bij gebruik in motor olie. Dan mag moly nog zo'n gladde stof zijn, en teflon, maar van teflon is 100% zeker bekend dat het problemen geeft! Van chloorparaffine idemdito!

Ik zie dat je hier nieuw bent, en hoog van de toren blaast.
Wij zijn hier gewoon, wanneer het om feiten gaat, even een link, foto's, o.i.d. te plaatsen, zodat een ander kan nagaan, dat het feiten zijn.
Zolang dat niet gebeurt, is het voor ons ook gewoon een mening, en als men doorgaat met die 'feiten', is men aan het trollen.

Voor de rest heb je aan dit hele topic niets nieuws toegevoegd.
 
Misschien moet je zelf even een slokje moly nemen, wie weet doet het je ogen en functies in de bovenkamer goed. Geen feiten, links en foto's...PFFFFF!
 
Rocknroll zei:
Misschien moet je zelf even een slokje moly nemen, wie weet doet het je ogen en functies in de bovenkamer goed. Geen feiten, links en foto's...PFFFFF!

Rocknroll zei:
FIN25 is bij mij persoonlijk verantwoordelijk geweest voor het langzaam in de soep lopen van mijn motor. Dit product kan in sommige motoren misschien verbetering geven, maar zeker niet met hydrostoters!! En als je het al gebruikt dan gelijk er na een nieuw oliefilter er op, want die raakt er verstopt door! Zelfde geldt voor Moly, omdat dit producten zijn die gebaseerd zijn op een vaste stof. Overigens prima als dit in een fabricage proces op een materiaal als laag wordt aangebracht, maar in een olie toevoeging totaal niet effectief en om veel redenen (overigens niet door mij bedacht, maar aangetoont door SAE en API!!) af te raden!!! Het hecht namelijk niet zomaar op metaal, om het te laten hechten wordt een verbinding gemaakt met een atoom wat wel aan metaal hecht, wat de moleculen dus vergroot, de goede eigenschappen vermindert en veel andere nadelen brengt!

Rocknroll zei:
Joh, doe lekker wat je zelf wilt, maar ik kan je garanderen dat zo'n middel of slechte dingen doet of gewoon niet werkt,

Rocknroll zei:
verigens heb ik inderdaad minachting over een mening, want het gaat hier om aantoonbare/testbare feiten, geen meningen. Wil niet pretenderen alle feitenkennis in huis te hebben en alles getest te hebben, maar er zijn zat tests gedaan met de uiteindelijk maar een handje vol stoffen waaruit van velen ook grote nadelen zijn ontdekt bij gebruik in motor olie. Dan mag moly nog zo'n gladde stof zijn, en teflon, maar van teflon is 100% zeker bekend dat het problemen geeft! Van chloorparaffine idemdito!

Iedereen, die zijn instructieboek van de auto leest, weet, dat autofabrikanten oliedopes afraden.
Zo ook middelen om je motor te spoelen.

Iedereen kan ook weten, dat fabrikanten van motorolieadditieven eigenschappen claimen, die ze niet waar kunnen maken.
Maar de oliefabrikanten doen onderling hier niet voor onder.

Iedereen weet ook, dat er vele auto’s op deze aardkloot rond rijden met al meer dan 500.000 km op de teller, die dat hebben gehaald met gewone smeerolie.

Er zijn fabrikanten, die een bepaalde (vreemde) stof aan hun olie toevoegen.
Als ik mij niet vergis, was dat vroeger Duckham, die grafiet aan de olie toevoegde, en waar ook vele mensen bij zweerden.

Sinds geruime tijd is dat (o.a.) ook Liqui-Moly. Deze fabrikant van o.a. motorolie (en in DLD geen kleintje) dankt zijn naam zelfs aan MoS2.

Of MoS2 nu rotzooi is of niet, wij constateren alleen, dat fabrikanten nog steeds MoS2 gebruiken, in o.a. vetten, in oliën, en als coating (op zuigers).

Een beetje autofreak weet ook, dat vet met MoS2 alleen maar aan te raden is om je homokineten te smeren.

En als jij dan beweert, dat wetenschappelijk is aangetoond, dat deze middelen niet werken, dat jouw motor in de soep is gelopen door FIN25, dan zeggen wij, prima, kom maar op met dat bewijs.

Maar blijkbaar vind je dat ineens niet fair....
 
Met alle respect mensen, lees eens op de website bobistheoilguy. Zou mensen uit willen nodigen mijn beschadigde motor in mijn opslag te komen bekijken. Waarin overduidelijk de kanaaltjes in de hydrostoters verstopt zitten vlak na toepassing van fin25. De hele hydrolische werking er van is in zeer korte tijd volkomen om zeep geholpen.

Als je je een beetje verdiept in de samenstellingen van deze middeltjes dan zie je waarom ze wel of niet werken en zolang je dat niet weet kun je er echt maar beter vanaf blijven!

Op de website van TSL van de firma lare staat doodleuk dat het geen gechlooreerde oplosmiddelen bevat, een truc als mcdonalds die beweert dat hun hamburgers 100% rundvlees 'bevatten'... Nadere inspectie van het product veiligheidsblad leerde mij dat het 35-65% Chlorinated Olefin bevat en als afbraakproduct HCl (Chloorwaterstof) wat niet alleen behoorlijk giftig is, maar ook in combinatie met water sterk verzuurt en daaroor erg slecht is voor vele metalen! Een tijdbom dus. Ga eens bij zo'n demo staan met een fles bleekmiddel en zie dat dat bijna net zo goed werkt! Overigens is Chlorinated Olefin voor een fractie van de prijs van TSL verkrijgbaar.

Andere middeltjes kunnen een ogenschijnlijk goed effect hebben, net als zaagsel in een zingende versnellingsbak. Vergeet niet dat er vaak een subjectieve invloed meespeelt, vooral na het vervangen van oude olie voor nieuwe en dan een middeltje er bij... Bij de meeste middeltjes is de positieve werking van korte duur en de destructieve gevolgen onvermijdelijk.

Andere stoffen, waarbij op de website van lare ook wordt gereclameerd dat hun product deze niet bevat zijn veelal gebaseerd op vaste stoffen, zoals tefon, molybdeen, grafiet etc. en hebben in menige motor, zeker moderne motoren als nadeel dat ze de boel kunnen verstoppen. Ook al werken de stoffen in een zekere mate is het alsnog veel veiliger als een fabrikant het in de juiste dosis heeft toegevoegd, want die heeft echt wel over de samenstelling van de olie nagedacht. Zelf toevoegen en zelf mengen is derhalve ernstig af te raden!

Saillant detail is dat de uitvinder van Teflon, Dupont (slick50, fingear, fin25) zelf de toepassing van hun product afgeraden heeft voor gebruik in motorolie! Overigens ben ik van mening (en heb meer dan 20 jaar ervaring) dat interflon (maker van fingear en fin25) zeer goede industriele producten maakt voor allerlei smeringen, uitstekende spray, erg goed vet, maar het fin25 olie additief is er toch ook een om vanaf te blijven.
 
Rocknroll zei:
Met alle respect mensen, lees eens op de website bobistheoilguy. Zou mensen uit willen nodigen mijn beschadigde motor in mijn opslag te komen bekijken. Waarin overduidelijk de kanaaltjes in de hydrostoters verstopt zitten vlak na toepassing van fin25. De hele hydrolische werking er van is in zeer korte tijd volkomen om zeep geholpen.

Als je je een beetje verdiept in de samenstellingen van deze middeltjes dan zie je waarom ze wel of niet werken en zolang je dat niet weet kun je er echt maar beter vanaf blijven!

Op de website van TSL van de firma lare staat doodleuk dat het geen gechlooreerde oplosmiddelen bevat, een truc als mcdonalds die beweert dat hun hamburgers 100% rundvlees 'bevatten'... Nadere inspectie van het product veiligheidsblad leerde mij dat het 35-65% Chlorinated Olefin bevat en als afbraakproduct HCl (Chloorwaterstof) wat niet alleen behoorlijk giftig is, maar ook in combinatie met water sterk verzuurt en daaroor erg slecht is voor vele metalen! Een tijdbom dus. Ga eens bij zo'n demo staan met een fles bleekmiddel en zie dat dat bijna net zo goed werkt! Overigens is Chlorinated Olefin voor een fractie van de prijs van TSL verkrijgbaar.

Andere middeltjes kunnen een ogenschijnlijk goed effect hebben, net als zaagsel in een zingende versnellingsbak. Vergeet niet dat er vaak een subjectieve invloed meespeelt, vooral na het vervangen van oude olie voor nieuwe en dan een middeltje er bij... Bij de meeste middeltjes is de positieve werking van korte duur en de destructieve gevolgen onvermijdelijk.

Andere stoffen, waarbij op de website van lare ook wordt gereclameerd dat hun product deze niet bevat zijn veelal gebaseerd op vaste stoffen, zoals tefon, molybdeen, grafiet etc. en hebben in menige motor, zeker moderne motoren als nadeel dat ze de boel kunnen verstoppen. Ook al werken de stoffen in een zekere mate is het alsnog veel veiliger als een fabrikant het in de juiste dosis heeft toegevoegd, want die heeft echt wel over de samenstelling van de olie nagedacht. Zelf toevoegen en zelf mengen is derhalve ernstig af te raden!

Saillant detail is dat de uitvinder van Teflon, Dupont (slick50, fingear, fin25) zelf de toepassing van hun product afgeraden heeft voor gebruik in motorolie! Overigens ben ik van mening (en heb meer dan 20 jaar ervaring) dat interflon (maker van fingear en fin25) zeer goede industriele producten maakt voor allerlei smeringen, uitstekende spray, erg goed vet, maar het fin25 olie additief is er toch ook een om vanaf te blijven.

Ik denk, dat je geen ene autotechnicus kan wijs maken, dat door toevoeging van een teflonproduct in een motor, die tiptop in orde is, de zaak ineens in elkaar loopt door deze toevoeging.
Bij deze motor was al iets aan de hand....

Voor de duidelijkheid, dit wil niet zeggen, dat ik dit product nu propageer.
 
Ik denk dat jij niet helemaal op de hoogte bent van het feit dat ik niet de enige ben die dit probleem met teflon additief heeft gehad. Meerdere rapporten van mensen die motoren bouwen, professionals die dit ervaren hebben. Olie wordt uitermate uitvoerig getest, op enorm veel manieren en door enorm veel instanties. Al die instanties raden het af. Als de uitvinder van teflon, dupont na tests er achter was gekomen dat teflon goed bruikbaar was als olie additief was dat eerder een zegen voor ze geweest dan een nadeel en als zij het al af raden. Hoe veel meer moet je dan nog weten?? Zeg het maar?? Moet ik je ook nog gaan bewijzen dat de aarde rond is??

Mijn motor liep prima, alleen het verbruik lag wat hoog. Kilometerstand was 120.000, geen vuiltje aan de lucht en ik gooi het spul er in en twee straten verderop begint het als een diesel te klinken. Kan je me nog meer vertellen, maar dan is het vrij duidelijk waar het aan ligt toch? Die klepstoters zitten he-le-maal dicht!! Dat zijn de kleinste kanaaltjes in het blok. Momenteel ligt er een andere motor in, meer uit voorzorg en ga hem als ik tijd heb nog verder inspecteren en repareren.

Om vaste stof als teflon aan metaal te laten hechten om de beloofde koude start verbeteringen te kunnen geven is een bewerking nodig omdat teflon nou eenmaal niet vanzelf aan metaal hecht. Als fabrikant kun je het nog als coating aanbrengen, zoals in pannen gebeurt. Zelfde geldt voor moly. In een additief moet je dus een atoom toevoegen aan het teflon molecuul wat dat bewerkstelligt. Dit brengt als nadeel met zich mee dat het dus een vergrote kans geeft op klontering. Immers komen in de olie langzaam aan deeltjes metaal vrij van de slijtage, waar clusters 'teflon' of 'moly' aan gaan hechten. Dit is toch logisch? Of zie ik dat verkeerd?? Het mechanisme er van kan volgens mij een kind nog snappen!!

Dat moly uitstekend werkt voor homokineten is overigens geen enkele garantie dat het als additief net zulke goede werking heeft omdat de omstandigheden in die toepassing compleet anders zijn. Anders zouden we een motor wel lekker vol kakken met vet.
 
Weer verwijs je naar allerlei rapporten etc.
Ik ga niet mijn reactie van 27-11 herhalen.

Olie wordt op geen enkele wijze getest, dan door de producent zelf. Andere instanties testen alleen, of het voldoet aan de specificaties. (API, ACEA. etc)
En de autofabrikanten bepalen, hoe lang je de olie in het carter mag laten zitten.

En teflon, MoS2, en het eerder door mij gememoreerde grafiet zijn weliswaar vaste stoffen, echter zijn de deeltjes zo klein, dat deze met het blote oog niet zijn waar te nemen.

En wat betreft de MoS2.
Allereerst is het je blijkbaar ontgaan, dat fabrikanten dit dus als coating toepassen, zoals je boven kunt lezen in de reactie van @Robert A. Zou niets van deze coating in de motorolie terecht komen?
Voorts wordt moly onder meer gebruikt in de vliegtuigindustrie, ter smering van de turbines in straalmotoren...

Lijkt mij genoeg zeggen over de kwaliteiten van MoS2.

De beste olie, dit is een volsyntheet, is nauwelijks te koop. We worden bedonderd met zogenaamde hydro-cracks. Waarom is dat?

Onderstaand stuk gevonden:
De controverse over de term ‘synthetisch’.
In 1999 heeft de National Advertising Division (NAD) van de Council of Better Business Bureaus (CBBB ) in de Verenigde Staten een klacht van een bekend oliemerk tegen een ander bekend oliemerk behandeld waarbij één van deze merken zijn olie 'synthetisch' noemde terwijl de basisolie in werkelijkheid een ‘niet-conventionele’ groep III (minerale) olie betrof. NAD besliste dat het woord 'synthetisch' min of meer gezien moest worden als een marketingterm daar er geen duidelijk wetenschappenlijke definitie voor 'synthetsch' bestond, ondanks het feit dat de gebruikte basisolie in werkelijkheid een minerale olie betrof. Er ontstond binnen de industrie een zeer grote onenigheid over deze uitspraak welke vandaag de dag nog voortduurt. De reden voor deze controverse is dat, in de periode voor het gebruik van ‘niet-conventionele’ minerale olie, de term synthetisch iets zei over de kwaliteit en de fysische eigenschappen van de olie. Sinds ‘niet-conventionele’ minerale groep III oliën ‘synthetisch’ genoemd worden, heeft het woord zijn waarde verloren aangezien deze oliën in zeer verschillende kwaliteiten beschikbaar zijn met zeer verschillende fysische eigenschappen. Sinds deze uitspraak is, over de hele wereld, de term 'synthetisch' een pure marketingterm geworden en zegt dus niets over het gebruikte type basisolie of over de kwaliteit van de olie.

Door deze uitspraak zijn zowat alle fabrikanten overgestapt naar hydro-cracks, die ze volsyntheet noemen...
 
Hansyii zei:
Weer verwijs je naar allerlei rapporten etc.
Ik ga niet mijn reactie van 27-11 herhalen.

Olie wordt op geen enkele wijze getest, dan door de producent zelf. Andere instanties testen alleen, of het voldoet aan de specificaties. (API, ACEA. etc)
En de autofabrikanten bepalen, hoe lang je de olie in het carter mag laten zitten.

Eh, en om te zien of het voldoet aan de specificaties hoef je dus geen tests te doen... (krab hard aan mijn kruin nu)


Hansyii zei:
En teflon, MoS2, en het eerder door mij gememoreerde grafiet zijn weliswaar vaste stoffen, echter zijn de deeltjes zo klein, dat deze met het blote oog niet zijn waar te nemen.

Eh, ja ik had het eerder nog over moleculen toch? En ook over atomen waarmee het aan metaal gaat hechten, als magneetjes... Gooi jij nou voor de gein eens een magneetje in een bakje met kogeltjes van kogel lagers en trek dat magneetje er dan weer uit... Hee! Klonters!!

Hansyii zei:
En wat betreft de MoS2.
Allereerst is het je blijkbaar ontgaan, dat fabrikanten dit dus als coating toepassen, zoals je boven kunt lezen in de reactie van @Robert A. Zou niets van deze coating in de motorolie terecht komen?

Ehm... uit mijn vorige antwoord:

Rocknroll zei:
Als fabrikant kun je het nog als coating aanbrengen, zoals in pannen gebeurt.

(en dan ook zo lekker denigrerend dat het mij 'ontgaan' zou zijn...)

Hansyii zei:
Voorts wordt moly onder meer gebruikt in de vliegtuigindustrie, ter smering van de turbines in straalmotoren...

Lijkt mij genoeg zeggen over de kwaliteiten van MoS2.

Al die additieven fabrikanten claimen met dit soort kracht termen, TSL wordt door de NS gebruikt en bij allerlei race teams en zo. Net als Power up en fin25 en slick 50.... Zegt nog niks over of dat dan in een janboerefluitjes auto voldoet voor duurzaamheid als er slechts een paar boodschapjes voor de week mee worden gehaald.

Hansyii zei:
De beste olie, dit is een volsyntheet, is nauwelijks te koop. We worden bedonderd met zogenaamde hydro-cracks. Waarom is dat?

Onderstaand stuk gevonden:
De controverse over de term ‘synthetisch’.
In 1999 heeft de National Advertising Division (NAD) van de Council of Better Business Bureaus (CBBB ) in de Verenigde Staten een klacht van een bekend oliemerk tegen een ander bekend oliemerk behandeld waarbij één van deze merken zijn olie 'synthetisch' noemde terwijl de basisolie in werkelijkheid een ‘niet-conventionele’ groep III (minerale) olie betrof. NAD besliste dat het woord 'synthetisch' min of meer gezien moest worden als een marketingterm daar er geen duidelijk wetenschappenlijke definitie voor 'synthetsch' bestond, ondanks het feit dat de gebruikte basisolie in werkelijkheid een minerale olie betrof. Er ontstond binnen de industrie een zeer grote onenigheid over deze uitspraak welke vandaag de dag nog voortduurt. De reden voor deze controverse is dat, in de periode voor het gebruik van ‘niet-conventionele’ minerale olie, de term synthetisch iets zei over de kwaliteit en de fysische eigenschappen van de olie. Sinds ‘niet-conventionele’ minerale groep III oliën ‘synthetisch’ genoemd worden, heeft het woord zijn waarde verloren aangezien deze oliën in zeer verschillende kwaliteiten beschikbaar zijn met zeer verschillende fysische eigenschappen. Sinds deze uitspraak is, over de hele wereld, de term 'synthetisch' een pure marketingterm geworden en zegt dus niets over het gebruikte type basisolie of over de kwaliteit van de olie.

Door deze uitspraak zijn zowat alle fabrikanten overgestapt naar hydro-cracks, die ze volsyntheet noemen...

Uitermate interessant, alleen niet relevant in de discussie over flesjes wonderolie (additieven voor motorolie die in de vorm van zelfbediening door ondeskundigen wordt toegevoegd) waar het hier om gaat.
 
Rocknroll zei:
Hansyii zei:
Weer verwijs je naar allerlei rapporten etc.
Ik ga niet mijn reactie van 27-11 herhalen.

Olie wordt op geen enkele wijze getest, dan door de producent zelf. Andere instanties testen alleen, of het voldoet aan de specificaties. (API, ACEA. etc)
En de autofabrikanten bepalen, hoe lang je de olie in het carter mag laten zitten.

1. Eh, en om te zien of het voldoet aan de specificaties hoef je dus geen tests te doen... (krab hard aan mijn kruin nu)


Hansyii zei:
En teflon, MoS2, en het eerder door mij gememoreerde grafiet zijn weliswaar vaste stoffen, echter zijn de deeltjes zo klein, dat deze met het blote oog niet zijn waar te nemen.

2. Eh, ja ik had het eerder nog over moleculen toch? En ook over atomen waarmee het aan metaal gaat hechten, als magneetjes... Gooi jij nou voor de gein eens een magneetje in een bakje met kogeltjes van kogel lagers en trek dat magneetje er dan weer uit... Hee! Klonters!!

Hansyii zei:
Voorts wordt moly onder meer gebruikt in de vliegtuigindustrie, ter smering van de turbines in straalmotoren...

Lijkt mij genoeg zeggen over de kwaliteiten van MoS2.

3. Al die additieven fabrikanten claimen met dit soort kracht termen, TSL wordt door de NS gebruikt en bij allerlei race teams en zo. Net als Power up en fin25 en slick 50.... Zegt nog niks over of dat dan in een janboerefluitjes auto voldoet voor duurzaamheid als er slechts een paar boodschapjes voor de week mee worden gehaald.

1.
Of een olie voldoet aan de specificatie 5W30, dus een bepaald viscositeitsbereik heeft, hoeven slechts specifieke testen te worden uitgevoerd.
De test zegt dus niets over de kwaliteit van de olie, ook een slechte olie kan door deze test heen komen.

2.
Volgens mij is het kleinste deeltje van een stof, die die eigenschappen van die stof nog bezit, een molecuul.
Een atoom is weliswaar nog kleiner, maar heeft de eigenschappen van de stof niet.
Je verhaal over de atomen snap ik niet, misschien niet zo raar, ik ben geen scheikundige.
Wat ik wel weet, is, dat MoS2 van zichzelf hechtende eigenschappen heeft (net zoals olie door de dopes)

3.
Ik zou maar eens op internet rondstruinen, waar MoS2 voor wordt gebruikt.
Een aardige start is wiki, waarin onder meer staat:
Dabei kann die Schmierwirkung aufgrund der Haftwirkung des Öls eine Zeit lang aufrechterhalten werden, was z. B. bei Flugzeugtriebwerken und sonstigen lange nachlaufenden Triebwerken und Turbinen wichtig ist (siehe auch Notlaufeigenschaft).
 
1.Prima, maar dan is het tenminste nog de oliefabrikant die van het totaalpakket waarborgt dat het geen schade aanricht. Nogmaals blijft naar mijn mening zelf mengen door ondeskundigen riskant, helemaal in onwetendheid over het al aanwezige additieven pakket.

2.Een vaste stof heeft per definitie geen hechtende eigenschappen, vandaar het benodigde atoom om dat te bewerkstelligen. En pan wordt bijvoorbeeld voor het voorzien van een teflon laag eerst voorzien van een hechtlaag waar zowel metaal aan hecht als teflon. Dit wordt dan wel met een procede gedaan die alleen in een fabricage proces tot stand kan komen onder ideale omstandigheden. Een flesje spul over iets heen gieten gaat dat niet voor mekaar krijgen. Daar is electrolyse voor nodig, de juiste stoffen, reiniging, temperatuur etc. etc.

3.Teflon wordt ook voor allerlei wonderbaarlijke toepassingen met groot succes toegepast, alleen in motor olie als additief zijn de nadelen groter dan de voordelen. Dat is ook waarom een reclame voor zo'n product als additief er in slaagt om alleen de voordelen te belichten en mensen kan laten geloven dat het geen nadelen heeft. De voordelen zijn ook groot, maar de nadelen nog groter.

Overigens komt de holle ruimte wax van Liqui Moly maar erg magertjes uit de test...
[www.oldtimer-markt.de]
[www.oldtimer-markt.de]

Een schamele 14e en 18e plek!!

Niet alles wat gemaakt wordt is ook echt goed, ondanks dat er allerlei industrieën mee werken en allerlei mensen zeggen dat ze er goede ervaringen mee hebben en het merk allerlei andere goede producten maakt. Producten die goed werken doen dat niet altijd door wat de fabrikant zegt wat er in zit, of juist niet in zit. Ondanks de merknaam Liqui Moly zit er wellicht nog geen moly in al hun producten. Zo zit bij Interflon niet in alle prducten ook Teflon.

Van mijn eerste bijdrage af heb ik ook nooit gezegd dat het allemaal niet werkt en dat je overal vanaf moet blijven, enkel en alleen als je niet weet wat je aan het doen bent. En dat geldt voor 99% van de consumenten nou eenmaal. Als een product van huis uit een samenstelling heeft die goed werkt en dat komt door een bepaalde werkzame stof hoeft het nog niet zo te zijn dat die stof in alle andere producten zonder voorbehoud toegevoegd kan worden. De materie is daar voor iets te ingewikkeld en daar heeft een fabrikant goed over nagedacht en uitvoerige tests mee gedaan. Daarom is mijn mening nog steeds dat het beter is om er vanaf te blijven. Volgens mij heb ik daarin nog steeds gewoon gelijk.

En dan je reactie van 27-11 nog eens herhalen, waar je in de zelfde zin zegt hem niet nog eens te willen herhalen. En mij dan te betichten van minachting?? Kots!! Mag hier dan nog weinig gepost hebben, maar dat maakt me nog geen groentje, noch ontneemt dat mij het recht om hoog van de toren te blazen. Er zijn al genoeg wonderdokters! Een F1 auto mag dan snel op het circuit zijn, maar het maakt het een knap beroerde boodschappen auto. En zo kunnen de werkzame stoffen in de wonder middeltjes nog zulke goede eigenschappen hebben en talloze goede toepassingen kennen, dat maakt het nog niet per definitie ideaal als dope. En al zou dat wel zo zijn dan is het nog onverstandig om het aan een olie toe te voegen waar al een heel pakket aan dopes in zit. Zoals bekend vreten die mekaar niet altijd even goed.
 
@Rocknroll

Ik heb al eerder het volgende geschreven:
"Iedereen weet ook, dat er vele auto’s op deze aardkloot rond rijden met al meer dan 500.000 km op de teller, die dat hebben gehaald met gewone smeerolie."

Liqui-moly is een bedrijf, dat ongelooflijk veel producten verkoopt.
Eén van die producten is motorolie, met of zonder toevoeging van Mos2.
Dat maakt noch alle producten van Liqui-moly daarmede een uitstekend product, noch maakt dat hen de uitvinder van MoS2.
Op het gebied van motorolie heeft Liqui-moly echter een uitstekende naam.

Iedereen moet zelf weten, of hij gebruik wenst te maken van additieven.
Daar kunnen diverse redenen voor zijn, zoals een nog rustiger loop.
Ik zou zelf daar nooit een middel voor nemen, dat zichzelf niet heeft bewezen.
Ook Teflon valt voor mij af voor toevoeging aan motorolie, omdat dit niet hittebestendig is.

Ik heb alleen getracht uit te leggen, dat MoS2 niet zo maar een additief is, maar in de industrie een veel gebruikt product is, dat zijn kwaliteiten heeft gewezen. Anders wordt het niet gebruikt als additief voor de smering van turbines in vliegtuigmotoren, die eenvoudigweg niet mogen falen.
En juist daarom wordt het gebruikt, ter voorkoming van falen.
Een vliegtuig kan uit de lucht vallen, met alle rampzalige gevolgen van dien, ik geloof, dat auto's daar minder last van hebben.

Motoren , die op gewone motorolie meer dan 500.000 km halen, is normaal gesproken meer dan genoeg...
 
Zelf gerik een aatal jaren TSL tot volle tevredenheid
Het cardan van zijn 4wd werd na een lange afstand rijden zo heet dat ik er geen hand aan kon houden
Met TSL werd et cardan nog maar lauw warm
 
Teejee, hartelijk gefeliciteerd met het omhoogschoppen van een 12 (twaalf) jaar oud topic waarvan de meest recente bijdrage bijna 7 jaar oud was.
Hiermee heb je ongetwijfeld de olympische gouden medaille in het omhoogschoppen (een nieuwe olympische tak van forumsport?) verdiend!

c060.gif

[size=x-small].[/size]​
 
Terug
Bovenaan