Alfa Romeo Milano

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fr1kandelbr00dje

Wegverkenner
De broertje van de Jeep Avenger en Fiat 600 is nu al op het internet beland, ik laat het maar aan de Alfisti over wat ze er van vinden..
alfa-romeo-leaked-suv-4.jpeg

alfa-romeo-leaked-suv-2.jpeg

alfa-romeo-leaked-suv-1.jpeg

Hey, maar gelukkig zit het kenteken nu wel op de juiste plek. :censored:

https://www.carexpert.com.au/car-news/alfa-romeos-tiny-new-suv-leaked

Ai, niet bepaald een schoonheid. Als het zelfs niet lukt een mooie koets te ontwerpen over een Stellantis basis (wat Fiat en Jeep bijvoorbeeld wel lukt) heeft Alfa weinig bestaansrecht in de toekomst.

Vroeger herkende je een Alfa nog echt tussen de andere auto's. Vaak hadden ze een mooi lijnenspel, tegenwoordig is het een 13 in een dozijn ontwerp geworden.

Er zijn wel wat belangrijke dingen te concluderen op basis van deze en andere (niet hier getoonde) beelden.
1. Er komt kennelijk geen groot los scherm in het midden op het dashboard (zie bovenste foto). Dat zie je tegenwoordig eigenlijk nooit meer.
2. Deze wagen wordt ook met benzinemotor (waarschijnlijk hybride) leverbaar, want op de derde foto staat de versnellingsbak kennelijk in z'n vijfde trap (D5), en bij een EV heb je geen vijfbak.
3. Deze Alfa wordt mogelijk ook leverbaar als 4x4, want op andere plaatjes (niet hier getoond) is te zien hoe een tweede elektromotor de achteras aandrijft.

Ik heb me wel aardig verdiept in dit model. Ik heb toch nog enige twijfel over de authenticiteit van deze lekken. Vooral omdat bij snelheidsmeter mph i.p.v. km/h staat. Die teller loopt tot 220. Dat deze auto een teller krijgt die loopt tot 220 mph lijkt me niet reëel want dat is omgerekend 350 km/u. De benaming mph lijkt mij een fout te zijn.

Wat wel vrij zeker is:
- naam is nog onbekend. Intern wordt ie vooralsnog Kid genoemd. In juni konden alfisti op sociale media namen aandragen. Brennero wordt het in ieder geval niet.
- auto wordt in Polen gebouwd samen met de Avenger
- gebaseerd op zelfde platform als Jeep Avenger en Fiat 600e. Wordt in ieder geval een compacte SUV. Dezelfde maten liggen voor de hand. Dus lengte ca. 4.20m.
- er is discussie gevoerd binnen Alfa of het model 2 of 4 deurs moest worden. Weggewerkte achterdeuren zoals de Giulietta en de gelekte fotos lijken me wel een mooie middenoplossing.
- design dag enigszins op de Tonale lijkt lugr voor de hand
- dashboard krijgt qua stijl inderdaad een ronde toeren teller en snelheidsmeter achter het stuur. Zal wel een digitaal display worden zoals bij de Tonale.
- bij starten auto krijg je als bestuurder waarschijnlijk de vraag of je alle elektronische hulp systemen in of uit wil.
- krachtbronnen in ieder geval vergelijkbaar met avenger. Dus 156pk elektrisch en 100 pk benzine. De kans lijkt reëel dat er daarnaast ook een krachtigere vierwiel versie komt met dubbele motoren. Er is van de avenger een concept car met 4wd tentoongesteld in 2022. Door bronnen binnen Stellantus is aangegeven dat die 4wd Avenger in 2024 wordt uitgebracht. Volgens automagazines leek die versie over dubbele motoren te beschikken. Dat een krachtigere 4wd versie ook naar de Alfa komt lijkt reëel.
- planning is dat Alfa eind 2023 meer vertelt over de auto. Daadwerkelijke lancering in 2024. Oorspronkelijk streven was begin 2024, maar Alfa heeft wel vaker dergelijke planningen niet gehaald.

Milano vind ik beter klinken dan Brennero. Dan komt er zeker ook een Torino?
Maar de enige echte Milano blijft voor mij toch wel de Alfa 75.

Vast niet, ten eerste heeft Ford de rechten op die modelnaam waarschijnlijk nog en ten tweede is Turijn de thuisbasis van Fiat en niet van Alfa Romeo. Arese zou dan nog meer voor de hand liggen.
Tegenwoordig is de thuisbasis van Alfa Romeo officieel Turijn.

Milaan speelt geen rol meer, ook is alle bebouwing op het fabrieksterrein in Arese inmiddels gesloopt. Alleen het museum staat er nog, de vraag is hoe lang nog (want op termijn zal het wel verhuizen naar de HUB in Turijn).

Er was al een Alfa met Torino in de naam. De Alfa Romeo MiTo is een porte-manteauwoord, waarbij mito Italiaans voor mythe is, maar MiTo is tegelijkertijd een afkorting van Milano Torino.

De laatste Giulietta zou oorspronkelijk overigens ook al Milano gaan heten, maar dat werd pas op het allerlaatst Giulietta, geloof ik.

Milano vind ik beter klinken dan Brennero. Dan komt er zeker ook een Torino?
Maar de enige echte Milano blijft voor mij toch wel de Alfa 75.
Vergeet het instappertje van de eerste serie 33 niet, die was als 33 Milano, met een 1.3 en 80pk toendertijd, en met een vanafprijs van nog geen 20000 gulden best een schot in de roos!

sxumr6bxprv66s_1200.jpg

27fployj2uawzi_1200.jpg

dba460dttyx6yu_1200.jpg

wkov1rv0c54lak_1200.jpg

6syfssfod5ku0e_1200.jpg

4pedud6jxgdiqr_1200.jpg

Dit wordt volgens mij geen hoogtepunt voor Alfa Romeo. Je kunt zien dat de auto nogal wat moest delen met de Jeep Avenger en Fiat 600 (de voorportieren, voorruit bijvoorbeeld), de achterkant lijkt nogal wild te ogen, maar in combinatie met de korte koets oogt de sedan-achtige achterkant vooral komisch.

Er zijn wel wat belangrijke dingen te concluderen op basis van deze en andere (niet hier getoonde) beelden.
1. Er komt kennelijk geen groot los scherm in het midden op het dashboard (zie bovenste foto). Dat zie je tegenwoordig eigenlijk nooit meer.
2. Deze wagen wordt ook met benzinemotor (waarschijnlijk hybride) leverbaar, want op de derde foto staat de versnellingsbak kennelijk in z'n vijfde trap (D5), en bij een EV heb je geen vijfbak.
3. Deze Alfa wordt mogelijk ook leverbaar als 4x4, want op andere plaatjes (niet hier getoond) is te zien hoe een tweede elektromotor de achteras aandrijft.
@3 Lancia beloofde volgens mij dat de technisch nauw verwante Ypsilon HF er ook als hybride 4wd komt.
Dacht dat de 4wd full-EV van beide eigenlijk al zeker was?

Quote:

Op 10 april zien we ‘m allemaal maar afgelopen donderdag mocht een deel van de Italiaanse pers, tijdens een soort sneakpreview, de B-UV al van dichtbij bekijken.

sz2600.jpg

Alfa Romeo 2600 Zagato als bron van inspiratie?

Het ging om de Veloce uitvoering om precies te zijn. Ooggetuigen zeggen dat ie mooier is dan verwacht en dat er veel herkenbare stijlelementen zijn, die je typisch Alfa Romeo zou kunnen noemen. De hoogwaardige afwerking van het interieur viel overigens ook in de smaak. Iemand wist ook te vertellen dat vanwege de hoekige kenmerken (van met name de achterzijde) van een kleine SUV, de ontwerpers van Centro Stile naar een specifieke Alfa uit het verleden hebben gekeken. Wij hebben gezien de vormgeving met gebogen aflopende hoeken en de nogal platte achterzijde, het idee dat er gekeken is naar de mooie 2600 Zagato uit de jaren ’60 (foto boven). Maar met de suggestie van een donkere spoilerlip (de rand waar de LED’s in verwerkt zijn) zou het ook de Duetto Spider uit de jaren ’80 kunnen zijn. De herinterpretatie van de kenmerkende scudetto op het front, schijnt op een mooie manier geïntegreerd te zijn en is voorzien van een slang en een kruis.

Komt er een Quadrifoglio?

Quote: An Instagram user has published a short video showing the Alfa Romeo Milano, with camouflaged bodywork. So far, nothing new, as it has already been seen many times in the past. However, the model in the video has different characteristics compared to the versions seen so far. Could it be the Quadrifoglio version of the Alfa Romeo Milano?

De video kan bekeken worden via onderstaande link:

Laatst bewerkt:
We zullen even afwachten hoe ie eruit komt te zien, maar kijkend naar die foto van de voorkant zie ik daar toch echt wel een Megane in (als je naar de verlichting kijkt).

Ai, da's echt geen echte Alfa. Kentekenplaat voor in 't midden en logo op de motorkap :p

Benieuwd naar de rest, nog één nachtje slapen ...

Ai, da's echt geen echte Alfa. Kentekenplaat voor in 't midden en logo op de motorkap :p

Benieuwd naar de rest, nog één nachtje slapen ...

Dat was toch bij de eerste post van dit topic al duidelijk. Grappig altijd, die naïeve 'verrasten' hier :)

Dat was toch bij de eerste post van dit topic al duidelijk. Grappig altijd, die naïeve 'verrasten' hier :)
Ehm, heb ik de verkeerde smiley gebruikt of trap jij altijd in sarcasme - over naïef en grappig gesproken? ;)

Ik steek vast bij voorbaat de draak met de voorspelbare reacties op de FP morgen...

Herstel, de voorspelbare reacties op heel AW, dit topic niet uitgezonderd zo blijkt :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Enorme humor:)

Daarnaast bevat je tweede zin geen enkele emoji en is ook die nogal naïef.

We zouden een soort Bingo moeten beginnen met voorspelbare reacties morgen. Dit gaan we zeker horen:
- nummerplaat
- veredelde Peugeot
- wasmachine
- roest
- puretech
- geen Alfa DNA
-;beter er mee stoppen
- range van 400km niet voldoende
- SUF
- bling bling / lichtbalk

De eerste die 5 van deze opmerkingen spot in de reacties op het eerstvolgende Milano artikel, wint een jaarabonnement op Autoweek, nietwaar @Joost Boers ?

We zouden een soort Bingo moeten beginnen met voorspelbare reacties morgen. Dit gaan we zeker horen:
- nummerplaat
- veredelde Peugeot
- wasmachine
- roest
- puretech
- geen Alfa DNA
-;beter er mee stoppen
- range van 400km niet voldoende
- SUF

De eerste die 5 van deze opmerkingen spot in de reacties op het eerstvolgende Milano artikel, wint een jaarabonnement op Autoweek, nietwaar @Joost Boers ?
"spoor bijster", "2008", "(400km is) voor iedereen ruim genoeg", "alleen mensen zonder ervaring", "BPM vrijstelling", "MRB onzeker", "scudetto", "hangsnor", "logo op de motorkap", "geen frunk", "snelladen", "(geen) eigen oprit", "Opel", "(geen) dedicated EV-platform", "gemiddeld (...) km per week/jaar"
ontbreken nog. Maakt samen 25, past mooi op een 5x5 bingo-kaart.;)

Ik mag hopen dat er snel een accessoirefabrikant opstaat die een klassieke driehoekgrille aanbiedt die hierin past. Dat gaat alleen de veelheid aan onnodige (zwarte) vlakken in de voorzijde niet repareren. Een technische basis delen heeft zijn beperkingen, maar daarbinnen was er toch wel iets Italiaans stijlvollers van te maken dan dit lijkt me.

Qua verhoudingen lijkt het wel beter dan die gek ogende Tonale, om toch positief te eindigen.

- nummerplaat
- veredelde Peugeot
- wasmachine
- geen Alfa DNA
- beter er mee stoppen
- SUF

Staat niks raars tussen. Beter dan "Het is een Alfa Romeo dus je móet hem mooi vinden"...

Laatst bewerkt:
Ik zal hem alvast aftrappen want ik vind de achterlichtbalk toch echt wel op een hangsnor lijken, ziet er een beetje raar uit.

Oei, ik zag hem ook al op FB voorbij komen, bij een bevriende Alfa-fan, nou die reacties waren niet mals.

Die grille, mijn G...

De achterkant vind ik nog wel okay, maar niet als Alfa. Ik vind het een beetje net niet om eerlijk te zijn. Ik snap wel dat door badge engeneering er geen prachtauto zoals een Giulia staat, maar goed.

Ik denk , zie je alleen de zijkant, zonder de merkjes (EN grille) dan is het een aardige auto, maar ook wel weer inwisselbaar.

Mijn oordeel: minder klassiek want gericht op een zo groot mogelijk publiek en door de details toch herkenbaar als een Alfa: door stijlelementen van oa de Giulia SWB Zagato.

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F06_Alfa-Romeo_GiuliaSWB_Zagato.jpg

Laatst bewerkt:
Waarom wordt überhaupt op het foum besproken wat de gekkies op de hoofdpagina gaan zeggen? Hou dat geleuter gewoon daar.
Sorry, je hebt gelijk. We hadden het beter meteen kunnen hebben over de voorspelbare reacties hier.
Niet dat die ook maar een haar beter blijken te zijn dan daar. Hier wordt evenmin rekening gehouden met de gedragsregel(s) die voor heel AW gelden, zoals
Over de besproken onderwerpen, merken, auto's, berijders van bepaalde auto's of type autorijders, publieke personen of AutoWeek dienen discussies respectvol en inhoudelijk relevant te zijn.
Dus daar heb ik mijn post maar op aangepast, dat was een héél kleine moeite, dankjewel voor je correctie.

Tenenkrommend ontwerp. Het ontwerp bulkt van toegevoegd plaatwerk om de 2008 of DS3 te verbergen. Het is zo mogelijk erger dan de Tonale.. dan nog gebaseerd op die lelijke Giulia SWB. Geïnspireerd door de 33 Stradale. Waar dan?
Gruwel.
Wie zegt dat de Giulia SWB geinspireerd is door de 33 Stradale? Lijkt me eerder een ode aan de SZ. Daarnaast is er gewoon een 'moderne' 33 Stradale.

OT: Aan dit hok ga ik geen woorden vuil maken.

Nu is het al een tijd geleden dat ik echt enthousiast werd van een auto vanaf de eerste plaatjes, maar ik ben toch wel bang dat dit met deze Mulhouso niet gaat veranderen. Die grille is misschien 'grappig' op de elektrische uitvoering, maar ik hoop dat de benzine gewoon de normale Scudetto krijgt.

De eerste officiële foto. Zo op het eerste gezicht toch best aansprekend, de Scudetto graag zonder tekening... En waanzinnige velgen, wellicht 1 maatje te groot voor deze Milano. (Benieuwd naar de achterzijde.)

IMG-1711.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vind hem (ondanks dat ik geen alfa of stellantis liefhebber ben) helemaal nog niet zo verkeerd uitzien.

De typische alfa-driehoek is wel apart vormgegeven met het logo zelf er in gebakken. Heeft wel wat.
Het logo op de motorkap had daarmee eigenlijk wel weggelaten mogen worden, dat is dubbelop.
Ik vind het wel een interessante neus, ookal heeft ie idd wat Renault invloeden. (en sowieso psa, maar dat is logisch)

De achterkant vind ik dan weer helemaal niks. Maar die futuristische doorlopende lichtbalken heb ik nog nooit wat gevonden bij geen enkele moderne auto...

Zou ik hem kopen? Nee. Maar ik vind aardig gelukt.

Inderdaad, het ziet er best aardig uit.
Onderscheidend van zijn broertjes en zusjes binnen de Stellantis groep.
Een aantal Alfa kenmerken.
Nu nog een typisch Alfa weggedrag en wat extra pk's en het kan best een succes worden.
(Ik hoop het , want dan komt er extra geld binnen voor een nieuwe Spider en ander leuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan