Lange man 1,95m in welke (liefst elektrische) auto?

Drove a lot

Startmotor
Beste autoliefhebber,

Mijn broer is 1,95m lang en mag van zijn werk een nieuwe auto uitzoeken, maar het liefst met een lage TCO. De voorkeur heeft een elektrische auto of een plug-in hybride maar een niet te dure auto (max. € 45.000). Hij gaat een 20.000km per jaar rijden.

De uitdaging is vooral een auto te vinden waar hij in past en comfortabel kan zitten. De ruimte op achterbank is alleen voor 2 kinderen, er zit zelden een volwassene. Wie heeft er advies of ervaring en kan ons helpen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Laatst bewerkt:
Niet te duur is wel een beetje een rekbaar begrip, de goedkoopste elektrische die ik kan bedenken is de nieuwe Citroen ë-C3 44kWh You. Deze heeft een hoogte van 1.577 mm en kost rijklaar € 24.290.

Het gaat niet persé om de goedkoopste (tot max. € 45.000 maar liever minder), maar het zitcomfort/ruimte voor iemand van 1,95m is eigenlijk het belangrijkste criterium.

De ADAC heeft onlangs een onderzoek gedaan. Daar kun je zien dat steeds meer auto's geschikt zijn voor lange mensen.

Voorbeelden zijn de nieuwe Peugeot 308, Opel Astra, Citroën C4, die ook als volledig elektrisch leverbaar zijn.
Ik heb onlangs in de nieuwe elektrische Renault Scenic gezeten, die was enorm ruim, en heeft grote stoelen.

Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van proberen.

Je ziet ook dat fabrikanten in het B segment steeds grotere en betere stoelen monteren, die ook geschikt zijn voor lange mensen.

De ADAC heeft onlangs een onderzoek gedaan. Daar kun je zien dat steeds meer auto's geschikt zijn voor lange mensen.

Voorbeelden zijn de nieuwe Peugeot 308, Opel Astra, Citroën C4, die ook als volledig elektrisch leverbaar zijn.
Ik heb onlangs in de nieuwe elektrische Renault Scenic gezeten, die was enorm ruim, en heeft grote stoelen.

Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van proberen.

Je ziet ook dat fabrikanten in het B segment steeds grotere en betere stoelen monteren, die ook geschikt zijn voor lange mensen.
Dat klinkt als een goede tip, ik ga het zeker eens opzoeken. Bedankt!

Ik ben zelf iets langer en heb altijd goeie ervaring met de europese, vooral duitse merken. Japans is vaak wat minder (Leaf en Qashqai zijn krap, X-trail is weer prima).
MINI of smart is allemaal geen probleem. Peugeot zijn ook prima al heb ik geen aantekeningen gemaakt bij de e208, de 3008/5008 zijn goed.
Ik heb wel een tip: let op de binnenspiegel. Passen lukt al snel maar vol tegen de binnenspiegel kijken is niet prettig. Bij elke kruising moet je dan 'duiken' en dat rijdt niet relaxed.

Ik ben zelf 1,94m (ter referentie: broekmaat 34/34 of 34/36 afhankelijk van het merk) en ik ken eigenlijk geen moderne auto waar ik niet in pas. Onlangs nog zo'n hele kleine Peugeot (zo 1 die ze samen met Toyota hebben gemaakt) als vervangend vervoer gehad en dat ging gewoon goed. Het is meer een probleem voor de ruimte op de achterbank dan voor de bestuurder.

Complicatie bij een elektrische auto kan wel een 'dik' accupakket in de bodem zijn, daarom ligt een iets hoger model voor de hand. Stellantis (Opel, Peugeot, Fiat, Citroën) gebruikt een ander model accupakket in auto's ook geschikt voor brandstofmotoren.

Complicatie bij een elektrische auto kan wel een 'dik' accupakket in de bodem zijn, daarom ligt een iets hoger model voor de hand. Stellantis (Opel, Peugeot, Fiat, Citroën) gebruikt een ander model accupakket in auto's ook geschikt voor brandstofmotoren.
Op de IAA stond eens een opengewerkt model van de Corsa-E. Daarbij zag je dat er soort 'fietsaccu' units in zitten, die overal verspreid zijn. Ook in/onder de middentunnel. Dus geen plat batterijpakket onder de bodem. Die hoge vloer is iets waar je best wel last van kan hebben inderdaad, zeker als je lange benen hebt.

Ik ben zelf 1,94m (ter referentie: broekmaat 34/34 of 34/36 afhankelijk van het merk) en ik ken eigenlijk geen moderne auto waar ik niet in pas. Onlangs nog zo'n hele kleine Peugeot (zo 1 die ze samen met Toyota hebben gemaakt) als vervangend vervoer gehad en dat ging gewoon goed. Het is meer een probleem voor de ruimte op de achterbank dan voor de bestuurder.
Mwah met japanse auto's heb ik dat toch al wel sneller hoor. Laatst in een nieuwe Yaris gereden en voelde toch krapper dan een Polo. Terwijl ik 100x liever een Yaris heb, zit het gewoon minder fijn.

Terug
Bovenaan