Vervanging 2e auto ivm rijbewijs dochter; op zoek naar een b/c-segment hatchback voor <€4000 met een sportieve touch

...en worden we een beetje ibbelig van km-tellers in het midden van het dashboard (Yaris uit die prijscategorie is ook daarom al afgevallen), dus dat wordt hem niet

een B/C segmenter met sportieve look, en dan wel met 5 deuren (er rijden met enige regelmaat wat mensen mee van wat gevorderde leeftijd en daarvoor is het toch wel lastig om de achterbank te bereiken/verlaten bij een 3-deurs.
Maar als dit de tweede auto is voor incidenteel gebruik, dan kan een 3-deurs toch wel? Als er mensen van gevordere leeftijd mee moeten dan pak je de Yaris?

Door 3-deurs uit te sluiten mis je een de leukste sportieve compacte auto's, denk aan:
- Renault Twingo GT: https://www.autotrack.nl/a/renault-twingo-benzine-2008-55027767
(of een Renault Twingo RS lukt nét binnen budget en is wel echt een knaller)
- Suzuki Swift Sport: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-6-sport-airco-lm-velgen-39482432/details.html
- Mitsubishi Colt CZT
(Of een Alfa Romeo Mito, Opel Adam, Toyota iQ, Citroen DS3)

En een 3-deurs is vaak goedkoper dan een 5-deurs. Ook mooi meegenomen met dit budget.

Van het lijstje dat je deelde zou ik eigenlijk alleen de Mazda 2 bekijken: die stuurt leuk en is prima betrouwbaar als ie niet te roestig is. Smart forfour is ook nog behoorlijk uniek en dus misschien wel tof maar wel vrij oud.

De Grande Punto 1.4 T-Jet is ook leuk - maar vind maar eens een nette!

@Rroelll Dank voor je reactie! M.b.t. je 3-deurs opmerking moet ik je gelijk geven. 5-deurs zal zeker mijn voorkeur blijven hebben, maar de deur naar 3-deur is weer geopend (y)

De CZT en het rijtje auto's dat je erachter noemt heb ik bekeken en ik heb erg veel moeite om een exemplaar te vinden dat geen import is en binnen budget valt. Bijna niet te doen wat mij betreft. De Twingo is leuk, maar ik hoop een iets grotere auto te kopen (en met een snelheidsmeter die niet in het midden staat, maar gewoon achter het stuur)

Punto T-jet: denk dat ik er één heb gevonden, die bewaar ik even. Ik hoop in de loop van deze week met mijn dochter te gaan rondkijken. Verder een mooie maar saaie Focus gevonden; niet heel sportief qua looks, maar wellicht is daar nog iets aan te doen.

Als ik het hier over sportief heb, bedoel ik meer de looks dan de prestaties. Als ie maar lekker vlot met het verkeer mee kan dan is het al ok hoor, het hoeft echt geen raketje te zijn.

De ForFour kan helaas onze goedkeuring niet krijgen. Is toch net niet wat we zoeken

De Lancia Delta 1.4 heeft de zelfde M32 handbak die ook Opel in de Astra gebruikt.

Volgens mij gaat het hier gezien het budget en het geposte voorbeeldplaatje om de Astra H, volgens mij is die helemaal niet voorzien van die M32 bak.
Astra H is zo goed als probleemloos en gewoon een goede optie voor dit budget ( geen rare toeters of bellen of gevoeilige techniek )

In de prijsklasse tot € 4000 is de Astra ook gewoon een goede optie. In de Astra H zit inderdaad een andere bak.
Auto's zijn al behoorlijk oud, als ze binnen dit budget vallen. Bij elk model moet je gewoon kijken in welke staat die nog is.

De Renault Clio 3 is denk ik ook een goede optie, erg goed tegen roest behandeld, en eenvoudige en degelijke techniek, die voordelig te repareren is.

@Rroelll Dank voor je reactie! M.b.t. je 3-deurs opmerking moet ik je gelijk geven. 5-deurs zal zeker mijn voorkeur blijven hebben, maar de deur naar 3-deur is weer geopend (y)
Leuk om te horen!

De CZT en het rijtje auto's dat je erachter noemt heb ik bekeken en ik heb erg veel moeite om een exemplaar te vinden dat geen import is en binnen budget valt. Bijna niet te doen wat mij betreft.
Import hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Als je de historie kunt na gaan en je krijgt een goede indruk van de auto dan kan dat al voldoende zijn.

De Twingo is leuk, maar ik hoop een iets grotere auto te kopen (en met een snelheidsmeter die niet in het midden staat, maar gewoon achter het stuur)
Vanwaar de wens voor een grotere auto? De Twingo is door z'n verschuifbare achterstoelen (was wel een optie) heel slim en praktisch als je een keer meer passagiers moet meenemen. Alleen aan die snelheidsheidsmeter in het midden is weinig te doen natuurlijk ;-)

Verder een mooie maar saaie Focus gevonden; niet heel sportief qua looks, maar wellicht is daar nog iets aan te doen.

Als ik het hier over sportief heb, bedoel ik meer de looks dan de prestaties. Als ie maar lekker vlot met het verkeer mee kan dan is het al ok hoor, het hoeft echt geen raketje te zijn.
Wat vond je van de Swift? Als de prestaties niet zo belangrijk zijn dan kun je ook wellicht kijken naar een 5-deurs Swift met de 1.3. Zo'n Swift ziet er tof uit, stuurt leuker dan gemiddeld en ze zijn erg betrouwbaar. Bovendien zijn ze relatief licht dus goedkoop in de wegenbelasting.

Staat zeker nog wel op het lijstje, maar is wel categorie Fiesta: in de aantrekkelijke modelserie (in onze ogen) op het randje van budget. Inhoudende dat binnen budget niet altijd de fijnste auto's vallen
Vanwaar de wens voor een grotere auto? De Twingo is door z'n verschuifbare achterstoelen (was wel een optie) heel slim en praktisch als je een keer meer passagiers moet meenemen. Alleen aan die snelheidsheidsmeter in het midden is weinig te doen natuurlijk ;-)
Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb ik 2 Saabs en 2 Volvo's gereden; allen groot, 4/5 deuren, en vol met features als cruise control, camera's, climate control, trekhaak, etc.

Deze nieuwe auto is nog steeds van/voor mij, maar gaat denk ik voor de helft qua gebruik worden gedeeld met mijn dochter. En dus neem ik haar wensen ook mee in de zoektocht en doen we ook wat praktische aanpassingen zoals een wat kleiner, zuiniger model.
Maar ik merk dat ik het erg lastig vind om alle zaken die ik tot nu toe wel heb, in te leveren en ook simpele zaken als mijn werktas of fototas even via de achterdeur op de grond achter de voorstoel neer te kunnen zetten.Of bij een langere rit mijn jas op de achterbank te kunnen leggen. Allemaal kleine en onbenullige dingen, maar zijn/waren toch gevoelsredenen om toch de voorkeur te hebben voor een 5-deurs auto
Een grotere auto is niet eens zozeer alleen om de ruimte, maar ook een stukje veiligheidsgevoel

En dus zoek ik iets wat het dichtst blijft bij mijn wensen en gewoontes en toch aan de andere wensen voldoet.
Van de Swift in 1.3 variant met 5 deuren hebben we idd al wel wat leuks gezien. Aankomende zaterdag eindelijk tijd om wat auto's in het echt te bekijken/bevoelen/berijden, het wordt nu wel eens tijd... :cool:

Laatst bewerkt:
Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb ik 2 Saabs en 2 Volvo's gereden; allen groot, 4/5 deuren, en vol met features als cruise control, camera's, climate control, trekhaak, etc.

Deze nieuwe auto is nog steeds van/voor mij, maar gaat denk ik voor de helft qua gebruik worden gedeeld met mijn dochter. En dus neem ik haar wensen ook mee in de zoektocht en doen we ook wat praktische aanpassingen zoals een wat kleiner, zuiniger model.
Maar ik merk dat ik het erg lastig vind om alle zaken die ik tot nu toe wel heb, in te leveren en ook simpele zaken als mijn werktas of fototas even via de achterdeur op de grond achter de voorstoel neer te kunnen zetten.Of bij een langere rit mijn jas op de achterbank te kunnen leggen. Allemaal kleine en onbenullige dingen, maar zijn/waren toch gevoelsredenen om toch de voorkeur te hebben voor een 5-deurs auto
Een grotere auto is niet eens zozeer alleen om de ruimte, maar ook een stukje veiligheidsgevoel
Heel begrijpelijk, zeker als je uit een wat grotere luxere auto komt.
Met dat in gedachten is een Volvo C30 misschien wel een leuke optie? Driedeurs maar wel tof, voelt als een grotere auto maar niet licht of zuinig.
Bij deze hoef je de de eerste deuk alvast niet meer zelf te maken ;-)

Van de Swift in 1.3 variant met 5 deuren hebben we idd al wel wat leuks gezien. Aankomende zaterdag eindelijk tijd om wat auto's in het echt te bekijken/bevoelen/berijden, het wordt nu wel eens tijd... :cool:
Ben benieuwd! Proefritjes werken zo verhelderend :)

Zo....tijd voor een update. Kort samengevat: er is een auto ;)

We hebben de afgelopen weken wat auto's van binnen gezien en ook gereden. Wat voor ons al redelijk snel duidelijk was, is dat de generatie Fiesta vanaf 2009 toch wel erg fijn is en dus zijn we daar voor gegaan.

Compact, maar toch ruim. Vooral een degelijk gevoel en het idee dat het qua gevoel een klasse hoger zat. Qua rijden ook prima. Duidelijk geen scheurijzer en eerder gemoedelijk qua afstelling dan sportief, maar wel gewoon prettig.
Belangrijk is ook dat we er beiden al makkelijk een goede en overzichtelijke zitpositie in hebben.

De Fiesta's binnen het budget van €4000 hadden allemaal wel wat op aan te merken, dus toch maar de portemonnee iets verder opengetrokken (€4650). Maar dan kunnen we wel alle checkboxen afvinken qua opties, maar ook een recente distributieriemvervanging (pas in 2028/2029 weer nodig) en een recente onderhoudsbeurt waarin wat zaken zijn aangepakt. En een relatief lage kilometerstand van 179.000km. En een goed gevoel bij de auto.
Qua kleur hadden we liever iets anders, maar je moet ergens een compromis sluiten.

Er zijn opties een paar dingetjes die we willen doen, zowel om wat gebruikssporen weg te werken als ook om de auto wat op te leuken (wat kleuraccentjes her en der), maar niets schokkends.

't Is een Fiesta uit 2010 met 1.4 motor (97pk) in de Titanium-uitvoering.

Dank voor alle meningen en suggesties, erg fijn!

ford-fiesta-1-4-titanium-1-4-titanium.jpg

En dan de hamvraag: Handbak of Automaat? Wat is het geworden?
La question du Jambon...

Het is een handbak geworden, lekker roeren met de pook.

Had zelf al een kleine 10 jaar niet meer zelf geschakeld, maar blijkt bij de eerste proefrit dat je dat echt niet zomaar verleerd. En dat is precies de reden dat we ervoor hebben gekozen om lekker een paar jaar te gaan schakelen, dan zien we daarna wel wat we dan gaan doen.
Dan is dochterlief klaar met haar studie (zo ongeveer/wellicht), neemt deze Fiesta over en ben ik zelf weer vrij om te kiezen wat ik wil...

Hele leuke auto. Ik rijd al jaren in een '10 Fiesta 1.25.

Paar aandachtspunten:
- Check even of er geen water in de reservewielbak ligt. De kitranden onder de daklijsten willen nog weleens scheuren.
- Als de kofferbakdeur plotseling uit het slot schiet of niet meer open wil, is de elektrische drukknop stuk. Die koop je voor 8 euro bij Ali. Ford vraagt er veel meer voor.
- Let op de wielkasten achter. Onder de vilten bekleding gaat zand zitten en dat kan op termijn roest veroorzaken. Maak het daarom regelmatig schoon.

Verder gewoon een degelijke en fijn rijdende auto.

Dank allen voor de reacties, we zijn erg blij met de keuze inderdaad, hebben er ook een goed gevoel bij

Hele leuke auto. Ik rijd al jaren in een '10 Fiesta 1.25.

Paar aandachtspunten:
- Check even of er geen water in de reservewielbak ligt. De kitranden onder de daklijsten willen nog weleens scheuren.
- Als de kofferbakdeur plotseling uit het slot schiet of niet meer open wil, is de elektrische drukknop stuk. Die koop je voor 8 euro bij Ali. Ford vraagt er veel meer voor.
- Let op de wielkasten achter. Onder de vilten bekleding gaat zand zitten en dat kan op termijn roest veroorzaken. Maak het daarom regelmatig schoon.

Verder gewoon een degelijke en fijn rijdende auto.
Dank voor je tips! Je eerste punt heeft zeker aandacht Ik had er al over gelezen en bij een andere Fiesta die we hadden bereden was dit inderdaad een probleem, er zat allemaal schimmel op de bekleding in de kofferbak.
Bij deze is dat niet zo, maar ik merk wel dat het niet 100% droog is bij het reservewiel. Ik was toevallig dit weekend van plan om het daar helemaal schoon en droog te maken en dan de wasstraat eens op te gaan zoeken om te zien wat er ging gebeuren.

Kofferbakdeur doet het vooralsnog prima, maar is goed om te weten dat de oplossing niet duur hoeft te zijn.

De achterwielkasten: bedoel je het vilt vanaf de binnenzijde (kofferbak)?

Wat betreft de bekleding: Het gaat om de bekleding in de wielkasten aan de buitenkant. Je kan het randje iets lostrekken om zand weg te borstelen. Of goed de hogedrukreiniger erop.

Wat betreft lekkage: Je kan een nieuwe kitrand onder de zwarte dakrailing leggen bij de overgang naar de kofferbak. Dat heeft bij mij het probleem opgelost. De dakrailing kan je weer vastplakken met dubbelzijdig tape. In MijnAuto topic heb ik er een paar foto's van gemaakt.

Ik heb ook een gaatje in de reservewielbak geboord.

Laatst bewerkt:
Wat betreft de bekleding: Het gaat om de bekleding in de wielkasten aan de buitenkant. Je kan het randje iets lostrekken om zand weg te borstelen. Of goed de hogedrukreiniger erop.

Wat betreft lekkage: Je kan een nieuwe kitrand onder de zwarte dakrailing leggen bij de overgang naar de kofferbak. Dat heeft bij mij het probleem opgelost. De dakrailing kan je weer vastplakken met dubbelzijdig tape. In MijnAuto topic heb ik er een paar foto's van gemaakt.

Ik heb ook een gaatje in de reservewielbak geboord.
Duidelijk, ik heb he topic net doorgelezen, leuk! Heb ooit een C-Max in die kleur gereden, leuk om deze te zien.

Vraagje: wat voor soort kit heb jij gebruikt voor je daknaden voor de lekkage?

even heel wat anders ... steeds meer auto's worden automaat (bijna) alle hybride's, elektrische auto's etc. dus het best kans dat ze later zelf ook een automaat gaat rijden. dus argument over handgeschakeld vind ik niet zo belangrijk.

vraag me af of mijn 12 jarige zoon dat nog gaat mee maken ....

even heel wat anders ... steeds meer auto's worden automaat (bijna) alle hybride's, elektrische auto's etc. dus het best kans dat ze later zelf ook een automaat gaat rijden. dus argument over handgeschakeld vind ik niet zo belangrijk.

Misschien is dat een discussie voor in een vers topic? Want hier ging het om een aankoop-advies.
De discussie over de toekomst van de handbak is denk ik een afzonderlijk topic waard ;)

Of jij dat argument belangrijk vind is in dit geval niet relevant en de auto is al gekocht dus ook niet meer relevant.

Of jij dat argument belangrijk vind is in dit geval niet relevant en de auto is al gekocht dus ook niet meer relevant.
Jij vind is met dt ook verder niet relevant maar dank voor het vriendelijk attenderen op het feit dat ts een leuke fiesta heeft gekocht.

Ts en dochter veel plezier ermee!

Terug
Bovenaan